Statisk elektrisitet

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Eg har fleire hyllemeter med gramofonplater. Ikkje for at lyden er betre enn på CD, men for at det er mykje musikk som berre finst på LP. I samband med plater er statisk elektrisitet ofte eit problem, spesielt om vinteren når lufta er tørr. Nytta i fleire år ein Zerostat-pistol, som fungerte så nokon lunde, men eg tykte var noko tungvint å bruka han. Problemet vart løyst med ein 3M 963E ionisar, som eg kjøpte brukt på ebay. Han ser slik ut (https://www.digikey.com/products/en?mpart=963E&v=1569) og er svindyr ny. Men det er mulig å finna dei for mellom kr 2000 og 2500 på ebay; da har eg rekna med frakt, MVA og fortolling. Pass på at det er ein 963E-model; E står for Europa. Eg har 963E ståande på bordet, attmed spelaren, og så set eg han på medan eg skiftar eller snur plata og let han stå på til eg senkar arma. Det er mykje lettare og meir effektivt enn ein Zerostat-pistol. Har sett at det finst ioniserarar mynta på LP, men dei eg har sett er laga av plastikk og er dyre. Det er òg mange som ein lyt halda i handa og det er litt upraktisk når ein skal snu plata. No har eg ikkje lenger problem med statisk elektrisitet på platene. Det samlar seg no mindre støv på platene under speling enn før. Så no er det ikkje naudsynt å støvsuga så ofte!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.299
Sted
Ytterst i havgapet...
Statisk elektrisitet innendørs har ofte en sammenheng med luftfuktighet..... men i forbindelse med elektrisk utstyr, spiller også klær, skotøy og gulvbelegg en viss rolle.. bare for å ha sagt det....:cool:
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
En gang i tiden,midten på 90 tallet hadde jeg Quad 63.
Hver gang jeg skulle ut av Stresslessen for å skifte plate kortsluttet sikringkretsløpet i Quad.
Gulv av Ikea laminat,brommuld teppe.Forsøkte med å spraye stolen med antistatisk middel,
samt å jorde stolen..uten at det hjalp.
Forsterkeren,en Mark Levinson brydde seg lite om kortslutningen.

Solgte Quadene.Den nye eieren brukte en fantastisk NVA TIS,men kunne ikke dy seg.
Full pinne inntil sikringkretsløpet trådte inn.Good By NVA,som var uten sikring.

