Spotify vs Tidal

edan

Medlem
Ble medlem
14.02.2016
Innlegg
15
Antall liker
2
Hei, jeg kjører i dag Spotify-betal. (Tilsvarende tidligere Spotify Premium?)

Hvor god er egentlig oppløsningen her? CD-kvalitet?

Har jeg noe å vinne på å bytte til Tidal?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Hei, jeg kjører i dag Spotify-betal. (Tilsvarende tidligere Spotify Premium?)

Hvor god er egentlig oppløsningen her? CD-kvalitet?

Har jeg noe å vinne på å bytte til Tidal?
Spotify tilsvarer Mp3 med maks bitrate, Tidal tilsvarer CD-oppløsning.
Uten at jeg har testet alt og alle muligheter, har jeg så langt kommet til at dersom du kjører med kabel til nettverksspiller, er Tidal veldig mye bedre enn Spotify. Spesielt er det dynamikk og rom som scorer med Tidal. Dersom du kjører trådløst til nettverksspiller er situasjonen betydelig mer uklar. Jeg liker godt Spotify Connect, selv om denne gir all musikk en slags innpakning i plysj, mens Tidal overført via AirPlay synes jeg ikke er like behagelig å høre på. Inntil videre benytter jeg spotify, på grunn av brukervennlighet og stabilitet, men dette er ikke et fasitsvar for alle.

Mvh
Håkon Rognlien
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Henger meg litt på Håkons vurdering. Spotify har en fin fyldig lyd, men samtidig noe tildekt og ullen sammenlignet med Tidal Hifi. Kommer klart til kort om man skal lytte kritisk. Svitsjer jeg direkte fra Spotify til samme låt fra lokal NAS i flac, er det klar forskjell på mange låter. Noen låter virker derimot helt like. Usikker på om det er innspilling eller koding som har ødelagt noe for flac-utgaven.
Funksjonaliteten til Spotify med connect er suveren og den klare vinneren sånn sett hos meg.
Tidal føles forbløffende oppløst og detaljert, mangler fylden, men føles riktigere i forhold til originalopptak.
 
X

X186841

Gjest
WiFi blir akkurat like bra som kabel, Airplay holder ikke helt mål.
Spotify Connect kan være like bra, kommer nok ann på streameren.
Har prøvd Tidal HIFI i 3 måneder, men holder meg til Spotify da utvalget er bedre og lydkvaliteten jevnere. Tidal hørs nok litt bedre ut på noen album i HIFI men faktisk mer slitsomt og på noen få. Pluss att det er mange album som ikke er i HIFI og de har dårligere lyd enn Spotify.
Spotify high quality er Vorbis kodek 320 kbps i Ogg konteiner som har en bedre kvalitet på lyden enn tilsvarende i MP3.
 
Sist redigert av en moderator:

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.321
Torget vurderinger
5
Nevner at Amarra har kommet med en egen versjon for Tidal, som skal gi en lydforbedring. Siste oppdatering tilbyr også en fjernkontroll-app.

Men et viktig poeng ved en sammenligning mellom Spotify og Tidal, er jo om du sikter til Tidal Premium eller Tidal HiFi.
 

edan

Medlem
Ble medlem
14.02.2016
Innlegg
15
Antall liker
2
Hmm, ja her var det ikke entydige svar. Er det noen som har oversikt og kan litste opp oppløsningen på de abonnementene til Spotify og Tidal?

For egen del kjører jeg Sonos Connect via digitalutgang til DAC og forsterker. Når jeg kobler mobilen med kabel og hører på tidligere kjøpt filer fra Itunes, er spotify klart bedre. Men dette er vel også subjektivt og gjør oss neppe klokere ;-)
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Prøv selv og avgjør.
Jeg har vært bruker av Spotify Premium i flere år og har testet Tidal Hifi noen måneder innimellom, men jeg ender alltid opp med å gå tilbake til spotify.
På en del musikk er tidal bedre og på annet er Spotify å foretrekke.
Men utvalget og funksjonaliteten har gjort at jeg har gått tilbake til spotify.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Hmm, ja her var det ikke entydige svar. Er det noen som har oversikt og kan litste opp oppløsningen på de abonnementene til Spotify og Tidal?

For egen del kjører jeg Sonos Connect via digitalutgang til DAC og forsterker. Når jeg kobler mobilen med kabel og hører på tidligere kjøpt filer fra Itunes, er spotify klart bedre. Men dette er vel også subjektivt og gjør oss neppe klokere ;-)

Spotify 320 kbps med høyeste lydkvalitet, og Wimp HiFi strømming i full cd-kvalitet på 1411 Kbps. Samme på Tidal HiFi 1411 Kbps
Spotify Premium blir vel ikke bedre enn det i utgangspungtet er 320 kbps.

Jeg gjekk over til Tidal og går ikke tilbake...
image: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/wink.gif
;)


image: http://www.technics.com/content/high-res-audio/images/img-what-is-high-resolution-audio-2-uk.png


http://www.technics.com/no/high-res-...ion-audio.html
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...reamer-pa-trappene-2.html#CMtwcyH1TgRmuCDP.99
 

edan

Medlem
Ble medlem
14.02.2016
Innlegg
15
Antall liker
2
Takk for god fremstilling.

Er 320 kbps det samme som MP3?

320 kbps som det her fremstilles at Spotify strømmer, er tydeligvis langt unna CD-kvalitet. Andre opplyser annerledes. Selgeren jeg spurte på Hifi-Klubben opplyste at Spotify nå sender CD-kvalitet for betal-abonnenter. Er han på bærtur?
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Har både Tidal HIFi og Spotify Premium. Spotfy er mere avrundet og ikke så frigjort på detaljer som Tidal. Men må fortsatt ha Spotify fordi de har litt mere av det jeg har som favoritt innspillinger. Kan bare vise til Paul Desmond Quartet LIVE at Bourbon Street:). Cool Jazz av ypperste klasse. mvh Guit
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Men det er noe som jeg lurer på når det gjelder mitt abonnement På Tidal HIFI. Det står tydelig HIFI med lysende grønne tall på klienten, men når jeg går inn på innstillinger og streaming så står Kvalitet( Kb/s) på Høy og ikke HIFI! Når jeg prøver å hake ut for HIFI, så skjer det ikke noe:confused: Hva kan være galt? mvh Guit
 
Sist redigert:

anjan1966

Medlem
Ble medlem
29.11.2014
Innlegg
42
Antall liker
8
Sted
Oslo
Det er kun mulig å oppnå HIFI via nettleseren Chrome har jeg blitt fortalt eller for eksempel Bluesound.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.773
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hmm, ja her var det ikke entydige svar. Er det noen som har oversikt og kan litste opp oppløsningen på de abonnementene til Spotify og Tidal?

For egen del kjører jeg Sonos Connect via digitalutgang til DAC og forsterker. Når jeg kobler mobilen med kabel og hører på tidligere kjøpt filer fra Itunes, er spotify klart bedre. Men dette er vel også subjektivt og gjør oss neppe klokere ;-)
Spotify Premium og Tidal Premium er begge 320 kbps ogg/mp3- prisen er derfor lik med kr 99 i måneden.
Tidal HIFI er lossless cd-kvalitet 1411 kbps og koster kr 199 i måneden.

Spotify har per i dag ikke noe abonnement for cd-kvalitet..
(Bruker selv Spotify Premium)
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvilken kvalitet er det egentlig man får med Tidal Hifi hvis man streamer trådløst til og fra en PC til en Bluesound Node 2?

Med Spotify Connect går jo ikke signalene via pc'en, men direkte inn til den streameren man har (såfremt den støtter Spotify Connect). Er denne kablet rett fra router blir det jo ikke noe "tap" med et slikt oppsett.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det er kun mulig å oppnå HIFI via nettleseren Chrome har jeg blitt fortalt eller for eksempel Bluesound.
Takk for opplysningen:rolleyes: Man må bruke Chrom ja, og logge seg inn via hjemmesiden til Tidal. Da for man HIFI kvalitet. mvh.Guit
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
*
Det er kun mulig å oppnå HIFI via nettleseren Chrome har jeg blitt fortalt eller for eksempel Bluesound.
Takk for opplysningen:rolleyes: Man må bruke Chrom ja, og logge seg inn via hjemmesiden til Tidal. Da for man HIFI kvalitet. mvh.Guit
Dette er ikke korrekt!
Man får hifi med appen. Faktisk, er appen bedre å bruke enn gjennom chrome, fordi du slipper algoritmen til chrome for å spille av.
I tillegg, har du med nye versjonen mulighet til å velge dedikert avspilling direkte til dac og uten volumkontrollen. Noe som vil gjøre at data går "korteste" vei og dermed teoretisk blir mindre påvirket gjennom datamaskinen.
Tidal selv sier at man oppnår best lydkvalitet gjennom appen.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
*
Det er kun mulig å oppnå HIFI via nettleseren Chrome har jeg blitt fortalt eller for eksempel Bluesound.
Takk for opplysningen:rolleyes: Man må bruke Chrom ja, og logge seg inn via hjemmesiden til Tidal. Da for man HIFI kvalitet. mvh.Guit
Dette er ikke korrekt!
Man får hifi med appen. Faktisk, er appen bedre å bruke enn gjennom chrome, fordi du slipper algoritmen til chrome for å spille av.
I tillegg, har du med nye versjonen mulighet til å velge dedikert avspilling direkte til dac og uten volumkontrollen. Noe som vil gjøre at data går "korteste" vei og dermed teoretisk blir mindre påvirket gjennom datamaskinen.
Tidal selv sier at man oppnår best lydkvalitet gjennom appen.
Takk ! Får prøve det også. Da blir det enda ei utfordring for en gammel sølvrev:) mvh. Guit
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Hmm, ja her var det ikke entydige svar. Er det noen som har oversikt og kan litste opp oppløsningen på de abonnementene til Spotify og Tidal?

For egen del kjører jeg Sonos Connect via digitalutgang til DAC og forsterker. Når jeg kobler mobilen med kabel og hører på tidligere kjøpt filer fra Itunes, er spotify klart bedre. Men dette er vel også subjektivt og gjør oss neppe klokere ;-)
Spotify Premium og Tidal Premium er begge 320 kbps ogg/mp3- prisen er derfor lik med kr 99 i måneden.
Tidal HIFI er lossless cd-kvalitet 1411 kbps og koster kr 199 i måneden.

Spotify har per i dag ikke noe abonnement for cd-kvalitet..
(Bruker selv Spotify Premium)
Hvordan er det mulig å oppleve 320 kbps som bedre enn 1411 kbps? Med et rimelig oppegående anlegg? Jeg forstår at å høre på musikk gjennom en mobiltelefon kan gi underlige resultat men å påstå at lossless streaming er dårligere enn mp3-varianter skjønner jeg ikke.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg hører vertfall forskjell på spotify og wimp..... Ikke testet selv, men gjorde det på en kamerat. Switchet frem og tilbake fra spotify og wimp på fem forskjellige sanger. Og han tippet fem av fem riktig, eller han mente wimp var best fem av fem ganger! Så det burde vel bevise at det er forskjell. Høres greit på dynamikken spør du meg :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.284
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det enkleste er å betale støttemedlemskap her på HFS.
Da mottar man prøveabonnement på Tidal i 3 mnd, så kan man høre sjøl.

Min sønn har Spotify og jeg har Tidal.
Musikkutvalg er best på Spotify, og bruk er en tanke bedre.
Lyd er ganske mye bedre med Tidal hvis man har et bra anlegg slik at man kan utnytte CD-kvalitet vs MP3.
Utvalget er for meg stort nok på Tidal, det er faktisk veldig bra.

