Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Irrgjenger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Oslo
    Så. Jeg printa ut en strobedisc jeg fant på nett, og lasta ned den første og beste appen jeg fant på telefonen. Forsøket gikk ikke helt som forventet. Stripene sto forsåvidt i ro-ish på en måte, men flimra og fløt ut i kantene. Det er kanskje ikke helt sikkert at lykta på min telefon er 100%. Jeg valgte 60Hz tilsvarende det strobeutskriftet var for, men det kom opp 59,93Hz i stedet. Så tenkte jeg dette funker ikke og ville gi opp. Da jeg trykka på skjermen for å avslutte fikk jeg opp et varsel om at appen ikke var tilpasset siste Android OS, og det var alt. Jeg måtte restarte telefonen for å få den til å lukke seg.

Rekk opp hånda de som tror det første jeg gjorde med restarta telefon var å avinstallere appen.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    6.009
    Så. Jeg printa ut en strobedisc jeg fant på nett, og lasta ned den første og beste appen jeg fant på telefonen. Forsøket gikk ikke helt som forventet. Stripene sto forsåvidt i ro-ish på en måte, men flimra og fløt ut i kantene. Det er kanskje ikke helt sikkert at lykta på min telefon er 100%. Jeg valgte 60Hz tilsvarende det strobeutskriftet var for, men det kom opp 59,93Hz i stedet. Så tenkte jeg dette funker ikke og ville gi opp. Da jeg trykka på skjermen for å avslutte fikk jeg opp et varsel om at appen ikke var tilpasset siste Android OS, og det var alt. Jeg måtte restarte telefonen for å få den til å lukke seg.

Rekk opp hånda de som tror det første jeg gjorde med restarta telefon var å avinstallere appen.
    Appen du benytter, er det lommelykten den benytter? Om så kan du gjerne forsøke å finne noe som kan fungere som fargefilter. Jeg erfarer at hvitt lys på stroben i kunstig eller dagslys lett får det til å se ut som hastigheten varierer og strekene blir bluered. Med en kontrastfarge på stroben i forhold til belysning ellers i rommet blir ikke hjernen like lett distrahert.

lurvis

vikværing x 2
    Ble medlem
    17.03.2015
    Antall liker
    8.409
    Sted
    Strandgata
    Torget vurderinger
    1
    I og med at alt kan diskuteres i denne tråden har jeg undret meg over om det er en eller noen her inne som har bestilt og fått levert denne tjenesten, få en eller flere av sine kjæres aske innbakt i vinylen? (eller fiende for den saks skyld).
    Og siden det er over åtte år siden denne fantastiske muligheten ble lansert har jeg også fundert på den videre utviklingen av produktet, må det nødvendigvis være aske?
    Er det mulig å få sin f.eks bror inn i vinylblandingen snart?, som medium rare eller tartar (med litt eggeplomme, kapers, løk og sennep selvfølgelig, er jo ikke helt dust!).
    Vet jo også at denne muligheten eventuelt vil gi nye muligheter innen tweaking og ikke minst; nye spørsmål som kan stilles; når en rykende fersk vinylplate inneholdende mor, bror eller hamster skal avspilles, skal den da hvile noen minutter på platetallerkenen før avspilling?
    For en som fort kjeder seg med det treige gamle, er jo dette en kilde til inspirasjon, innovasjon og livsglede.😎

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    39.008
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har idé om viskositet på Dr Feickert Woodpecker med ny type lager? 🤗 Jeg har ISO 46 og 68 liggende, men litt usikker på hvilken som blir mest riktig.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.979
    Torget vurderinger
    2
    AI generert for å skaffe klikk. Men noen av det er min MI ( My Intelligens) ikke uenig i. At. Vinyl låter så bra som det gjør forteller at ørene/hjernen er ganske tilgivende . Hva skal man med 96db kanal separasjon når ørenes plassering gjør at vi maks oppfatter -30dB ? -120db støygulv , når -70 høres helt stille ut. 0.01% forvrengning når alt under 0.3% ikke er hørbart og høyttaler kan forvrenge mange % , i bassen. Når folk over 60 har ører som har mistet 30dB av diskanten er kanskje ikke 2db diskant heving er problem,, osv osv

Vinyl er en utfordring man aldri blir ferdig med å mestre og lære, det er nettopp det som gjør vinyl verdt å ha som en hobby, å sette på en CD kan hvem som helst klare..

Vi hører vel ikke på musikk alene for musikkens skyld? 🤪

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.979
    Torget vurderinger
    2
    Sjekkl AliExpress

med litt rødt krepp papir har du rødt lys også.

strobedisk 8 dollar
    På egen ansvar jeg har en strobedisk fra Kina som har feil antall striper og dermed aldri kan virke

Sist redigert:

Irrgjenger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Oslo
    Historien om stroboskopi fortsetter. Jeg prøvde en app til, og jaggu skjedde ikke det samme igjen. Appen åpen og med flimrende lys, varsler om at siste utgave av android ikke er kompatibel med strobe, og responderer ikke på forsøk på å slå den av. Så ny restart og enda en app avinstallert. Kjøpte meg en stroboskopdisk på BigDipper, og med litt hjelp fra en ungdom på clas en ren lampettsokkel med ledning, samt en stekeovnspære, omtrent det eneste man kan få av glødetrådpærer i dag. Funker ganske fint forutsatt at det ellers er mørkt i stua. Men det er litt kast i plata, og hullet er ikke 100% sentrert, så det ser litt wobblete ut. Fungerende og permanent løsning er nok innen rekkevidde.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.979
    Torget vurderinger
    2
    Er bare for 50hz lys eller viser den rpm.. Noen av disse viser en rpm engang per runde. da ser man ikke wow og flutter særlig godt da de varierer med 0.55-20hz.
    Og resultat varer med hvor stille man holder hånden, dvs ikke godt nok

Irrgjenger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Oslo
    Jepp, dynavox.

Planen var å slippe billigere unna enn med Rega sitt sett. Det har jeg nok gjort, det funker som det er nå. Må bare lage en eller annen form for skjerm/reflektor/holder til lampa, og lime plasten til ett eller annet så jeg får den flat og sentrert. Litt håndarbeid om kveldene. :)

Ellers ser jeg at Rega baserer seg på LED med flimring på 100Hz. Det tror jeg innebærer at den blinker på svart og hvit annenhver gang med en 50Hz skive, og da må ha dobbelt så mange streker som den som er laget for 50Hz og virker med normal gammeldags glødetrådpære.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    14.216
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er bare for 50hz lys eller viser den rpm.. Noen av disse viser en rpm engang per runde. da ser man ikke wow og flutter særlig godt da de varierer med 0.55-20hz.
    Og resultat varer med hvor stille man holder hånden, dvs ikke godt nok

50Hz? De er da basert på reflektert lys fra egen laser. . .

Og "holde stille" problemet er trivielt; man bygger en base av bøker elns til passende høyde og legger dingsen på den.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.979
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Spurte fordi det var tynt med info om ulike funksjons valg . Fordelen med strobelys er at man ser variasjonen kontinuerlig , om dette klarer det med laserlys er det bra.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    32.610
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Spurte fordi det var tynt med info om ulike funksjons valg . Fordelen med strobelys er at man ser variasjonen kontinuerlig , om dette klarer det med laserlys er det bra.
    Du skal faen meg ha eksepsjonelt goe øyne, om du skal kunne se W/F i området 0,05%.
    Min Victor/JVC har avvik 33,31-33,34.
    Drømmer ikke engang om, at jeg ville kunne sett det på en strobe-disk ;)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    19.582
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nå av den oppfatning at et digitalt/ optisk tachometer (laserbasert med en oppløsing på 0,001- 0,01 rpm) og dokumentert nøyaktighet, er mer enn godt nok for å måle gjennomsnittshastighet (RPM 33,33 og 45,00) på enhver platespiller. Dessuten er det dritenkelt å utføre. Hastighet kan man ofte rette på, mens å endre W&F, krever gjerne helt andre og langt mer drastiske inngrep....

Derimot for å måle W&F og kortvarige hastighetsvariasjoner, oppfatter jeg at det enighet om at det er mye annet som er bedre egnet.

PS! I den grad det er verifiserbart, viste en dobbeltsjekk av det digitale/ optiske tachometeret mot TechDas sin elektroniske steady-state drift (elektronisk hastighetsstyring med digital visning), null avvik (to desimaler). Det er vel godt nok for de fleste av oss.

En anekdote: Husker at jeg for endel år tilbake kjørte en test med waveguide fra strømregeneratoren på 60hz på digitale filer og glemte å stille tilbake når vi svitsjet over på platespiller. Resultatet var at @achri-d sa stopp en halv og påsto at Jethro Tull-skiva gikk 0,8 rpm for fort. En rask sjekk med samme tachometer viste faktisk 34,13. Hvorvidt det var flaks eller gullørene til achri-d som slo inn, lurer jeg fremdeles på, men velger faktisk å tro på gullørene til A-C. Fin fyr! 😁

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    32.610
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Resultatet var at @achri-d sa stopp en halv og påsto at Jethro Tull-skiva gikk 0,8 rpm for fort. En rask sjekk med samme tachometer viste faktisk 34,13. Hvorvidt det var flaks eller gullørene til achri-d som slo inn, lurer jeg fremdeles på, men velger faktisk å tro på gullørene til A-C
    Skal aldrig unnerkjenne medmenneskers evner, når de kjenner musikken.
    Han kompissen nede ad veien sat her en kveld, og jeg spillte Miles Davis (husker ikke hvilken).
    Den kjører for langsomt, sa han. Over å måle...... joda....
    32,45 rpm, så deeeeeet ;)
    Verste er, at kona hans hører endda bedre 😁

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.979
    Torget vurderinger
    2
    Ein annan interessant post frå Korf (posta rett før den i forrige innlegg) der han måler forskjell i THD på Nude og Bonded diamant (ca midt på sida).

Det Korf har glemt å tenke på er at signalnivået på test platen spiller inn. Ved så lave nivå som på den platen drukner HTA forvregningen i forvregning fra minsket radius. Litt forenklet kan man si at THD % = vinkelfeil/Radius.
    .
    Men selv om man kompenserer for dette finner ikke jeg heller mot tegn til vinkelfeilforvregning med den platen. Men man ser enkelt hvilke PU som forvrenger mer enn andre . øvre plot er indikasjon på vinkelfeil, nederste er forvregning , samme plate som Korf bruker. Forvregning øker jevnt med radius, med denne PU, Microridge
    IMG_3356.png

• Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn