Støpsel og overganger

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har nettopp kjøpt en oppvaskmaskin, men under vasken er det kun en stikkontakt for komfyrstøpsel. Disse firkantede breie sakene til 25A eler noe slikt.

Finnes det overganger slik at jeg kan bruke denne og slippe en lang skjøteledning, eller kan jeg skifte støpsel selv som et alternativ.

 

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det vanlige støpselet er ikke godkjent for mer enn 16A.
Typisk vil en kurs med stekovnskontakt være på 20A (eller mer).

Er kursen din på 16A eller lavere så kan du (få en elektriker til) koble på en vanlig stikkontakt ved siden av på samme kurs!

Mvh
OMF
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Takker.

Blir nok lettere å legge en skjøteledning fra en annen vanlig kontakt da.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
Det vanlige støpselet er ikke godkjent for mer enn 16A.
Typisk vil en kurs med stekovnskontakt være på 20A (eller mer).

Er kursen din på 16A eller lavere så kan du (få en elektriker til) koble på en vanlig stikkontakt ved siden av på samme kurs!

Mvh
OMF
Er nok ikkje lov det dessverre.Vanlig støpsel inntil 16A(2,5kvm) og inntil 13A på 1,5kvm.Du kan dermed ikkje koble dæ inn med vanlig støpsel på kabel som er f.eks 4kvm eller mer...EDIT men du har nok andre kurser på kjøkkenet vel,der kan du vel hente tilførsel?

mvh Filip
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
F.E. skrev:
OMF skrev:
Det vanlige støpselet er ikke godkjent for mer enn 16A.
Typisk vil en kurs med stekovnskontakt være på 20A (eller mer).

Er kursen din på 16A eller lavere så kan du (få en elektriker til) koble på en vanlig stikkontakt ved siden av på samme kurs!

Mvh
OMF
Er nok ikkje lov det dessverre.Vanlig støpsel inntil 16A(2,5kvm) og inntil 13A på 1,5kvm.Du kan dermed ikkje koble dæ inn med vanlig støpsel på kabel som er f.eks 4kvm eller mer...EDIT men du har nok andre kurser på kjøkkenet vel,der kan du vel hente tilførsel?

mvh Filip
Uten at det er spesiellt relevant for saken. Det er sikringen som bestemmer slik jeg skriver - ikke tykkelsen på kabelen eller om det er koblet til utstyr som tåler mer strøm på samme kurs!

Mvh
OMF
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Du må enten sette en 16A sikring på kursen eller skifte støpselet på oppvaskmaskinen til 25A teknisk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Trondmeg skrev:
Du må enten sette en 16A sikring på kursen eller skifte støpselet på oppvaskmaskinen til 25A teknisk.
Så hvis jeg kun skifter til et komfyrsøpsel så går det bra? Har jeg lov til å skifte støpselet selv?
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Skift til ett komfyrstøpsel du. Det blir bra. :)
Ja, du kan skifte dette selv.

Raymond.
 
Topp Bunn