Støydemping av betongvegg i leilighet

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Jeg bor i en terrasseblokk i betong fra 1983 der alle skiller mot naboer er støpt betong. Jeg har ingen leilighet over min.

Det er ganske god isolasjon i blokken, men jeg kan høre f.eks TV høyt på eller høy tale fra naboen.
Kan høre at det snakkes men ikke hva som sies.

Bredden på stuen er bare 4,2m så jeg vil helst unngå stendere/luftspalte.
Nå har jeg lest litt om Hunton Fermacell og lurer på om to lag med dette vil ha effekt av betydning på støy.
Målet mitt er å kunne spille 10-15dB høyere i min leilighet uten å bli en plage (fra 65 til 75dB målt med telefon). Bass er ikke en stor bekymring med min musikksmak.

Er det noe håp for en slik løsning, eller er det bortkastet arbeid?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er helt bortkastet med mindre du avkobler fermacell fra betongveggen da et par kg gips ikke øker betongens masse i noen nevneverdig grad.

Avkoblet med u-skinner for minimal dybde vil det hjelpe ganske godt og vil nok øke demningen med 10-15 desibel eller mer selv med bare noen få cm isolasjon i det lille luftrommet u-skinner tillater.

Norgips hadde noen fine tall på forventet reduksjon ved slik løsning, men orker ikke å lete det frem nå.
For bassen sin del vil det ikke ha noe effekt.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kommer litt dårlig til, for å lage dobbel vegg, men du kan improvisere. For ordentlig demping, legg 5cm lettvegg utenfor betongveggen, isoler med rockwool. Legg et lag fermacell, med 1cm spalte oppe og nede, Fug i topp og bunn. Utenpå dette setter du 5cm stålstendervegg (eller trestenderverk) med en cm avstand til innerste plate. Isoler med rockwool. Legg en eller to plater med fermacell. Husk spalte oppe og nede som du fuger.

Johan-Kr
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.793
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg vil foreslå birkefiner monteret på lægter monteret i loft og gulv uden at røre væggen.. Træ lyder bedre end beton. Et lag Rockwool imellem træ lægterne. Brug ikke aluminium.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Problemet er at jeg forstyrrer naboen på siden, så isolering i tak og vegg løser ikke problemet.
Gulv og tak er forøvrig også betong, jeg har parkett på gulv og akustikkbehandling i tak og noe på vegger.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.793
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Problemet er at jeg forstyrrer naboen på siden, så isolering i tak og vegg løser ikke problemet.
Gulv og tak er forøvrig også betong, jeg har parkett på gulv og akustikkbehandling i tak og noe på vegger.
Du misforstår mig vist. Det jeg mener er, at bygge en forsats væg til naboen. Denne forsats væg skal ikke røre betonvæggen. Der skal være lidt luft imellem Rockwool og betonvæggen på 1 til 2 cm.
Træskelet er bedre end stålregler. Træskelet fastgøres ved loft og gulv. Fortsats væggen skal være stærk.
Hvis du vælger gips, så vil tynde gipsplader dæmpe bedre tale lyd fra naboen. På grund af gipsen egentesonans. 10 mm. ér rigtig godt. Hellere flere tynde gipsplader end færre tykke.
Der skal min. være 2 lag plader. Jeg foreslår krydsfiner på siden ind mod stuen, fordi det lyder bedre end gips.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Problemet er at jeg forstyrrer naboen på siden, så isolering i tak og vegg løser ikke problemet.
Gulv og tak er forøvrig også betong, jeg har parkett på gulv og akustikkbehandling i tak og noe på vegger.
Nja, ikke helt riktig. Til en viss grad så vil det faktisk påvirke sluttresultatet.
Betong virker som å være en ganske effektiv formidler av vibrasjoner, så det som setter seg i tak eller gulv, vil normalt sett også forplante seg til veggen så lenge disse henger sammen. og siden alt er av betong er det jo stor fare for at alt er støpt sammen.

Men ja, det er selvsagt det som går rett mot veggen i seg selv som er det aller viktigste.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.589
Antall liker
3.124
Torget vurderinger
0
Målet mitt er å kunne spille 10-15dB høyere i min leilighet uten å bli en plage (fra 65 til 75dB målt med telefon). Bass er ikke en stor bekymring med min musikksmak.
Lag en vegg med glava 5cm fra betongveggen. Ikke dekk Glava mot rommet. Monter Molton gardiner 10cm utenfor glavaveggen. Kjør på med musikk :)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.687
Antall liker
5.866
Lag en vegg med glava 5cm fra betongveggen. Ikke dekk Glava mot rommet. Monter Molton gardiner 10cm utenfor glavaveggen. Kjør på med musikk :)
Dette gir vel bare god akustikk i rommet, men null lyddemping mot naboen?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Scenemolton er muligens det mest oppskrytte akustikkproduktet jeg noensinne har vært borti.
Jeg fikk laget enormt mye gardiner til den forrige stua mi. Det ga bortimot null effekt.
Ikke var de særlig imponerende til lystetting heller.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.589
Antall liker
3.124
Torget vurderinger
0
Scenemolton er muligens det mest oppskrytte akustikkproduktet jeg noensinne har vært borti.
Jeg fikk laget enormt mye gardiner til den forrige stua mi. Det ga bortimot null effekt.
Ikke var de særlig imponerende til lystetting heller.
Slik du beskriver gardinenes virkning minner mest om høyttaleres frontstoff... :unsure:
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Det høres ut som eneste realistiske alternativ er å bygge med klassisk løsning med luftspalte og isolasjon før ny vegg. Jeg ser ikke for meg å ha den ene 688cm langveggen i stuen kledd med stoff. Det estetiske teller også.

Jeg får høre litt med naboen om hvor mye de plages om jeg spiller litt høyere og vurdere tiltak etter det.
Akustikken i stuen er ikke så helt gal i dag, det er lydlekkasjen som er utfordring.
 
Topp Bunn