Digitale avspillere Spennende High end DAC som måler bra

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.800
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Jeg tror Gaia brukte en PDC-2.6P. Jeg hadde også en slik. Den var alt annet enn transparent, farget lyden hørbart med digital kilde, og var tilnærmet ubrukelig med analog kilde. «Digitalt slør» er en bra beskrivelse. Det meste var fikset i HDP-3 med bedre jording mellom digitale og analoge kretser, andre opamper og annen strømforsyning. I prinsippet var HDP-3 en tweaket PDC-2.6P i annet chassis. HDP4/5 er enda et steg i riktig retning. Den har et nytt hovedkort hvor mye er forbedret, inkludert nye DAC’er. Det «digitale sløret» er borte forlengst.

    Det hadde selvsagt vært enda bedre om SHARC’ene også holdt følge med 192 kHz sample rate, men det blir kanskje neste generasjon av DEQX’en.
    Jau, var nok PDC-2 versjon i begynnelsen som man hørte på messa. Ble to lytte seanser senere med noen år i mellom...mulig den da var oppgradert med HDP-3, men som sakt husker ikke detaljene, kun at det var siste blodtrimma utgave innen de ble parkert av en oppgitt eier.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde HDP-4 for noen år siden med inngående AB testing mot et Lynx lydkort. DEQXen var ikke helt transparent og hadde noe hørbar forvrengning. Men du verden, det er småtteri sammenlignet med mye annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Jeg tror Gaia brukte en PDC-2.6P. Jeg hadde også en slik. Den var alt annet enn transparent, farget lyden hørbart med digital kilde, og var tilnærmet ubrukelig med analog kilde. «Digitalt slør» er en bra beskrivelse. Det meste var fikset i HDP-3 med bedre jording mellom digitale og analoge kretser, andre opamper og annen strømforsyning. I prinsippet var HDP-3 en tweaket PDC-2.6P i annet chassis. HDP4/5 er enda et steg i riktig retning. Den har et nytt hovedkort hvor mye er forbedret, inkludert nye DAC’er. Det «digitale sløret» er borte forlengst.

    Det hadde selvsagt vært enda bedre om SHARC’ene også holdt følge med 192 kHz sample rate, men det blir kanskje neste generasjon av DEQX’en.
    Jau, var nok PDC-2 versjon i begynnelsen som man hørte på messa. Ble to lytte seanser senere med noen år i mellom...mulig den da var oppgradert med HDP-3, men som sakt husker ikke detaljene, kun at det var siste blodtrimma utgave innen de ble parkert av en oppgitt eier.
    Eieren var vel ikke oppgitt, men flyttet til nytt hus der det ikke var rom som rettferdiggjorde Gaia i et oppsett
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    ^^ Hvorfor forsvare det for andre? Det spiller da vel ingen rolle om andre mener noe annet?
    Ingen vits i å forsvare, hverken feilslåtte kabelkjøp, eller andre ting.. :). Er jo kun en hobby.
    Det vil jo selvfølgelig alltid finnes noen som liker å more seg på andres bekostning, men det får de da gjøre hvis det er slik man gledes over. De om det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^^ Hvorfor forsvare det for andre? Det spiller da vel ingen rolle om andre mener noe annet?
    Ingen vits i å forsvare, hverken feilslåtte kabelkjøp, eller andre ting.. :). Er jo kun en hobby.
    Det vil jo selvfølgelig alltid finnes noen som liker å more seg på andres bekostning, men det får de da gjøre hvis det er slik man gledes over. De om det.
    Det er det sikkert. Ikke aner jeg hva du snakker om. Bare poengterer at det kun er en hobby. Du bryr deg uansett ikke, så da er det vel ikke en big deal?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alt for mange er opptatt av hva andre mener om de valgene man har tatt eller skal ta, det burde vi rett og slett gi faen i. Om man har kjøpt noe som måler bra eller dårlig spiller da ingen rolle hvis man selv liker lyden og utseende på produktet, men jeg synes det er interessant å prøve å forstå det vi driver med og følger derfor med på Asbjørn, Armand og de andre som holder på..... Men jeg skal ikke begi meg ute i det terrenget der. Med anlegget i stua og manglende hobbyrom og kunnskaper så blir det å kjøpe noe som er ferdig og leve med det. Eventuelt bytte ut:) For meg er PC og software noe som hører arbeidslivet til, jeg vil ikke ha noe av det i nærheten av alteret. Jeg kan strekke meg til Tidalstreaming via en app og Sony MD. Det holder.:)
    Men nostalgi og mekanikk er moro:D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Poenget mitt er at jeg ikke er på et interesseforum for å utelukkende forsvare mine investeringer ur fra kommentarer fra folk som har sterke meninger om et anlegg de ikke har peiling på.
    OK, men da er det litt rart over at en så stor del av innleggene dine ser ut til å klage over nettopp det.
    Jeg tror begge liker å snakke om våre egne anlegg her inne (og vi er definitivt ikke alene).
    Jeg kunne godt koblet opp og testet Vera i mitt anlegg i motsetning til deg som ikke ville tatt i AN med en ildtang.
    Jeg mener Rognlien sin tråd helt klart viser at man kan ikke bare forklare alt med minimale avvik i frekvensrespons og en preferanse for distorsjon.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    En del av hobbyen er vel at man selv finner ut av man vil bruke tid på, uansett hvilken årsak man legger til grunn. Det er sannsynligvis nesten like mange vinklinger som personer. Å mene noe om en dings betyr vel lite, å bli ufin på et personlig plan er noe helt annet. Man lærer av erfaringer uansett hvordan de tilegnes.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Sunndalsøra
    Ble noe overasket da både DSD (SACD) og MOA er betraktet som dårlig format i forhold til de vi har bruk av16/44,1k 24/96 osv. selv av mange utenlanske produsenter satser både på SACD/DSD og MOA. Ser at de skandinaviske produsentene satser merpå CD enn SACD. Men enkelte kan godta streaming med DSD og MOA. Jeg bruker en minst 25 år gammel DAC som jeg synes låter bedre enn den mere moderne DAC'en jeg har. Er overbevist om at det er analogdelen og ikke bit-rate nivået. Har prøvd DSD med Bill Evans, men fikk ikke noe aha opplevelse. Syntes ikke pianoet har den naturlige klang som vanligvis gjengives på eldre innspillinger. Kjøpte også noe på HD-tracks (klassisk), som heller ikke låt så bra som jeg trodde. Jeg synes faktisk et gammelt opptak med fiolinmesteren David Oistrach og Beethoven er mye bedre. Tydelig at det må være noen digitale forstyrrelser på nyere opptak. Hører det lett på denne type musikk:)
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Sume av dei fyrste CD-ane som kom let ikkje så bra. Eg trur dette kan koma av at det ikkje vart lagt på dither i starten. Men nokre gamle analoge opptak, utgjevne på CD frå 1990 og utover kan av og til vera bra. Men på nye opptak vert der ofte nytta fleire mikrofonar i dag enn tidlegare, som påpeika i [1]. Det er da meir komplisert å få til eit naturleg lydbilete av til dømes symfoniar. Så det er ikkje nødvendigvis det digitale formatet som er problemet.

