Squeezebox touch.... en nybegynners behov...

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Nå er konklusjonen på plass... en Touch skal i hus i løpet av neste uke... men, spørsmålet er om jeg skal plukke med meg en USB - hardisk og to (en til backup) i samme slengen for tilkobling direkte i touch'n?

Grunnen til at jeg tenker denne veien er at jeg vil ha minst mulig støy i stua. En server er i tankene på sikt, men jeg vet ikke hvilke behov jeg kommer til å ha i nærmeste fremtid da jeg både har flytteplaner og samboplaner på kalenderen.

Men, kan denne WD - hardisken her demonteres og enkelt settes inn i en fremtidig server som en hvilken som helst annen intern hardisk?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590188


MVH
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Har samme WD hardisk selv. Betalte 699.- på elkjøp,kjøpte likegodt 2 stk.

Bruker nå Squeezebox Touch koblet via usb inn i den ene av de 2 WD diskene.Den andre ligger lagret som backup. Fungerer utmerket, og kan anbefales på det varmeste.

Den innebygde serveren i Touch. gjør jobben utmerket.

mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
MonkeyCountry Audio skrev:
Men, kan denne WD - hardisken her demonteres og enkelt settes inn i en fremtidig server som en hvilken som helst annen intern hardisk?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590188


MVH
Nja... det beste er nok i så fall om du kjøper et tomt USB-kabinett og setter i en vanlig SATA-disk i den. Da er det enkelt å plukke den ut og sette den i en server når du får tak i en slik. USB-disker er ingen god permanent løsning.


Noe slik: http://amentio.no/datautstyr/Harddisk/Harddisk_kabinett/eMagic/eMagic-FD-3530---Drevkabinett---35---S-FD-3530-BLACK-1136782.aspx

+ en

http://amentio.no/datautstyr/Harddisk/3,5__S-ATA/Western_Digital/WD-Caviar-GP-2TB-64Mb-cache-WD20EARS-1020232.aspx
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kupper tråden litt med et spørsmål...

Forstår jeg det rikyig at man kan koble den eksterne usb disken rett i SB Touch? Man trenger ikke å ha en pc innblandet samt trådløst nettverk?

Musikk på usb disk --- SB --- Dac--- Forsterker?
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Etter det jeg har funnet ut.... japp.... skal funke finfint... men spør meg igjen om en uke;)


En ferdig mekket ekstern HD koster bare noen tiere mer en bare hardisken ser det ut for. Så hvorfor ikke kjøpe denne i et ferdig kabinett.... og røsk den ut om det skulle bli nødvendig? Tja... tror jeg satser på at dette funker brillefint..:)


MVH
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Glitrende...

Sliter med dekningen på Duet-en her forstår du.. er av om til nede i 8-10% pga en idiotisk plassering av husets eneste telefonlinje...
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Retep skrev:
Kupper tråden litt med et spørsmål...

Forstår jeg det rikyig at man kan koble den eksterne usb disken rett i SB Touch? Man trenger ikke å ha en pc innblandet samt trådløst nettverk?

Musikk på usb disk --- SB --- Dac--- Forsterker?
Ja, du forstår det rett. Fungerer helt fint. Bruker denne løsningen selv. Når jeg har lastet ned , eller rippet musikk, tar jeg bare med meg HD ned på pc-rommet og kopierer over. Vær obs på at du må inn i menyen på "Touch" og bekrefte at du skal koble fra USB til HD, ellers kan data gå tapt.

Kan også nevne at jeg har kablet forbindelse fra pc via router opp til "Touch".
Dermed kan jeg hvis jeg ønsker det, bytte bibliotek i menyen på "Touch" og spille direkte fra nettet, eller fra pc`ens HD

Er foreløpig veldig fornøyd. Bruker digitalutg på "Touch" og videre inn i Buffalo dac. Minst like god lyd som fra cd-drivverk.

mvh

mvh
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
plukket opp og satt opp.... men rippet musikk har jeg gjort før... det er ikke så spennende. SÅ hva med spotify?


Fant fort ut at man måtte ha abonnent for å få dette til å fungere på den enkle behagelige måten. Det er vel heller lite aktuelt for min del. Jeg trives med gratisversjonen min og den lille reklamen som er gjør at man har nok "ved" til å reise seg opp fra godstolen litt under innkjøring av ny musikk for øret.

Men? Hvordan enkelt få spotify inn på en touch? Har prøvd meg her nå i 2-3 timer og kan ikke si jeg finner ut av det.


PS... er ikke en reser i dette på noen måte...;)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
719
Torget vurderinger
4
MonkeyCountry Audio skrev:
plukket opp og satt opp.... men rippet musikk har jeg gjort før... det er ikke så spennende. SÅ hva med spotify?


Fant fort ut at man måtte ha abonnent for å få dette til å fungere på den enkle behagelige måten. Det er vel heller lite aktuelt for min del. Jeg trives med gratisversjonen min og den lille reklamen som er gjør at man har nok "ved" til å reise seg opp fra godstolen litt under innkjøring av ny musikk for øret.

Men? Hvordan enkelt få spotify inn på en touch? Har prøvd meg her nå i 2-3 timer og kan ikke si jeg finner ut av det.


PS... er ikke en reser i dette på noen måte...;)
Enkleste løsning? Betal for et premium abonnement!
Det koster deg ca det samme som en 1.2 kilos Grandiosa i måneden og du får tilgang til mange millioner låter i ganske bra kvalitet (320 Kbit/s Ogg Vorbis)!

Hverken Logitech's nye offisiellle spotify-app eller Triode's uoffisielle plug-in fungerer nemlig med gratis-spotify.

Ellers blir det en knotete løsning ala denne:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33881.0.html
(Her må du forresten også ha Squeezebox Server gående på en PC i huset.)

Lykke til!
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Må vel prøve litt til... kom på at kanskje brannmuren laget trøbbel for meg, har fiklet litt uten det store hellet så langt.

Spotify brukes kun til å spille av søppelmusikk (les gamle 90-talsslagere) og for å høre på ukjente ting. Gratisversjonen fungerer godt nok til dette for meg, så ser ikke helt vitsen i å betale for dette. Det å ha lappisen på under denne formen for avspilling gjør meg vel heller ikke så veldig mye.


Driver å springer på visninger om dagen, så har ikke hatt den tiden jeg skulle ønske med boksen enda. Men i dag har jeg fått lagt over musikk-filene mine på en usb-hardisk for å teste dette. Du verden jeg gruer meg til å rippe 3-4-500 (er heeeelt utav telling. Sist jeg telte hadde jeg 50 mindre en hva jeg trude... varte ikke lenge før disse 50 var på plass...;) ) plater over på hardisken i beste kvalitet med tilhørende albumbilde...


MVH
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
719
Torget vurderinger
4
MonkeyCountry Audio skrev:
Må vel prøve litt til... kom på at kanskje brannmuren laget trøbbel for meg, har fiklet litt uten det store hellet så langt.
Du kan gjerne forgylle firewallen din og fore den med trøfler, det vil uansett ikke fungere med Spotify uten abb
;D
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.076
Antall liker
32.394
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
MonkeyCountry Audio skrev:
Du verden jeg gruer meg til å rippe 3-4-500 (er heeeelt utav telling.
Det er ikke SÅ mye plater du har og trenger ikke være SÅ kjedelig å rippe plater (smak og behag såklart). Sørg bare for å gjøre det skikkelig når du først gjør det og finn et oppsett som virker bra for deg. . Bare vær systematisk. Lossless er viktig, FLAC er bra og WAV ikke helt bra (mht tags).

Har du en kraftig flerkjernet PC går det nesten som i en fei med rippeprogrammet dBPoweramp, som ripper, lager tags og finner coverart i ett. rogrammet bruker kjernene aktivt, slik at flere spor kan rippes av gangen.
Jeg har nesten i perioder syntes det har vært en OK bakgrunnsaktivitet å rippe passende småbunker mens jeg har hørt på musikk, sett på TV, lest osv. Dytte inn en cd, ett klikk med musa og så vente til cd-en spretter ut av seg selv. Gjenta.
Tok ca 200 CD-er på en helg, mener jeg å huske. I en annen økt tok jeg ca 20 per dag over en fjortendagersperiode.

Når det gjelder gratis-spotify og squeezebox, er jeg helt enig med forrige taler ;D.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Det er ikke så mye nei, men har gjort denne jobben før for å få musikken min inn på en Ipod. Den gangen jeg begynte med det biblioteket var FLAC uaktuelt, så denne gangen skal det gjøres skikkelig med backup!:D

Gleder meg skikkelig til denne jobben er gjort. Da skal Xindak spilleren få lov til å stille opp til duel i første runde.

Får jeg ikke til streame spotify over det lokale nettverket overlever jeg fint med å koble opp den bærbare pc'n til anlegget de få gangene dette er aktuelt. Spotify blir litt som alle disse nettradiostasjonene. Fint som bakgrunnsstøy, få lytte til noe annet en hva du har i samlingen og forhåpentligvis oppdage nye spennende musikk.
 
Topp Bunn