Har man lagt en del penger i anlegg for lydkvalitetens skyld, synes jeg det er naturlig å velge Tidal som låter best.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.687
Antall liker
7.773
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hmm, ja her var det ikke entydige svar. Er det noen som har oversikt og kan litste opp oppløsningen på de abonnementene til Spotify og Tidal?

For egen del kjører jeg Sonos Connect via digitalutgang til DAC og forsterker. Når jeg kobler mobilen med kabel og hører på tidligere kjøpt filer fra Itunes, er spotify klart bedre. Men dette er vel også subjektivt og gjør oss neppe klokere ;-)
Spotify Premium og Tidal Premium er begge 320 kbps ogg/mp3- prisen er derfor lik med kr 99 i måneden.
Tidal HIFI er lossless cd-kvalitet 1411 kbps og koster kr 199 i måneden.

Spotify har per i dag ikke noe abonnement for cd-kvalitet..
(Bruker selv Spotify Premium)
Hvordan er det mulig å oppleve 320 kbps som bedre enn 1411 kbps? Med et rimelig oppegående anlegg? Jeg forstår at å høre på musikk gjennom en mobiltelefon kan gi underlige resultat men å påstå at lossless streaming er dårligere enn mp3-varianter skjønner jeg ikke.
Svarte du på feil innlegg?

Hvis ikke så tror jeg du har misforstått, jeg har da overhodet ikke skrevet noe om at 320 kbps er bedre enn 1411kbps, ei heller at Spotify er bedre enn Tidal. Jeg svarte på spørsmålet med de fakta som foreligger om Tidal og Spotify, og skrev til slutt at jeg selv bruker Spotify.

Legger meg ikke borti hva folk selv synes er best...
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Hmm, ja her var det ikke entydige svar. Er det noen som har oversikt og kan litste opp oppløsningen på de abonnementene til Spotify og Tidal?

For egen del kjører jeg Sonos Connect via digitalutgang til DAC og forsterker. Når jeg kobler mobilen med kabel og hører på tidligere kjøpt filer fra Itunes, er spotify klart bedre. Men dette er vel også subjektivt og gjør oss neppe klokere ;-)
Spotify Premium og Tidal Premium er begge 320 kbps ogg/mp3- prisen er derfor lik med kr 99 i måneden.
Tidal HIFI er lossless cd-kvalitet 1411 kbps og koster kr 199 i måneden.

Spotify har per i dag ikke noe abonnement for cd-kvalitet..
(Bruker selv Spotify Premium)
Hvordan er det mulig å oppleve 320 kbps som bedre enn 1411 kbps? Med et rimelig oppegående anlegg? Jeg forstår at å høre på musikk gjennom en mobiltelefon kan gi underlige resultat men å påstå at lossless streaming er dårligere enn mp3-varianter skjønner jeg ikke.
Svarte du på feil innlegg?

Hvis ikke så tror jeg du har misforstått, jeg har da overhodet ikke skrevet noe om at 320 kbps er bedre enn 1411kbps, ei heller at Spotify er bedre enn Tidal. Jeg svarte på spørsmålet med de fakta som foreligger om Tidal og Spotify, og skrev til slutt at jeg selv bruker Spotify.

Legger meg ikke borti hva folk selv synes er best...
Beklager! Jeg ser at det kan misforstås! Jeg tok utgangspunkt i ditt innlegg fordi det var så klart og tydelig, ikke fordi du mente at 320 kbps er bedre enn 1411 kbps. Men opptil flere andre deltakere i denne diskusjonen mente vitterlig at Spotify med 320 kbps låt bedre, ikke bare at utvalg og praktisk bruk var bedre. Det forstår jeg ikke.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Hvordan er det mulig å oppleve 320 kbps som bedre enn 1411 kbps? Med et rimelig oppegående anlegg? Jeg forstår at å høre på musikk gjennom en mobiltelefon kan gi underlige resultat men å påstå at lossless streaming er dårligere enn mp3-varianter skjønner jeg ikke.
Svarte du på feil innlegg?

Hvis ikke så tror jeg du har misforstått, jeg har da overhodet ikke skrevet noe om at 320 kbps er bedre enn 1411kbps, ei heller at Spotify er bedre enn Tidal. Jeg svarte på spørsmålet med de fakta som foreligger om Tidal og Spotify, og skrev til slutt at jeg selv bruker Spotify.

Legger meg ikke borti hva folk selv synes er best...
Beklager! Jeg ser at det kan misforstås! Jeg tok utgangspunkt i ditt innlegg fordi det var så klart og tydelig, ikke fordi du mente at 320 kbps er bedre enn 1411 kbps. Men opptil flere andre deltakere i denne diskusjonen mente vitterlig at Spotify med 320 kbps låt bedre, ikke bare at utvalg og praktisk bruk var bedre. Det forstår jeg ikke.
Som nevnt i mitt første innlegg, finnes det situasjoner som kan medføre at Spotify oppleves som bedre. Mye avhenger av overføring og avspilling. Kjøres signalet med kabel til DAC av et eller annet slag, levnes ingen tvil; Tidal smadrer Spotify lydmessig. Men dersom du benytter Tidal via Airplay vs. Spotify Connect på en fornuftig nettverksspiller, så vil pipa bokstavelig talt få en annen lyd. Da gir du ikke Tidal brukbare betingelser, og resultatet blir deretter.

Mvh
Håkon Rognlien
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.377
Antall liker
35.129
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt tidal, men bruker nå spotify igjen. Lyden var bedre på tidal, uten tvil. Men jeg synes brukervennligheten og dybden i artister osv. er bare så mye bedre. Billigere også med spotify. Pengene som jeg sparer på det bruker jeg til vinylkjøp.. inspirasjonskildene for vinylplatene henter jeg fra spotify. 😊
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Nå har jeg testet Spotify gjennom mitt anlgg, ved å koble en Macbook på min Bryston Dac, men jeg må si at jeg ikke synes dette var veldig tilfredsstillende, blir jo litt annet, men lyden jeg får gjennom en musikkspiller app som heter Audirvana, er av en helt annen dimensjon, er det noen som har testet ut Tidal på et liknende oppsett, som kan si om dette blir bra. Tror nok jeg holder meg til flac avspilling på Mac og Bryston BDP-1 inntil videre, men...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.913
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt tidal, men bruker nå spotify igjen. Lyden var bedre på tidal, uten tvil. Men jeg synes brukervennligheten og dybden i artister osv. er bare så mye bedre. Billigere også med spotify. Pengene som jeg sparer på det bruker jeg til vinylkjøp.. inspirasjonskildene for vinylplatene henter jeg fra spotify. ������
Du har et peong der..

Lytter på mye musikk gjennom Spotify og Tidal HiFi -Tidal har bedre lyd, men Spotify har stort sett bedre utvalg og er mer brukervennlig.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Tester ut Tidal nå... Har brukt Spotify frem til nå. Får se hva det blir til.

Kjører Tidal fra chrome for full oppløsning.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Tester ut Tidal nå... Har brukt Spotify frem til nå. Får se hva det blir til.

Kjører Tidal fra chrome for full oppløsning.
Prøv appen heller. Trykk deg inn på innstillinger, straeming, og velg lydutgangen du ønsker. Når du holder musepekeren over gitte inngang kommer det opp et tannhjul, trykk der, og hykk av exclusive mode og fast nivå..

Dette er ifølge tidal selv best.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.719
Antall liker
13.210
En del som ikke skjønner bitrater her.... PCM (1400+ KBS for cd) er det teiteste formatet det er mulig å lagre musikk i. Tapsfritt komprimert tilsvarer det type 7-800 KBS uten noe tap av informasjon (flac, Apple lossless). Lossy kompresjon er psykoakustisk utformet og å bare sammenligne bitrater direkte blir meningsløst.

Hvor bra noe låter avhenger av hvor bra innspillingen er. Om den blir distribuert i PCM, lossless eller 320kbs lossy spiller mye mindre rolle.

