Spredning av feilinformasjon om tilkobling av subwoofere

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det flommer over av feilinformasjon om lyd, og akkurat nå lurer mange på om subwooferen virkelig skal kobles til høyttalerterminalene for å få best lyd - når det i manualen for forsterkeren står "SUB OUT".

Selvsagt skal du koble til subwooferen til subwooferutgangen, som har prosessering med delefilter og bass-management. Prosessoren ordner også deling og tidforsinkelse for hovedhøyttalerene, slik at det er mulig å sette opp systemet rett.

Dette er ikke så vanskelig å få til rett, men når det stadig kommer veltende artikler og youtubevideoer og uttalelser på nettforum som forslår løsninger som er direkte feil, så blir det vanskelig å orientere seg.

Til leverandører og produsenter og skribenter som åpenbart ikke har snøring: SPØR NOEN SOM VET OG KAN før dere sprer feilinformasjon som misleder og forvirrer folk som er interessert i best mulig lyd på anlegget sitt.

I denne artikkelen skriver jeg litt om dette, og som du ser - det er mulig å få til et system som har helt flat group-delay og flat fase:
https://www.kvalsvoll.com/blog/2019/02/10/calibrating-a-bass-system/
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Det overrasker meg at du sikter til skribenter som skriver feil om dette. Selv kan jeg ikke huske å ha lest en eneste test eller artikkel som anbefaler å koble sub til HT-utganger på en AV-receiver eller prosessor. En helt annen sak er at en Rel-subwoofer kan gi en slik tilkobling til en stereoforsterker som mangler pre-out eller Subwoofer-utgang. Og bassmanagement er det få- eller ingen stereoforsterkere som har.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det overrasker meg at du sikter til skribenter som skriver feil om dette. Selv kan jeg ikke huske å ha lest en eneste test eller artikkel som anbefaler å koble sub til HT-utganger på en AV-receiver eller prosessor. En helt annen sak er at en Rel-subwoofer kan gi en slik tilkobling til en stereoforsterker som mangler pre-out eller Subwoofer-utgang. Og bassmanagement er det få- eller ingen stereoforsterkere som har.
Det finnes i dag løsninger som har prosessering, i alle prisklasser. Hvis du leser artikkelen jeg linker til, så blir det kanskje litt klarere akkurat hvorfor dette er et poeng, og en løsning uten prosessering eller tilkobling via ht-terminaler kun er en nødløsning inntil noe annet kommer på plass. Det var slik vi gjorde det på 80-tallet, men det er ikke nødvendig nå i dag.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Jeg lurer på om du har glemt å presentere premissene her. Som i at den løsningen du peker ut som riktig fordrer noe som ikke alle forsterkere har.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg har registrert at i en del tilfeller der man har valgmuligheten mellom en pre out på signalnivå, og det å koble til subwooferne ut av effektforsterkeren, så velger allikevel noen å koble subwooferen til effektforsterkeren med argumentet "man får samme lydsignatur", eller "jeg har erfart at det er best". Man blir da samtidig ekspert på området grunnet denne banebrytende erfaringen og deler villig vekk av sine erfaringer.

Kan det være disse du retter søkelyset mot Kvålsvoll?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
REL anbefaler høyttalerutgangen i sin manual. Kanskje trådstarter kun sikter til passive sub’er?
 

TurboJens

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
26
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hvem er disse som lurer på dette? Og hvor fremstiller de disse spørsmålene?

Få normale stereo-oppsett har sub-out, så hvordan kan det stå i manualen at sub skal stå på sub-out?

Og til stereo så vil vel en sub drevet som får høynivå likt høyttalerene være mer tilpasset. Ser flere produsenter anbefaler dette også.

For øvrig så har den aktive f.eks bassdelen (CTRL 225) i mine høyttalere kun høynivå-inngang.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det flommer over av feilinformasjon om lyd, og akkurat nå lurer mange på om subwooferen virkelig skal kobles til høyttalerterminalene for å få best lyd - når det i manualen for forsterkeren står "SUB OUT".

Selvsagt skal du koble til subwooferen til subwooferutgangen, som har prosessering med delefilter og bass-management. Prosessoren ordner også deling og tidforsinkelse for hovedhøyttalerene, slik at det er mulig å sette opp systemet rett.

Dette er ikke så vanskelig å få til rett, men når det stadig kommer veltende artikler og youtubevideoer og uttalelser på nettforum som forslår løsninger som er direkte feil, så blir det vanskelig å orientere seg.

Til leverandører og produsenter og skribenter som åpenbart ikke har snøring: SPØR NOEN SOM VET OG KAN før dere sprer feilinformasjon som misleder og forvirrer folk som er interessert i best mulig lyd på anlegget sitt.

