Sperrling vintage högtalare

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Bor Roger Sperrling fortsatt i Norge?
    När jag var ung bodde han inte långt från mig; utanför Linköping.

    I alla fall; jag har fått tag i ett par av hans högtalare. En mycket speciell konstruktion måste jag säga. vad jag förstår så är det s k "distributed port". Elementen är från Philips. Basen är på 12 tum; jag kan inte läsa modelbeteckning för någon har målat magneten svart. De två små elementen, längst in i hornen, (AD 5062 respektive AD 5060) är parallellkopplade och tar hand om mellanregister och diskant. Hela högtalaren är en tvåvägskonstruktion. Det översta elementet (AD5060) är defekt i båda lådorna. Både 5060 och 5062 är "midrange-element"; det finns inget diskantelement!
    Jag kopplade upp en förstärkare på 40 W till dem; verkningsgraden är hög. Själva hornen är DIY; tillverkade av trä och böjd plåt!

    Jag hittade detta par på en second hand i Linköping och betalade 320 kr.



    IMG_3314.JPG
    IMG_3309.JPG
    IMG_3310.JPG
    IMG_3311.JPG
    IMG_3305.jpg
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Produserte ikke Sperrling også en platespiller? I stein/betong?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ham lagde ikke bare høyttalere og platespillere. Han laget også elektronikken som passet til.
    Til og med egne pickuper og tonearmer stod på lista hans 😊
    FF6D7294-705A-4967-A99B-37B542BD2246.jpeg
    E2C6A9AE-166D-4494-98CD-B4BA8A6BC05D.jpeg
    A3D653D7-E289-42EA-8C98-821A47864A28.png
    232F9322-0C3E-4EC9-8A12-77CE503ED5AB.jpeg
     
    Sist redigert:

    Glidarn

    Fersking
    Ble medlem
    27.09.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Mjölby
    Högtalarna på min bild är också från Roger, dom är lite modifierade med annan diskant och ett extra horn bla.
    Farsan gick i samma klass som Roger när det begav sig, och i slutet av -70talet skaffade/byggde farsan högtalarna nedan efter ritning och element från Roger.
    B8475B66-9546-4E03-B98D-ED169EBF70AE.jpeg
    Dom spelar riktigt bra fortfarande fast gamma 12” an är helt slut i upphängning. Jag kommer ihåg att farsan berättade om att han, på Rogers invändning skulle använda gips istället för spackel när han formade hornen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Musicman her inne har vel fremdeles sin Sperrling- spiller - om jeg ikke tar feil.
     

    piphalu

    Fersking
    Ble medlem
    17.03.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    3
    Sted
    Beddingestrand
    Produserte ikke Sperrling også en platespiller? I stein/betong?
    Bor Roger Sperrling fortsatt i Norge?
    När jag var ung bodde han inte långt från mig; utanför Linköping.

    I alla fall; jag har fått tag i ett par av hans högtalare. En mycket speciell konstruktion måste jag säga. vad jag förstår så är det s k "distributed port". Elementen är från Philips. Basen är på 12 tum; jag kan inte läsa modelbeteckning för någon har målat magneten svart. De två små elementen, längst in i hornen, (AD 5062 respektive AD 5060) är parallellkopplade och tar hand om mellanregister och diskant. Hela högtalaren är en tvåvägskonstruktion. Det översta elementet (AD5060) är defekt i båda lådorna. Både 5060 och 5062 är "midrange-element"; det finns inget diskantelement!
    Jag kopplade upp en förstärkare på 40 W till dem; verkningsgraden är hög. Själva hornen är DIY; tillverkade av trä och böjd plåt!

    Jag hittade detta par på en second hand i Linköping och betalade 320 kr.



    Vis vedlegget 655552 Vis vedlegget 655553 Vis vedlegget 655554 Vis vedlegget 655555 Vis vedlegget 655556
    Gjorde min praktik mellan årskurs 1 och 2 på Berzeliusskolan Teletekninsk-linje
    Bor Roger Sperrling fortsatt i Norge?
    När jag var ung bodde han inte långt från mig; utanför Linköping.

    I alla fall; jag har fått tag i ett par av hans högtalare. En mycket speciell konstruktion måste jag säga. vad jag förstår så är det s k "distributed port". Elementen är från Philips. Basen är på 12 tum; jag kan inte läsa modelbeteckning för någon har målat magneten svart. De två små elementen, längst in i hornen, (AD 5062 respektive AD 5060) är parallellkopplade och tar hand om mellanregister och diskant. Hela högtalaren är en tvåvägskonstruktion. Det översta elementet (AD5060) är defekt i båda lådorna. Både 5060 och 5062 är "midrange-element"; det finns inget diskantelement!
    Jag kopplade upp en förstärkare på 40 W till dem; verkningsgraden är hög. Själva hornen är DIY; tillverkade av trä och böjd plåt!

    Jag hittade detta par på en second hand i Linköping och betalade 320 kr.



    Vis vedlegget 655552 Vis vedlegget 655553 Vis vedlegget 655554 Vis vedlegget 655555 Vis vedlegget 655556
    Hej tror att det var jag som byggde denna högtalare då jag hade praktikplats hos Roger på Fa: Specilaljud mellan ÅK 1 och ÅK2 på teleteknisk-linje på Berzerilusskolan i Linköping. 12 tummaren är nog en Philips AD 12100 HP8. mvh Hasse
    hp12100.JPG
    HQ8 .
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Det var ju intressant, Piphalu. Jag har dock inte kvar högtalarna. De finns nu i Jönköping.
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    215
    Antall liker
    177
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Dette ble en meget interessant tråd, Kranzberg! Artig å lese om noen som tør å gjøre ting "my way"(i.e his way)!🙂
    Hvordan gikk det så med Roger Sperrling; ble han oppkjøpt av noen, gikk han konkurs, la han ned produksjonen eller........?? Nysgjerrig!😇
    ToreP
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Dette ble en meget interessant tråd, Kranzberg! Artig å lese om noen som tør å gjøre ting "my way"(i.e his way)!🙂
    Hvordan gikk det så med Roger Sperrling; ble han oppkjøpt av noen, gikk han konkurs, la han ned produksjonen eller........?? Nysgjerrig!😇
    ToreP
    Om han fortfarande driver med högtalare och hifi, det vet jag inte. Jag fick för några dagar sedan ett PM från Roar Malmin. Roar skriver bl a att R S inte längre är kvar i Norge, att han lämnade Norge "pre 2020".
    På internet finns uppgifter om att han bor i Skinnskatteberg i Sverige, men på "netdoktor.se" skriver han själv att han bor i Filipinerna. På svenska Facebook finns han omtalad på en sida där folk skriver om dåliga tandläkare. Där kan man läsa att han arbetat som "läkare" både i Sverige och Norge, men utan läkarlegitimation.

     
    Sist redigert:

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Han ble ikke særlig populær her på forumet etter at han solgte varer mot forskudd uten å levere. Husker det var mye styr rundt dette.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Han ble ikke særlig populær her på forumet etter at han solgte varer mot forskudd uten å levere. Husker det var mye styr rundt dette.
    :( Det förstår jag.

    Förr i tiden bodde han i mina trakter. Jag besökte honom inte, men en av mina tidigare arbetskamrater gjorde det. Min arbetskamrat var ganska imponerad av högtalarkonstruktionerna.
    De högtalare som jag köpte och som inleder denna tråd; var jag inte så imponerad av.
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Jeg har de meterhøye monoblokkene som avbildet i artikkelen, samt Sperrling passiv forforsterker og de tvinnede gule/svarte ht kablene. De fulgte med på kjøpet de jeg byttet til meg noen store gamle høyttalere for en del år siden.
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Funker disse monoblokkene fremdeles, Petre? Jeg synes hele historien ble mer interessant etterhvert! Hadde også vært morsomt om det fremdeles er eiere av Sperrling - produkter, og som kunne fortelle mer! Folk som tør å gjøre noe "annerledes", har alltid fascinert meg, og særlig hvis produktene viser seg "å stå mot tidens tann"!
    Mvh ToreP
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Funker disse monoblokkene fremdeles, Petre? Jeg synes hele historien ble mer interessant etterhvert! Hadde også vært morsomt om det fremdeles er eiere av Sperrling - produkter, og som kunne fortelle mer! Folk som tør å gjøre noe "annerledes", har alltid fascinert meg, og særlig hvis produktene viser seg "å stå mot tidens tann"!
    Mvh ToreP
    Jeg fikk de med på kjøpet fordi den ene hadde kvelda. Et kjapt besøk hos Roar Malmin fikset problemet; en svidd utgang. Så de skal være helt i orden, uten at jeg har prøvd de eller den passive pre'en. De står på loftet sammen med masse annet jeg aldri har fått tatt i bruk. Eneste jeg har brukt er kablene, og de er helt allright.
     

    Osterlenaren

    Fersking
    Ble medlem
    31.07.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Simrishamn
    Det var ju intressant, Piphalu. Jag har dock inte kvar högtalarna. De finns nu i Jönköping.
    Nja, fast numera finns de nog i Simrishamn. Jag köpte ett par i Jönköping för några år sen på Björns HIfi och de ljuder välljud i mitt garage numera.
    Jag har kollat noga på bilderna och tror bestämt att det är dina jag har. Förvånansvärt så bra ljud de levererar. Fin bas.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Jaha du, Osterlenaren! Så de har hamnat i Simrishamn. Jag förstod mig aldrig på dem. men det är ju kul att du tycker att de fungerar bra.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.437
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Min Sperrling.

    Armen er byttet ut til en Jelco 850 L-mkII. Denon 103-R mc pickup. Ac motoren til Sprrling har fått nytt motorhus i massiv aluminium.
    Plinth og alu tallerkenen, er det som er igjen av den originale Sperrling spilleren. Den originale spilte ok, men nå er den i en annen divisjon.

    Det var mye styr rundt denne spilleren i sin tid. Mange hadde forhåndbetalt og så aldri noe til spilleren. Selv betalte jeg halvparten på forskudd, men skjønte fort at jeg måtte personlig møte opp i døra hos Sperrling for å få ut spilleren. Det viste seg da at den jeg bestilte ikke var ferdig, men stod i deler på verkstedet hans. Det endte opp med at han måtte gi fra seg sin egen spiller som sto i stua. Den var forøvrig i rød granitt, noe jeg ikke syntes var helt etter min smak, men for å ikke ende opp som de andre som hadde bestilt så plukket jeg den med meg hjem og lakket den sort.

    Var forøvrig litt spent når jeg ringte på døra hos Sperrling fordi jeg på forhånd hadde gjort det klinkende klart at en spiller skulle jeg ha med hjem, ellers fikk han hoste opp det forhåndsbetalte beløpet på 6000.- En svindler ikke en sunnmøring sånn uten videre….
    IMG_1233.jpeg


    Det første han sa (lettere nervøs) når jeg stod i døråpningen var, «det blev en rød og ikke svart spiller», næmlig hans egen, he he…

    Vel inne i stua, og etter å ha skjønt at jeg var vennligsinnet, ble han veldig ivrig etter å demonstrere,anlegget sitt. Det var noen svære horn med egne transistor amper. Fy søren for en dynamikk, hele stua ble satt i bevegelse, ble nesten litt skremt. Oppløsning og holografi kunne vært bedre, men uansett en artig opplevelse.

    Var forøvrig morsomt å se hvor engasjert han var etter som tiden gikk. Tror jeg værende hos Sperrling en 3-4 timer. Fikk en omvisning i verkstedet hans, der stod det mye deler som ikke var blitt satt sammen. Sikkert innkjøpt for penger betalt på forskudd,av mange som endte opp med å ikke få noe som helst. Trist, spesielt siden Roger Sperrling var vennligheten selv, og med et engasjement uten sidestykke. Ha formelig glødet når han la ut om sine kreasjoner og filosofien bak disse.

    En liten historie til slutt: Han var på en hifi messse, og der møtte han på Mark Levinson. Det møtet endte opp i en heftig diskusjon om pris og «prestanda» . Sperrling har alltid ment at god lyd ikke trenger å koste skjorta, og dette var ikke den godeste Levinson ikke enig i. Det hele kulliminerte i at Sperrling langer ut et karate spark som nesten tøtcher hakespissen til Levinson. Om Sperrling dro en skrøne her er jeg sannelig ikke sikker på. Han kunne muligens ha gjort noe sånt fordi han blir så utrolig engasjert, spesielt hvis en ikke er enig med han.

    Uansett, Roger Sperrling er i mine øyne en original og spesiell type, som det nok ofte går litt i ball for.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn