Spredning av feilinformasjon om tilkobling av subwoofere

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
For å få høynivå til å fungere må man ha en effektforsterker som leverer det den skal i basseområdet. Man må videre ha en spenningsdeler i subwooferen som ikke påvirker signalet. Det er også helt avgjørende å ikke få en jordkonflikt. Det er ikke vanskelig å lage en forsterker som er bra nok til at man kan bruke høynivå. Det er heller ikke vanskelig å lage en god nok spenningsdeler på inngangen av subwooferen, og det er ikke vanskelig å få kontroll på jordutfordringene.

Problemet er bare at det finnes utallige eksempler på forsterkere som ikke fungerer så godt til dette. Man har for eksempel oftere avrulling i bunnen på effekttrinn enn hva man har på linjesignalet tidligere i kjeden. En grunnleggende egenskap ved alt som skal kobles til utgangen på effektforsterkere er at det ikke har direkte referanse til en annen spenning, for eksempel sitt eget jordpotensial. Allikevel har veldig mange aktive bassdeler og subwoofere sitt eget jordpotensial. Kobler man til en balansert forsterker vil man automatisk enten drepe halve H-bridgen, tvinge hele forsterkeren med strømforsyning og alt til å drifte med audiosignalet. Jeg har sett eksempler på at gnistene står når man kobler slikt med strøm på. Da er det noe alvorlig galt. På kjøpet får man gjerne en massiv jordsløyfe der det går mengder strøm. Selv forsterkere uten live jord skal normalt ikke kobles til en ekstern referanse. Enkelte forsterkere går faktisk i selvsving, protect eller går rett og slett i stykker, men disse er det heldigvis ganske langt mellom.

Spenningsdeleren er ofte av en type som blir litt varmere enn de burde, og motstander uten temperaturkoeffisient eksisterer ikke. Dessuten brukes det gjerne effektmotstander, og de er gjerne ikke av den typen som er spesielt gode på temperaturkoeffisient. En spenningsdeler som varmes opp i takt med signalet vil endre verdi og dermed også endre hvor mye den demper i takt med musikksignalet. Effekten er også tildels forsinket, og den vil på en eller annen måte introdusere en type frekvensavhengig harmonisk forvrengning i tillegg til en merkelig intermodulasjonsforvrengning. Når man kikker på innsiden av slike produkter er det ganske vanlig med tildels underdimensjonerte komponenter, og man ser også ofte at det er montert en eller flere kondensatorer som et slags filter. Dette filteret kommer i tillegg til eventuelle mangler i frekvensresponsen i forsterkeren.

Min anbefaling er å holde seg til lavnivå hvis man har mulighet, men det er ikke fordi høynivå er dømt til å ikke fungere. Derimot er det slik at høynivå introduserer potensielle feilkilder. Jeg undres over at produsenter av høyttalere og subwoofere anbefaler dette, uten å vite noe om kundenes forsterkere. Det er ikke så stas når kundens utstyr ryker, og det er heller ikke så kult hvis effektforsterkeren for eksempel ender med å levere dårligere ytelse til hovedhøyttalerne fordi den skal stå og pumpe en jordforbindelse den ikke er laget for å drive.

Så mitt poeng er enkelt: Høynivå innebærer usikkerhetmomenter, og dette slipper man å forholde seg til på linjenivå.
Det er en viss risiko for at man rett og slett får feil på utstyret, man løper en langt større risiko for at forsterkeren yter dårligere fordi den kobles til noe den ikke er laget for, og man løper en meget stor risiko for at subwooferen for eksempel ikke går like dypt som den hadde gjort på linjesignal, og at det introduseres ekstra forvrengning både i effekttrinnet og i spenningsdeleren.

Jeg tror noe av årsaken til at enkelte produsenter allikevel anbefaler dette kan være at de ønsker å berolige folk med at dette er en fullgod løsning, og at de trygt kan prøve om dette fungerer i deres eget oppsett. Hvis man konsekvent anbefaler linjesignal utelukker man mange kunder som synes det blir i overkant komplisert.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Nå er jeg langt ifra en ekspert, men min lille erfaring er at å integrere en sub uten å kunne justere i tidsdomenet er nær dødfødt. De fleste moderne subber digital behandling av lydsignalet og det vil skape en forsinkelse. Mine Paradigm Millenia Sub har i følge GeirF 5 til 7 ms forsinkelse pga dens dsp. Jeg har forsøkt å koble direkte i Linn Akurate, men det låter tregt og sidrumpa. Når jeg bruker Devialet og dens mulighet for justering i tidsdomenet låter det tight og presist og basstrommer sparker i magen på en helt annen måte. Jammen godt jeg ikke fikk solgt min Devialet D400!!!!
Skikkelige justeringsmuligheter er alfa og omega for å få bassen til å sitte best mulig.

Men akkurat forsinkelse på 5-7ms hørtes mye ut. Jeg vil vel si 40µs på ADC/DAC, og 30-60µs på et enkelt iir-oppsett i DSP er mer sannsynlig, altså rundt 100µs, noe som tilsvarer 3,4cm. Jeg sier ikke dette for å pirke, og kjenner heller ikke detaljene i den aktuelle subwooferen. Poenget mitt er heller at man som oftest har langt større tidsfeil som følge av høyttalernes naturlige konstruksjon, plassering i rommet osv, og at man derfor med fordel kan ha mulighet til å justere noe i tidsdomenet.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.064
Antall liker
16.905
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
REL spesifisere at hi-level er best på deres subber. Rart hvis en produsent skal anbefale en dårlig løsning til sine egne produkter. Er enig i at hver en bør teste dette selv.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
REL spesifisere at hi-level er best på deres subber. Rart hvis en produsent skal anbefale en dårlig løsning til sine egne produkter. Er enig i at hver en bør teste dette selv.
Jeg synes også det er rart, de sender jo også ofte med en kabel med 3 ledere, der den ene skal kobles til minus, og de to andre til + på hhv høyre og venstre kanal. Hva da om man har monoblokker men bare én subwoofer? Skal man koble minuspolen på de to monoblokkene sammen? Hvis ikke drifter jo bare den andre kanalen, eller man må la subwooferen kjøre enten bare høyre eller venstre-signal.

Og hva skal man gjøre om man har en REL der dette anbefales, og en slik Yamaha der de spesifiserer at dette ikke skal gjøres?
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Jeg har registrert at i en del tilfeller der man har valgmuligheten mellom en pre out på signalnivå, og det å koble til subwooferne ut av effektforsterkeren, så velger allikevel noen å koble subwooferen til effektforsterkeren med argumentet "man får samme lydsignatur", eller "jeg har erfart at det er best". Man blir da samtidig ekspert på området grunnet denne banebrytende erfaringen og deler villig vekk av sine erfaringer.