    Har du namnet på plateselskapet og platenummeret på CD-en for det gammle opptaket med David Oistrach/Beethoven du nemnte?

    Referanse
    [2] A. Seeds, The sound of the Proms, Hi-Fi News and Record Review, jini 2001, ss. 72-74.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Sunndalsøra
    Sume av dei fyrste CD-ane som kom let ikkje så bra. Eg trur dette kan koma av at det ikkje vart lagt på dither i starten. Men nokre gamle analoge opptak, utgjevne på CD frå 1990 og utover kan av og til vera bra. Men på nye opptak vert der ofte nytta fleire mikrofonar i dag enn tidlegare, som påpeika i [1]. Det er da meir komplisert å få til eit naturleg lydbilete av til dømes symfoniar. Så det er ikkje nødvendigvis det digitale formatet som er problemet.

    Har du namnet på plateselskapet og platenummeret på CD-en for det gammle opptaket med David Oistrach/Beethoven du nemnte?

    Referanse
    [2] A. Seeds, The sound of the Proms, Hi-Fi News and Record Review, jini 2001, ss. 72-74.
    Dette gamle opptaket med David Oistrach har jeg hørt på LP plate i mange år, og synes faktisk denne lyder brukpart på digitale medier også. Fiolinen går høyt i frekvens på dette opptaket . Synes den lyder bedre enn det som er på digitale opptak av nyttårskonserten 2020. Synes dette lyder hardt på crescendo og ved høyere nivå og frekvens. Handlet på HD-tracks dette opptaket!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg fått kloa i en slik: Matrix Audio X-SABRE Pro (Versjonen uten MQA).

    Ser at det er mange innstillinger her:

    Jeg skal jo bruke denne i mitt aktive oppsett - hvor den får AES/EBU signal (96Khz) fra Lynx AES 16e og levere analogt via balanserte kabler til Hypex Ncore.

    Jeg har jo fra før en 6 kanals DAD AX24 som også er klokkereferanse i oppsettet - slik at Lynx AES16e slaves av klokken i DAD.

    Regner med at innstillingene da blir omtrent som følger:
    DAC mode (ikke preamp)

    Hva med Dither (Dette er det jo noen valg om i JRiver også)
    PCM filter - skal jeg bruke default (fast roll-off minimum fase)
    DSD filter - 47k?
    Jitter reduction: On/Off
    Sync/Async - her tenker jeg jo at jeg bør bruke Sync siden jeg har ekstern klokkereferanse.

    Noen innspill her...?

    En ting til: jeg kjører jo 4-veis aktiv deling. Tidligere har de 3 kanalene på MG 20.7 blir konvertert av DAD Ax24. Hvor bør jeg sette denne - jeg tenkte mellomtonen som spiller fra 500 Hz til 2500Hz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn