Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nå er vi på kanten av off-topic, men siden Spendor er høyttalere mener jeg vi er akkurat på rette siden :D

    235 mellom høyttalere her, og ca 200 fra ørene med Smiths formel. Den er ikke romavhengig, det jeg mente var at man er avhengig av stort rom om man ikke skal sitte veldig nærme høyttalerne, for å få større avstand mellom dem.
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Vis vedlegget 869933
    [/QUOTE]
    Noen som har tips til plassering av Spendor Classic 100? :)


    Vis vedlegget 869933
    Innlegg 609 har ca 120 fra bakvegg til front ht , ca 285 avstand senter/senter element og småe 3 m til ørene målt fra element, og det låter fabelaktig mtp definert kontant bass og en mellomtone/diskant som integrerer fantastisk!🎶🎶
    ( settet som vises i 609 skal også selges før Jul…)
     
    Sist redigert:

    DR HEE

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.05.2007
    Innlegg
    76
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Sett høytalerne der du og dine ser for seg at dem skal stå. Deretter måler du avstanden mellom diskantene og ganger den avstanden med 0.83 - 0.85. Det er avstanden til ørene dine. Dette er formelen til Jim Smith, forfatteren av boken “Get better sound”

    Evnt kan du bruke Cardas metoden.
    På side 93 i «Get better sound», står det vel faktisk at avstanden mellom diskantene på høyttalerne bør være 83% av avstanden til lytteposisjon. Altså det motsatte.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    På side 93 i «Get better sound», står det vel faktisk at avstanden mellom diskantene på høyttalerne bør være 83% av avstanden til lytteposisjon. Altså det motsatte.
    I så fall legger jeg meg laaaangflat med hodet på stabben 😲 Det er noen år siden jeg leste boken. Du har helt sikkert rett og jeg sitter ikke akkurat i nærfelt.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    På side 93 i «Get better sound», står det vel faktisk at avstanden mellom diskantene på høyttalerne bør være 83% av avstanden til lytteposisjon. Altså det motsatte.
    Aha! Det endrer jo en del på saker og ting :D
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Da har jeg gjort det igjen....handlet uhørt høyttalere på impuls.
    SP100R er snart på vei fra Østlandet til Vestlandet.
    Har absolutt ikke brukt for flere høyttalere, men alltid hatt lyst på noen store engelske bokser.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Nydelige høyttalere! På min topp 3 liste. Grattis. Skal de erstatte Forte III?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Forte har jeg dessverre ikke lenger.
    Det salget er nok det jeg angrer mest på.
    Kunne veldig gjerne hatt de igjen
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Meget gode høytalere. Gratulerer
    På min topp 5 liste.
    Får foreløpig nøye meg med minne SP1/2 som bakhøyttalere :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Regner med de er veldig annerledes enn Forte III, men håper de gir samme godfølelsen og eiergleden
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Det var ganske tilfredsstillende å løfte disse massive stativhøyttalere (SP100R) opp på stativene.
    "Har du kjøpt nye høyttalere igjen?" spurte kåno.
    "Slapp av, bare noen stativhøyttalere denne gangen" 😂
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    For første gang vurderer jeg å kjøpe hifikomponenter som jeg syns er direkte stygge.
    Roksan Caspian M2 CD-spiller, Integrert forsterker og effektforsterker.
    De fikk jo strålende kritikker for noen år siden, men ikke direkte sexy former ( mildt sagt)
    Men ok, har jo for første gang kjøpt britiske høyttalere, og tenke kanskje at Spendor Classic kan fungere med Roksan.
    Ligger et komplett anlegg på finn i skrivende stund.
    Er i dialog med selger, og ser ut til at forsendelse blir mulig.
    Noen formeninger om hvordan dette kan matche?
    Ut i fra det jeg leser på Roksan sine side, er disse forsterkerne perfekt for biamping.
    1674370377831.png

    EDIT.
    Her ble det tommelen ned.
    Varselet om at prisen hadde blitt satt ned, skyldes at effektforsterkeren var solgt.
    Da er det uaktuelt. Ble en liten nedtur.
    Skulle benyttet sjansen da hele settet ink Kudos Super 20 ble solgt for seks uker siden for 21K.
    ( var bortreist )
    Jaja, da fortsetter jakten på brukt integrert forsterker ca 20-22.000.
    Noen tips?
    Ja, rør er kjekt, men jeg holder meg til transistor-forsterker.
    Yamaha A-S3000 er den heteste kandidaten.
    Teac AI-3000 på finn til 12000kr er også en utrolig god forsterker.
    Men har hatt den før, og er lysten på å prøve noe nytt:)
     
