Medisin og helse Støy på arbeidsplass, noen som har peiling på sånt?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Altså....

Jeg er nylig "omorganisert", og har fått et arbeidssted som jeg opplever som temmelig bråkete til tider.

Er det noen her som har oversikt på hva som gjelder av regler på området? Eventuelt om noen har støymåler som kan brukes til logging av støy gjennom en arbeidsdag for dokumentasjon?

Jeg tviler på at det er direkte skadelig for hørselen, men det er definitivt i kategorien slitsomt og ubehagelig. Jeg akter å gjøre et prosjekt av å kreve tiltak for demping, og det hadde vært fint å ha noe å slå i bordet med.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Du kan få arbeidstilsynet og komme for og gjøre målinger så får dere det dokumentert. Har haft dem til og sjekke anleggs jobb vi haft.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Problem med apper på telefon, am strengsten verboten etter rundskriv fra justisdepartementet for sikkert 20 år siden, og neppe mer pop etter Amir Mirmotaharis siste eskapader...

Arbeidstilsynet er nok løsningen, men det hadde vært greit med en enkel måling for å vurdere litt selv før man inviterer fremmedfolk.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.272
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Problem med apper på telefon, am strengsten verboten etter rundskriv fra justisdepartementet for sikkert 20 år siden, og neppe mer pop etter Amir Mirmotaharis siste eskapader...

Arbeidstilsynet er nok løsningen, men det hadde vært greit med en enkel måling for å vurdere litt selv før man inviterer fremmedfolk.
Ta en prat med tillitsvalgt og/eller verneombud, LO/YS har garantert en støymåler du kan låne.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjerne. Logger den på noen måte, eller er det bare avlesing i sanntid?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Muligens er det slik at grenseverdiene avhenger av eksponeringstid. Selv om støynivået er lovlig for ansatte som tilbringer brorparten av tiden utenfor arbeidsplassen kan det være at det er over grensen for dem som er på stedet 24/7.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.794
Torget vurderinger
23
Jeg har bl.a. hjemmekontor, hvor kjerringa til tider forestår utidig mas og gnag som er å betrakte som støy. Burde jeg ringe Arbeidstilsynet? Fengslende tanke..
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg har bl.a. hjemmekontor, hvor kjerringa til tider forestår utidig mas og gnag som er å betrakte som støy. Burde jeg ringe Arbeidstilsynet? Fengslende tanke..


Dipolkonfigurer henne og gå inn i et annet rom. Bør hjelpe.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg har bl.a. hjemmekontor, hvor kjerringa til tider forestår utidig mas og gnag som er å betrakte som støy. Burde jeg ringe Arbeidstilsynet? Fengslende tanke..
Du må kontakte Hjemmetilsynet i stedet ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sant nok. Men idiotisk nok er kanskje de ansatte med sine 35,5 timer i uka mer eksponert tidsmessig enn den enkelte innsatte, som tross alt tilbringer (om ikke de mye omtalte '23 timene'), så i hvert fall fryktelig mye tid på cella, og dessuten en del tid på skole/arbeid/i aktivitetsbygget (gymsalen), luftegården og så videre. Den enkelte innsatte er i ganske liten grad ute i fellesskapet i egen avdeling.

(for dere som lurer, ja, fengsel)
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Noen arbeidsplasser er jo i utgangspunktet mer utsatt for støy enn andre. Jobber du på bibliotek er du relativt sikret mot støyplager. Er du skytebas, så må du regne med et smell i ny og ne.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Problem med apper på telefon, am strengsten verboten etter rundskriv fra justisdepartementet for sikkert 20 år siden, og neppe mer pop etter Amir Mirmotaharis siste eskapader...

Arbeidstilsynet er nok løsningen, men det hadde vært greit med en enkel måling for å vurdere litt selv før man inviterer fremmedfolk.
Ta en prat med tillitsvalgt og/eller verneombud, LO/YS har garantert en støymåler du kan låne.
Tillitsvalgt og faktisk bedriftshelsetjenesten var min første tanke også. Sistnevnte bør kunne foreta støymålinger og foreta en vurdering av om dette er forsvarlig samt informere ledelsen, før man eventuelt involverer arbeidstilsynet.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Problem med apper på telefon, am strengsten verboten etter rundskriv fra justisdepartementet for sikkert 20 år siden, og neppe mer pop etter Amir Mirmotaharis siste eskapader...

Arbeidstilsynet er nok løsningen, men det hadde vært greit med en enkel måling for å vurdere litt selv før man inviterer fremmedfolk.
Ta en prat med tillitsvalgt og/eller verneombud, LO/YS har garantert en støymåler du kan låne.
Tillitsvalgt og faktisk bedriftshelsetjenesten var min første tanke også. Sistnevnte bør kunne foreta støymålinger og foreta en vurdering av om dette er forsvarlig samt informere ledelsen, før man eventuelt involverer arbeidstilsynet.
Når jeg får tenkt meg om så var det bedrifthelsetjensten som har utført målinger for oss.
Sist var påkoblings arbeid med Operatunnel/Festnings tunnelen med permanet traffik, piggdekk i tunnel bråker noe jævlig!
 
Topp Bunn