Spredningsmønster av menneskelig stemme

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.834
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Apropos tidligere diskusjoner om dipoler vs kassehøyttalere: Jeg snublet over en studie fra NRC i Canada som ser på direktiviteten av menneskelige stemmer. Interessant nok er det strålingsmønsteret omtrent det samme som fra en kassehøyttaler, altså med større retningsbestemthet for høye frekvenser enn for lave. Det er kanskje ikke spesielt overraskende hvis man kikker i speilet, og hører litt etter på hva som skjer når en person snur seg vekk mens vedkommende snakker, men likevel ikke noe jeg hadde tenkt over i forbindelse med høyttalerbygging.

http://www.nrc-cnrc.gc.ca/obj/irc/doc/pubs/rr/rr104/rr104.pdf
 
M

Mr-T

Gjest
La oss nå ikke glemme at en høyttaler ikke er en menneskelig stemme.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.834
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, langt i fra, men mange innspillinger har en vokalist som en sentral del av lydbildet.

Jeg funderer på om
1) Dette kan være en grunn til at kassehøyttalere (med sitt håpløst frekvensavhengige spredningsmønster) subjektivt fungerer såpass bra som de gjør, ettersom vi er vant til å høre like fargede romrefleksjoner fra en person som snakker i samme rom; og om
2) Dette kan påvirke preferansen dipol/kassehøyttaler ettersom favorittmusikken er f eks jazzvokal (naturlig spredningskarakteristikk frekvensavhengig ~ kassehøyttaler) eller strykekvartetter (naturlig spredningskarakteristikk mindre avhengig av frekvens ~ dipol)

Bare en flyvetanke her på nyåret.
 
M

Mr-T

Gjest
Seriøst: nei, det tror jeg ikke.

Alle instrumenter har forskjellig utstrålingsmønster, men det har etter min mening ingen ting med saken å gjøre. Effekten av instrumenter og stemmers utstrålingsmønster vil som regel være reflektert på de opptakene vi lytter til, i hvertfall når det gjelder klassisk musikk.

Det er forskjell på å produsere lyd og å REprodusere den. Det krever to helt forskjellige tilnærmingsmåter.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
... stemmers utstrålingsmønster vil som regel være reflektert på de opptakene vi lytter til..
Vokalister som spilles inn synger vel oftest inn i mikrofoner plassert nogenlunde foran munnen.
 
M

Mr-T

Gjest
Jo, men det hindrer ikke romrefleksjoner som er påvirket av utstrålingsmønteret å bli med på opptaket. Til en viss grad i hvertfall, spesielt på klassisk der mikrofonene plasseres på en viss avstand.

Selvsagt ikke på typiske studio-innspillinger, men det er jo uansett en kunstig virkelighet uten noen referanse å forholde seg til.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sant nok. Det er ikke lett å danne seg et godt og komplett bilde av dette med spredningsmønstre inn-i-mic-og-ut-høyttaler.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg for min del har slått meg til ro med at dette er med på opptaket, eller at det er slik man vil det skal være. Så vil jeg at rommet mitt ikke skal blande seg nevneverdig inn på det området.
 
Topp Bunn