Stativ- eller gulvhøytalere; hva mener du?

B

bendis

Gjest
om.s skrev:
bendis skrev:
med stativhøyttalere blir egentlig anlegget aldri komplett. hva hjelper det med sub, mye bass under 70hz, og kjip punch over? ::)
Mye rart man skal lese, om ikke det var ironisk ment...

mvh
regner med du har stativhøyttalere siden du virker å være i benektelse? ::)
hva er det du sikter til? at en normal sub spiller over 70hz, og en stativhøyttaler trøkker som bare det ?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis jeg skal trekke fram en egenskap hvor mine høyttalere mangler litt på de beste: Dynamikk.

Jeg har 2x12'' pr. side, riktignok i dipol...

En vakker dag skal jeg ha Rev. active og en vegg av basser. ;)

Jeg skjønner godt at mange velger stativere i den virkelige verden. At de ikke savner dynamikk, derimot, er et mysterium som kunne satt fast Sherlock Holmes.
 
J

Jurassic

Gjest
theStig skrev:
Jurassic skrev:
Hvilke høyttalere er gulsvtående full range? Tenker da 20-20 000 Hz med +/-3dB.
Utvalget er såvidt jeg vet ganske begrenset.....
Jeg har 10 Hz - 30 kHz +/- 0,25 dB som mål på mine nye høyttalere.... det går helt fint med litt digitalt "juks"....

En annen target er 100 dB SPL i lytteposisjon med under 0,2 % forvrengning i området 100-20 kHz. Fra 10 til 100 Hz er 1% target ved dette lydtrykket, noe som vel burde gå det også.
Liker dine mål altså :)

Har planlagte endringer her også men har ikke lagt lista så høyt....
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.824
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
bendis skrev:
regner med du har stativhøyttalere siden du virker å være i benektelse? ::)
hva er det du sikter til? at en normal sub spiller over 70hz, og en stativhøyttaler trøkker som bare det ?
Jason Kennedy i HifiChoice synes jeg sier det ganske bra:
"I love big speakers. Nothing else delivers the visceral quality of music like a full bandwidth speaker playing at high level, nothing else punches you in the sternum and resonates the furniture in such gripping fashion. However, fortunately, size has no bearing on the emotional communication skills or timing ability of a loudspeaker, in fact in the latter’s case small is often an advantage."

Og det er DET musikk handler om. Følesesmessig kommunikasjon!
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Problemet med små høyttalere er etter min mening ikke mangel på bass under 40hz. Det er få høyttalere som spiller flatt til 20hz med full output selv blant store høyttalere og hvis man har et slikt beist så bør man ha rommet i orden for å si det mildt.

Problemet jeg har med små høyttalere (og jeg har eid flere high-end mini monitorer) er i området fra 50 til 200hz. Jeg har enda ikke hørt en liten høyttaler gjengi dette området realistisk. For å få til dette området som etter min mening er mye viktigere enn 20hz dypbass så virker det som stort membranareal er nødvendig.

Ps. Jeg har levd mange år med små høyttalere som har hatt stor dynamisk kompresjon i 50-200hz området og likevel nytt musikken i fulle drag så det er mange veier til Rom.
 
B

Back_Door

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Vidar P skrev:
Zomby_Woof skrev:
om.s skrev:
Zomby_Woof skrev:
Små høyttalere har ikke dynamikk. De har riktignok ofte en mengde gode egenskaper på taffelnivå. Men der slutter det desverre også.
Det var da en veldig bastant påstand, skulle jo nesten tro du hadde hört alt av stativere, eller så har du ikke hört riktig gode av det samme, selvsagt er det fysiske begrensninger, men ikke dynamikk, der skyter du deg selv litt i foten, imo...

mvh
Jovisst var det en bastant påstand. Selvsagt har jeg ikke hørt alle stativhøyttalere. Dog har jeg hørt en lang rekke riktig gode varianter over temaet. Jeg har ikke hørt dine, riktignok. De har godt med membranareal i forhold til størrelsen, og dermed sikkert over gjennomsnitts dynamiske egenskaper for kategorien.
Er dynamikk noe som er relatert kun til dype frekvenser? Er det slik å forstå at instrumenter i et orkester, så som fiolin, fløyte, obo, bratsj, trompet, klarinett, perkusjon etc etc ikke har dynamikk som et aspekt av sin lyd?

Om de allikevel skulle ha dynamiske aspekter ved sin lyd; hvordan kan man da påstå at stativhøyttalere, som så langt jeg har skjønt prinsipielt er like god som gulvstående på alt over knærne, ikke har dynamikk?

Mvh Vidar P
'Dynamikk' er evnen til å gjengi variasjoner i lydtrykk med troverdighet. 'Dynamikk' er det samme, og akkurat like viktig, over hele frekvensområdet som skal gjengis. Grunnforutsetningen for dynamikk er lydtrykkskapasitet.

Lydtrykkskapasitet er et resultat av høyttalerens membranareal ganget med det maksimale membranutsvinget, altså det luftvolumet som kan flyttes.

Konstruktører av små høyttalere kan ikke få full pott på både lydtrykkskapasitet og utstrekning i bassen. De må velge hvor de vil legge sitt balansepunkt. Selvsagt kan man lage et knøtt av en høyttaler som har fremragende dynamikk i hele sitt virkeområde. Men da må man velge bort bassen. På samme måte er det mulig å få en skoeske til å gå flatt til 20 Hz. Derimot vil den ikke kunne spille høyt nok til at du hører dypbassen.

Fysikkens lover er nådeløse her. Det er akkurat det samme som skjer hvis man prøver å få en diskantdome til å spille mellomtone. Den vil ikke klare å flytte nok luft, helt enkelt.

Små høyttalere kan ikke være 'like gode på alt over knærne' med mindre de 'mangler alt under knærne'.

Det er her Ole Brum får et stort problem når han sier ''ja takk, begge deler''.

Edit: Hvis jeg ikke husker feil må man flytte fire ganger så mye luft for samme lydtrykk hver gang man halverer frekvensen (en oktav ned).
Dette fortjente å komme frem igjen!

Er ellers også enig med "OldBoy" at de fleste må leve med kompromisser i forhold til lommebok,plass og familie.

Legger merke til at noen er mer opptatt av å forsvare egne valg, enn å diskutere objektivt i forhold til visse naturlover.
Når det er sagt, blir ikke en høyttaler god bare fordi den eventuelt er stor i fysiske mål ::)
 
O

om.s

Gjest
bendis skrev:
om.s skrev:
bendis skrev:
med stativhøyttalere blir egentlig anlegget aldri komplett. hva hjelper det med sub, mye bass under 70hz, og kjip punch over? ::)
Mye rart man skal lese, om ikke det var ironisk ment...

mvh
regner med du har stativhøyttalere siden du virker å være i benektelse? ::)
Mine egne höyttalere er mellom ting mellom stativ og gulv. Produsenten kaller de selv en minifloorstander, men jeg har som nevnt tidligere i tråden lyttet til endel andre andre höyttalere i det övre segmentet, som kvalitativt ikke står tilbake om man ser bort fra den dypeste bassen og de fysiske begrensningene, kvalitet fremfor kvantitet er bedre imo, ikke noe benektende i dette vel? :).....


mvh
mvh
 
O

om.s

Gjest
Liotheles skrev:
bendis skrev:
regner med du har stativhøyttalere siden du virker å være i benektelse? ::)
hva er det du sikter til? at en normal sub spiller over 70hz, og en stativhøyttaler trøkker som bare det ?
Og det er DET musikk handler om. Følesesmessig kommunikasjon!
Meget godt sagt, og det viktigste , med eller uten dypbass ;) :)....

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.339
Sted
Østfold
Jurassic skrev:
Hvilke høyttalere er gulsvtående full range? Tenker da 20-20 000 Hz med +/-3dB.
Utvalget er såvidt jeg vet ganske begrenset.....
Dette er egentlig et forferdelig vanskelig tema å avgjøre, jeg tenker da spesielt på dette med +/- 3dB. For de fleste friske ører vil så store avvik normalt kunne oppfattes som redselsfullt dårlig lyd. Men det virkelige problemet oppstår i bassen. Ved 20Hz kan man i enkelte rom ha mer enn 12dB gain mens i ande kan man ha relativt mye mindre, kanskje bare 6dB. I tillegg kommer rommets egne stående bølger som kan påvirke det hele mer enn 12dB til i hver retning.

Da er spørsmålet om en fullrange høyttaler skal klare 20Hz i alle rom eller bare i et tilfeldig rom som den er tunet for? Skal det være gjort spesielle grep som også gjør det mulig å integrere 20Hz i rommet? Skal den levere 20Hz med mindre enn 3dB avrulling ekkofritt eller in room?

Så dukker enda ett problem opp. Hvor mye lydtrykk og hvor høy forvrengning kan man akseptere?

Man kan selvsagt velge noen av disse parametrene og bestemme seg for at "det" er grensen for en fullrange høyttaler, men det betyr på ingen måte at den trenger å oppleves som noen fullrange høyttaler og langt mindre at noen som helst del av den trenger å låte bra på noen som helst måte. Derfor synes jeg fullrange som begrep for å kategorisere konstruksjoner blir veldig bortkastet. Man kan ha en subjektivt langt bedre subbass fra en høyttaler som ruller av ved 25Hz enn en som går ned til 15, men det trenger heller ikke være sånn.
 
S

slowmotion

Gjest
Innimellom i denne tråden sneier vi inpå hvor til dels store forskjeller det er på hva vi i legger vekt på ved lytting.
Interessant.... ;)

Noen legger vekt på ting som for andre er helt uvesentlig... viser hvor forskjellige vi er...

;)
 
Topp Bunn