Støy fra høyttalere - feil med RIAA?

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Men støyer RIAA-trinnet selv om du IKKE har platespilleren tilkoblet?? I så fall er det noe fundamentalt mystisk ute og går.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei, dette testes as we speak faktisk - men det har støyet som bare rakkern når platespiller har vært helt avslått

Min Rega p3 med intern jording (Samme forsterker og RIAA var tyst som bare det..)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
Men støyer RIAA-trinnet selv om du IKKE har platespilleren tilkoblet?? I så fall er det noe fundamentalt mystisk ute og går.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei, dette testes as we speak faktisk - men det har støyet som bare rakkern når platespiller har vært helt avslått

Min Rega p3 med intern jording (Samme forsterker og RIAA var tyst som bare det..)
Platespileren er aldri "avslått" som sådan; pu'n er direkte tilkoblet RIAA, og all støy som genereres i pu vil uten unntak bli forsterket i RIAA-trinn.

Mvh
Håkon Rognlien
 
L

larkus!

Gjest
Prøv å løsne jordledningen fra skruen bak på platespilleren, og hold ledningen inntil armen på platespilleren. NB! viktig å finne et sted på armen som leder.
sl1200gr.jpg

Den andre enden av jordledningen skal sjølsagt være festet til jordskruen på RIAA-trinnet:)
Heed-Questar-mc.png.jpg
 
Sist redigert:

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
TEORI: snakket med forhandler av RIAA trinnet i dag, og han fortalte en historie om en som hadde lignende problemer som meg (viste han videoen). det han fortalte var, at en gang var det en som feilsøkte i øst og vest, uten hell. så viste det seg at NABOEN hans, som bodde under, hadde montert opp en form for satelitt-antenne og at det var denne antennen som skapte forstyrrelsene i jordingen..det komiske er: at min nabo har en leilighet som ser ut som en krysning av War Games og Mad Max..tyter ut antenner..bare en teori altså :)
 

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Men støyer RIAA-trinnet selv om du IKKE har platespilleren tilkoblet?? I så fall er det noe fundamentalt mystisk ute og går.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei, dette testes as we speak faktisk - men det har støyet som bare rakkern når platespiller har vært helt avslått

Min Rega p3 med intern jording (Samme forsterker og RIAA var tyst som bare det..)
Platespileren er aldri "avslått" som sådan; pu'n er direkte tilkoblet RIAA, og all støy som genereres i pu vil uten unntak bli forsterket i RIAA-trinn.

Mvh
Håkon Rognlien
koblet platespiller helt av, kabler og det hele, og da ble det stille..testingen fortsetter :)

takk til alle som kommer med tips og triks, dere må jo sikkert ha andre ting å ta dere til på en lørdagsaften!
 

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Prøv å løsne jordledningen fra skruen bak på platespilleren, og hold ledningen inntil armen på platespilleren. NB! viktig å finne et sted på armen som leder.
Vis vedlegget 481260
Den andre enden av jordledningen skal sjølsagt være festet til jordskruen på RIAA-trinnet:)
Vis vedlegget 481261
skal teste dette neste gang duringen starter :)! er self koblet slik du viser til hehe
 
L

larkus!

Gjest
Er ikke duringen der hele tiden? Dukker den bare opp av og til???
 

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Er ikke duringen der hele tiden? Dukker den bare opp av og til???
Jepp! men nå er alt koblet tilbake og det er heeeelt stille. vet ikke om du så min teori litt lenger oppe, men det kan være noe i det..at jeg rett og slett må få ut naboen? :)
 
L

larkus!

Gjest
Kan det være brudd i jordledningen? Slik at det bare er kontakt av og til?
Innstrålt støy fra naboen sine remedier vil ikke nepp som brum (during) på anlegget ditt.
Hvis det var tilfelle ville sannsynligvis du også hatt støy tidligere.
 

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Kan det være brudd i jordledningen? Slik at det bare er kontakt av og til?
det KAN det jo være men kan ikke se noe som skulle tilsi det..og den er kun brukt i 4 dager etter den var ny, så da er det "fabrikk-brudd" i såfall :)
 
L

larkus!

Gjest
Prøv med en annen ledning mellom jordskruene på platespiller og RIAA. Hva som helst duger.
Det at der var kraftig brum før demontering av ledningene og helt stille når du koblet opp igjen, tyder på brudd.
Jeg er 98% sikker:) Hvis det ikke er brudd i jordledningen burde du også høre forskjell på om jordledningen er tilkoblet eller ikke.
 
Sist redigert:

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Prøv med en annen ledning mellom jordskruene på platespiller og RIAA. Hva som helst duger.
Det at der var kraftig brum før demontering av ledningene og helt stille når du koblet opp igjen, tyder på brudd.
Jeg er 98% sikker:) Hvis det ikke er brudd i jordledningen burde du også høre forskjell på om jordledningen er tilkoblet eller ikke.
nå har den stått på i snart 6 timer, og ikke laget en lyd...skal tilegges at strømforsyning til RIAA ligger nå helt adskilt fra alle andre kabler i oppsettet..KAN jo ha noe med saken å gjøre?
 

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
OK - so far so good. siden i går kveld har strømforsyning til RIAA ligget ut på gulvet, ca 1 meter fra resten av kabler etc. og jordings-kabel er kveilet forsiktig sammen og ligger vekk fra andre kabler (så godt det lar seg gjøre..) har ikke opplevd denne høye forstyrrende lyden etter dette..
 
L

larkus!

Gjest
Hva skjer hvis du beveger litt på jordledningen. Spesiellt i hver ende der den er skrudd fast i jordingsskruene?
 

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Hva skjer hvis du beveger litt på jordledningen. Spesiellt i hver ende der den er skrudd fast i jordingsskruene?
vet ikke/tør ikke..skal først nye Peter Gabriel og litt andre skiver :)! skal teste litt senere..om jeg tør
 
Topp Bunn