Spotify låter av og til bedre enn CD - forskjellige mastre?

S

Syncrolux

Gjest
Jeg har funnet et par eksempler der Spotify (gratis på web) faktisk låter bedre og mer dynamisk enn CD-utgaven. Er det noen som vet eller kan vise til rykter som sier noe om hva Spotify bruker som kildemateriale? Er det CD, CD-master, eller evt annet?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Kan du nevne hvilke sanger dette er snakk om. ??

Mvh
 

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Innlegg
144
Antall liker
42
Kanskje du burde rense laseren på cd spilleren om det er lenge siden sist?Joda spotify kan låte godt med enkelte innspillinger også.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Spotify bruker vel Ogg Vorbis istedenfor MP3. Iht. lyttetester funker den visstnok bedre.
I eget anlegg låter spotify litt "tjukkere" enn vanlig 44.1, men vesentlig mindre flisete i øvre diskantområde enn MP3.

mvh
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Kanskje du burde rense laseren på cd spilleren om det er lenge siden sist?Joda spotify kan låte godt med enkelte innspillinger også.
Dynamikken kan ikke påvirkes av litt støv på laseren så lenge det kommer gjennom et musikksignal der. Dynamikken, eller amplituden på signalet om du vil, er styrt av bitverdien de individuelle samplene har.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
marsboer: Overfører du lyden forskjellig. Coax, bluetooth ?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg? Jeg antar at spørsmålet heller var rettet til trådstarter?

Jeg heller til den enkle forklaringen om ulike mastringer dersom det er dynamikkmessige forskjeller. Vi aner jo sjelden hvilken variant av en utgivelse Spotify benytter seg av. Jeg antar at de ofte sitter med nyeste release, noe som ikke nødvendigvis er et pluss om denne også er remastret, men dette er ren spekulasjon.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
marsboer: Ja, sorry.

Det kan uansett være forskjell på hvordan signalet overføres. Hvis trådstarter bruker f.eks egen DAC fra PC (spotify) og analog ut fra CD vil dette mest sansynelig låte forskjellig.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.217
Antall liker
9.444
Torget vurderinger
2
Prøver ut Wimp (standard) dvs gratis prøvemåned og det låter helt greit .ingen frekevenskutting. Kurven viser CD rippet wav fil (BLA) mot WIMP på sonos tatt ut fra SONOS dockens RCA ut (GRØNN). ikke store aviker her:rolleyes:

wav blue -WIMPsonos green.jpg
 
S

Syncrolux

Gjest
Ingen svar å få her foreløpig ser jeg.
Jeg skal gjøre en analyse av CD vs Spotify, så får vi se hva slags forskjeller det eventuelt dreier seg om, eller om det er noe som kun skjer i hodet mitt. Jeg må i såfall gjøre et opptak av Spotify sin versjon først. Jeg kommer tilbake til saken.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg får vel for ordens skyld opplyse om at CD-versjonen var kjøpt fra Platekompaniet i MP3 256 format. Denne og Spotify var sammenlignet via eksakt samme utstyr, nivåmatchet etter beste evne.

Men hmm... kanskje det er Platekompaniets MP3-utgave det er noe muffens med? Å prate høyt med seg selv kan ofte føre til noe, det ser jeg nå.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dynamikk-analyse med MasVis avslører at det faktisk er en viss forskjell på de to. Jeg har også gjort en FFT-analyse av begge som viser at Spotify-streamen faktisk har litt mer bass, men er også helt "avklippet" over ca 18 kHz. Dette var interessant, og jeg lurer litt på hva årsaken til dette kan være gitt.

Overview.gif
 
Topp Bunn