Sporingsproblemer Mørch arm

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Har nettopp fått min Grashopper frå retipping.Den skal vere som ny,oppbygd til dagens standard(Ny VDH 1 tip,new boron cantilevar,new rubber damper,suspension adjusted).Den skal også vere justert etter min arm.Mørch DP6gold,med red precicsion rør.Problemet er at eg får litt sporingsproblem,("skurrer" )spesielt på høge nivåer,på ein del plater,meiner pick up skal vere i posisjon.Armen har eg kjøpt brukt og aldri foretatt nokon service på den.Kan det vere lite silikonveske i den?Nokon som kjenner armen godt?Og eventuelt kor mykje veske skal det vere?Kven importerer Mørch?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Kjenner ikke armen spesielt godt, men jeg ville dobbeltsjekket VTF og Azimuth var jeg deg :) Du bør nok kjøre med maks av anbefalt VTF i innspillingsperioden, for du må nok spille inn pickupen på nytt. Mulig dette var for basic tips, i så fall får du ha meg unnskyldt :)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Interessant at du opplever dette med denne armen. Jeg sliter med akkurat det samme med min DP6, som jeg har montert en så og si ny Benz Ref" Silver på, og får heller ikke noe bedre resultat med en helt ferskt retippa Dynavector XX1.

Her er importøren av Mørcharmene: http://www.audiotech.no/default.htm

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Intresant å høyre at andre har same problem.Har heile tida hatt litt problem med sporinga på Grashopperen,men det blei verre etter retippingen.Får kanskje spele litt meir på den,sjå om den tilpasser seg.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Silikonen du refererer til er ment som demping i vertikalplanet. Hvordan langt ned har du skrudd skruen som går i silikonbadet?
Vær klar over at om skruen går for langt ned vil armen vippe, og ikke hvile på begge pivotene.
Hva mener du med at pickupen er justert iht armen, er det gjort endringer i comliancen?

Står armen perpendikulært på armboardet? (Grunnen til at jeg spør er at etter at Oslo Hificenter en gang i tiden satte opp min DP-6, var dette gjort feil, og jeg måtte kompensere for azimuth ved å justere på ene pivoten, hvilket betyr at tallerken og arm ikke dreide omkring parallelle akser). Tok lang tid før jeg oppdaget feilen (grønn som jeg var).

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Skruen er 12mm oppe.Eg rekner med VDH har justert stivheten etter armen ja.Perpendikulert er nok eit framandord for meg dessverre

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
12 mm over plexiglasset? Det er i tilfelle omtrentlig maks demping (dypeste du bør gå). Har du forsøkt å justere skruen? Ikke at det skulle ha særlig innvirkning på sporingen, men bare for forsøkets skyld.

Det jeg mente med perpendikulært på er at du skal sjekke at armen står vinkelrett i forhold til armboardet. Armen har i enkelte tilfeller noen skiver som monteres under armboardet, mellom dette og festemutteren, dersom disse er skjeve og hullet til armbasen er ørelite for stort vil armen kunne dras ut av lodd ved montering. Henger meg litt opp i dette fordi jeg hadde det problemet selv.

Ellers gjelder jo å sjekke alle data som overheng, offset, etc mht sporing.

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Takker,skal sjekke desse tingene,og prøve å justere på skruen

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Tror du at du kan holde oss oppdatert hvis du finner ut av problemet? :)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Har nå fått rettet opp i sporingsproblemet jeg hadde, og vil dele mine erfaringer med deg. Dette er hva jeg gjorde:

1
. Det som er med uthevet skrift i sitatet fra Mørch's manual har jeg funnet ut at kanskje ikke er likegyldig; nå peker loddet 30 grader oppover, i motstening til 30 grader nedover tidligere.

2. Har tidligere brukt et speil for å justere azimuth mest mulig korrekt, men det har ikke fungert bra nok skjønner jeg. Nå legger jeg undersiden av pickupen (den delen som er foran nåla) oppå en linjal (tunga rett i munnen, så nåla ikke blir skadet...!!), som jeg igjen holder oppreist på tallerken. Justerer azimuth til kroppen av pickupen foran nåla er i plan med linjalen.

"Sitat fra Mørch"
Korrektion af sidelæns hældning og finjustering

Kontravægtene bør dog drejes på kontravægtpinden, så tyngdepunktet peger ca. 30° nedad (eller opad) og til højre set fra enden af kontravægtpinden. Den sidelæns balance kan observeres, hvis den bevægelige del af armen løftes ca. 1 mm med f.eks. 6-kant nøglen, som holdes med en hånd vandret under kontravægtpinden tæt ved armbasen. Herunder skal armrøret hvile på pick-up liften, og der skal skubbes på antiskatingfjederen, så den ikke trækker i snoren. Hvis armen ved dette "løft" starter med at hæve sig i den ene side, er den for let i denne side, og den "tunge" del af kontravægten skal da drejes lidt over mod denne side, indtil armen kan løftes op uden at komme til at hælde til nogen af siderne.
"Sitat slutt"

Nå sporer den nest siste spor (300 Hz, 16 dB) på Hifi-News testplate uten noe problem..! Hadde man bare fått til 18 dB og du..... ;D

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Bare sånn for at det skal være nevnt; gain i riaa trinnet er ikke justert bitte litte granne for høyt, slik at den skurringen du hører på plater som er høyt innspilt er forvrengning i riaa trinnet ditt?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Cundis, om det skal være helt korrekt så skal aziumuth justeres etter nålen, ikke huset. Men fungerer det tilfredsstillende er nålen sikkert rett i forhold til huset.
Ellers er Mørch sin utbalanseringsmetode god for å finne den laterale balansen, og det samstemte i mitt tilfelle rimelig godt med 30 graderen.

Moro å høre at du før det til å fungere.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Det har du nok rett i ja, det er kanskje noen pu'er som ikke har nåla helt vinkelrett på huset..?

Det var virkelig gøy å få dette til nå, har vært noen frustrerende uker i så måte..

Men gleden ble på en måte litt kortvarig, for jeg skulle akkurat legge armen med XX1 manuelt nedpå plata, men glipper liften og den detter nedpå plata. Gjett hva som skjer, jo diamanten løsner fra nåla... Dette har aldri skjedd meg før, har alltid hatt en stø labb.. Dette får bli lærepengen, godt jeg vant den "billig" på eBay.. :p Har Dynavector noen innbytteordning mon tro..?

Sorry for ot elta.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Cundis skrev:
Det har du nok rett i ja, det er kanskje noen pu'er som ikke har nåla helt vinkelrett på huset..?

Det var virkelig gøy å få dette til nå, har vært noen frustrerende uker i så måte..

Men gleden ble på en måte litt kortvarig, for jeg skulle akkurat legge armen med XX1 manuelt nedpå plata, men glipper liften og den detter nedpå plata. Gjett hva som skjer, jo diamanten løsner fra nåla... Dette har aldri skjedd meg før, har alltid hatt en stø labb.. Dette får bli lærepengen, godt jeg vant den "billig" på eBay.. :p Har Dynavector noen innbytteordning mon tro..?

Sorry for ot elta.
Aiaiaiai.... :-X
Ikke noe morro nei!

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Takk for opplysningene Cundis,eg har og justert azimuth og justert skruen litt oppover,og sporingen er blitt bedre.Når det gjeld gain,så bruker eg C-J premier 15 med 53 db ,så for mykje gain trur eg ikkje det er.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Hmm.. Jeg får forvrengning på plater som er høyt innspilt med min ASR Mini Basis, hvis jeg går over 30 dB forsterkning på Benz Ref2 med 0.3 mV output. Din Grashopper har vel 0.55 mV ut?

EDIT: Jeg ser at det er versjon IV som har 0.55 mV ut, kanskje din har noe helt annet.. ;)

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Trur Hopperen min faktisk har 0,65

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Da syns jeg 53 dB forsterkning høres mye ut, iallefall i henhold til mine erfaringer på riaa trinnet mitt..
Men hvis det funka greit med den forsterkninga før den ble retippa, så er det vel ikke det som er problemet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Kjedelig Cundis, kjedelig. Håper det ordner seg.
Selv kjører jeg med 26 dB forsterkning i step-up pluss 46 dB i riaa.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Egentlig litt typisk, når ting begynner å funke, så måå det jo skje noe... ;) Blir vel et sykeopphold til England på den igjen tenker jeg. Det er den absolutt verdt! Får håpe ikke ventelistene er så lange..

Hvordan er nivå hos deg i forhold til cd med den forsterkninga Fosse?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Cundis skrev:
Egentlig litt typisk, når ting begynner å funke, så måå det jo skje noe... ;) Blir vel et sykeopphold til England på den igjen tenker jeg. Det er den absolutt verdt! Får håpe ikke ventelistene er så lange..

Hvordan er nivå hos deg i forhold til cd med den forsterkninga Fosse?
Sånn omtrentlig likt, gjevnt over. Muligens litt høyere på vinyl enn på cd. Fordelen er at jeg aldri trenger bekymre meg for volumkontrollen når jeg switcher kilde. Min pu har 0,3 mV ut.
Ellers har jeg litt annen forsterkning på Altec 4722, nevnte tall er for ZYX CCP-1.

Får håpe det ordner seg med retippingen Cundis.

Topp Bunn