En Gallo TR1 sub jeg hadde ble syk da gnist slo fra finger til sub..
disse forbaskede plast klærne:mad:
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Statisk elektrisitet innendørs har ofte en sammenheng med luftfuktighet..... men i forbindelse med elektrisk utstyr, spiller også klær, skotøy og gulvbelegg en viss rolle.. bare for å ha sagt det....:cool:
Ja, fuktig luft reduserer problemet, så det kan tykkjast fornuftig å bruka ein luftfunktar. Men luftfuktarar kan føra til fukt- og muggskadar og er kontroversielle (https://www.dinside.no/bolig/du-trenger-ikke-denne/61860327). Platene kan verta lada når ein dreg dei ut av innerkonvolutten, så erfaringa mi er at eg treng ein ionegererator. Det hjelper forresten å bytta ut innerkonvoluttane med ein type som ikkje er så utset for å generera statisk elektrisitet. Det har eg gjort, men eg vil likevel ikkje unnvera ionegeneratoren.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
For noen år siden var en en ione luftrenser på det norske markedet, - husker hvordan den så ut - hvit, lav boks med enrundt tut med noe ala mercedesstjerne i åpningen... men husker ikke navn..
Googlet og fant denne i Danmark.... "Merkelig nok" koster den det dobbelte i Norge....https://studiobalance.dk/shop/ionex-hvid-217p.html
Prata med ein som hadde lånt hårtørkaren til sin betre halvdel, som han meinte hadde ein innebygd ionegenerator. Det var hårtørkaren, ikkje husfrua, som var utstyrt med ionegenerator. Det er ei billig løysing.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
For noen år siden var en en ione luftrenser på det norske markedet, - husker hvordan den så ut - hvit, lav boks med enrundt tut med noe ala mercedesstjerne i åpningen... men husker ikke navn..
Googlet og fant denne i Danmark.... "Merkelig nok" koster den det dobbelte i Norge....https://studiobalance.dk/shop/ionex-hvid-217p.html
Prata med ein som hadde lånt hårtørkaren til sin betre halvdel, som han meinte hadde ein innebygd ionegenerator. Det var hårtørkaren, ikkje husfrua, som var utstyrt med ionegenerator. Det er ei billig løysing.
Denne fungerer. https://oslohificenter.no/tilbehor/stereo/furutech-destat-iii-vifte
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
For noen år siden var en en ione luftrenser på det norske markedet, - husker hvordan den så ut - hvit, lav boks med enrundt tut med noe ala mercedesstjerne i åpningen... men husker ikke navn..
Googlet og fant denne i Danmark.... "Merkelig nok" koster den det dobbelte i Norge....https://studiobalance.dk/shop/ionex-hvid-217p.html
Prata med ein som hadde lånt hårtørkaren til sin betre halvdel, som han meinte hadde ein innebygd ionegenerator. Det var hårtørkaren, ikkje husfrua, som var utstyrt med ionegenerator. Det er ei billig løysing.
Denne fungerer. https://oslohificenter.no/tilbehor/stereo/furutech-destat-iii-vifte
Denne lyt du halda i handa, og det er ikkje så lett å gjera det samstundes som ein snur plata. Er han laga av plastikk? Nei, ein bruka ionegenerator frå 3M er nok eit mykje betre kjøp. Truleg mykje betre kvalitet og billigare. Men det kan ta litt tid før dei dukkar opp på ebay.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Gulvbelægning betyder særdeles mye. Når jeg har været stresset på arbejde og gået mye på linoleum bliver jeg så elektrisk at det siger szzetsitz når jeg rører ved noget plastic. Får også et stød.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Gulvbelægning betyder særdeles mye. Når jeg har været stresset på arbejde og gået mye på linoleum bliver jeg så elektrisk at det siger szzetsitz når jeg rører ved noget plastic. Får også et stød.
Fjern linoleumen, kast all plastikk, erstatt med silke og dynk det i linolje 8)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.910
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Statisk elektrisitet innendørs har ofte en sammenheng med luftfuktighet..... men i forbindelse med elektrisk utstyr, spiller også klær, skotøy og gulvbelegg en viss rolle.. bare for å ha sagt det....:cool:
Men noen sies jo å være statiske?
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Gulvbelægning betyder særdeles mye. Når jeg har været stresset på arbejde og gået mye på linoleum bliver jeg så elektrisk at det siger szzetsitz når jeg rører ved noget plastic. Får også et stød.
Fjern linoleumen, kast all plastikk, erstatt med silke og dynk det i linolje 8)
Godt poeng! Linoleum er noko hersk. Det var populært på 70-talet, men det er vel ikkje så mange som legg det på golvet no for tida? Tregolv er mykje betre, og finare.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.299
Sted
Ytterst i havgapet...
Ekte linoleum er et kostbart naturprodukt og er egentlig greit, men det aller meste av dagens gulvbelegg er plastbasert. Det finnes også både ledende gulvbelegg og ledende malinger, men billig er det ikke! Lakkerte tregulv kan også være problematisk i kombinasjon med tekstiler og svært tørre rom....
Om enkelte personer er mer disponert for oppladning enn andre, er forsåvidt kjent, men det faller nesten på sin egen urimelighet. VI hadde forøvrig en kar på jobben, som tilsynelatende var av denne typen, for vi andre var ikke plaget. Han gikk rundt med nøkkelhanka og stakk bort jordete punkter for å lade seg selv ut..... Jeg velger likevel å tro at det bl.a. var skotøy... han gikk rundt og subba i et par gamle tresko med nylonsåler....
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Gulvbelægning betyder særdeles mye. Når jeg har været stresset på arbejde og gået mye på linoleum bliver jeg så elektrisk at det siger szzetsitz når jeg rører ved noget plastic. Får også et stød.
Fjern linoleumen, kast all plastikk, erstatt med silke og dynk det i linolje 8)
Godt poeng! Linoleum er noko hersk. Det var populært på 70-talet, men det er vel ikkje så mange som legg det på golvet no for tida? Tregolv er mykje betre, og finare.
Hehe men forstår du Trondmegs eneste formål er å gøre nar af mig!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.299
Sted
Ytterst i havgapet...
Ja, varmepumper kan være problematiske hmp svært lav luftfuktighet.... da er kanskje en luftfukter på sin plass.... Jeg glemte også å nevne at det finnes antistatiske bonevokser om man opplever gulvet som problematisk, og div andre produkter i sprayform for møbler og slikt....
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Statisk elektrisitet innendørs har ofte en sammenheng med luftfuktighet..... men i forbindelse med elektrisk utstyr, spiller også klær, skotøy og gulvbelegg en viss rolle.. bare for å ha sagt det....:cool:
Men noen sies jo å være statiske?
Hvad mener du med det? Jeg tror stressede mennesker hurtigere bliver statiske. Når jeg slapper af bliver jeg aldrig statisk.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Gulvbelægning betyder særdeles mye. Når jeg har været stresset på arbejde og gået mye på linoleum bliver jeg så elektrisk at det siger szzetsitz når jeg rører ved noget plastic. Får også et stød.
Fjern linoleumen, kast all plastikk, erstatt med silke og dynk det i linolje 8)
Godt poeng! Linoleum er noko hersk. Det var populært på 70-talet, men det er vel ikkje så mange som legg det på golvet no for tida? Tregolv er mykje betre, og finare.
Hehe men forstår du Trondmegs eneste formål er å gøre nar af mig!
Tøyse litt ja, men ikke gjøre narr av deg ;)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Har alle de over nevnte SE faktor-elementene nevnt men det er noen klær som er helt jævlige generatorer. Vurderer å montere en liten jordet kulltrådbørste som subber periferien på vinylen (LPer) kontinuerlig. How-Ev-Er, med "riktige" klær er problemet nada. Nyvasket hår kan fremstå som svært statisk i enkelte sammenhenger og kombinasjoner. Måler spenningen en dag.



 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.672
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Husker vi testet zerostat pistoler ved å gre nyvasket hår med en kam - og la den tiltrekke seg små papirbiter. De falt av når man brukte pistolen på kammen. Ellers er som nevnt vinyl og visse laminatgulv håpløst når det kommer til statisk el. Gnistra som f... på jobben med slike gulv. Hjemme har jeg tregulv og tepper i ren ull - og jeg bruker bare naturfiber i klær - ergo opplever jeg aldri statisk el. her.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jeg tror også manden der betjener pladespilleren er langt den hyppigste årsag til statisk el.

Personligt benytter jeg gummi-clogs som hjemmesko.
Og husker jeg ikke tage dem af får jeg et rap over nallerne når jeg rører pladespilleren.
Husker jeg træde ud af clogsene inden jeg betjener pladespilleren (hvad jeg mest men ikke altid gør) er der ingen problemer skønt plademåtten min er af Kork.

By-the-way, jeg ser nogen efterspørger "ionisering-sapparater". :
"Air Purifier Ozon Generator Ionizer" fås fra "Banggood.com" for 50kr.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
En Acromat på tallerkenen hjalp meg. Tøflene(herreinnesko) hjalp godt å bytte ut også.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.910
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
At man blir mindre statisk når man slapper av er ikke så rart. Det er friksjon mellom hud og klær som lader oss opp. Valg av klær er kritisk. Se på den triboelektriske rekken for å finne klærne som gir minst opplading. Større avstand gir større opplading.
Triboelectric series - Soft-Matter
Kle deg i kaninpels når du hører på LP. Hehe
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Paul Mccartney, Eric Clapton og flere har udgivet plader hvor de ligefrem opfordrer til klæ sig "Naked". :D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.910
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Nede eliptic.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Gulvbelægning betyder særdeles mye. Når jeg har været stresset på arbejde og gået mye på linoleum bliver jeg så elektrisk at det siger szzetsitz når jeg rører ved noget plastic. Får også et stød.
Fjern linoleumen, kast all plastikk, erstatt med silke og dynk det i linolje 8)
Bortsett fra at linoleum er laget av bl.a.... linolje
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
En god grunn til å holde statisk elektrisitet på LP plater på et minimum er at ved 4.200V så øker kraften downforce på nål med ca 3/8 gram mener jeg huske , vil tro statisk kan det gå fra 0 helt opp til 30.000/40.000V alt ettersom platen ligger på eller er på vei av platetallerken .

Ha en knitrende sprakende god kveld :)
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
LP plater, fordi de er laget av polyvinylklorid, vil når de taes ut av coveret, selv om det er et antistatisk cover, bli statiske og tiltrekke seg støv når lufta er tørr. Jeg har hatt luftfukter om vinteren i mer enn 40 år, selvom jeg ikke har hatt platespiller på 30 år.
Det er godt for helsa og elektronikken i stua.
Minst 40 % luftfuktighet.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
En god grunn til å holde statisk elektrisitet på LP plater på et minimum er at ved 4.200V så øker kraften downforce på nål med ca 3/8 gram mener jeg huske , vil tro statisk kan det gå fra 0 helt opp til 30.000/40.000V alt ettersom platen ligger på eller er på vei av platetallerken .

Ha en knitrende sprakende god kveld :)
Jeg har klart å få pick-up til å lette ved å tørke støv av platespillerlokket med en veldig statisk børste. En liten omgang med Zerostat fikk den ned igjen!
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Veldig interessant produkt, som er overbevisende demonstrert på youtube. Er fristet, men finnes det et rimeligere alternativ? Vi vet alle at ting har en lei tendens til å legge på seg prismessig straks det er noe sk "haifai".
En vifte som bare vifter det vekk noe så smart :) en som blåser en som suger Hellfjord i beste sendetid hvor er kobba ? :D
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
En god grunn til å holde statisk elektrisitet på LP plater på et minimum er at ved 4.200V så øker kraften downforce på nål med ca 3/8 gram mener jeg huske , vil tro statisk kan det gå fra 0 helt opp til 30.000/40.000V alt ettersom platen ligger på eller er på vei av platetallerken .

Ha en knitrende sprakende god kveld :)
Jeg har klart å få pick-up til å lette ved å tørke støv av platespillerlokket med en veldig statisk børste. En liten omgang med Zerostat fikk den ned igjen!
Flygende tepper nå flygende pick-up'er ( platespiller fra orienten :) )
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
En god grunn til å holde statisk elektrisitet på LP plater på et minimum er at ved 4.200V så øker kraften downforce på nål med ca 3/8 gram mener jeg huske , vil tro statisk kan det gå fra 0 helt opp til 30.000/40.000V alt ettersom platen ligger på eller er på vei av platetallerken .

Ha en knitrende sprakende god kveld :)
Arm og pickupbrakett er (bør vera) jorda, så da er det vel ladninga av lokket du siktar til? Om lokket har ei ladning vil det vera ei kraft på arma, men retninga på krafta vil vera avhengig av polariteten på ladninga. Eininga for kraft er forresten Newton; gram er ei masseeining, og det er ikkje det same. Jau, eg veit at det står gram i datablada til produsentane, men det er like feil for det. Det står òg kilogram i alle norske vognkort; det gir heller ikkje meining. Dette er nok eit etterslep frå arilds tid (https://nn.wikipedia.org/wiki/Frå_arilds_tid). Sjølv om Isac Newton skjøna dette alt i 1687 [1] gjekk det flire hundre år før folk flest fekk med seg at masse og kraft er to ulike ting. Det hjelpte kanskje ikkje at han Isac publiserte på neoklassisk latin. Han burde ha nytta nynorsk!

Kanskje leiande spray [2] kan nyttast for å halda lokket fri for ladning? Men da lyt ein ha leiande hengsler, eller jordledning på lokket. Aluminiumsfolie kanskje? Eg har ikkje freista dette, men kanskje det er andre som har gjort det?

Referansar
[1] I. Newton, Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica, Londoni, 1687.
[2] Electrically conductive spray paint – 400 ml, https://www.solianiemc.com/en/p/electrically-conductive-spray-paint-400-ml/
 
Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
En god grunn til å holde statisk elektrisitet på LP plater på et minimum er at ved 4.200V så øker kraften downforce på nål med ca 3/8 gram mener jeg huske , vil tro statisk kan det gå fra 0 helt opp til 30.000/40.000V alt ettersom platen ligger på eller er på vei av platetallerken .

Ha en knitrende sprakende god kveld :)
Arm og pickupbrakett er (bør vera) jorda, så da er det vel ladninga av lokket du siktar til? Om lokket har ei ladning vil det vera ei kraft på arma, men retninga på krafta vil vera avhengig av polariteten på ladninga. Eininga for kraft er forresten Newton; gram er ei masseeining, og det er ikkje det same. Jau, eg veit at det står gram i datablada til produsentane, men det er like feil for det. Det står òg kilogram i alle norske vognkort; det gir heller ikkje meining. Dette er nok eit etterslep frå arilds tid (https://nn.wikipedia.org/wiki/Frå_arilds_tid). Sjølv om Isac Newton skjøna dette alt i 1687 [1] gjekk det flire hundre år før folk flest fekk med seg at masse og kraft er to ulike ting. Det hjelpte kanskje ikkje at han Isac publiserte på neoklassisk latin. Han burde ha nytta nynorsk!

Kanskje leiande spray [2] kan nyttast for å halda lokket fri for ladning? Men da lyt ein ha leiande hengsler, eller jordledning på lokket. Aluminiumsfolie kanskje? Eg har ikkje freista dette, men kanskje det er andre som har gjort det?

Referansar
[1] I. Newton, Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica, Londoni, 1687.
[2] Electrically conductive spray paint – 400 ml, https://www.solianiemc.com/en/p/electrically-conductive-spray-paint-400-ml/
Tenkte på vinyl platen da jeg postet ikke lokk , lurer på om ikke info er å finne blant gode gamle papirer hos produsenten Shure da de sitter inne med god basis kunnskap fra den gang da kunnskapen var høyst levende .
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Tenkte på vinyl platen da jeg postet ikke lokk , lurer på om ikke info er å finne blant gode gamle papirer hos produsenten Shure da de sitter inne med god basis kunnskap fra den gang da kunnskapen var høyst levende .
Det kunne vera interessant å lesa kva Shure har å seia om dette. Kan du publisera informasjonen, eller URL-en, her om du finn han att?
 
Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Tenkte på vinyl platen da jeg postet ikke lokk , lurer på om ikke info er å finne blant gode gamle papirer hos produsenten Shure da de sitter inne med god basis kunnskap fra den gang da kunnskapen var høyst levende .
Det kunne vera interessant å lesa kav Shure har å seia om dette. Kan du publisera informasjonen, eller URL-en, her om du finn han att?
Ligger her et sted https://www.shure.com/en-US/support...delity-phonograph-cartridge-technical-seminar
 
Topp Bunn