Kan det være disse du retter søkelyset mot Kvålsvoll?
Det kan se ut som det er et slikt innnlegg som er kilden til at dette spørsmålet dukker opp nå. Jeg vet hvor det kommer fra, men poster hverken navn eller linker, for det er ikke noe bra å gi slike gratis oppmerksomhet - som nettopp er mye av motivasjonen for å lage yt-videoer eller artikler som dette.

Sikkert noen som kan forbarme seg og forklare hvorfor dette er den dårligste måte å koble til en subwoofer (ht-terminaler). Jeg nøyer meg med anledningen til å få brukt dette bildet:

triplefacepalm 3.jpg
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det er muligens behov for litt utfyllende informasjon om dette. Kan hende det blir repetisjon av ting noen andre allerede har sagt.


Hvordan skal subwooferen kobles til - kort forklart:


Best:
Utgang fra en prosessor med funksjonalitet som ordner deling og delay på hovedhøyttalerene.

Kompromiss som virker på et vis:
Linjenivå utgang etter volumkontroll - får ikke justert noe som helst, men bass blir det, og det kan bli mye bedre enn uten subwoofer.

Siste mulighet - altså dårligst:
Hente signalet fra høyttalerterminalene til hovedhøyttalerene. Virker for praktiske formål på samme vis som linjenivå, men med risiko for forvrengning hvis forsterkeren klipper.


Alle måtene går an! Det blir bass, og er det prosessor på bassystemet (alle skikkelige systemer/subwoofere har dette), kan en justere litt på ting, slik at det blir ganske bra også uten prosessor for deling mot hovedhøyttalerene. Det blir ikke helt perfekt, men heldigvis så trenger ikke ting å være perfekt for å bli bra nok.


Hvis du skal hente ut signal fra utgang av effektforsterkeren - altså koble til på høyttalerterminalen - så må dette gjøres slik at det ikke er risiko for å ødelegge noe. Et dempeledd som er sikkert og virker kan lages med 4 motstander. Hvis subwooferen har inngang for kobling fra høyttalerterminaler, så er dette ivaretatt, da er det bare å koble til. (Vel, det skal være ivaretatt..)

Subwoofer virker også uten prosessor med mulighet for filtrering og justering i tid. Hvor bra det blir, det kommer an på - subwooferene, plassering, romakustikk, hovedhøyttalerene. Jeg har kunder som har koblet til subwoofere slik, godt fornøyd med resultatet, det ble bass, og det ble bra bass.

Med prosessering er det mulig å få til ting på en helt annen måte. Jeg har linket til en artikkel der det står litt om dette, og leter du litt (på siden min) så finner du flere artikler, om bass og subwoofere. For eksempel den som sammenligner 4 virkelige systemer med helt forskjellig sammensetning, der problemer og løsninger blir forklart og beskrevet, med forklaring på hvordan dette påvirker lyden vi hører.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.064
Antall liker
16.905
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
REL spesifisere at hi-level er best på deres subber. Rart hvis en produsent skal anbefale en dårlig løsning til sine egne produkter. Er enig i at hver en bør teste dette selv.
Jeg synes også det er rart, de sender jo også ofte med en kabel med 3 ledere, der den ene skal kobles til minus, og de to andre til + på hhv høyre og venstre kanal. Hva da om man har monoblokker men bare én subwoofer? Skal man koble minuspolen på de to monoblokkene sammen? Hvis ikke drifter jo bare den andre kanalen, eller man må la subwooferen kjøre enten bare høyre eller venstre-signal.

Og hva skal man gjøre om man har en REL der dette anbefales, og en slik Yamaha der de spesifiserer at dette ikke skal gjøres?
Hvis en har monoblokker og en sub, så er low level er riktig valg. REL anbefaler bare hi level hvis det er mulig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Største fejl ved tilkobling af subwoofer er at man overhovedet har købt en.
Noen ganger kan den største feilen være det at man uttalte seg om noe man ikke hadde greie på.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kanskje man burde begynne å sende innlegg for kvalitetssikring og godkjenning til en eller annen som kan og vet det meste før man poster inne på forumet her.

Kanskje du har noen forslag til noen som er kvalifisert til jobben? Gjerne et ordentlig sjarmtroll som ikke holder seg for god til nedlatende sarkasmer og utdriting av andre forummedlemmer som ikke når helt opp rent faglig.
Nå var vel innlegget han svarte på minst like ille i så måte, så det var vel mer "av samme mynt"?
Det jeg skrev sees best i kontekst med andre innlegg fra den kanten. Mulig jeg bare er litt ekstra sart og følsom når jeg er trøtt og sulten, men jeg satt allerede og irriterte meg litt og lurte på hvorfor ingen reagerte på det her:

Jeg har registrert at i en del tilfeller der man har valgmuligheten mellom en pre out på signalnivå, og det å koble til subwooferne ut av effektforsterkeren, så velger allikevel noen å koble subwooferen til effektforsterkeren med argumentet "man får samme lydsignatur", eller "jeg har erfart at det er best". Man blir da samtidig ekspert på området grunnet denne banebrytende erfaringen og deler villig vekk av sine erfaringer.

Kan det være disse du retter søkelyset mot Kvålsvoll?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.064
Antall liker
16.905
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Det er muligens behov for litt utfyllende informasjon om dette. Kan hende det blir repetisjon av ting noen andre allerede har sagt.


Hvordan skal subwooferen kobles til - kort forklart:


Best:
Utgang fra en prosessor med funksjonalitet som ordner deling og delay på hovedhøyttalerene.

Kompromiss som virker på et vis:
Linjenivå utgang etter volumkontroll - får ikke justert noe som helst, men bass blir det, og det kan bli mye bedre enn uten subwoofer.

Siste mulighet - altså dårligst:
Hente signalet fra høyttalerterminalene til hovedhøyttalerene. Virker for praktiske formål på samme vis som linjenivå, men med risiko for forvrengning hvis forsterkeren klipper.


Alle måtene går an! Det blir bass, og er det prosessor på bassystemet (alle skikkelige systemer/subwoofere har dette), kan en justere litt på ting, slik at det blir ganske bra også uten prosessor for deling mot hovedhøyttalerene. Det blir ikke helt perfekt, men heldigvis så trenger ikke ting å være perfekt for å bli bra nok.


Hvis du skal hente ut signal fra utgang av effektforsterkeren - altså koble til på høyttalerterminalen - så må dette gjøres slik at det ikke er risiko for å ødelegge noe. Et dempeledd som er sikkert og virker kan lages med 4 motstander. Hvis subwooferen har inngang for kobling fra høyttalerterminaler, så er dette ivaretatt, da er det bare å koble til. (Vel, det skal være ivaretatt..)

Subwoofer virker også uten prosessor med mulighet for filtrering og justering i tid. Hvor bra det blir, det kommer an på - subwooferene, plassering, romakustikk, hovedhøyttalerene. Jeg har kunder som har koblet til subwoofere slik, godt fornøyd med resultatet, det ble bass, og det ble bra bass.

Med prosessering er det mulig å få til ting på en helt annen måte. Jeg har linket til en artikkel der det står litt om dette, og leter du litt (på siden min) så finner du flere artikler, om bass og subwoofere. For eksempel den som sammenligner 4 virkelige systemer med helt forskjellig sammensetning, der problemer og løsninger blir forklart og beskrevet, med forklaring på hvordan dette påvirker lyden vi hører.
Hvilken agenda har produsenter som anbefaler det motsatt? Rart hvis store produsenter mangler kompetanse. Jeg setter ikke spørmål med dine svar. Ønsker bare å prøve å forstå hvorfor. Jeg har REL og har fulgt deres anbefaling. Kommer sikkert til å teste low level en gang.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har registrert at i en del tilfeller der man har valgmuligheten mellom en pre out på signalnivå, og det å koble til subwooferne ut av effektforsterkeren, så velger allikevel noen å koble subwooferen til effektforsterkeren med argumentet "man får samme lydsignatur", eller "jeg har erfart at det er best". Man blir da samtidig ekspert på området grunnet denne banebrytende erfaringen og deler villig vekk av sine erfaringer.

Kan det være disse du retter søkelyset mot Kvålsvoll?
Det kan se ut som det er et slikt innnlegg som er kilden til at dette spørsmålet dukker opp nå. Jeg vet hvor det kommer fra, men poster hverken navn eller linker, for det er ikke noe bra å gi slike gratis oppmerksomhet - som nettopp er mye av motivasjonen for å lage yt-videoer eller artikler som dette.

Sikkert noen som kan forbarme seg og forklare hvorfor dette er den dårligste måte å koble til en subwoofer (ht-terminaler). Jeg nøyer meg med anledningen til å få brukt dette bildet:

Vis vedlegget 540401
Jeg har også et bilde:

image18.jpg


Jeg syns det er grenseoverskridende at bransjeaktører tyr til sarkasmer, er nedlatende, og kaller meningsmotstandere for 'fucking retarded' på et åpent forum. Lite tillitsvekkende, for å si det mildt.
 
M

Medlem 1792

Gjest
REL spesifisere at hi-level er best på deres subber. Rart hvis en produsent skal anbefale en dårlig løsning til sine egne produkter. Er enig i at hver en bør teste dette selv.
Jeg har to stk. REL S5 subber koblet på høynivå.
Hver av de er koblet til høyttalerterminal på hovedhøyttalerne, to ledere til + og en til - og det låter veldig bra. Jeg deler subene ved 52 Hz.
Har også prøvd å bruke lav nivå fra pre-out med dertil egnede RCA sub kabler på min integrerte stereo forsterker med latterlig dårlig resultat.
Jeg byttet fort tilbake til høynivå tilkobling.
Mulig dette er et REL "issue"...
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Kanskje på tide å stramme inn reglene til bransjeaktørene en smule,eller i det minste på de mest useriøse her inne(og spes de 2 nissene i denne tråden). Det får da være grenser!.

O
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
REL spesifisere at hi-level er best på deres subber. Rart hvis en produsent skal anbefale en dårlig løsning til sine egne produkter. Er enig i at hver en bør teste dette selv.
Jeg har to stk. REL S5 subber koblet på høynivå.
Hver av de er koblet til høyttalerterminal på hovedhøyttalerne, to ledere til + og en til - og det låter veldig bra. Jeg deler subene ved 52 Hz.
Har også prøvd å bruke lav nivå fra pre-out med dertil egnede RCA sub kabler på min integrerte stereo forsterker med latterlig dårlig resultat.
Jeg byttet fort tilbake til høynivå tilkobling.
Mulig dette er et REL "issue"...
Jeg har motsatt erfaring angående REL. Med det, mener jeg ikke at jeg har gjort det mer riktig enn deg. Det er nok heller det at vi alle har svært forskjellige system oppsett, og at sub integrering kan gjøres på flere måter.

Jeg har ingen fasit på hvordan man bør integrere diverse suber. Men i mitt tilfelle med REL fikk jeg best lyd tilkoblet med RCA kabel via flerkanals pro USB lydkort og digtalt delefilter/EQ.
Suben låt ikke som "sub", men som en forlengelse av høyttalerne nedover i responsen.

Jeg har tuklet noen årtier med å forsøke å integrere suber på forskjellig vis, og har vel egentlig aldri fått det helt til....helt til jeg oppdaget hva kraftig og avansert DSP kan gjøre med slike utfordringer.
Tidsforsinkelse, tidsdomene, og alle andre problemer med integrering er fullstendig løst med få tastetrykk, og noen målesveip. :)

..jeg har forresten slutta med suber.
Bruker heller "bass høyttalere" ved siden av vanlige høyttalere.
Stykkvis og delt lyd gir større frihet og muligheter ifm. integrering av hele systemet til rommet.

20190507_200553.jpg


...så sant man har eget rom til det.
Eventuelt tar seg til rette i stua.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.042
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
REL er laget for høy nivå og fungerer dermed best slik.. Det er i allefall min erfaring.

Da jeg hadde Nuprime ST10 effektforsterkeren så sto det i klartekst at f.eks REL ikke måtte kobles til forsterkeren da de ikke taklet det pga sin oppbyggning.
Jeg kjørte da REL suben med RCA og det er i allefall klar gain forskjell på de 2 koblingsmåtene.. med RCA klarte man ikke å utnytte subbens potensiale.

Når jeg spurte Jason Lim i Nuprime så lurte han på hvorfor i all verden jeg ville koble en subwoofer med høynivå.. det var gammeldags :)
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.673
Antall liker
4.119
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg har registrert at i en del tilfeller der man har valgmuligheten mellom en pre out på signalnivå, og det å koble til subwooferne ut av effektforsterkeren, så velger allikevel noen å koble subwooferen til effektforsterkeren med argumentet "man får samme lydsignatur", eller "jeg har erfart at det er best". Man blir da samtidig ekspert på området grunnet denne banebrytende erfaringen og deler villig vekk av sine erfaringer.

Kan det være disse du retter søkelyset mot Kvålsvoll?
Det kan se ut som det er et slikt innnlegg som er kilden til at dette spørsmålet dukker opp nå. Jeg vet hvor det kommer fra, men poster hverken navn eller linker, for det er ikke noe bra å gi slike gratis oppmerksomhet - som nettopp er mye av motivasjonen for å lage yt-videoer eller artikler som dette.

Sikkert noen som kan forbarme seg og forklare hvorfor dette er den dårligste måte å koble til en subwoofer (ht-terminaler). Jeg nøyer meg med anledningen til å få brukt dette bildet:

Vis vedlegget 540401
Jeg har også et bilde:

Vis vedlegget 540402

Jeg syns det er grenseoverskridende at bransjeaktører tyr til sarkasmer, er nedlatende, og kaller meningsmotstandere for 'fucking retarded' på et åpent forum. Lite tillitsvekkende, for å si det mildt.
Har han gjort det:confused:
Jeg leser det som at han er oppgitt på at NOE er retarded, ikke NOEN.
Forøvrig er jeg tilbøyelig for å mene det samme som trådstarter. Jeg har mulighet til å by passe ALLE innstillinger for konfigurering av subber i et tokanals system med ETT tastetrykk. man skal være bra på bærtur for ikke å få med seg hva som skjer da. Er ikke mye å krangle om:)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Jeg syns det er grenseoverskridende at bransjeaktører tyr til sarkasmer, er nedlatende, og kaller meningsmotstandere for 'fucking retarded' på et åpent forum. Lite tillitsvekkende, for å si det mildt.
Hvordan kan "something" vise til en person?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.064
Antall liker
16.905
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har en komplisert prosessor med DSP osv så kobler en selvfølgelig direkte til denne. Men her var det vel snakk om at trådstarter mener det en dårlig løsning uansett om produsenten anbefaler kobling til hi-level. Noe jeg finner litt rart. I tillegg så må en selvfølgelig lese om forsterkeren tåler dette. Har en 2 subber så er det vel ikke noe problem uansett.
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Har en komplisert prosessor med DSP osv så selvfølge kobler en selvfølgelig direkte til denne. Men her var det vel snakk om at trådstarter mener det en dårlig løsning uansett om produsenten anbefaler kobling til hi-level. Noe jeg finner litt rart. I tillegg så må en selvfølgelig lese om forsterkeren tåler dette. Har en 2 subber så er det vel ikke noe problem uansett.
Les innlegg 41, der har jeg forsøkt å forklare de mest sentrale fenomenene som har betydning for forskjellen på den ene og den andre koblingsmetoden. Jeg glemte klipping som Kvålsvoll nevnte.

Ellers har jeg ikke sett noen teknisk forklaring på hvorfor en subwoofer skulle ha fordel av å kobles til høyttalerterminalene, annet enn at det er kortest å gå når man skal koble kabelen, hvis subwooferen står rett i nærheten av høyttaleren.
 
C

cruiser

Gjest
Det er muligens behov for litt utfyllende informasjon om dette. Kan hende det blir repetisjon av ting noen andre allerede har sagt.


Hvordan skal subwooferen kobles til - kort forklart:


Best:
Utgang fra en prosessor med funksjonalitet som ordner deling og delay på hovedhøyttalerene.

Kompromiss som virker på et vis:
Linjenivå utgang etter volumkontroll - får ikke justert noe som helst, men bass blir det, og det kan bli mye bedre enn uten subwoofer.

Siste mulighet - altså dårligst:
Hente signalet fra høyttalerterminalene til hovedhøyttalerene. Virker for praktiske formål på samme vis som linjenivå, men med risiko for forvrengning hvis forsterkeren klipper.


Alle måtene går an! Det blir bass, og er det prosessor på bassystemet (alle skikkelige systemer/subwoofere har dette), kan en justere litt på ting, slik at det blir ganske bra også uten prosessor for deling mot hovedhøyttalerene. Det blir ikke helt perfekt, men heldigvis så trenger ikke ting å være perfekt for å bli bra nok.


Hvis du skal hente ut signal fra utgang av effektforsterkeren - altså koble til på høyttalerterminalen - så må dette gjøres slik at det ikke er risiko for å ødelegge noe. Et dempeledd som er sikkert og virker kan lages med 4 motstander. Hvis subwooferen har inngang for kobling fra høyttalerterminaler, så er dette ivaretatt, da er det bare å koble til. (Vel, det skal være ivaretatt..)

Subwoofer virker også uten prosessor med mulighet for filtrering og justering i tid. Hvor bra det blir, det kommer an på - subwooferene, plassering, romakustikk, hovedhøyttalerene. Jeg har kunder som har koblet til subwoofere slik, godt fornøyd med resultatet, det ble bass, og det ble bra bass.

Med prosessering er det mulig å få til ting på en helt annen måte. Jeg har linket til en artikkel der det står litt om dette, og leter du litt (på siden min) så finner du flere artikler, om bass og subwoofere. For eksempel den som sammenligner 4 virkelige systemer med helt forskjellig sammensetning, der problemer og løsninger blir forklart og beskrevet, med forklaring på hvordan dette påvirker lyden vi hører.
Hvilken agenda har produsenter som anbefaler det motsatt? Rart hvis store produsenter mangler kompetanse. Jeg setter ikke spørmål med dine svar. Ønsker bare å prøve å forstå hvorfor. Jeg har REL og har fulgt deres anbefaling. Kommer sikkert til å teste low level en gang.
Setter en tier på at agendaen er å selge flere subwoofere.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Jeg ønsker å forsøke å bruke min Devialet D200 som pre, Doxa 61 som effekt og samtidig koble til et par Millenniasubber som kun har linjeinngang. Kan jeg bruke kabelen jeg linker til for å koble til sub på ht-terminalene? Hvilke følger kan det eventuelt ha? Jeg har to kabler, så tenkte å koble subbene i stereo.

https://www.lsound.no/products/dspeaker-hoyttaleradapter-for-anti-mode-8033
 
M

Medlem 1792

Gjest
REL spesifisere at hi-level er best på deres subber. Rart hvis en produsent skal anbefale en dårlig løsning til sine egne produkter. Er enig i at hver en bør teste dette selv.
Jeg har to stk. REL S5 subber koblet på høynivå.
Hver av de er koblet til høyttalerterminal på hovedhøyttalerne, to ledere til + og en til - og det låter veldig bra. Jeg deler subene ved 52 Hz.
Har også prøvd å bruke lav nivå fra pre-out med dertil egnede RCA sub kabler på min integrerte stereo forsterker med latterlig dårlig resultat.
Jeg byttet fort tilbake til høynivå tilkobling.
Mulig dette er et REL "issue"...
Jeg har motsatt erfaring angående REL. Med det, mener jeg ikke at jeg har gjort det mer riktig enn deg. Det er nok heller det at vi alle har svært forskjellige system oppsett, og at sub integrering kan gjøres på flere måter.

Jeg har ingen fasit på hvordan man bør integrere diverse suber. Men i mitt tilfelle med REL fikk jeg best lyd tilkoblet med RCA kabel via flerkanals pro USB lydkort og digtalt delefilter/EQ.
Suben låt ikke som "sub", men som en forlengelse av høyttalerne nedover i responsen.

Jeg har tuklet noen årtier med å forsøke å integrere suber på forskjellig vis, og har vel egentlig aldri fått det helt til....helt til jeg oppdaget hva kraftig og avansert DSP kan gjøre med slike utfordringer.
Tidsforsinkelse, tidsdomene, og alle andre problemer med integrering er fullstendig løst med få tastetrykk, og noen målesveip. :)

..jeg har forresten slutta med suber.
Bruker heller "bass høyttalere" ved siden av vanlige høyttalere.
Stykkvis og delt lyd gir større frihet og muligheter ifm. integrering av hele systemet til rommet.

Vis vedlegget 540409

...så sant man har eget rom til det.
Eventuelt tar seg til rette i stua.
Ja, jeg tror også at man ved bruk av DSP kan få subber til å spille bedre enn uten i mange tilfeller.
Men jeg orker ikke begi meg inn på PC basert avspillings løsninger, jeg vil bare putte inn en CD og trykke play :)
Jeg synes nå jeg har fått mine REL subber bra integrert både på grunn av tilkoblingen jeg bruker samt plasseringen og selvfølgelig masse testing angående frekvens og volum innstillinger. De står så å si i flukt med hoved høyttalerne og ikke trykt inn i hjørnene (i mitt eget lytte rom), se bildet av anlegget mitt under.
Slik det er nå så hører jeg ikke at subbene stikker seg frem i lydbildet noe jeg har erfart tidligere med noen andre (billigere) subber jeg har hatt som jeg aldri fikk til å spille som jeg ville.
Spennende anlegg du har!

DSC_0008.jpg
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Spørsmål.
Ved høynivåsignal til aktiv sub, vil vel alltid sub være forsinket i forhold til hovedhøytalerne (forsinkelse i elektronikk i sub).
Ved lavnivåsignal til aktiv sub kan man trekke fra forsinkelsen i effektdelen i forsterkeren til hovedhøytalerne fra forsinkelsen i sub'en.
Mitt hode sier meg at det bør være enklere å få til rett tidsmessige fase med bruk av lavnivåsignal?
Eller tar jeg helt feil?


--
Martin
Forsinkelsen er lik uavhengig av hvor du kobler til, hvis det ikke er prosessor med mulighet for justering av tid. En slik justering kalles ofte for avstand i en prosessor for multikanal.

En forsterker har ingen forsinkelse. Hvis det er digital prosessering inni subwooferen, blir det litt forsinkelse der, fra rundt 1ms for veldig mange løsninger, kan være noe mer på noen. 1ms tilsvarer 30cm, så det utgjør ikke så mye.

Det er subwoofer/bassystem som blir forsinket i forhold til hovedhøyttalerene. og forsinkelsen skyldes lavpassfilteret på subwooferen, romakustiske forhold og subwooferen i seg selv. Denne forsinkelsen er betydelig, typisk 10ms for en subwoofer som er delt ved 120hz og ikke er føst "treg". Det tilsvarer rundt 3 meter. Deles det lavere, blir forsinkelsen større. Romakustiske forhold kan gi et stort bidrag til forsinkelse, typisk i størrelsesorden 10-talls ms. Alt dette er lett å måle.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det er muligens behov for litt utfyllende informasjon om dette. Kan hende det blir repetisjon av ting noen andre allerede har sagt.


Hvordan skal subwooferen kobles til - kort forklart:


Best:
Utgang fra en prosessor med funksjonalitet som ordner deling og delay på hovedhøyttalerene.

Kompromiss som virker på et vis:
Linjenivå utgang etter volumkontroll - får ikke justert noe som helst, men bass blir det, og det kan bli mye bedre enn uten subwoofer.

Siste mulighet - altså dårligst:
Hente signalet fra høyttalerterminalene til hovedhøyttalerene. Virker for praktiske formål på samme vis som linjenivå, men med risiko for forvrengning hvis forsterkeren klipper.


Alle måtene går an! Det blir bass, og er det prosessor på bassystemet (alle skikkelige systemer/subwoofere har dette), kan en justere litt på ting, slik at det blir ganske bra også uten prosessor for deling mot hovedhøyttalerene. Det blir ikke helt perfekt, men heldigvis så trenger ikke ting å være perfekt for å bli bra nok.


Hvis du skal hente ut signal fra utgang av effektforsterkeren - altså koble til på høyttalerterminalen - så må dette gjøres slik at det ikke er risiko for å ødelegge noe. Et dempeledd som er sikkert og virker kan lages med 4 motstander. Hvis subwooferen har inngang for kobling fra høyttalerterminaler, så er dette ivaretatt, da er det bare å koble til. (Vel, det skal være ivaretatt..)

Subwoofer virker også uten prosessor med mulighet for filtrering og justering i tid. Hvor bra det blir, det kommer an på - subwooferene, plassering, romakustikk, hovedhøyttalerene. Jeg har kunder som har koblet til subwoofere slik, godt fornøyd med resultatet, det ble bass, og det ble bra bass.

Med prosessering er det mulig å få til ting på en helt annen måte. Jeg har linket til en artikkel der det står litt om dette, og leter du litt (på siden min) så finner du flere artikler, om bass og subwoofere. For eksempel den som sammenligner 4 virkelige systemer med helt forskjellig sammensetning, der problemer og løsninger blir forklart og beskrevet, med forklaring på hvordan dette påvirker lyden vi hører.
Hvilken agenda har produsenter som anbefaler det motsatt? Rart hvis store produsenter mangler kompetanse. Jeg setter ikke spørmål med dine svar. Ønsker bare å prøve å forstå hvorfor. Jeg har REL og har fulgt deres anbefaling. Kommer sikkert til å teste low level en gang.
Denne referansen til rel kan være en misforståelse. Det står sikkert i manualen at det går an å koble til slik, og så har det kanskje blitt noe uklart med ordbruken.

Når det gjelder de som enten bevisst eller fordi de ikke har snøring sprer feilinformasjon, så er det for å lage en god historie, lage noe mystisk ut av det. Får også en del hjelp ved at flere sprer informasjonen når folk legger ut linker til ting de mener er "feil".
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Jeg ønsker å forsøke å bruke min Devialet D200 som pre, Doxa 61 som effekt og samtidig koble til et par Millenniasubber som kun har linjeinngang. Kan jeg bruke kabelen jeg linker til for å koble til sub på ht-terminalene? Hvilke følger kan det eventuelt ha? Jeg har to kabler, så tenkte å koble subbene i stereo.

https://www.lsound.no/products/dspeaker-hoyttaleradapter-for-anti-mode-8033
Har du noen innspill, Kvålsvoll?
Ja, må bare få lest til hit.

Med denne forsterkeren så ar du jo alt som trengs av funksjonalitet for å sette opp dette rett. Forutsatt at du kobler de til på linjenivå-utgangene fra forsterkeren, som er beregnet på akkurat dette.

Hvis du ikke har utstyr eller ork til å gjøre målinger, kan du bruke anbefalte innstillinger for delay og delefrekvens som utgangspunkt, og så sette på musikk og høre om det ble bra. Er det for mye eller for lite bass, justerer du nivået på subwooferne eller trim level i forsterkeren. Enkelt og greit.
 

TurboJens

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
26
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
REL:

The high-level, unbalanced, dual-channel (stereo) input is via a Neutrik® Speakon® connector which is
connected to the power amplifier’s left and right channel speaker terminals. This has the advantage of
ensuring that the REL receives exactly the same signal as the main speakers. This means that the character
of the bass from the main system is carried forward into the sub-bass. This is a very important point and
together with the REL’s Active Bass Controller (ABC) ensures far superior system integration of the sub-bass
with the main system.

Så de skriver direkte i manualen at de mener dette er best, ser Stereofil mener det samme for Sonus Faber, men ser ikke noe info som tilsier at det kommer fra Sonus Faber selv.
 

Biring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
139
Antall liker
53
Sted
Kongsberg
Spørsmål.
Ved høynivåsignal til aktiv sub, vil vel alltid sub være forsinket i forhold til hovedhøytalerne (forsinkelse i elektronikk i sub).
Ved lavnivåsignal til aktiv sub kan man trekke fra forsinkelsen i effektdelen i forsterkeren til hovedhøytalerne fra forsinkelsen i sub'en.
Mitt hode sier meg at det bør være enklere å få til rett tidsmessige fase med bruk av lavnivåsignal?
Eller tar jeg helt feil?


--
Martin
Forsinkelsen er lik uavhengig av hvor du kobler til, hvis det ikke er prosessor med mulighet for justering av tid. En slik justering kalles ofte for avstand i en prosessor for multikanal.

En forsterker har ingen forsinkelse. Hvis det er digital prosessering inni subwooferen, blir det litt forsinkelse der, fra rundt 1ms for veldig mange løsninger, kan være noe mer på noen. 1ms tilsvarer 30cm, så det utgjør ikke så mye.

Det er subwoofer/bassystem som blir forsinket i forhold til hovedhøyttalerene. og forsinkelsen skyldes lavpassfilteret på subwooferen, romakustiske forhold og subwooferen i seg selv. Denne forsinkelsen er betydelig, typisk 10ms for en subwoofer som er delt ved 120hz og ikke er føst "treg". Det tilsvarer rundt 3 meter. Deles det lavere, blir forsinkelsen større. Romakustiske forhold kan gi et stort bidrag til forsinkelse, typisk i størrelsesorden 10-talls ms. Alt dette er lett å måle.
Hei Kvålsvoll. Vil først få si at jeg setter pris på innleggene dine her inne.( Snicker-is sine også) Faktabaserte og informative. Bra dere gidder, blir kjempet mot vindmøller i blant... Har et spm. Etter kalibrering blir sub satt til 510cm. HT 300cm. (Sub leverandør sier at det er ca 90cm forsinkelse på denne.)
Det du sier over med romakustik osv gjør at det ikke er så enkelt som å legge til disse 90cm på avstanden? Og derfor kan det ikke være helt lett å integrere subwoofere uten prosessor med kalibrering evt REW i tillegg?
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
REL:

The high-level, unbalanced, dual-channel (stereo) input is via a Neutrik® Speakon® connector which is
connected to the power amplifier’s left and right channel speaker terminals. This has the advantage of
ensuring that the REL receives exactly the same signal as the main speakers. This means that the character
of the bass from the main system is carried forward into the sub-bass
. This is a very important point and
together with the REL’s Active Bass Controller (ABC) ensures far superior system integration of the sub-bass
with the main system.

Så de skriver direkte i manualen at de mener dette er best, ser Stereofil mener det samme for Sonus Faber, men ser ikke noe info som tilsier at det kommer fra Sonus Faber selv.
Lyden fra subwooferene blir den samme om du kobler til før eller etter effektforsterkeren, med de forbehold som bl a @snickers har nevnt i minst ett innlegg tidligere. Lydkarakteren fra subwooferene bestemmes av subwooferene, plasseringen, romakustikken og kalibreringen.

Å få til "superior integration" uten prosessering av lyden som går ut til hovedhøyttalerene er ikke mulig.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Spørsmål.
Ved høynivåsignal til aktiv sub, vil vel alltid sub være forsinket i forhold til hovedhøytalerne (forsinkelse i elektronikk i sub).
Ved lavnivåsignal til aktiv sub kan man trekke fra forsinkelsen i effektdelen i forsterkeren til hovedhøytalerne fra forsinkelsen i sub'en.
Mitt hode sier meg at det bør være enklere å få til rett tidsmessige fase med bruk av lavnivåsignal?
Eller tar jeg helt feil?


--
Martin
Forsinkelsen er lik uavhengig av hvor du kobler til, hvis det ikke er prosessor med mulighet for justering av tid. En slik justering kalles ofte for avstand i en prosessor for multikanal.

En forsterker har ingen forsinkelse. Hvis det er digital prosessering inni subwooferen, blir det litt forsinkelse der, fra rundt 1ms for veldig mange løsninger, kan være noe mer på noen. 1ms tilsvarer 30cm, så det utgjør ikke så mye.

Det er subwoofer/bassystem som blir forsinket i forhold til hovedhøyttalerene. og forsinkelsen skyldes lavpassfilteret på subwooferen, romakustiske forhold og subwooferen i seg selv. Denne forsinkelsen er betydelig, typisk 10ms for en subwoofer som er delt ved 120hz og ikke er føst "treg". Det tilsvarer rundt 3 meter. Deles det lavere, blir forsinkelsen større. Romakustiske forhold kan gi et stort bidrag til forsinkelse, typisk i størrelsesorden 10-talls ms. Alt dette er lett å måle.
Hei Kvålsvoll. Vil først få si at jeg setter pris på innleggene dine her inne.( Snicker-is sine også) Faktabaserte og informative. Bra dere gidder, blir kjempet mot vindmøller i blant... Har et spm. Etter kalibrering blir sub satt til 510cm. HT 300cm. (Sub leverandør sier at det er ca 90cm forsinkelse på denne.)
Det du sier over med romakustik osv gjør at det ikke er så enkelt som å legge til disse 90cm på avstanden? Og derfor kan det ikke være helt lett å integrere subwoofere uten prosessor med kalibrering evt REW i tillegg?
Det er mye lettere og mer forutsigbart med måling, slik at det er mulig å se hva som faktisk skjer. Men det er ikke alle som er interessert i å holde på med dette, og da er det heldigvis slik, at det går likevel an å få til lyd. Legge til 90cm, høre om det ble bra. Så spørs det om de 90cm skal være i tillegg til avstanden som autokalibreringen setter. Ny runde med prøving. En skjønner fort at dette lett blir en håpløs oppgave, det er ikke så lett å avgjøre hva som er "rett" bare med å høre på musikk.

Uten prosessor så blir det som det blir. Med dsp på bassystem/subwoofere, så kan en likevel få det bedre ved å justere avskjæring oppover på sub, legge inn filter for å ta ned resonanser. justere litt på lavpassfilter (endrer tid/fase) slik at det summerer best mulig.

Hvis du finner den artikkelen om de 4 forskjellige oppsettene, så står det en del der som er relevant. Her ser en hvordan det blir uten prosessering, det er ett eksempel som ikke ble helt på stell selv om det er både dsp-er og justeringer og målinger, og så er det ett oppsett der ting er justert rett. Men selv det systemet som er "rett", er jo ikke helt perfekt. Det vil i praksis alltid bli litt her og der som ikke ble prefekt, så spørs det hvor man skal legge lista, og hva som betyr mest for lyden. Det er ikke nødvendigvis samsvar mellom opplevd lydkvalitet og hvordan alt en måler ser ut på papiret, fx så hører vi ikke kurveformen til lydsignalet. I noen av eksempelene her er det veldig store avvik - både i frekvens og tid, og dette høres.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hvordan skal subwooferen kobles til - kort forklart:

Best:
Utgang fra en prosessor med funksjonalitet som ordner deling og delay på hovedhøyttalerene.

Kompromiss som virker på et vis:
Linjenivå utgang etter volumkontroll - får ikke justert noe som helst, men bass blir det, og det kan bli mye bedre enn uten subwoofer.

Siste mulighet - altså dårligst:
Hente signalet fra høyttalerterminalene til hovedhøyttalerene. Virker for praktiske formål på samme vis som linjenivå, men med risiko for forvrengning hvis forsterkeren klipper.
Hvorfor nevnes ikke linjesignal mot Plateamp på Subwooferen, hvor DSP justeringsmuligheter ligger lokalt på denne?
Dette er jo svært utbredt?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er et mirakel at langt de fleste er såpass fornøyde med det de har hjemme, med forskjellige løsninger/konstellasjoner. De har vel hatt flaks - sjansen sammenlignes sågar med å vinne i lotto - når de finner forsterker til sine ht, og når de integrerer sub(s). Men de vet kanskje ikke sitt beste?
Huff, det er et trist skue at alt skal tas seriøst på hfs, den store Krenkelsens hovedstad.

I motsetning til å finne riktig forsterker som tilfeldigvis passer dagsform, høyttaler, designinnfall, budsjett og tilgjengelighet så er det veldig gode retningslinjer å forholde seg til når det kommer til integrering av sub. Den enkleste er gjerne bare å plassere den der det passer, finne delefrekvens og volum hvor den forsvinner fra oppmerksomheten og egentlig bare gir mer fylde i bunn hvor høyttalerne mister puffen. Tilfeldig valgt sub plassert på tilfeldig valgt sted vil gi sånn ca 50-50 sjanse på om det blir bedre eller verre enn utgangspunktet, sånn ca tilsvarende sannsynlighet som for blindt kjøp av elektroniske komponenter.
Fordelen med sub i denne sammenligningen er jo at det er lett å flytte den rundt og endre innstillinger på den, så man har mange muligheter til å få til noe som funker om det ikke skulle være suksess på første forsøk.

Når det er sagt, jeg synes sub er vanskelig å få skikkelig til, selv med dsp og målinger. Ikke spesielt vanskelig når man deler veldig lavt og har kontroll på volumnivået, men desto vanskeligere jo høyere det skal deles. Ikke bare er det krevende å få det tidsjustert på en god måte, det er krevende med tanke på de ekstra romproblemene som trigges nede i dypet, spesielt merkbart når man får mye ekstra guff der.
Bassystem eller subwoofere er for spesielt interesserte, for det er krevende å få til veldig bra. Men synes ikke det skal så mye til for å få det bra/bedre enn uten. Synes det er lettere å kjøpe høyttalere med bedre kapasitet i utgangspunktet, men man mister den akustiske fordelen av å ha separate basskilder.

Solgte nettopp mine to rælbillige Argon Bass 15 for å spare til noe litt mer seriøs kvalitet (utseendet var visst viktig for fruen), men selv om høyttalerne mine går like dypt og med høyt nok nivå i min leilighet uten dem, så savner jeg fordelen man får rent akustisk. Strategisk plassert, justert og fiklet med ble resultatet mer kontant, tørrere og "luftigere" bass med det billige rælet enn uten, så subber er i mine øyne verdt tiden og innsatsen med det for dem som gidder.

Så joda, jeg mener fortsatt det er lotteri å bytte forsterker i hytt og gevær og at man like gjerne kan spille i sub-lotteri med tilfeldig valgt plassering og tilfeldig valgt fremgangsmåte for deling og nivå, men det var i utgangspunktet ikke ment seriøst.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men. Altså.

Er det ikke sånn, at en av de store fordelene med sub er at man kan avlaste høvedhøyttalerne ved å la dem slippe å spille så dypt?

Hvis man tenker å koble en sub til høyttalerterminalene, så må man jo tilføre både hovedhøyttaler og sub et fullfrekvent signal fra forsterker. Riktignok antar jeg at en sub tilkoblet ht-terminalene har så høy inngangsimpedans at det ikke gjør noe fra eller til for forsterkeren. Men en 'liten' hovedhøyttaler som tvinges til å jobbe helt ned, f.eks. under portfrekvensen kan da ikke være noen god ide? Elementene beveger seg jo mye, selv om portbidraget kommer i motfase med membranbidraget, kanselleres og blir borte. Da har man en stresset høyttaler der man ikke trenger det.
 
Sist redigert av en moderator:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Hvordan skal subwooferen kobles til - kort forklart:

Best:
Utgang fra en prosessor med funksjonalitet som ordner deling og delay på hovedhøyttalerene.

Kompromiss som virker på et vis:
Linjenivå utgang etter volumkontroll - får ikke justert noe som helst, men bass blir det, og det kan bli mye bedre enn uten subwoofer.

Siste mulighet - altså dårligst:
Hente signalet fra høyttalerterminalene til hovedhøyttalerene. Virker for praktiske formål på samme vis som linjenivå, men med risiko for forvrengning hvis forsterkeren klipper.
Hvorfor nevnes ikke linjesignal mot Plateamp på Subwooferen, hvor DSP justeringsmuligheter ligger lokalt på denne?
Dette er jo svært utbredt?
Det nevnes vel ikke fordi jeg tar det for gitt - at det er en form for dsp på bassystem/subwoofere, alle mine har det. Og da kan en justere litt på ting, slik at det går opp bedre sammen med høyttalerene, nevnte dette også i et tidligere innlegg. Men det løser ikke problemet med tidsjustering, fordi det er høyttalerene som må forsinkes, og da må det stå noe slags prosessering i signalveien til disse.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Men. Altså.

Er det ikke sånn, at en av de store fordelene med sub er at man kan avlaste høvedhøyttalerne ved å la dem slippe å spille så dypt?

Hvis man tenker å koble en sub til høyttalerterminalene, så må man jo tilføre både hovedhøyttaler og sub et fullfrekvent signal fra forsterker. Riktignok antar jeg at en sub tilkoblet ht-terminalene har så høy inngangsimpedans at det ikke gjør noe fra eller til for forsterkeren. Men en 'liten' hovedhøyttaler som tvinges til å jobbe helt ned, f.eks. under portfrekvensen kan da ikke være noen god ide? Elementene beveger seg jo mye, selv om portbidraget kommer i motfase med membranbidraget, kanselleres og blir borte. Da har man en stresset høyttaler der man ikke trenger det.
Helt rett, og resultatet av å fjerne bass fra høyttalerene er bedre mellomtone. Ja, bassen blir jo selvsagt bedre også, fordi forvrengning fra høyttalerene elimineres.

Dette kommer an på hvor mye en vil legge i det, av penger og tid. Noen har en forsterker de liker, og ikke vil bytte ut. Ikke alle som har behov for å spille så høyt, men likevel kunne tenkt seg litt mere bass i bunnen. Og da går det helt fint å sette inn et par subwoofere, som kobles til på den måten som er mulig, uten å kjøpe nytt utstyr. Kalibrere subwooferene slik at de ruller av oppover der høyttalerene overtar. Dette virker. Men det er ikke den beste løsningen.

I forumdelen "mitt anlegg" er det mange tråder om større, custom installasjoner som folk har bygd selv. Dette er folk som bruker mye tid og penger på hifi som hobby, og helst ikke vil ha noen kompromissløsninger. Å se litt på hva slags løsninger disse folkene velger, kan være lærerikt. I denne enden av skalaen er det ingen som kjører uten delefilter mellom bassystem og resten. Noen kjører aktive delefilter uten mulighet for tidsforsinkelser, men det er fremdeles et delefilter der. Noen brukes prosessering i datamaskin med software som audiolense, og får til et system med akkurat den frekvensresponsen de vil ha, med perfekt timing.

Det er forskjell på å finne en løsning som virker, for et gitt behov, til det som udiskutabelt er det beste.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ah, krenkekortet spilles ut. Kjekt når noen er uenig med deg:rolleyes:. Her er jeg ikke nødvendigvis uenig engang, annet enn å nevne at jeg observerer at mange faktisk har fått til både valg av forsterker og integrering av sub(s). Så fordømt vanskelig kan det vel ikke være likevel, selv med krisemaksimering?

Det som er helt klart, i tråd etter tråd, er at dette er en ekstrem vanskelig hobby å få til. Det snakkes om lotto og sjanse 1/1 000 000, så man må ha flaks og hjelp fra proffene/selgerne skal man få noe fornuftig ut av musikken sin. Eller anskaffe seg aktive ht med alt i.

Og coolio, jeg skal bli flinkere til å vite når du er seriøs. ;)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.064
Antall liker
16.905
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Det er mange gode poenger her. Fornekter ingen av de. Finnes mange gode grunner til low level input og via DSP. Men ikke alle har behov for å avlaste høyttalerne. Noen har fulgt rådene til produsent. Hvis det er et dårlig råd, så er produsent inkompetent eller har et sterkt ønske om å selge til kunder uten linjeutgang for sub. Jeg er dum nok til å høre og tro på REL , selv om jeg ikke kjøper teorien om at høyttaler påvirker subbene. REL ser jeg på som en av de mest seriøse produsentene på markedet. Det betyr ikke at jeg kommer til å velge andre løsninger i fremtiden. Synes basstårn er veldig spennende og det vil bli vurderer på et senere tidpunktet sammen med en DSP løsning. Lykkelig uviten, og førnøyd med bassløsningen jeg har i dag.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Avlasting av frontene er en fordel, men ikke den eneste. En annen, og så sant man får til en sømnløs integrering, er en jevnere frekvensrespons. Som oftest er det slik at den plasseringen som gir jevnest bassrespons ikke samsvarer med den beste plasseringen for frekvensområdet over subfrekvensene. Ergo er det en fordel og ha en separat bassløsning i de aller fleste rom.

Med stor kapasitet fra f.eks stackete elementer eller hornsubwoofer, så blir forvrengningene også betydelig lavere. En enkel 15" i relativ stor bassrefleks vil f.eks ha høy forvrengning sammenlignet med de andre nevnte eksemplene. Men det er klart en slik løsning med nærmest konsert kapasitet ikke er for alle i stuer som brukes til annet.

God integrering innebærer IMO delefilter til både fronter og sub, målinger og kunnskap.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Kanskje på tide å stramme inn reglene til bransjeaktørene en smule,eller i det minste på de mest useriøse her inne(og spes de 2 nissene i denne tråden). Det får da være grenser!.

O
Seriøst...vil du moderere faktabaserte innlegg fordi innholdet er ubehagelig? Jeg tror det finnes egnede nettsteder for de som vil ha sine egne fakta.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hvordan skal subwooferen kobles til - kort forklart:

Best:
Utgang fra en prosessor med funksjonalitet som ordner deling og delay på hovedhøyttalerene.

Kompromiss som virker på et vis:
Linjenivå utgang etter volumkontroll - får ikke justert noe som helst, men bass blir det, og det kan bli mye bedre enn uten subwoofer.

Siste mulighet - altså dårligst:
Hente signalet fra høyttalerterminalene til hovedhøyttalerene. Virker for praktiske formål på samme vis som linjenivå, men med risiko for forvrengning hvis forsterkeren klipper.
Hvorfor nevnes ikke linjesignal mot Plateamp på Subwooferen, hvor DSP justeringsmuligheter ligger lokalt på denne?
Dette er jo svært utbredt?
Det nevnes vel ikke fordi jeg tar det for gitt - at det er en form for dsp på bassystem/subwoofere, alle mine har det. Og da kan en justere litt på ting, slik at det går opp bedre sammen med høyttalerene, nevnte dette også i et tidligere innlegg. Men det løser ikke problemet med tidsjustering, fordi det er høyttalerene som må forsinkes, og da må det stå noe slags prosessering i signalveien til disse.
Men når du sier:
‘Best:
Utgang fra en prosessor med funksjonalitet som ordner deling og delay på hovedhøyttalerene.’
så menes vel at DSP ligger på prosessor/amp siden som føder subber.
Skal DSP på sub ha noen innvirkning på andre høyttalere enn subbene så må jo hi-pass herfra bringes videre til hovedsystemet.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.643
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Kanskje på tide å stramme inn reglene til bransjeaktørene en smule,eller i det minste på de mest useriøse her inne(og spes de 2 nissene i denne tråden). Det får da være grenser!.

O
Seriøst...vil du moderere faktabaserte innlegg fordi innholdet er ubehagelig? Jeg tror det finnes egnede nettsteder for de som vil ha sine egne fakta.
Ikke det jeg mener,les det jeg skriver i kontekst med innleggene over mitt innlegg.

O
 
Topp Bunn