Heller ikke plagsomt mye musikk som har et dynamikkområde som krever 16 bits bitdybde i disse tider...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Tester ut Tidal nå... Har brukt Spotify frem til nå. Får se hva det blir til.

Kjører Tidal fra chrome for full oppløsning.
Prøv appen heller. Trykk deg inn på innstillinger, straeming, og velg lydutgangen du ønsker. Når du holder musepekeren over gitte inngang kommer det opp et tannhjul, trykk der, og hykk av exclusive mode og fast nivå..

Dette er ifølge tidal selv best.
Appen.....? Hvilken da har Android tlf.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Tester ut Tidal nå... Har brukt Spotify frem til nå. Får se hva det blir til.

Kjører Tidal fra chrome for full oppløsning.
Prøv appen heller. Trykk deg inn på innstillinger, straeming, og velg lydutgangen du ønsker. Når du holder musepekeren over gitte inngang kommer det opp et tannhjul, trykk der, og hykk av exclusive mode og fast nivå..

Dette er ifølge tidal selv best.
Appen.....? Hvilken da har Android tlf.
Tenker PC-appen til tidal, og ikke via chrome. Desverre ingen remote-støtte enda :/
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Kjører Tidal fra chrome for full oppløsning.
Det er dette jeg tenker på. Tidal anbefaler også selv appen, med nevnte innstillinger for best lyd. Som neste skritt ble jeg anbefalt av tidal å teste roon for (mulig) ytterligere forbedring.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ok. Får teste ut det imorgen
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Har sammenlignet spotify og Tidal her i dag.

Er litt forvirret da mine inntrykk er litt annerledes enn hva mange andre beskriver.
Jeg opplever Tidal som en del fyldigere enn spotify. Tidal virket også litt mykere i nedre diskant. Spotify var kanskje litt bedre på rytmikk og innsyn i innspillingen. Spotify låt litt tightere enn Tidal.

Jeg er som sagt overasket over de opplevde forskjellene. La meg bare nevne at jeg kun har testet dette et par timer i dag. Musikken ble streamet fra en iPad air 2 til en apple tv, deretter til en parasound zdac. For øvig beskrivelse av anlegget, se signatur. Begge streamingprogrammene er satt til maksimal streamingkvalitet.

Noen tanker?
 

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid brukt wimp og tidal, til nå. Ja wimp/tidal låter muligens en anelse bedre, men jeg har konvertert til sporify, min mening er at spotify er mye mer brukervennlig og har bedre støtte til div. Og så finnes det MYE mer musikk. For meg er dette verdt det jeg mener er lite tap i lydkvaliteten.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har hatt Spotify en stund nå. Har testet mye mellom den og Tidal. Fortsetter med Spotify.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Når dere sier at Tidal låter litt bedre, hva er det da dere mener at den er bedre på?
Jeg opplever at forskjellene minner meg om tonale avvik, som om noen har jekket opp nedre mellomtone og dempet nedre diskant på Tidal (eller motsatt på spotify).
Noen som kjenner seg igjen i dette?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg synes å registrere en lignende tonal forskjell også når jeg spiller tidal via min Naim Muso. Det er som om lyden får tilført litt ekstra fylde via Tidal.

Videre synes jeg at stereoeffekter og stemmeplassering fremstår tydeligere på spotify fremfor Tidal når jeg spiller på hovedanlegget.

For å oppsummere: Tidal låter fyldigere og mykere. Spotify låter tightere/friskere og har bedre stereogjengivelse.

Jeg ser at dette er motsatt av hva feks Rognlien opplever og lurer fælt på hvorfor. Jeg mistenker at Tidal gjør noe med signalet for å gi mere ro og fylde eller at Spotify tilfører en q-sound lignende effekt som gir disse forskjellene i stereobilde og tonalitet.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
...eller er det rett og slett forskjellen mellom lossy og lossless jeg hører?
 
Topp Bunn