Strøm relatert Støy fra diskant via USB.

tomekatomek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2013
Innlegg
71
Antall liker
65
Torget vurderinger
8
Hei.

Dette her er et merkelig dilemma.

Nylig flyttet inn i ny leilighet, ren 16 amp kurs til hifi i stuen. Alt er topp. MEN nå plutselig når lyden var på 0 kunne jeg høre susing fra diskantene på mine Harbeth 40.1. Koble litt om for å kunne eliminere ut problemet, og har kommet frem til at når USB kabelen står koblet i pcen så kommer den susingen fra diskantene, det gjelder begge, og den er like høy på begge.

Oppsettet består av Harbeth høyttalere som er koblet til en Accuphase 480, og den er koblet til en Line Magnetic rør dac hvor det går en USB kabel fra til en datamaskin. Alt det er koblet til en Isotek Aquarius. Nå har prøvd å koble alt om, prøvd ulike kabler, kontakter og gått gjennom alt. Det jeg kom frem til at enn så lenge USB kabelen står tilkoblet i pcen og den er slått på så kommer susingen. Nå har jeg fått testet 3 ulike pcer og flere USB kabler og fortsatt så suser det.

Har noen av dere opplevd noe sånt før? Det her er kjempe sært.. Slikt jeg ser det nå så er løsningen å kjøpe et eksternt lydkort som jeg plugger inn i pcen og kjører optisk fra kortet til dacen, med et håp om at det kan løse problemet. Har noen av dere prøvd å kjøre et eksternt lydkort fra pcen til en dac?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Huff ja..
Prøve å finne noe uten rør er mitt tips. Eller flytte til en plass der en ikke får sus.
Kan spare en for mye frustrasjon å gå over til transistor, uansett hvor tungt det er å bytte bort røra.
Vert der selv. Men nå ser jeg meg ikke tilbake.
Nå bare virka da alltid.
 

tomekatomek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2013
Innlegg
71
Antall liker
65
Torget vurderinger
8
Problemet er at støyet kommer selv om dacen er slått av. Dacen har både rød og transistor modus, har prøvd begge uten lykke. Men takk for tips!
 

tomekatomek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2013
Innlegg
71
Antall liker
65
Torget vurderinger
8
Mange gode forslag her. Takk for alle som har kommet med tips.

I går kjøpte jeg et eksternt lydkort som jeg satt inn i pcen, og tok i bruk en toslink. Problemet er løst enn så lenge. MEN, mulig det er placebo eller om det faktisk er sant, men jeg merker at lyden er litt annerledes enn det det var med USB. Ikke like klart og den oppfattes som litt mørkere enn USB.

Skulle fått testet en såkalt iFi Audio iPurifier2-A, men leveringstiden var vanskelig å si i følge Mala.
 

tomekatomek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2013
Innlegg
71
Antall liker
65
Torget vurderinger
8
Interessant Bambadoo. Problemet blir nok løst av å skille pcen galvanisk fra stereon for å fjernet støyet fra diskanten. Men hvordan kan det gjøres?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Vær klar over at endel (om ikke alle?) av disse "digitalrense" produktene som f.eks. IFI purifier ikke gjør noe som helst.
Fant ikke målinger av USB varianten men her er ihvertfall deres forsøk på å rense spdif
https://www.audiosciencereview.com/...i-ipurifier-s-pdif-digital-audio-filter.2189/
Her sammenligner du epler og pærer. Spdifpurifier har ekstern strømforsyning, Ipurifier3 bruker ikke det. Finn i hvert fall frem en test av riktig produkt før du kommer med påstander. Jeg bruker selv Ipurifier 3 med godt resultat.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Siden allt henger sammen , og kan støy / og jordsløyfer strømme alle veier "
Je tror som fenalåret at du først bør prøve en ren usb isolator , det finnes tilmed den som ikke trenger ext psu

denne
https://hifimediy.com/usb-isolator


Har du peiling og kan gjøre inngrep i receiveren selv så kan du isolere spenningen fra PC og lage din egen psu , det funker det og
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Siden allt henger sammen , og kan støy / og jordsløyfer strømme alle veier "
Je tror som fenalåret at du først bør prøve en ren usb isolator , det finnes tilmed den som ikke trenger ext psu

denne
https://hifimediy.com/usb-isolator


Har du peiling og kan gjøre inngrep i receiveren selv så kan du isolere spenningen fra PC og lage din egen psu , det funker det og
Bør gjøre jobben den også;)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Siden allt henger sammen , og kan støy / og jordsløyfer strømme alle veier "
Je tror som fenalåret at du først bør prøve en ren usb isolator , det finnes tilmed den som ikke trenger ext psu

denne
https://hifimediy.com/usb-isolator


Har du peiling og kan gjøre inngrep i receiveren selv så kan du isolere spenningen fra PC og lage din egen psu , det funker det og
Bør gjøre jobben den også;)
Eller denne , du må sjekke kompabilitet :

https://hifimediy.com/high-speed-usb-isolator-480Mbps
 
Topp Bunn