    Sist redigert:

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Da skal Exposureampen 3010s2 og dac’en 2010s2 byttes ut.
    Inn kommer Marantz Cinema 50, og i tillegg lurer jeg på monoblokkene til Exposure (når kronasjen siger inn igjen). Jeg tror dette kan passe som foring til A7? Hva tror dere? Kommer jeg til beholde litt av Exposure/Spendor-magien?
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    For første gang vurderer jeg å kjøpe hifikomponenter som jeg syns er direkte stygge.
    Roksan Caspian M2 CD-spiller, Integrert forsterker og effektforsterker.
    De fikk jo strålende kritikker for noen år siden, men ikke direkte sexy former ( mildt sagt)
    Men ok, har jo for første gang kjøpt britiske høyttalere, og tenke kanskje at Spendor Classic kan fungere med Roksan.
    Ligger et komplett anlegg på finn i skrivende stund.
    Er i dialog med selger, og ser ut til at forsendelse blir mulig.
    Noen formeninger om hvordan dette kan matche?
    Ut i fra det jeg leser på Roksan sine side, er disse forsterkerne perfekt for biamping.
    Vis vedlegget 886347
    EDIT.
    Her ble det tommelen ned.
    Varselet om at prisen hadde blitt satt ned, skyldes at effektforsterkeren var solgt.
    Da er det uaktuelt. Ble en liten nedtur.
    Skulle benyttet sjansen da hele settet ink Kudos Super 20 ble solgt for seks uker siden for 21K.
    ( var bortreist )
    Jaja, da fortsetter jakten på brukt integrert forsterker ca 20-22.000.
    Noen tips?
    Ja, rør er kjekt, men jeg holder meg til transistor-forsterker.
    Yamaha A-S3000 er den heteste kandidaten.
    Teac AI-3000 på finn til 12000kr er også en utrolig god forsterker.
    Men har hatt den før, og er lysten på å prøve noe nytt:)
    Ligger en Roksan K3 på Finn nå!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Off topic her i tråden fra en Roksan venn, men K2/K3 er ikke på samme nivå som Caspian og Blak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.735
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    God ettermiddag i Spendorleiren.
    Hvordan er disse nyere A6, A6R og A7 i forhold til gamle S8e?

    mvh
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Melder meg inn i det gode selskap. Kom over et par Classic 1/2, som nå står i lytterommet. Ikke en høyttaler som imponerer på noen spesifikke områder ved første lytt. Den vokser innpå deg etter hvert og har troa på at disse blir stående. Har spilt mye musikk de siste kveldene.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så mye aktivitet her inne, men Spendor folket lytter vel til musikk. Har sjøl spilt masse og Classic 1/2 og jeg er blitt gode venner, så disse blir stående. De er ganske så altetende, og favoriserer ingen spesiell sjanger. Her kan musikken nytes selv om innspillingskvaliteten ikke er den beste.
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Ikke så mye aktivitet her inne, men Spendor folket lytter vel til musikk. Har sjøl spilt masse og Classic 1/2 og jeg er blitt gode venner, så disse blir stående. De er ganske så altetende, og favoriserer ingen spesiell sjanger. Her kan musikken nytes selv om innspillingskvaliteten ikke er den beste.
    Det der hørtes kjent ut!!😊
    Sånn er A7’ene også!!!
    Spiller alt med stor glede!!😊☀
     
    • Liker
    Reaksjoner: gs

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har Spendor A7 og trenger vel ikke diskutere høyttalere på en stund 😎
    Men kjekt å høre fra dere som har andre modeller.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.980
    Antall liker
    4.705
    Torget vurderinger
    1
    Har bare noe gammelt ræl kjøpt på Fretex for 250 kroner... Men jeg hører mest på akustisk jazz, så klarer meg med de snart 50 år gamle BC1 her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gs

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen!!
    Hadde også vært morro å høre hva som brukes av forsterkeri på Spendor!!!
    Her i huset er det en Ayon Mercury ll som spiller på Spendor A7. Ikke en kombo for å spille kjempe høyt, men kan ikke di annet enn at jeg er strålende fornøyd!!😊☀
     
    • Liker
    Reaksjoner: gs

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Her i gården bruker jeg Musical Fidelity AMS 35, en integrert kl A, på 35 w. Mer enn nok krefter, har et forholdsvis lite lytterom og spiller ikke så høyt. Er også veldig fornøyd med det som kommer ut av høyt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Har lige ‘fået’ et sæt Spendor 100 Classic i valnød. Har lavet stands af IKEA Hack …..mdf…..kork og Isoacoustic Gaia. Spiller med AVM forstærkere.