I denne artikkelen skriver jeg litt om dette, og som du ser - det er mulig å få til et system som har helt flat group-delay og flat fase:
https://www.kvalsvoll.com/blog/2019/02/10/calibrating-a-bass-system/
Takk for bra info.
Enig at mange maser om høyttalerutganger.
Men det må jo bare gjelde stereo forsterker og 2 høyttalere? Håper jeg..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Å koble et allerede forsterket signal til høynivåinnganger på en subwoofer, for deretter å dempe det ned til linjenivå igjen (antar jeg) og forsterke det på nytt, virker i alle fall for meg som en ganske uelegant løsning. (..og sannsynligvis en kilde til støy.)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Og til stereo så vil vel en sub drevet som får høynivå likt høyttalerene være mer tilpasset.
Hvorfor tenker du det skulle være slik?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Tenker det kan gi mer lik lydsignatur som stereo-høyttalerene, om det er noen særlige forskjeller aner jeg egentlig ikke.
Dersom forsterkeren påvirkes av høyttalerne kan det oppstå avvik. Ellers vil man kun få litt mer støy og forvrengning enn på linjesignalet. Hvis signalet er bra nok til å sendes inn i forsterkeren, hvorfor skulle det da ikke være bra nok til å sendes inn i subene?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Eller man er ikke istand til å fortolke det man får igennem ørerne.
 
M

MusicBear

Gjest
Eller man er ikke istand til å fortolke det man får igennem ørerne.
Enda verre; ha elefantører
Eeda verre; ha elefantører og bo på Jylland
Eeenda verre; ha elefantører og bo på Jylland med konstant vind bakfra så ørene stenger for all lyd over 92 Hz
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Største fejl ved tilkobling af subwoofer er at man overhovedet har købt en.
Noen ganger kan den største feilen være det at man uttalte seg om noe man ikke hadde greie på.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kanskje man burde begynne å sende innlegg for kvalitetssikring og godkjenning til en eller annen som kan og vet det meste før man poster inne på forumet her.

Kanskje du har noen forslag til noen som er kvalifisert til jobben? Gjerne et ordentlig sjarmtroll som ikke holder seg for god til nedlatende sarkasmer og utdriting av andre forummedlemmer som ikke når helt opp rent faglig.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Største fejl ved tilkobling af subwoofer er at man overhovedet har købt en.
Noen ganger kan den største feilen være det at man uttalte seg om noe man ikke hadde greie på.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kanskje man burde begynne å sende innlegg for kvalitetssikring og godkjenning til en eller annen som kan og vet det meste før man poster inne på forumet her.

Kanskje du har noen forslag til noen som er kvalifisert til jobben? Gjerne et ordentlig sjarmtroll som ikke holder seg for god til nedlatende sarkasmer og utdriting av andre forummedlemmer som ikke når helt opp rent faglig.
Nå var vel innlegget han svarte på minst like ille i så måte, så det var vel mer "av samme mynt"?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg tolket innelgget til Drossel som et forsøk på å være morsom. Dette var et innlegg som ikke angrep noen spesielt. Bare et morsomt sleivspark. Det må vi tåle:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tåler både det ene og det andre, jeg. ;)

Men det er ett snev av sannhet i det. Hvis man klarer seg med to høyttalere, slipper man problemer med både å koble opp og integrerere noen subwoofer. :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.458
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hvorfor skal jeg høre på trådstarter og ikke produsent? REL sier hi-level. Spørsmålet er hyggelig ment, bra dette blir tatt opp😀
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvorfor skal jeg høre på trådstarter og ikke produsent? REL sier hi-level. Spørsmålet er hyggelig ment, bra dette blir tatt opp??????
Jupp, jeg har, så vidt jeg kan høre, få problemer med å bruke hi-level og LFE (til film) samtidig.
joda, av og til er det noe during som jeg ikke helt finner ut av, men bortsett fra det så låter det ikke dumt her.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jeg tolket innelgget til Drossel som et forsøk på å være morsom. Dette var et innlegg som ikke angrep noen spesielt. Bare et morsomt sleivspark. Det må vi tåle:)
Vil bare pointere, at det er super vanskelig å integrere en subwoofer så det hænger sammen med resten.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg tolket innelgget til Drossel som et forsøk på å være morsom. Dette var et innlegg som ikke angrep noen spesielt. Bare et morsomt sleivspark. Det må vi tåle:)
Vil bare pointere, at det er super vanskelig å integrere en subwoofer så det hænger sammen med resten.
Med min sviktende hørsel, svake oppfattelsesevne og manglende erfaringer gikk det helt greit (med litt jobbing) ;)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jeg tåler både det ene og det andre, jeg. ;)

Men det er ett snev av sannhet i det. Hvis man klarer seg med to høyttalere, slipper man problemer med både å koble opp og integrerere noen subwoofer. :)
Præcis og jeg føler intet behov. Havde 2 stk 15" med alle mulige regulerings muligheder. Alligevel lykkedes det ikke fuldt ud.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvorfor er det vanskeligere å integrere en subwoofer enn det er å finne en forsterker som matcher høyttalerne? Man kan jo bare gjøre som audiofile vanligvis gjør, spille lotto og håpe på det beste. 50-50 er gode odds, enten det gjelder sub eller forsterker.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Forstærker kan også være vanskeligt men ikke i samme liga.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
StereoFil fortalte meg at jeg skulle bruke høyttalerutgangen fra effektforsterkeren til å koble på mine SF Gravis II. Det samme anbefaler Sonus Faber. De vet da tydeligvis ikke hva de snakker om?
Gravis II er forøvrig aktiv med en 350 W forsterker, og det var ikke vanskelig å få den til å spille sømløst med Guarneriene. Dyp bass, perfekt integrert i lydbildet. Fra første stund da jeg koblet den opp slik SF anbefaler.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Jeg bruker REL som sies å være lette å integrere. Helt enkelt synes jeg nok ikke det er. Har endt med å benytte lavest mulig delefrekvens og lavest mulig nivå.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.393
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Vi burde jo ha blitt vant til de bedreviterene her på HFS nå. De messer jo som Jimmy Swaggert om sine overbevisninger,de som ikke skjønner det havner i helvete fortere enn du sier PU :).

O
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Største fejl ved tilkobling af subwoofer er at man overhovedet har købt en.
Noen ganger kan den største feilen være det at man uttalte seg om noe man ikke hadde greie på.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kanskje man burde begynne å sende innlegg for kvalitetssikring og godkjenning til en eller annen som kan og vet det meste før man poster inne på forumet her.

Kanskje du har noen forslag til noen som er kvalifisert til jobben? Gjerne et ordentlig sjarmtroll som ikke holder seg for god til nedlatende sarkasmer og utdriting av andre forummedlemmer som ikke når helt opp rent faglig.
Filtrere alle innlegg for å "sikre at alt er rett" før noe offentliggjøres? Joa, det har jo vært prøvd før det, blant annet i Nord Korea, med stor suksess. De vant til og med fotball-VM!
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
438
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Spørsmål.
Ved høynivåsignal til aktiv sub, vil vel alltid sub være forsinket i forhold til hovedhøytalerne (forsinkelse i elektronikk i sub).
Ved lavnivåsignal til aktiv sub kan man trekke fra forsinkelsen i effektdelen i forsterkeren til hovedhøytalerne fra forsinkelsen i sub'en.
Mitt hode sier meg at det bør være enklere å få til rett tidsmessige fase med bruk av lavnivåsignal?
Eller tar jeg helt feil?


--
Martin
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vi burde jo ha blitt vant til de bedreviterene her på HFS nå. De messer jo som Jimmy Swaggert om sine overbevisninger,de som ikke skjønner det havner i helvete fortere enn du sier PU :).

O
My way or the highway (to hell)!

Det er et mirakel at langt de fleste er såpass fornøyde med det de har hjemme, med forskjellige løsninger/konstellasjoner. De har vel hatt flaks - sjansen sammenlignes sågar med å vinne i lotto - når de finner forsterker til sine ht, og når de integrerer sub(s). Men de vet kanskje ikke sitt beste?
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Spørsmål.
Ved høynivåsignal til aktiv sub, vil vel alltid sub være forsinket i forhold til hovedhøytalerne (forsinkelse i elektronikk i sub).
Ved lavnivåsignal til aktiv sub kan man trekke fra forsinkelsen i effektdelen i forsterkeren til hovedhøytalerne fra forsinkelsen i sub'en.
Mitt hode sier meg at det bør være enklere å få til rett tidsmessige fase med bruk av lavnivåsignal?
Eller tar jeg helt feil?


--
Martin
Vanligvis har man svært liten groupdelay i audioområdet i en forsterker. Som regel vil eksempelvis en såkalt DC-koblet forsterker (noe mange er) ha tilnærmet null fasedreining ved 20Hz til 20kHz, og groupdelay er rimelig flat, praktisk talt null for alle praktiske formål. Men la oss si vi har tilsvarende 10 grader ved 20kHz og konstant groupdelay i hele audioområdet (noe som er vesentlig mer enn hva som er vanlig.). Vil vi i såfall ha 1/1000 grad fasedreining ved 20Hz. Ved 100Hz har vi tilsvarende 1/200 grad fasedreining. Det tilsvarer ca 0,05mm endring av lytteavstanden. Det er ikke veldig kritisk.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
616
Antall liker
426
Yamahas konstruksjon av A-S2100 tillater ikke tilkobling fra høyttaler utgang til aktiv sub.
"Do not connect your active subwoofer to the SPEAKERS L/R CH terminal.
Connect it to the PRE OUT jacks of this unit"
Passer fint for min del, da Arendal sub1 ikke har høynivå innganger.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Nå er jeg langt ifra en ekspert, men min lille erfaring er at å integrere en sub uten å kunne justere i tidsdomenet er nær dødfødt. De fleste moderne subber digital behandling av lydsignalet og det vil skape en forsinkelse. Mine Paradigm Millenia Sub har i følge GeirF 5 til 7 ms forsinkelse pga dens dsp. Jeg har forsøkt å koble direkte i Linn Akurate, men det låter tregt og sidrumpa. Når jeg bruker Devialet og dens mulighet for justering i tidsdomenet låter det tight og presist og basstrommer sparker i magen på en helt annen måte. Jammen godt jeg ikke fikk solgt min Devialet D400!!!!
 
Topp Bunn