Spraking volym-pot

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg fikk en gang en begrunnelse for at 47k har blitt en standard innen dette vi driver med. Audio etc.
    Det er en gylden middelvei mellom for høy impedans som kan plukke opp støy og for lav impedans som kan lage ground loops.
    Fornuftig?
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Jeg fikk en gang en begrunnelse for at 47k har blitt en standard innen dette vi driver med. Audio etc.
    Det er en gylden middelvei mellom for høy impedans som kan plukke opp støy og for lav impedans som kan lage ground loops.
    Fornuftig?
    Tja, det er vel ennå enklere. Dette er komponenter med lav toleranse, derfor er E3-serien vanlig (10, 22, 47 osv.).

    EDIT: OOoops, jeg ser jeg misforstod Audiomix litt der.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tror jeg også.
    Tenkte ca 50k.
    Ikke om det er best med 47 eller 56.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ett steg fram, två steg tillbaka. :rolleyes:

    Alpsen är på plats och det fungerar! Flott, men så har det uppstått nya utfordringar. Den nya poten är annorlunda fysiskt än den gamla. Den hamnar så långt bak på printet att axlingen varken kommer långt ut till att få på muttern eller volymvredet.:oops:

    Det skall inte vara enkelt!

    Någon med goda inputs eller tips på möjliga lösningar eller blir det till att lägga också denna på rygg för att få den långt nog fram?

    05630DBE-5B47-42B5-85A0-CA19E005564D.jpeg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg ville købe et potentiometer Uden motorstyring og montere det helt op til forpladen. Ellers vanskelig å foreslå noget når man ikke står med det fysiskt.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ville købe et potentiometer Uden motorstyring og montere det helt op til forpladen. Ellers vanskelig å foreslå noget når man ikke står med det fysiskt.
    Motorstyrningen har ju ingenting med saken att göra. Den sitter bak.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Hvis det ikke ødelegger for banene på kretskortet kan du bore nye huller x antall mm nærmere fronten, og så strekke tynne ledere fra potmeteret til de respektive loddepunktene på kortet.
    Mvh Delle
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hvis det ikke ødelegger for banene på kretskortet kan du bore nye huller x antall mm nærmere fronten, og så strekke tynne ledere fra potmeteret til de respektive loddepunktene på kortet.
    Mvh Delle
    Det är ju en möjlighet. (y)
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg ville ha snudd det, loddet inn ledingene fra andre siden av printet og hatt veldig korte ledningsender stikkende ut der hvor potmeteret i dag sitter. Monterte potmeteret med mutterene osv, og så sett hvor mange mm det blir fra potmeteret og ned til printet. Hvis det ikke er for mange, så ville jeg ha gjort godt rent både potmeteret og printet, og brukt en limpistol til å feste printet til potmeteret. Ville for sikkerhets skyld sjekket om huset på potmeteret er i metall. Og sjekket nøye at ledingsstumpene ikke kommer i kontakt med potmeteret etter at de er loddet inn i printet.
    Hvis printet egentlig sitter godt nok med det andre festet, så ville jeg ha droppet limpistolen...
    Eller noe slikt...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Et lite forslag fra meg: Holder det med å flytte potmeteret ett "hakk" fram ? Slik at de bakre pinnene havner på første rad. Bor så tre nye hull til den fremre raden på potmeteret. Flytt alle ledningene et hakk frem. Bor de tre nye hullene såpass store at du ikke får kortslutning mot jordplan på kortet, når du lodder fast ledningene.
    Vet ikke om dette går, da det er litt vanskelig å bedømme slikt på nett.
    Tenkte det slik:

    69686C84-0F09-44BC-B0DF-8D39820FE7BD.jpeg


    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Enig i at det er svært når man bare ser det på billeder. Er sikker på at det vil lykkes.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack Ine123!

    Skal det göras blir det nog till att jag får en fagmann till att göra det. Vågar inte ge mig på det själv. Balansepoten måste också skiftas, då motorn där inte längre griper om axlingen, men den skal jag heldigvis få tag i orginal. Då får bägge bytas samtidigt.

    Vem kan tänkas ta på sig en sånn jobb?

    Den nya alpsen fungerar som den skall, så jag står i alla fall inte utan ljud😊
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Väcker liv i tråden igen.

    Har mailet med Rich i SS ett par dagar nu och han menar jag bör fjerne printet som både vol. pot och balans pot sitter monterat på och hardwire båda. Fick veta att det var vanlig procedur på äldre JE vid byte av pots. Det löser ju också problemet med monteringsavstånd

    Har bett Rich se om han finner en orginal balanspot så byter jag den i samma slängen.

    Så då folken lurar jag på vilken firma/man som kan tänkas ta på sig den jobben? Förslag tack! :D
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Om du måler forbindelser og merker ledningerne opp, er det
    vel ikke vanskeligere, enn at du kan gjøre det selv?? :)
    Ellers er det vel at få tak i en af DIY´erne herinne, som bor tettest på deg??
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nja, med både vol och balans har jag ingen lust att göra det själv. Tänker det kan vara bra att få firma till att göra det också med tanke på ev. framtidig salg etc.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn