spikes på parkett?

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
128
Sted
Trondheim
Noen som har noen gode forslag på hva man kan ha under spiksen for å unngå striper etc. i parkettgulv?Har sonus faber cremona og de tilter jo litt bakover så det er vel best å bruke den orginale spiksen der.Det skal jo være litt praktisk også hvis man vil flytte litt på høytalerne,så hvis noen har noen gode forslag så vil nok mitt etterhvert nye stuegulv bli glad for svar :)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Noen som har noen gode forslag på hva man kan ha under spiksen for å unngå striper etc. i parkettgulv?Har sonus faber cremona og de tilter jo litt bakover så det er vel best å bruke den orginale spiksen der.Det skal jo være litt praktisk også hvis man vil flytte litt på høytalerne,så hvis noen har noen gode forslag så vil nok mitt etterhvert nye stuegulv bli glad for svar :)
Hei,

Parkett og spikes går ikke godt i lag, du kan kjøpe beskyttelse skiver som spiken hviler på og bruke filt under og flytte forsiktig, men detter en av så er det gjort.

Soundcare er en mye bedre løsning, de er jo justerbare på gjengene, vil vel kunne tilte med disse?

Mvh
Geir :)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg bruker noen sorte parkettskånere til mine Concerto Domus, og tynne gummiputer (møbelputer) fra Biltema under dem i stedet for filtputer. Det gir færre innpåslitne hybelkaniner, og jeg synes de faktisk låter bedre enn parkettskånerne rett på gulvet.

Jeg ville ikke byttet ut Sf-spikesene. De gir utgangspunktet for korrekt tonal balanse i disse nydelige musikkinstrumentene du har. 8)
 
A

Aubi

Gjest
Jeg bruker to skiferplater med filtpunkter under. Da kan jeg flytte de uten problemer.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Registerer så vidt at det finnes flere der ute som faktisk synes at skiferplater eller betongplater under spikes fungerer godt, men har foreløpig til gode å prøve det selv.
Ellers finnes det jo mengder med ting en kan legge under spikes, så hør med din lokale hifi-pusher...............
 
S

slowmotion

Gjest
Du kan jo ta bort spikesene og bruke bløte knotter istedenfor.
Det skåner gulvet, og vil muligens låte bedre også.
Faktisk.


;)
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Spikes på parkett er noe dritt for parketten ja.
Men det er jo avhengig av hvor mye du skal flytte på ht.
Bruker selv spikes, og har noen spesiallagde "ti-øringer" i bunn som har filtlag ned mot parketten. Siden jeg ikke flytter rundt på ht. lengre fungerer det utmerket. Men soundcare er jo også ett godt valg, ser dog ikke så "pene" ut i mine øyne. Forslaget om skiferplater har jeg også sett utprøvd, låter bra og ser dekorativt ut når de er skjært på mål til ht. Så mange bra innfallsvinkler her. Lykke til
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Dersom du vil legge noen kroner i det kan du jo vurdere grafittklossene til ART. De har
jeg brukt med godt resultat. De kommer i esker med 4 stk. og kan anbefales.
Så er de italienske må vite!
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Gjør soundcare superspikes det enkelt å flytte på høytalere?
Jeg har stativer under mine Concert 8, og spisse spikes under der, dette gjør finjusteringene tungvindt, og blir ofte dreti i, rett og slett. Har vurdert nærfelt (les: Valentino har "overbevist" meg), men det blir for tungvondt å flytte på HT, når spikesene er så spisse. Valentino hadde noen puter, men jeg kommer antageligvis til å ha teppe, så trenger noe som sklir.. Litt OT, men litt aktuelt er det jo ;)

PK
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Gjør soundcare superspikes det enkelt å flytte på høytalere?
Jeg har stativer under mine Concert 8, og spisse spikes under der, dette gjør finjusteringene tungvindt, og blir ofte dreti i, rett og slett. Har vurdert nærfelt (les: Valentino har "overbevist" meg), men det blir for tungvondt å flytte på HT, når spikesene er så spisse. Valentino hadde noen puter, men jeg kommer antageligvis til å ha teppe, så trenger noe som sklir.. Litt OT, men litt aktuelt er det jo ;)

PK
Dersom du skal ha teppe er det bare spikes som duger, det er jo det de egentlig er til, du må nok løfte og slite...
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg bruker Soundcare med medfølgende filtknotter under mine SF Concertino med originalstativer, dette fungerer meget bra. Lett å finjustere plasseringen på cm, uten å ripe i parketten. Intet negativt for lyden heller ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gjør soundcare superspikes det enkelt å flytte på høytalere?

PK
JA :)
Bruker disse selv.

Men som trådstarter nevner, er vinklingen på SF viktig å få med seg.
Soundcare har ikke så alt for mange mm å gå på med justering. Her ikke målt.....
Det kommer jo litt an på hvordan festet er på SF.

Gulvet og dets konstruksjon, (tre eller betong/sokkeletage eller høyere)- er med på å bestemme hvilken løsning en skal gå for.

Jeg har mitt anlegg i sokkeletage med betongplate, fillt og laminat.
Dette gjør det rimelig greit å eksperimentere med forskjellige løsninger under ht.
Mitt valg fallt på Soundcare.
Og igjen, det gjør det også meget lett å flytte på ht.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Dersom du skal ha teppe er det bare spikes som duger, det er jo det de egentlig er til, du må nok løfte og slite...
Hvis du tenker mtp på lyden, så har jeg ikke tro på at spikesene under stativet har så mye å si.
Kun det praktiske jeg tenkte på i denne omgang.

PK
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg pleier å bruke mynter under spikes. 10-kronere er passe størrelse med mindre høyttalerene er voldsomt tunge eller skal flyttes rundt ofte.

Ikke noe vits å bruke mye penger på dette.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg pleier å bruke mynter under spikes. 10-kronere er passe størrelse med mindre høyttalerene er voldsomt tunge eller skal flyttes rundt ofte.

Ikke noe vits å bruke mye penger på dette.

80kr er jo endel ;D ;D
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.468
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Hundre-lapper låter bedre......
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg synes soundcare fungerer fint.
 
Topp Bunn