Spotify vil ikke spille etter bytte av digitalkabel

ryttern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2003
Innlegg
75
Antall liker
13
Opplevde noe pussig i dag. Oppgraderte digitalkabelen jeg benytter mellom iPad og dac /hodetelefon-forsterker fra en rimelig kabel kjøpt hos Kjell&co til en mer påkostet sak fra Audioquest. Etter å ha byttet kabel vil Spotify ikke spille. Bytter tilbake og det fungerer helt greit. Noen som har en forklaring på dette?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Antakeligvis er enten a) kabelen ødelagt (brudd) elle b) den audiofile kontruksjonen er så ute av spesifikasjon for digital signaloverføring at signaler kommer ikke intakt nok igjennom til at dacen klarer å dekode.

Johan-Kr
 

ryttern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2003
Innlegg
75
Antall liker
13
Takk for svar :) Kabelen er ny rett ut av boksen, men det kan jo være en feil på den. Er det sannsynlig at en kabel fra en anerkjent produsent som er spesialdesignet for digital signaloverføring skal være ute av spesifikasjon? Skal bytte kabelen og se om problemet vedvarer.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Takk for svar :) Kabelen er ny rett ut av boksen, men det kan jo være en feil på den. Er det sannsynlig at en kabel fra en anerkjent produsent som er spesialdesignet for digital signaloverføring skal være ute av spesifikasjon? Skal bytte kabelen og se om problemet vedvarer.
Tviler jeg sterkt på,er nok en feil på den. Har aldri opplevd å ikke få lyd i en kabel som er hel.

O
 
C

cruiser

Gjest
Er det sannsynlig at en kabel fra en anerkjent produsent som er spesialdesignet for digital signaloverføring skal være ute av spesifikasjon?.
Ja, det er nok av eksempler på det, spesielt med usb kabler.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk for svar :) Kabelen er ny rett ut av boksen, men det kan jo være en feil på den. Er det sannsynlig at en kabel fra en anerkjent produsent som er spesialdesignet for digital signaloverføring skal være ute av spesifikasjon? Skal bytte kabelen og se om problemet vedvarer.
Ja, dessverre. For en del «audiofile» merker er det så viktig å være «annerledes» for å begrunne fantasiprisene at de tilsynelatende ser helt bort fra standarder og spesifikasjoner. Hvis du vil at ting skal fungere som forutsatt kan det være en god idé å styre langt unna «audiofile» USB- og Ethernet-kabler.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Slett Spotify-appen og last ned TIDAL.

Årner det meste, skulle jeg tro;)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Audioquest optisk kabel har en seriefeil med koblingen i den ene enden, hvis det er en optisk kabel du har så kan du sjekke om du har fått problemkabelen; Den sitter ikke helt fast og for å få lyd så må den presses inn med makt. Da får du lyd men det blir en ugunstig lytteposisjon for å si det slik :p

PS, jeg bruker Audioquest Forest optisk kabel selv og den har ingen feil, men som sagt toslinkkoblingen til Audioquest kan være skummel.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Takk for svar :) Kabelen er ny rett ut av boksen, men det kan jo være en feil på den. Er det sannsynlig at en kabel fra en anerkjent produsent som er spesialdesignet for digital signaloverføring skal være ute av spesifikasjon? Skal bytte kabelen og se om problemet vedvarer.
Ja, dessverre. For en del «audiofile» merker er det så viktig å være «annerledes» for å begrunne fantasiprisene at de tilsynelatende ser helt bort fra standarder og spesifikasjoner. Hvis du vil at ting skal fungere som forutsatt kan det være en god idé å styre langt unna «audiofile» USB- og Ethernet-kabler.
Den er drøy påstand for at den ikke virket.
Aldri har jeg hatt problem med en kabel uten at det er brudd eller feil fra ny i pakke.
Skjedd meg med merket dere dyrker, blue jeans.
Men og hendt med billig kabel, fra power.
Kan hende med alle uansett prisklasse.

Til trådstarter: Bytt i butikk.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.810
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan se ut som at den mest plausible årsaken er funnet. Bytt i butikk, ja.
Generelt råd: Kjøp kabler til digital overføring i stereoen i proffbutikker. De du får der er spesifiserte, ikke lyriske.

Forøvrig kan jeg ikke se at Asbjørn har påstått noe som helst, lovemusikk, og så lurer jeg på hvem "dere" er.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som nevnt i en annen tråd: Jeg oppgraderte også digitalkabelen mellom Logitech Transporter og DEQX. Begge apparater har BNC-kontakter, så jeg ville koble dette som AES3id med korrekt 75 ohm impedans. Ikke at jeg forventet å høre noen forskjell, men ting kan like gjerne gjøres riktig. Den kabelen kjøpte jeg i en fotobutikk. Den virket.

Men ja, det mest sannsynlige er brudd pga produksjonsfeil. Retur til butikk med krav om å få noe som virker.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Altså jeg er enig med deg Asbjørn. Det er ikke det.
Var bare det at den trenger ikke være feilprodusert med eller uten vilje, selv om den ikke virker. :)

Er jå sånt som skjer med alt.
Om det er forsterker, kabel eller vaskemaskin.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kan se ut som at den mest plausible årsaken er funnet. Bytt i butikk, ja.
Generelt råd: Kjøp kabler til digital overføring i stereoen i proffbutikker. De du får der er spesifiserte, ikke lyriske.

Forøvrig kan jeg ikke se at Asbjørn har påstått noe som helst, lovemusikk, og så lurer jeg på hvem "dere" er.
Dere? Enkelt, alle som anbefaler det merket. :)
Jeg kjøpte 2 derfra. Og 1 virket.
50% ok er ikke mye å skryte av :p
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Altså jeg er enig med deg Asbjørn. Det er ikke det.
Var bare det at den trenger ikke være feilprodusert med eller uten vilje, selv om den ikke virker. :)

Er jå sånt som skjer med alt.
Om det er forsterker, kabel eller vaskemaskin.
Sant, men spørsmålet som ble stilt var "Er det sannsynlig at en kabel fra en anerkjent produsent som er spesialdesignet for digital signaloverføring skal være ute av spesifikasjon?" Svaret på det er fortsatt: Ja, dessverre, så lenge den "anerkjente" produsenten er en av de "audiofile" kabelkrabatene. De gjør de merkeligste ting for å kunne fortelle en historie.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Har opplevd tidligere at usb fra andre leverandører til appel har hatt mangelfull footprint på kontakter fysisk , pluss at id brikke som er bakt inn i kontakt ikke er godkjent derav nekter ipad eller annet bruk 3 part som ikke er godkjent .

Mvh
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Det er vel uansett begrenset hvor mye man kan bevege seg utenfor spec på en optisk kabel siden den ikke skal gjøre annet enn å være en lysleder og ikke er en del av et elektrisk grensesnitt. Jeg bestemt at jeg fikk DVD-spilleren min til å spille selv om kabelen ikke var koblet til en gang, men kun ved å holde den foran den optiske kontakten på DAC-siden (men mulig jeg husker feil, det er årevis siden jeg prøvde)

Du kan også sjekke om det faktisk kommer lys utav den i mottagerenden. Om det ikke gjør det så er den garantert defekt i alle fall så lenge det kommer lys ut på sender-siden - noe det nok gjør siden den du hadde før fungerer som den skal.

For øvrig er dataraten ved tokanals audio så latterlig lav at det skal veldig, veldig mye feil til før noe ikke virkrer som tiltenkt iht til spec eller ikke. Det er dette som stort sett redder ymse audiofile produsenter som ikke aner hva de driver med. Tokanals audio er ca 1.4 megabit / s, mens det internt i en PC finnes no-name ledninger som kan overføre 6GB/s, eller ca 4300 ganger så høy datarate som hva 16-bits tokanals audio med 44.1kHz samplingfrekkvens er.
 

ryttern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2003
Innlegg
75
Antall liker
13
Er det optisk kabel trådstarter har trøbbel med?
Usikker. .
Hei, takk for engasjement og mange interessante synspunkter. Jeg benytter IPad til avspilling og USB A til B-kabel. IPad har ikke optisk utgang dessverre, da hadde jeg sluppet å bruke Apples Lightning til USB-adapter.

Dette er kabelen som ikke vil spille, det kommer kun et lite "knepp" i headsettet.
 

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er det optisk kabel trådstarter har trøbbel med?
Usikker. .
Hei, takk for engasjement og mange interessante synspunkter. Jeg benytter IPad til avspilling og USB A til B-kabel. IPad har ikke optisk utgang dessverre, da hadde jeg sluppet å bruke Apples Lightning til USB-adapter.

Dette er kabelen som ikke vil spille, det kommer kun et lite "knepp" i headsettet.
Usb altså..
Den dyreste til Biltema er ganske god.
Har en wireworld som kostet litt mer (rød type) og den er knapt hørbart bedre. Men disse er 5 meter så mulig det ikke er hørbart på en kort en.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bytt den, få pengene igjen. Bruk den du hadde som virket.
 

ryttern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2003
Innlegg
75
Antall liker
13
Da er kabelen byttet mot en ny av tilsvarende type, dessverre med samme nedslående resultat: Ingen lyd. Vet ikke om jeg gidder å surre mer med dette. Hva tror dere, vil jeg oppnå bedre lyd om jeg skifter ut den rimelige kabelen jeg i dag benytter fra Kjell & Co med en dyrere fra en anerkjent produsent? Signalene må jo uansett gjennom Apples Lightning til USB-adapter.
IMG_0485.jpg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva tror dere, vil jeg oppnå bedre lyd om jeg skifter ut den rimelige kabelen jeg i dag benytter fra Kjell & Co med en dyrere fra en anerkjent produsent?
Ganske enkelt nei.
Kos deg med den du har som virker.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke en snøballs sjans i helsike for at en «audiofil» digitalkabel gir bedre lyd, bare (som du har erfart) at den er så langt utenfor spec at den ikke fungerer. Nå har du prøvd det. Jeg støtter bambadoo: Få tilbake pengene, bruk den som fungerer, og vær trygg på at den låter eksakt likt som en fungerende «high end-kabel». Enten fungerer den eller så fungerer den ikke. Det er alt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har to usb.
5m begge.

Biltema sin dyreste
Wireworld ikke så kjempedyr, rød type.

Forskjell? Fint lite. Kanskje.. Fordel wireworld, Men kan være min hjerne som lure meg pga forventing bias. Knapt hørbart bedre.

På en kortere kabel, kan jeg ikke i min villeste fantasi tenke meg at jeg kunne skilt de i en blindtest.
Optiske og coax, aldri hørt forskjell.
 

ryttern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2003
Innlegg
75
Antall liker
13
Det er ikke en snøballs sjans i helsike for at en «audiofil» digitalkabel gir bedre lyd, bare (som du har erfart) at den er så langt utenfor spec at den ikke fungerer. Nå har du prøvd det. Jeg støtter bambadoo: Få tilbake pengene, bruk den som fungerer, og vær trygg på at den låter eksakt likt som en fungerende «high end-kabel». Enten fungerer den eller så fungerer den ikke. Det er alt.
Betryggende å høre. Da jekker jeg opp volumet opp et par hakk, lener meg tilbake i godstolen, trygg på at kabelen jeg har gjør nytten like å bra som en til femti ganger prisen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kan du trygt gjøre. Her er forresten notater fra noen av mine iherdige forsøk på å høre en eller annen forskjell mellom digitalkabler:
https://www.hifisentralen.no/forume...ience-stereo-i-seks-kanaler-5.html#post979841
https://www.hifisentralen.no/forume...ience-stereo-i-seks-kanaler-5.html#post979872
https://www.hifisentralen.no/forume...ience-stereo-i-seks-kanaler-5.html#post982803

Komplett nullresultat. Ingen som helst forskjell å høre, unntatt i det ene tilfellet med brudd i kabelen.
 
X

X186841

Gjest
Att noen få "hører" stor forskjell på USB kabler betyr ikke det ER forskjell på de.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Vel.... Keiseren "trodde" jo han hadde nye klær..... han var faktisk helt overbevist..... av lurendreierne....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Tråden er ryddet for regelbrudd og OT. Kabeldiskusjoner kan får det til å koke over for noen, og det er derfor greit å telle til ti vente litt før man legger inn en bredside.

Bjørn.H, moderator
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Det er ikke en snøballs sjans i helsike for at en «audiofil» digitalkabel gir bedre lyd, bare (som du har erfart) at den er så langt utenfor spec at den ikke fungerer. Nå har du prøvd det. Jeg støtter bambadoo: Få tilbake pengene, bruk den som fungerer, og vær trygg på at den låter eksakt likt som en fungerende «high end-kabel». Enten fungerer den eller så fungerer den ikke. Det er alt.
Betryggende å høre. Da jekker jeg opp volumet opp et par hakk, lener meg tilbake i godstolen, trygg på at kabelen jeg har gjør nytten like å bra som en til femti ganger prisen.
Det kan du definitivt gjøre. Glem kabler og kos deg! :)
 
Topp Bunn