    Vidunderlig lyd og minder om min tid med Harbeth SHL5. Her er bare mere af det hele 🙏
     

    Vedlegg

    odderiklothe

    Medlem
    Ble medlem
    25.04.2013
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Nokon som veit kva gjengestørrelse spendor A4 har? Skulle gjerne ha sett på dei sånne superspikes
     

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Hej

    Jeg er glad for mine Spendor Classics 100. Men jeg synes de spiller noget tilbagetrukket i toppen. I de øverste frekvenser mangler jeg detaljer. Det kommer tydeligt til udtryk med feks lyse kvindestemmer. Er der andre der kan genkende det? Måske er det bare mig der er vant til meget detaljeret top fra diverse tidligere højttalere. Det er så meget at jeg i dag vil åbne tjekke om diskanterne er forbundet rigtigt…..måske de spiller i modfase!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hej

    Mini-anmeldelse:

    Et par A6R dukket opp her.
    IMG_0003.jpeg

    De spiller veldig bra, fin og «riktig» klang. Dets sterkeste kort er vel vel fra 120hz-ish og oppover inkl hele mellomtone-sjiktet Diskanten er grei, men ørrlite/noe spiss/udetaljert og den vektløse kvaliteten som kjennetegner de aller beste, og holder litt igjen for det som kunne vært en typisk «giant-killer».

    Bassen er grei nok: den mangler endel trøkk og dybde, men gjør ikke noe direkte galt. Alt i alt er den ikke altfor langt vekke fra noe jeg kunne levd med, og det er ikke aller verst fra en liten toveis gulvstående til betalbar pris.

    At etterfølgeren A7 nå koster det dobbelte i NOK blir kanskje vanskeligere å forklare.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Etter det hadde gått 1-2 ukers tid med A6R innkoblet, var det tydelig at enten høyttalerne eller ørene mine hadde spilt seg inn litt (høyttalerne var brukt men mistenker de har stått utkoblet en stund). Det er ikke som lyden hadde blitt så mye bedre eller noe slikt, men forrige innlegg var egentlig bare noen få førsteinntrykk etter å switchet inn A6R fra en bedre høyttaler, plassert litt tilfeldig hvor det var plass, og avspilling fra Spotify free @160kbbs ogg/vorbis, og ikke presset dem noe særlig volum og trøkk heller.

    Jeg forventet en bra høyttaler (jmf de gode testene)..og tenkte vel å bare ha de oppkoblet for en litt lengre men casual "lytteperiode", og på dem måten få lytteinntrykk i ro og mak. Hifi-genet er sånn halvveis latent, så det blir mest youtube, film, spill, kanskje et par musikkvideoer av og til, sjekke ut topplistene på Spotify.. så kan jeg evt. hifinerde i ny og ne meg litt hvis jeg kjeder meg. Jeg oppdaget rask de gode sidene, og den hadde ingen "tydelige" dårlige sider som stakk seg tydelig ut, ingen typiske deal-breakers.

    Jeg var ikke forberedt på hvor gode disse høyttalerne egentlig er. Det kom litt smygende på; med enkelte andre høyttalere avsløres gjerne flere av de mindre gode sidene etterhvert, men disse viste fram flere goder sider etterhvert som tiden gikk. Innimellom sprellet den skikkelig til og ga hint om at det bor mer i dem enn hva jeg kanskje hadde regnet med. Jeg tror det var filmen Guy Ritchie's The Covenant jeg så på når jeg ikk litt bakoversveis av det det naturlige lydbildet med masse 3D/luft og ganske vill dynamikk.

    Med tiden har jeg testet de nærmere med eget musikkbibliotek mm. Alle musikksjangre tas liksom på strak arm uten anstrengelser eller antydning til komprimering, selv på ganske høyt nivå. Og frekvenskurven er (igjen) bortimot perfekt. De er ikke spisse (type B&W), eller mørke (Vienna Acoustics). Det er litt utrolig hva Spendor har fått til med kun et lite bass/mellomtone-element, selv om det selvfølgelig er begrensninger i luftrykk i bassen/dypbassen, men bass er det i bøtter og spann (i motsetning til alle Harbeth-modeller mindre enn M40.x) og noe av dette er sikkert pga. koblingen til gulvet jmf. den litt spesielle bassrefleksporten. Størrelsen er jo helt perfekt til en typisk norsk stue, og skal jeg gjette vil jeg tippe at de relativt lettplasserte.

