Stativ HT med bra nivå i bassområdet ?

B

brand-x

Gjest
Er på utkikk etter stativer som har nivå i bassområdet, uten kasse resonans, med tørr mellomtone og uten den minste antydning til hard/stikkende diskant.... Musikken den skal brukes til er først og fremst jazz/fusion etc...

Forslag mottas med stor takk....

mvh
Kjell P..
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
I min stue spilte Focal Electra 1007 Be slik som du beskriver. Anbefales. De er heller ikke spesielt stygge.
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Hei,

Nå er dette kanskje langt under ambisjonsnivået, men Dynaudio Audience 52 har imponerende bassnivå, godt dempet og "dødt" kabinett (asfaltmatter innvendig), samt en svært behagelig diskant. Jeg opplever disse høyttalerne som gode formidlere av jazz. Mellomtonen tør jeg ikke helt å si noe bestemt om, siden jeg bruker rørpre i oppsettet og dette sikkert kan farge gjengivelsen.

Ser på Soundgardens sider at den eneste modellen som nå er listeført er Audience 52 SE. Denne skal jo være hakket hvassere og bys i tillegg frem til en hyggelig pris...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Pris?
Tenker på den stativ respons høyttaleren. Har ikke hørt den selv, men føler kanskje den er litt i "leia"

EDIT: Og der var det en Dynaudio 52 SE til salgs på bruktbørsen ::)
 
U

utgatt60135

Gjest
Response, er ikke "tørr", imo. Focal må matches nøye med dine krav om null toleranse for diskanten. Samme med Usher

Hva med B&W 805s?
 

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
50
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Respons Baby Grand er uten tvil høyttaleren dersom du er villig til å betale rundt 45000 kr for en stativhøyttaler. Spiller som en passe stor og meget god gulvstående høyttaler!! Spiller selv med Respons Grand D,men har hatt Baby Grand i oppsettet i 3 md,og ble veldig imponert over hva den presterte! Dyp og detaljert bass,naturlig mellomtone,ingen "stikking" i diskanten og "steindødt" kabinett :) (Men krever sitt med strøm av forsterkeren....)

Sjekk ut www.andervikaudio.no for bilder,priser og link til produsent!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
brand-x skrev:
Er på utkikk etter stativer som har nivå i bassområdet, uten kasse resonans, med tørr mellomtone og uten den minste antydning til hard/stikkende diskant.... Musikken den skal brukes til er først og fremst jazz/fusion etc...

Forslag mottas med stor takk....

mvh
Kjell P..
Hva legger du i uttrykket "bassområdet"? Hvor langt ned må det strekke seg for at du skal være fornøyd?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
TOBRA skrev:
Respons Baby Grand er uten tvil høyttaleren dersom du er villig til å betale rundt 45000 kr for en stativhøyttaler. Spiller som en passe stor og meget god gulvstående høyttaler!! Spiller selv med Respons Grand D,men har hatt Baby Grand i oppsettet i 3 md,og ble veldig imponert over hva den presterte! Dyp og detaljert bass,naturlig mellomtone,ingen "stikking" i diskanten og "steindødt" kabinett :) (Men krever sitt med strøm av forsterkeren....)

Sjekk ut www.andervikaudio.no for bilder,priser og link til produsent!
God beskrivelse av en moderne Respons høyttaler.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her er to som i likhet med Respons Baby Grand ikke er slanket og så puklet i bassen:

Sf Guarneri Homage, ca 40kkr brukt
Tangen AV Design Gjallarhorn 25, 60kkr ny. Den er helt monitor og stikker ingen steder.

Men de begynner å rulle av ved 80Hz begge to.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Tror enkelte av "kritikerene" av klangen til Respons hadde hatt godt av å høre litt live musikk og ikke bare musikk fra hifi'en.....

Dynaudio sine større stativhøyttalere er forresten også noen ypperlige konstruksjoner og SF Guarneri Homage er en nydelig høyttaler, kunne levd lykkelig med et par sånne uten å savne dypbassen (de er på min topp 3 over beste messelyd jeg noensinne har hørt).
 
B

brand-x

Gjest
Audiomix !

Ned mot 40 tallet (så nært som mulig).....

De som er vurdert er Dynaudio 52 se (som noen har anbefalt), Exact og superExact ( er her usikker på hvor tung de er å få liv i) Helicon 300 og Vienna acustic.... Det som er problemet er att jeg må kjøpe uprøvd.. Risken ligger da i hvor dyrt jeg tør å satse...

Utstyret som de skal tilkobles er AW180 og cd med innebygget pre...

mvh
Kjell P..
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg har akkurat fått et par med skikkelige stativhøyttalere i hus. Godt nivå i bassen, og skikkelig driv !
Det er nok mer høyttaler enn stativ, men om du ser godt etter så ser du at de står på noen bittesmå "sokler/stativ" ;D
Kasseresonanser..... Ja det følger med på kjøpet på disse høyttalerne ;)

 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Et sånn varsko her angående stativhøyttalere med bra nivå i bassområdet. Mange av de høyttalerene jeg har hørt med bra nivå i bassen har hatt en stor imponotarpukkel i bassen som imponerer veldig i butikken men blir et irritasjonsmoment etter at man har fått høyttaleren i hus.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Bor du langt unna Oslo? Anbefaler deg å besøke Prolyd og låne øre til Dynaudio Acoustics BM15A. Disse er aktive, men skaffes også i "passiv" utgave. Rundt 27 000 for paret. Frekvensrespons (+/- 3 dB) 30 Hz - 21 kHz. Har ikke sett andre stativht. som tangerer nivået i bass...
 
B

brand-x

Gjest
Anonym !

Det med festbass har du garantert rett i.... Totem mani2 har vel ett rimelig godt nivå nedover uten å virke problematisk... I den forbindelse har noen hørt rainmaker fra Totem ???

atoanal !

Ja 94 mil... men skal nedover til lørenskog(oslo) nå i september..

mvh
Kjell P....
 

Krigs

Medlem
Ble medlem
12.06.2005
Innlegg
45
Antall liker
0
Kanskje ProAc Response D two kan være en idé? Kanskje Tor har bra priser i disse flyttetider også.
Den skal iflg produsent ha 30hz - 30khz frekvensrespons. Verdt å ta en lytt i hvertfall :)

Mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg blir forvirret av at du skrev "tørre" brand-x, fordi du nevner høyttalere som ikke er det. Hva legger du i det?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
brand-x skrev:
.... Det som er problemet er att jeg må kjøpe uprøvd.. Risken ligger da i hvor dyrt jeg tør å satse...
- en klargjøringen av hva du er villig til å satse vil gjøre det enklere å tipse :)
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Krigs skrev:
Kanskje ProAc Response D two kan være en idé? Kanskje Tor har bra priser i disse flyttetider også.
Den skal iflg produsent ha 30hz - 30khz frekvensrespons. Verdt å ta en lytt i hvertfall :)

Mvh

Frekvensresponsen som Proac oppgir er helt villedende. D28 som består av en enkelt 6.5" tommer bass/mellomtone er oppgitt til en nedre frekvens på 20Hz. (B&W 800 med sine to 10" basser er oppgitt til nedre frekvens på 32Hz)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
limvingen skrev:
Krigs skrev:
Kanskje ProAc Response D two kan være en idé? Kanskje Tor har bra priser i disse flyttetider også.
Den skal iflg produsent ha 30hz - 30khz frekvensrespons. Verdt å ta en lytt i hvertfall :)

Mvh

Frekvensresponsen som Proac oppgir er helt villedende. D28 som består av en enkelt 6.5" tommer bass/mellomtone er oppgitt til en nedre frekvens på 20Hz. (B&W 800 med sine to 10" basser er oppgitt til nedre frekvens på 32Hz)
Alle mindre Proac'er har pukkelbass.
 
B

brand-x

Gjest
Lyngen !

Nei det har du muligens rett i... det med tørre... i og med att jeg må kjøpe uprøvd og dermed forholder meg til en del tester blir det derfor vanskelig... Superexacten har jeg hørt sammens med dpa1 og den opplevde jeg som særdeles tørr i gjengivelsen..( hos Eltek ).. nå er muligens det rommet overdempet...

janb !
Budsjett ikke over 20 tusen


mvh
Kjell P...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
limvingen skrev:
Krigs skrev:
Kanskje ProAc Response D two kan være en idé? Kanskje Tor har bra priser i disse flyttetider også.
Den skal iflg produsent ha 30hz - 30khz frekvensrespons. Verdt å ta en lytt i hvertfall :)

Mvh

Frekvensresponsen som Proac oppgir er helt villedende. D28 som består av en enkelt 6.5" tommer bass/mellomtone er oppgitt til en nedre frekvens på 20Hz. (B&W 800 med sine to 10" basser er oppgitt til nedre frekvens på 32Hz)
Er vel ikke helt relevant om høyttalerens bestykning og frekvens respons?! Har hatt høyttalere med bassrefleks og 6,5" element som var tunet på 25Hz og som faktisk leverte. Men noe trøkk der nede blir det jo ikke.
Mine Martens med 2x 7" var også tunet på det samme. Mine Klipsch Cornwall III med 15" element er oppgitt til 34Hz. Dessuten spiller rommet inn når det gjelder frekvensene "helt der nede" ;) Men det var jo litt OT! Beklager!
 
B

brand-x

Gjest
Har noen hatt erfaring med eller hørt totem (rainmaker)???
De oppererer med bra nivå i bassen
mvh
Kjell p..
 
U

utgatt60135

Gjest
FallenA skrev:
limvingen skrev:
Krigs skrev:
Kanskje ProAc Response D two kan være en idé? Kanskje Tor har bra priser i disse flyttetider også.
Den skal iflg produsent ha 30hz - 30khz frekvensrespons. Verdt å ta en lytt i hvertfall :)

Mvh

Frekvensresponsen som Proac oppgir er helt villedende. D28 som består av en enkelt 6.5" tommer bass/mellomtone er oppgitt til en nedre frekvens på 20Hz. (B&W 800 med sine to 10" basser er oppgitt til nedre frekvens på 32Hz)
Er vel ikke helt relevant om høyttalerens bestykning og frekvens respons?! Har hatt høyttalere med bassrefleks og 6,5" element som var tunet på 25Hz og som faktisk leverte. Men noe trøkk der nede blir det jo ikke.
Mine Martens med 2x 7" var også tunet på det samme. Mine Klipsch Cornwall III med 15" element er oppgitt til 34Hz. Dessuten spiller rommet inn når det gjelder frekvensene "helt der nede" ;) Men det var jo litt OT! Beklager!
Jeg har definitivt inntrykk av at ProAc går dypere enn mange andre, men på bekostning at hurtighet som merkes best på f.eks hard rock.
 
U

utgatt60135

Gjest
brand-x skrev:
Har noen hatt erfaring med eller hørt totem (rainmaker)???
De oppererer med bra nivå i bassen
mvh
Kjell p..
Har bare hørt Mani2, Wind og en liten gulvstående. Har inntrykk av at Totem er ganske så like Dynaudio Focus. Gode sådan.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Guru QM10/Ino Audio piP är den första stativaren jag hört som levererar riktigt djupbas, med andra ord, enda stativaren jag skulle kunna leva med. Man tror verkligen inte de spelar så djupt som de gör, helt sjukt :eek:
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Ola_S skrev:
Guru QM10/Ino Audio piP är den första stativaren jag hört som levererar riktigt djupbas, med andra ord, enda stativaren jag skulle kunna leva med. Man tror verkligen inte de spelar så djupt som de gör, helt sjukt :eek:
34hz - 3db var imponerende......


44 sider pip :):

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=108493
I rum når de typiskt ner till 30Hz. Har jämfört med en hel del andra stativare från Dynaudio, JmLab, Revel etc coh inga av dessa har varit i närheten att gräva så djupt som piP.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
brand-x skrev:
Anonym !

Det med festbass har du garantert rett i.... Totem mani2 har vel ett rimelig godt nivå nedover uten å virke problematisk... I den forbindelse har noen hørt rainmaker fra Totem ???

atoanal !

Ja 94 mil... men skal nedover til lørenskog(oslo) nå i september..

mvh
Kjell P....
Totem Mani2 er den "lille" stativhøyttaleren jeg har hørt med mest imponerende dypbass. I det hele tatt en nydelig høyttaler med en fabelaktig flott lyd. Selv om de er kanadiske :)
Men dette er ingen sminket gjengivelse, og må følgelig henge på enden av dertil egnede bokser.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
brand-x skrev:
Anonym !

Det med festbass har du garantert rett i.... Totem mani2 har vel ett rimelig godt nivå nedover uten å virke problematisk... I den forbindelse har noen hørt rainmaker fra Totem ???

atoanal !

Ja 94 mil... men skal nedover til lørenskog(oslo) nå i september..

mvh
Kjell P....
Totem Mani2 er den "lille" stativhøyttaleren jeg har hørt med mest imponerende dypbass. I det hele tatt en nydelig høyttaler med en fabelaktig flott lyd. Selv om de er kanadiske :)
Men dette er ingen sminket gjengivelse, og må følgelig henge på enden av dertil egnede bokser.

Mvh Vidar P
Helt klart en flott høyttaler som med sin slavebass spiller som en gulvstående. En av de som spiller med en mørk/myk/snill og engasjerende klang som mange liker. Hvilke som egentlig sminker er jeg usikker på ;). Startet jo nå en ny tråd om dette temaet som er blitt debatert før men som jeg synes skulle vært debatert mer.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den har ingen slavebass; men er et isobarisk design. Noe helt annet :)

Mvh Vidar P
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.431
Antall liker
1.492
Torget vurderinger
29
Jeg har selv hatt Sonus Faber Concertino Domus, Dynabel Exact, Dali Helicon 300 Jamo Concert 8 og System Audio SA2K. Av disse er SA2K i en klasse for seg. En Meget behagelig diskant, og en bass en ikke skulle tro var mulig å få ut av en så lite tass. Den er bestykket med Revelator element fra Scan-Speak. Disse ser jeg ofte på tilbudssiden på hifi4all.dk. Ellers så likgger de på 9-10K brukt. Tør påstå at disse spiller omtrent like godt som SF Cremona Auditor.
Legger med et bilde av de:)
 

Vedlegg

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.431
Antall liker
1.492
Torget vurderinger
29
Ellers så kan jeg med god samvittighet gå god for Xavian XN250 Evo. Har selv hatt gulvmodellen av denne. Disse stiller i samme klasse, både lydmessig og kvalitetsmessig, som SA2K. ("samme" elementer)
 

Vedlegg

M

marsboer

Gjest
Kjøp B&W 805S, så er i hvertfall høyttaleren lettsolgt om du ikke skulle være fornøyd. Faktisk så lettsolgt at jeg kan kjøpe den av deg ;D
 
C

Cyber

Gjest
Focal 1007 Be? Med nok watt på den går den dypt og med "fysisk" trykk.
 
Topp Bunn