Høyttalere Stativ høyttalere Audiovector vs Dynaudio

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Mine gamle Snell A2 er litt vel store i lytterommet jeg har nå.. Ca 16 - 17 m2 kvadratisk rom med åpen kjøkkenkrok i bakkant.. Går å lurer på stativhøyttalere.
Og har sett meg ut.. Enten
Audiovector r 1 avantgarde. Arrete er også aktuell.
Eller
Dynaudio contour 20
Noen som har sammenlignet disse 2
?
Mvh Jan Arne
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Hva som passer hos deg kan nok bare du vite .... Jeg har noen i cirka samme størrelse selv, de spiller riktignok i et rom på 60-70 kvm og har ingen problemer med det. Vet ikke om jeg ville hatt de i et rom under 20 kvm dog ....
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Hva som passer hos deg kan nok bare du vite .... Jeg har noen i cirka samme størrelse selv, de spiller riktignok i et rom på 60-70 kvm og har ingen problemer med det. Vet ikke om jeg ville hatt de i et rom under 20 kvm dog ....
Vet ikke helt om jeg ble noe særlig klokere.. Hadde håpet å få tilbakemelding fra noen som har hørt stativerne jeg nevnte
 
M

MarkusH

Gjest
Vet ikke helt om jeg ble noe særlig klokere.. Hadde håpet å få tilbakemelding fra noen som har hørt stativerne jeg nevnte
Rom er like forskjellige som mennesker, hva man hører hos andre eller i en butikk sier fint lite om en høyttaler eller hvordan de/den vil låte hos deg. Jeg har to par høyttalere, de ene kosta 30k nye og de andre rundt 50k, i mitt gamle rom ville jeg sagt de var dønn nøytrale, men noe slanke i bassen .... Nå i "nytt" hus (eksakt samme elektronikk etc) så spiller det med mer varme og høyttalerne er ikke til å kjenne igjen, bare midbassen har gått fra "ikke-eksisterende" til bra pump på hvert trykk, de høres mye mer komplette ut nå rett og slett. Jeg jobbet mye med plassering i forrige rom og jeg har jobbet mye med plassering der de står nå, forrige rom var mer dempet og mer lineært i bassen, mens dette rommet har peaker/dipper i bassen og er nesten udempet. De står også i liknende avstand til vegger og mellom høyttalere og lytteposisjon, men det er stor forskjell likevel. Da vil jeg stille deg et spørsmål jeg tviler du kan svare på, hvordan låter rommet ditt eller hvilken type egenlyd tilfører det til anlegget ditt? Det finner man jo gjerne ut hvis man har hatt/prøvd x-antall høyttalere og kjenner både høyttalere og rommet godt. Jeg kan si på stående fot at mine høyttalere gikk dypere i mitt forrige rom og at jeg hadde problemer med sibilance.
Poenget er, samme hvilken av de to du kjøper så har rommet en stor betydning på hvordan det låter, derfor burde/må du prøve selv for å finne det ut fordi "ingen" kan svare deg på det du spør etter, mener jeg. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.500
Antall liker
15.311
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Veldig bra høyttalere begge to! Det jeg vil si er at de har forskjellig lydsignatur der Dynaudio er mørkere og litt mer tilbakelent i mine ører. Dynaudio trenger også mer strøm/kraft for å få ut potensiale. Lykke til med jakten på nye HT(y)
 
Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Rom er like forskjellige som mennesker, hva man hører hos andre eller i en butikk sier fint lite om en høyttaler eller hvordan de/den vil låte hos deg. Jeg har to par høyttalere, de ene kosta 30k nye og de andre rundt 50k, i mitt gamle rom ville jeg sagt de var dønn nøytrale, men noe slanke i bassen .... Nå i "nytt" hus (eksakt samme elektronikk etc) så spiller det med mer varme og høyttalerne er ikke til å kjenne igjen, bare midbassen har gått fra "ikke-eksisterende" til bra pump på hvert trykk, de høres mye mer komplette ut nå rett og slett. Jeg jobbet mye med plassering i forrige rom og jeg har jobbet mye med plassering der de står nå, forrige rom var mer dempet og mer lineært i bassen, mens dette rommet har peaker/dipper i bassen og er nesten udempet. De står også i liknende avstand til vegger og mellom høyttalere og lytteposisjon, men det er stor forskjell likevel. Da vil jeg stille deg et spørsmål jeg tviler du kan svare på, hvordan låter rommet ditt eller hvilken type egenlyd tilfører det til anlegget ditt? Det finner man jo gjerne ut hvis man har hatt/prøvd x-antall høyttalere og kjenner både høyttalere og rommet godt. Jeg kan si på stående fot at mine høyttalere gikk dypere i mitt forrige rom og at jeg hadde problemer med sibilance.
Poenget er, samme hvilken av de to du kjøper så har rommet en stor betydning på hvordan det låter, derfor burde/må du prøve selv for å finne det ut fordi "ingen" kan svare deg på det du spør etter, mener jeg. ;)
Den ser jeg.. Har sel prøvd ut det samme.. Og er klar over at rommet har stor betydning.. Men problemet i så måte er at man bor sånn til at det er umulig å låne hjem slikt utstyr for test.. Så tenkte jeg kunne fått noen innspill her så man ikke famler helt i blinde.. Men ser poenget ditt 🙂
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Veldig bra høyttalere begge to! Det jeg vil si er at de har forskjellig lydsignatur der Dynaudio er mørkere og litt mer tilbakelent i mine ører. Dynaudio trenger også mer strøm/kraft for å få ut potensiale. Lykke til med jakten på nye HT(y)
Takk for tilbakemelding. Ser begge skårer bra på tester. Så er det bare å velge riktig🙂
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg har hørt de men ikke hatt de til testing sammen. Men jeg opplevede Arrete som den klart beste, spesielt da med tanke med oppløsning/detaljering. Ikke att jeg synes att Dynaudio er dårlig, men Audiovector spiller også mere musikalsk for min smak. Samt som nevnt over att de krever mindre av forsterkeren.
 

azzyrazzy

Medlem
Ble medlem
16.07.2013
Innlegg
23
Antall liker
17
I dag leste jeg en test av Contour 20, hvor anmelder slet med plasseringen. Du bør vel satse på hjemlån, og i tilfelle Dynaudio, kraftig forsterker.
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Forsterkeren er kraftig nok.. Og plassering er uansett ha slags høttalere en utfordring hos meg.. Hjemlån er umulig.. Tror Tromsø har den nærmeste Soundgarden.. Og det er et godt stykke unna😊
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har kjøpt mine dyreste par i blinde/uhørt, men det er ikke noe jeg absolutt ville anbefalt videre, med mindre du har noe kjennskap til merke/høyttalerne fra før. Jeg besitter begge parene fortsatt, de første har jeg eid i 3 år nå.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
XTZ69: Du har vel ikke de Coda-sakene lenger? Og med en Contour 20 skulle du IALLEFALL hatt din gamle Balder :love: Alt av passiv Dyn er HARD å drive, ser du... Men har du vurdert en aktiv istedet? Det ville jeg gjort- for å kombinere med førstegenerasjon Idun---
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Må tenke på det..😊 Mest lyst på passiv
 

tkjoerlaug

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
84
Antall liker
36
Torget vurderinger
2
Jeg har Dynaudio contour C20, og bruker de i et kino/lytterom på 18 kvadrat (forholdsvis kvadratisk, men noe avlangt). Når jeg lyttet på disse i butikken var rommet ca 25-26 kvadrat og da syntes jeg de spillte stort og svært fyldig, men hjemme låter de spinkelt og tamt pga. kraftige romnoder og bunner og topper i bassen under 140Hz. Jeg hadde Dynaudio focus 360 før jeg oppgarderte til contour og hadde fra før en Hegel H360. Jeg opplevde langt bedre lyd etter jeg byttet ut stereo-forsterkeren med en langt rimeligere Denon AVR4500 surround-forsterker og fikk kjørt audussey rom-korrigering. Nå står Coutour-ene i et surround-system med atmos, men det fungerer knall i stereo med en Dali P10-Dss sub.
 
Topp Bunn