    Ideen var vel å finne ut om de låter "bra" nok og om det var nok trøkk i den ene 6-tommeren (Det er jo vitterlig ikke en 7.1" bass/mellomtone her som Spendor påstår) til å klare lydnivået og gå dypt nok til en mindre fest. At de spiller enda bedre enn hva man rimelig kan forvente er jo nesten bare en bonus. Det ser ut som disse blir å erstatte et par B&W Matrix 803s2. Jeg vet ikke ennå om de spiller "bedre" enn Matrix 803s2, men dette er litt underordnet da begge spiller "bra nok", men WAF er unektelig høyere på A6R, så da tipper jeg mamma blir ganske happy når de får oppgradert popanlegget deres.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Etter over 4 mnd med Spendor 1/2 i hus har det blitt spilt masse musikk. Høyt man blir glad i og imponert over. Spiller all slags musikk med den største selvfølgelighet. LP, cd og streaming gjengis med en naturlighet og oppløsning som gjør det både gøy og interessant. Lydbildet er stort og åpent. Må ha en lytteøkt hver dag. Vurderer nå å skaffe meg en rimelig sommerforsterker, blir varmt med kl A nå i varmen.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    IMG_0453.jpeg

    Har en sånn sak liggende som jeg testet ut på A6R for gøy: Sonic Impact t-amp v2 til 10usd? Strømmen kommer fra en veggvorte på 12V/1.5A tilhørende en harddisk. T-ampen gir vel 4w i 8 ohm. Audioquest Dragonfly Cobalt tilkoblet.
    Hver gang jeg har testet en t-amp på diverse høyttalere så later det bestandig ganske «ok» (bedre enn mange veldig dyre forsterkere), men de 4 watt’ene kommer akkurat til kort rett før «småfornøyelig» volum.

    På A6R kommer man et godt stykke lengre enn vanlig. Dette er utrolig nok veldig lettdrevne høyttalere med normal følsomhet , paddeflat frekvenskurve…som går går ganske dypt med fin avrulling i bunn, og er i tillegg nette og små. Det burde ikke vært mulig😀 Trekker man fra at bassen kunne hatt nytte av mer power, så er den lyden som kommer ut ganske sinnsvak.

    Skal straks på en sommervisitt til folka og tar høyttalerne med meg. Tror jammen jeg skal prøve meg på å foreslå å plassere disse i stuen til folka (litt myk bass er heller ingen direkte ulempe for dem og typen musikk de hører på), med t-ampen tapet under den ene høyttalere, direkte tilkoblet en chromecast audio. (De bruker kun Spotify).

    Regner med det blir nedstemt og at det blir loftstuen på disse, men jeg føler det er en bitteliten sjanse for at det blir innpass. Kanskje etter de hører hvor bra lyden er. (Dvs forhåpentligvis «bra nok», selv har jeg kun koblet de opp hos meg slik høyttalerne står på bildet for en enkel test, samtidig låter Audioquest Dragonfly Cobalt endel bedre enn analogutgangen fra en Chromecast Audio. Så vi får se, hehe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gs

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Bare som en lite oppfølger til sist innlegg: Da ble det visst et par A6R i stuen til folka. Disse er tilkoblet en Sonic Impact T-Amp gen 2 som igjen er koblet direkte til en Chromecast Audio. Fant også en 12V/3.5A PSU som ga et merkbart løft i lyden (tidligere 12V/1.5A.). Volumet er fast på T-ampen, slik at det er Chromecasten som regulerer volumet. Men er det behov for å spille høyere enn max så kan man vri på volumhjulet på t-ampen. Men sannsynligvis er det ikke behov for dette så hele sulamitten blir nok plassert bak pianoet og ute av syne. De hadde tidligere et par LSX og betjeningsmessig blir dette 100% likt, så dette syns dem var helt topp. De aner null og niks om noe av dette men de liker lyden veldig godt.

    Selv syns jeg det spiller veldig bra allerede, men jeg testet med en grom DAC og da løftet det seg flere hakk, i den grad du først ikke er sikker på om det forvrengning du hører, men det er rett og slett bare mer detaljer/oppløsning/ambience/etc. Men det får stå slik det er nå til neste jeg er hjemom.

    Potensielle oppgraderinger: DAC (liten nok til å være i praksis usynlig, men det må være noenlunde grei lyd ellers er det ikke vits, og den må kunne låses til toslink ved oppstart), andre miniforsterke fra diverse leverandører som Trends Audio, Kingrex , Topping, SMSL o.l.

    Uansett så er dette slutten for Spendor-føljetongen min. Det var et særs hyggelig bekjentskap:)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn