Juss og økonomi Spare i fond, eller betale ned lån?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
For indeksfond spiller det ingen rolle hvem som forvalter. De følger indeks svært nøye. Viktigste er kostnadene (som også varierer lite) og om det er valutasikret eller ikke. De følger også de samme indeksene.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
For indeksfond spiller det ingen rolle hvem som forvalter. De følger indeks svært nøye. Viktigste er kostnadene (som også varierer lite) og om det er valutasikret eller ikke. De følger også de samme indeksene.
Godt poeng.

Når man velger flere fond til sin spareavtale, ville jeg valgt ett fond, kanskje to, som er aktivt styrt. Å bare følge indeksen passivt blir litt lite spenstig.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Når det kommer til fond må man se på historiske kurser, hvem som forvalter fondet (nylig skiftet?), og huske at historiske kurser ikke er garanti for fremtidig avkastning. Man har verktøy som morningstar rangeringer, sharpe-verdier, standardavvik osv.
Hvis man er veldig interessert og opptatt av det teoretiske, så kan man finne tall som gir gode grunnlag for å vurderer om et aktivt fond faktisk skaper merverdi eller ikke. Men å se på historisk avkastning gir liten mening, og det å sammenligne et fond med hovedindeksen er heller ikke spesiellt nyttig.

Et eksempel.
Hvis vi ser på Oslo børs - så vil trolig omtrent alle bransjefond i disse dager kunne vise til at de har gjort det bedre enn indeks de siste årene. Har man en fond som investerer i Helse, IT, Bank eller Eiendom vil de vise at de har slått indeks. Men det skyldes jo ikke at det er så grådig flinke meglere i disse fondene, det skyldes at oljerelaterte aksjer har gått dårlig de siste årene og trukket ned hovedindeksen.

Skal man vurdere om et aktivt forvaltet fond gjør det bra så må det 1) sammenlignes med relevant indeks. Feks at et IT fond sammenlignes med indeks for IT - også må det 2) risikojusteres. Aktive fond tar mer risiko enn indeksfond. Det betyr at de gjerne svinger mr i verdi - de stiger mer i oppgang og faller mer i nedgang.

Og det viser seg også at andelen aktive fond som slår indeksen faller helt likt med en kurve som indikerer at dette i all hovedsak er flaks og ikke dyktighet.

Kjøp indeksfond.

Mvh
OMF
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Min ambisjon er bare å kunne bevare pengeverdien av min oppsparing! Avkastning ut over inflasjonen virker som ren luxsus for meg etter å tapt 20-30% av mine verdier i kronefallet. Noen som har en strategi for det?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Min ambisjon er bare å kunne bevare pengeverdien av min oppsparing! Avkastning ut over inflasjonen virker som ren luxsus for meg etter å tapt 20-30% av mine verdier i kronefallet. Noen som har en strategi for det?
Hvis man skal sikre seg mot valutasvininger - så må du forholde deg til den valutaen der du skal bruke pengene.

Er det pensjonssparing til en pensjonstilværelse du skal ha i Norge, så er det verdien i NOK du må passe på. Planlegger du å nyte tilværelsen i Spania -bør du sørge for å ha kjøpekraften i Euro.

En høyrente konto i en norsk bank gir deg jo "sikkerhet" mot inflasjon, men heller ikke så mye mer.
En norsk indeksfond -gir deg aksjeavkastning og innfører ingen valutarisiko, da får du mer høyere forventet avkastning men også høyere risiko.

Legger du også til et internasjonalt indeksfond, så introduserer du valutarisiko. MEN - jo flere ulike fond/valutaer/markeder du er eksponert i, jo lavere risiko tar du, og det er "teoretisk" på dennne måten du oppnår best avkastning i forhold til risiko. Dette skyldes at det er ulik korrelasjon mellom marekder/regioner/valuta.

Så da koker det i grunn ned til hva du selv ønsker og sover godt med. Er det mer enn 5 år til du har tenkt å bruke disse pngene, ville jeg plassert de i aksjer.

Mvh
OMF
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Min ambisjon er bare å kunne bevare pengeverdien av min oppsparing! Avkastning ut over inflasjonen virker som ren luxsus for meg etter å tapt 20-30% av mine verdier i kronefallet. Noen som har en strategi for det?
Hvordan har du tapt på kronefallet? Med verdier i utenlandsk valuta tjener man på kronefall, med verdier notert i NOK (norske aksjer, bankinnskudd, hus&hytte) så er man ikke direkte påvirket av kronekurs.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Min ambisjon er bare å kunne bevare pengeverdien av min oppsparing! Avkastning ut over inflasjonen virker som ren luxsus for meg etter å tapt 20-30% av mine verdier i kronefallet. Noen som har en strategi for det?
Hvordan har du tapt på kronefallet? Med verdier i utenlandsk valuta tjener man på kronefall, med verdier notert i NOK (norske aksjer, bankinnskudd, hus&hytte) så er man ikke direkte påvirket av kronekurs.
Alle mine verdier i Nok og eiendom i N. Skal ikke mye formue til før du har mistet 5 mill. Jeg planlegger ikke alderdommen i Norge .
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Min ambisjon er bare å kunne bevare pengeverdien av min oppsparing! Avkastning ut over inflasjonen virker som ren luxsus for meg etter å tapt 20-30% av mine verdier i kronefallet. Noen som har en strategi for det?
Hvordan har du tapt på kronefallet? Med verdier i utenlandsk valuta tjener man på kronefall, med verdier notert i NOK (norske aksjer, bankinnskudd, hus&hytte) så er man ikke direkte påvirket av kronekurs.
Alle mine verdier i Nok og eiendom i N. Skal ikke mye formue til før du har mistet 5 mill. Jeg planlegger ikke alderdommen i Norge .
Ja, du vet, før man vet ordet av det har det smuldret vekk noen mill. her og noen mill. der. Helt ubegripelig hvordan pengene flyr, vet du.

Hei sann !

winche lanche.jpg
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Min ambisjon er bare å kunne bevare pengeverdien av min oppsparing! Avkastning ut over inflasjonen virker som ren luxsus for meg etter å tapt 20-30% av mine verdier i kronefallet. Noen som har en strategi for det?
Hvordan har du tapt på kronefallet? Med verdier i utenlandsk valuta tjener man på kronefall, med verdier notert i NOK (norske aksjer, bankinnskudd, hus&hytte) så er man ikke direkte påvirket av kronekurs.
Alle mine verdier i Nok og eiendom i N. Skal ikke mye formue til før du har mistet 5 mill. Jeg planlegger ikke alderdommen i Norge .
Da bør du kanskje vurdere valutasikring av formuen din.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Min ambisjon er bare å kunne bevare pengeverdien av min oppsparing! Avkastning ut over inflasjonen virker som ren luxsus for meg etter å tapt 20-30% av mine verdier i kronefallet. Noen som har en strategi for det?
Hvordan har du tapt på kronefallet? Med verdier i utenlandsk valuta tjener man på kronefall, med verdier notert i NOK (norske aksjer, bankinnskudd, hus&hytte) så er man ikke direkte påvirket av kronekurs.
Alle mine verdier i Nok og eiendom i N. Skal ikke mye formue til før du har mistet 5 mill. Jeg planlegger ikke alderdommen i Norge .
Da bør du kanskje vurdere valutasikring av formuen din.
Er dette egentlig ikke et generelt problem? Er det ikke det vi prøver på med Oliefondet?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Med oljefondet er det vel flere ting, også at det er for stort for Oslo børs. Oljefondet er vel verdt ca det dobbelte av alle selskapene på Oslo børs. Jeg sliter ikke med at mine disposisjoner er kursdrivende i samme grad.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Alle mine verdier i Nok og eiendom i N. Skal ikke mye formue til før du har mistet 5 mill. Jeg planlegger ikke alderdommen i Norge .
Valutaspekulasjon er et nullsumspill. Du kan hedge, men det er en dyr forsikringspolise. Derivathandel for å hedge mot valutarisiko er bare for profesjonelle, og selv da bare noe man gjør for å beskytte seg mot plutselige endringer på kort sikt. Hvis man gjør det feil, kan man tape enormt mye penger på veldig kort tid.

To små innspill:
- Ha inntekter og likviditetsreserve i samme valuta som husholdningsutgiftene og eventuell gjeld. Det å ha kostnader i USD og inntekter og sparepenger i NOK svei godt i lommeboken for min del da fru Brundtland bestemte seg for å devaluere NOK med 30 %. Det var heller ikke noe morsomt å ha valutalån i JPY og inntekter i ISK for islendingene under finanskrisen.
- Siden valutarisikoen er uforutsigbar, kan du like gjerne dra nytte av den ved å spre sparepengene mellom norske og internasjonale indeksfond. Går det ene opp pga valutasvingninger, så går det andre ned, og gjennomsnittet blir sånn passe. Det er enkleste og billigste måte å valutasikre på.
 
Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Man trenger ikke handle derivater for å sikre seg mot valutasvigninger. Man trenger bare å plassere sparepengene i valutaen til det landet man har tenkt å tilbringe pensjonstilværelsen i.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
For øvrig lanserte DNB appen Spare i dag. Tviler på at den topper Vipps, men kanskje verdt å kaste et blikk på likevel.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Man trenger ikke handle derivater for å sikre seg mot valutasvigninger. Man trenger bare å plassere sparepengene i valutaen til det landet man har tenkt å tilbringe pensjonstilværelsen i.
Ja, hvis man allerede vet det er det bare å åpne en sparekonto i en lokal bank i det landet. Synd om man ombestemmer seg, da. Og sjekk for all del innskuddsgarantiene som gjelder der.
 
C

Cyber

Gjest
Tidshorisont:
Jeg forstår at fondssparing ikke er noe man gjør med tanken om å holde på 1 måned, men si om man investerer en sum og fondet stiger veldig godt over en periode på, si 6 måneder. Er det noe i veien for å selge og innkassere fortjenesten? Det er jo ikke andre "avgifter" enn 28 skatt av fortjenesten?
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Alle mine verdier i Nok og eiendom i N. Skal ikke mye formue til før du har mistet 5 mill. Jeg planlegger ikke alderdommen i Norge .
Valutaspekulasjon er et nullsumspill. Du kan hedge, men det er en dyr forsikringspolise. Derivathandel for å hedge mot valutarisiko er bare for profesjonelle, og selv da bare noe man gjør for å beskytte seg mot plutselige endringer på kort sikt. Hvis man gjør det feil, kan man tape enormt mye penger på veldig kort tid.

To små innspill:
- Ha inntekter og likviditetsreserve i samme valuta som husholdningsutgiftene og eventuell gjeld. Det å ha kostnader i USD og inntekter og sparepenger i NOK svei godt i lommeboken for min del da fru Brundtland bestemte seg for å devaluere NOK med 30 %. Det var heller ikke noe morsomt å ha valutalån i JPY og inntekter i ISK for islendingene under finanskrisen.
- Siden valutarisikoen er uforutsigbar, kan du like gjerne dra nytte av den ved å spre sparepengene mellom norske og internasjonale indeksfond. Går det ene opp pga valutasvingninger, så går det andre ned, og gjennomsnittet blir sånn passe. Det er enkleste og billigste måte å valutasikre på.
Dette er brar og konstrutive innspill. Jeg har selv brukt denne tankegang sist da jeg kjøpte en eiendom i utlandet. Betalte den i NOK og fikk betalt +25% 3 år etter, rent flaks!
Jeg tenkte nokk mer filosofisk. Penge er jo en hedge av dine verdier mot fremtidig usikkerhet, men hva gjør du når pengeverdien smuldre bort? Din hedge-strategi forsvinner ! Er det mulig å ta verdier med fra en tidsepoke til en anden i "uberørt" stand? Pensjonistens dilemma ...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det heter renter...

Teorien tilsier at risikofri rente skal kompensere for å utsette forbruk til i morgen i stedet for å bruke opp pengene i dag. Da må den kompensere for forventet fall i pengeverdi og det rent menneskelige faktum at vi er en dag eldre i morgen og vil ha litt mindre glede av pengene. Statsobligasjoner kommer ganske nær.

Men det du spør om er noe annet, og handler egentlig om effekten på norsk økonomi når oljeinntektene avtar. Da vil det være mindre etterspørsel etter norske kroner, og hvis alt annet er likt vil krona falle mot andre valutaer. Nå vil ikke alt annet være likt, men om det var det, ville du kunne beskytte deg ved å flytte penger utenlands etterhvert. Sparekonto i svensk bank, amerikanske statsobligasjoner, internasjonale indeksfond, eller noe helt annet. Hvis krona faller som forventet vil du sitte igjen med en pengesum som er nokså konstant i utenlandsk valuta, men tilsvarer en større sum kroner. I praksis er det mer uforutsigbart enn som så, derfor forslaget om å spre sparepengene på internasjonale og norske indeksfond.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Det heter renter...

Teorien tilsier at risikofri rente skal kompensere for å utsette forbruk til i morgen i stedet for å bruke opp pengene i dag. Da må den kompensere for forventet fall i pengeverdi og det rent menneskelige faktum at vi er en dag eldre i morgen og vil ha litt mindre glede av pengene. Statsobligasjoner kommer ganske nær.

Men det du spør om er noe annet, og handler egentlig om effekten på norsk økonomi når oljeinntektene avtar. Da vil det være mindre etterspørsel etter norske kroner, og hvis alt annet er likt vil krona falle mot andre valutaer. Nå vil ikke alt annet være likt, men om det var det, ville du kunne beskytte deg ved å flytte penger utenlands etterhvert. Sparekonto i svensk bank, amerikanske statsobligasjoner, internasjonale indeksfond, eller noe helt annet. Hvis krona faller som forventet vil du sitte igjen med en pengesum som er nokså konstant i utenlandsk valuta, men tilsvarer en større sum kroner. I praksis er det mer uforutsigbart enn som så, derfor forslaget om å spre sparepengene på internasjonale og norske indeksfond.
Jeg har tenkt i disse(dine) baner, men det er ikke så enkelt å få til. Jeg erstatter en usikkerhet med en ny og "produktet" som sikre verdier i NOK mot fremtidig nedside er ikke hyllevare. I beste fall får jeg til en spredning og den er ikke billig!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det behøver ikke å være så veldig vanskelig.

Planlegger du alderdommen din i USA - så kan du kjøpe "norske-USA Fond" feks: Handelsbanken MSCI USA Index. Da har du riktignok pengene dine i NOK, men kjøpekraften din i USD blir ivaretatt.
Skal du flytte til Sverige på din gamle dager - kjøp Nordnet Superfondet Sverige.

Så mye mer enn det behøver du ikke å gjøre.

Og plasserer du 1/3 i et USA fond notert i USD, 1/3 i et verdensfond notert i EUR og siste 1/3 i et norsk fond i NOK - så er det begrenset hvor ille det kan gå - og du er godt plassert for å få med deg en eventuell oppgang. Hvis du vil ha litt spenning kan du jo ta 10% å plassere i Bitcoins også.

Mvh
OMF
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Og plasserer du 1/3 i et USA fond notert i USD, 1/3 i et verdensfond notert i EUR og siste 1/3 i et norsk fond i NOK - så er det begrenset hvor ille det kan gå - og du er godt plassert for å få med deg en eventuell oppgang. Hvis du vil ha litt spenning kan du jo ta 10% å plassere i Bitcoins også.

Mvh
OMF
Et par kroner i Bitcoin kan bli verdt litt om noen år selv om det er enkelte som fremdeles ser på dem som kriminelle andebydollar. Jeg minet en liten håndfull av dem for noen år siden på PCen og nå kan de selges for 150.000. Hva de er verdt når jeg må finne frem gyngestolen er ikke godt å spå, men jeg selger dem ikke før det. Ikke med mindre det står om liv og helse.

Ikke noe man skal overføre alle sparepengene til. Avkastning og risiko og alt det der. .. men en liten sum kan bli en stor sum etterhvert.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Selg dem litt før du havner i gyngestolen. Hva skal du bruke pengene til når du har havnet i den, kryssordbøker?
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Selg dem litt før du havner i gyngestolen. Hva skal du bruke pengene til når du har havnet i den, kryssordbøker?
SOTA VR Hardware, brennevin, en dansk hipsterkokk og geishaer. ... og en tilsynslege fra det private næringsliv.
Tja! Bruker jeg opp alt sammen før jeg blir gammel/pensjonist har jeg jo på et sett og vis løst problemet, men kansje fått et nytt. Men sparing er jo en risikosport hvor man står til å miste alt hvis man dør før ønsket tid...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Selg dem litt før du havner i gyngestolen. Hva skal du bruke pengene til når du har havnet i den, kryssordbøker?
SOTA VR Hardware, brennevin, en dansk hipsterkokk og geishaer. ... og en tilsynslege fra det private næringsliv.
Tja! Bruker jeg opp alt sammen før jeg blir gammel/pensjonist har jeg jo på et sett og vis løst problemet, men kansje fått et nytt. Men sparing er jo en risikosport hvor man står til å miste alt hvis man dør før ønsket tid...
Men sannsynligvis kommer ikke det til å plage deg når du er død.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Er blandt de som mener det kan være helt legitimt å plassere overskuddskapital i enkeltaksjer heller enn indeksfond. Jeg gjør begge deler,og har hatt langt større avkastning i enkeltaksjene over en 10 års-periode enn i indeksene.

Noen lærdommer har jeg gjort;
- Jeg bruker ikke analytikerne som figurerer i media. (Vel et unntak, Stig Myrseth låner jeg øre til. Han er svært skarp. Jeg leser bloggen hans) Ofte har de variende målsetning med sine tips, og tjener på omsetning, uansett om de treffer eller ikke. De jobber for sine klienter og vil alltid anbefale det som gavner egen portefølge.
- Handler kun der jeg har kompetanse eller skaffer meg kompetanse.
- Jeg daytrader ikke.
- Jeg leser finansavisene, men bruker ikke overskriftene som grunnlag for handler. De er først og fremst ute etter klikk, og vinklingen er rettet mot det.
- Leter etter den riktige informasjonskanalen for den aktuelle aksjen. Det er mest sannsynlig ikke den som er enklest å finne.
- Jeg gjør masse research før kjøp eller salg.
- Tar ikke aksjetips fra kjentfolk eller internetteksperter.
- Benytter teknisk analyse mellom kvartalsrapportene og/eller i de tidsrom det ikke skjer stort på nyhetsfronten i det aktuelle selskapet.
- Kjøper ikke aksjer fordi de heter Statoil, Orkla, Yara, Telenor osv. Da handler jeg heller indeksen.
- Leter etter trender, og forsøker å posisjonere meg tidlig siden disse aksjene fort blir hypet, og er man for sent ute risikerer jeg å kjøpe dyrt.
- Setter dynamiske stop-loss ordrer. Min metode som jeg har brukt i flere år godt resultat er slik; på en spekulativ aksje setter jeg først en relativt grunn stop-loss for å begrense nedsiden, men ikke så grunn at en standard variasjon stopper meg ut. Jeg flytter aldri stop-loss nedover om aksjen først går mot min opprinnelige ordre. Det er helt ok å ta et mindre tap på slike aksjer. Om aksjen går til gevinst flytter jeg stop-loss oppover. Når stop-loss ordren står over kjøpepris har jeg sikret gevinst. Deretter lar jeg tiden og aksjen gå, hvor jeg sikrer gevinsten progressivt med aksjekursen.
- I selskaper jeg har stor langsiktig tro på setter jeg en dyp stop-loss. Da har den midlertidige støyen mindre å si, og jeg bryr meg ikke om en midlertidig nedside. Stop-loss setter jeg derfor så dypt at det må en vesentlig macro-hendelse eller fundamental kollaps i selskapet for at jeg blir stoppet ut. Likefullt flytter jeg ordren progressivt med aksjekursen om den går nord.
- Jeg liker ikke norske aksjer siden de som regel er mer volatile enn jeg er fortrolig med. I tillegg er det en del bjellesauer som påvirker kursene uavhengig av analysen jeg gjør.
- Jeg hedger utenlandske aksjeposisjoner med den aktuelle valutaen, for å slippe å ta et valutabet samtidig. Nå f.eks har jeg solgt USD mot NOK som en hedge mot en tilsvarende posisjon i amerikanske aksjer.
- Når en aksje/valuta/råvare/index kun blir pratet opp eller ned i massemedia, blir jeg skeptisk. Da sjekker jeg alltid muligheten for å ta veddemålet på motsatt side.

Det er hovedtrekkene i min metode. Har hatt 13 ganger avkastning på opprinnelig investert beløp på 10 år. Dessverre er det mer imponerende om vi holder oss til prosenter i stedet for penger, siden innsatsen i utgangspunktet var svært beskjeden:) Jeg har også hatt god drahjelp av finanskrisen i forrige tiår. Regner med det kommer en korreksjon før eller senere, så akkurat nå er jeg mer skeptisk til å kjøpe indekser enn før.

Avkastning siste 5 år, sammenlignet med OBX.
IMG_0142.jpeg
 
Sist redigert:

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
En liten ting i forhold til risikostyring.
Jeg har alltid gearet de langsiktige investeringene som jeg har klokketro på. Mange sier dette er fy-fy og som regel er det det. Jeg gearer, men kun om jeg tror det ligger en oppside av betydning og at jeg har sikret gevinst i samme aksje med en "positiv" stop-loss ordre. (se forklaring i innlegget over) Kriteriet mitt for gearing er mao. en sikret gevinst som minimum er like stor som stop-loss nedsiden på den nye gearede posisjonen. I praksis tar jeg ingen risiko for tap på aksjen. Jeg risikerer kun å miste gevinsten på samlet posisjon. Det har skjedd noen ganger og er selvsagt surt, men ingen krise. På denne måten kan jeg øke eksponeringen i aksjen uten å ta en stor risiko for tap. I en aksje har jeg firedoblet eksponeringen, og alle posisjonene er sikret til gevinst.

(Det er en måte å tape på stop-loss ordrer også, og det kan jeg forklare om noen er interessert)

Får vel føye på at jeg ikke kan anbefale noen å gjøre dette uten å sette seg grundig inn i sakene, og kanskje ikke da heller. Om man regner på risiko i min portefølge er den høy. Min måte å investere på er preget av at "alt" er fortjeneste. Derfor er jeg villig til å akseptere en noe høyere risikoprofil enn folk flest.
 
Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.940
Antall liker
1.277
Torget vurderinger
2
Lagmannsretten åpner for gruppesøksmål mot DNB på vegne av 180.000 fondskunder, melder NRK. Saken blir omtalt som norgeshistoriens største gruppesøksmål. De ønsker å gå til sak med et totalt krav mot banken på over 690 millioner kroner.
Forbrukerrådet hevder at fondene ble markedsført som aktivt forvaltet uten at det var reelt.

https://www.dn.no/nyheter/2017/06/02/1604/Finans/apner-for-massesoksmal-mot-dnb

Nrk sin artikkel var egentlig bedre
https://www.nrk.no/norge/gigantsoksmal-mot-dnb-vekker-internasjonal-oppmerksomhet-1.13543436
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Siste innlegg i denne omgang tar for seg en smal portefølge og risiko, sammenlignet med en differensiert portefølge for å spre risiko.
Jeg er av den mening at kunnskap om aksjene man vurderer er essensielt. Det er enklere å håndtere nødvendig informasjonsmengde innenfor en smal portefølge, enn innenfor en bred. Mao er kvaliteten på informasjonshåndteringen omvendt proposjonal med bredden på portefølgen.

Hovedpoenget mitt er at en differensiert portefølge er mer disponert for makro-svingninger på nedsiden, i alle fall om man har en sektor man investerer i, enn en smal portefølge med dynamisk sikring mot nedside-risiko, (stop-loss) hvor de fleste posisjonene stoppes ut med fortjeneste.
Differensiering handler om risikokontroll, ikke om å maksimere profitt. Den optimale differensierte portefølge er uansett en indeks, så hvorfor ikke kjøpe indeksen da. I et krakk går uansett indeksen og en differensiert portefølge til bunns, bortsett fra VIX, og kanskje enkelte råvarer. Ref 2008-2009. Det er selvsagt mulig å ha dynamisk stop-loss kontroll i en bred portefølge, men det tror jeg er en heldagsjobb, og kanskje en assistentstilling i tillegg. I en indeks er muligheten den samme mtp. dynamisk stop-loss, som innenfor en smal portefølge.

Selv foretrekker jeg en superkonkret portefølge med maks 5 posisjoner, som jeg holder et vaktsomt blikk med. Nesten som hauken som passer på de få eggene hun har, i motsetning til skilpadden som graver ned sine hundrevis av egg og håper på det beste. Jeg liker å tro at jeg er en god hauk, som har funnet et godt tre, uten slanger langs roten, med et par feller langs stammen og god utsikt i alle retninger 8).

I det hele tatt hører jeg ikke på vedtatte sannheter, og setter de konstant på prøve. Jeg mener kun en liten brøk av alle med meninger sitter med reell innsikt. Det gjelder i alle sammenhenger. I aksjer er det fint å få en fasit som over tid sier om strategien er bra eller dårlig.
Det viktigste er at man bruker det vettet man har, og har et bevist forhold til egne begrensninger. Har man lite vett, og liker lotto, bør man kanskje ikke bruke denne strategien i aksjemarkedet. Den største utfordringen med lite vett er kanskje at man som eier av lite vett, tror vettet er stort. Har man mye vett innenfor en sektor, og har fått det bevist:) har man en edge akkurat her. Det betyr ikke at man er en "viz" innenfor alle sektorer.

Til slutt påpeker jeg at dette kun er min mening, og på ingen som helst måte tror dette er den eneste riktige måten å gjøre ting på.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.246
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Hallo
Hva bør jeg gjøre økononomisk?-
Status :
2 000 000 + stående i banken til lusen rente
Gjeldfri med bolig verdsatt til 13 Mill i Oslo
Hadde noen småbeløp i aksjefond med de gav ikke stor avkastning og solgte dem og kjøpte hifi i stedet, DnB og Nordeas forvaltede fond frister ikke da de er skapindexfond
57 år med fast jobb i utsatt næring, men med ytelsesbasert pensjon 66% av grunnlønn om jeg jobber 10 år til og selskapet ikke går konk
Solid lønn og går 25 000 i overskudd hver måned( dvs sparing)
To biler begge 20 år gamle, har hverken båt eller hytte
Helse tilstand: Kronisk syk og bevegelseshemmet uten utsikt til bedring, snarere tvert imot.
Sivilstatus: Gift med kone som også lider av helseplager og derfor jobber 50% og vil bli minstepensjonist. Realistisk sett vil vi en gang arve noen få mill fra foreldregenerasjon men håper det blir meget lenge lenge til, og tar ikke høyde for det i dagens situasjon. Voksne barn som er etablert med jobb. Barna har egen bolig,med litt hjelp/gave fra oss til egenkapital.
Økonomisk legning: Gjerrig, forsiktig og lite risikovillig
Interesser: sex og god mat og drikke med musikk på si, gjerne på reise i varmere strøk

PS dette er seriøst ment, ønsker økonomisk råd for å forvalte økonomien bedre/riktigere
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Hallo
Hva bør jeg gjøre økononomisk?-
Status :
2 000 000 + stående i banken til lusen rente
Gjeldfri med bolig verdsatt til 13 Mill i Oslo
Hadde noen småbeløp i aksjefond med de gav ikke stor avkastning og solgte dem og kjøpte hifi i stedet, DnB og Nordeas forvaltede fond frister ikke da de er skapindexfond
57 år med fast jobb i utsatt næring, men med ytelsesbasert pensjon 66% av grunnlønn om jeg jobber 10 år til og selskapet ikke går konk
Solid lønn og går 25 000 i overskudd hver måned( dvs sparing)
To biler begge 20 år gamle, har hverken båt eller hytte
Helse tilstand: Kronisk syk og bevegelseshemmet uten utsikt til bedring, snarere tvert imot.
Sivilstatus: Gift med kone som også lider av helseplager og derfor jobber 50% og vil bli minstepensjonist. Realistisk sett vil vi en gang arve noen få mill fra foreldregenerasjon men håper det blir meget lenge lenge til, og tar ikke høyde for det i dagens situasjon. Voksne barn som er etablert med jobb. Barna har egen bolig,med litt hjelp/gave fra oss til egenkapital.
Økonomisk legning: Gjerrig, forsiktig og lite risikovillig
Interesser: sex og god mat og drikke med musikk på si, gjerne på reise i varmere strøk

PS dette er seriøst ment, ønsker økonomisk råd for å forvalte økonomien bedre/riktigere
Ser jo ikke ut som du har gjort så mye galt da. Bruk litt av risikokapitalen på Bitcoins. Du vil neppe angre på det om ti år.

Ellers senk pulsen og tenk på at livet ikke er noe som skal utsettes. Reis og ta med fruen. Vietnam, Burma og Laos anbefales fra mine opplevelser, fin region. Kose dere og legg fra dere bekymringene. Livet er nå. Du får ikke en sjanse til, så mitt råd er å øke forbruket til livsopplevelser og glede.

Eller satse på å dø med fetest mulig konto ...

ditt valg.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.246
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Bra råd Gjestemedlem, å leve livet nu høres riktig ut...skal prøve på det" And then one day you find ten years have got behind you.
No one told you when to run, you missed the starting gun."
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Dere kan uansett, når tiden passer, selge
boligen og kjøpe noe mindre og rimeligere og ha godt armslag til dere går i penalet begge to.

Det er i alle fall min langsiktige plan (men det er lenge til for min del). Barna er så gamle nå om dagen dagen når foreldrene dør at det ikke har noen særlig hensikt at de arver noe i de fleste tilfeller.

Med en finansformue på 10-15 millioner som du fort kan ha er avkastningen en kurant årsinntekt i seg selv og så kommer pensjonene på toppen av det.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.857
Antall liker
8.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hallo
Hva bør jeg gjøre økononomisk?-
Status :
2 000 000 + stående i banken til lusen rente
Gjeldfri med bolig verdsatt til 13 Mill i Oslo
Hadde noen småbeløp i aksjefond med de gav ikke stor avkastning og solgte dem og kjøpte hifi i stedet, DnB og Nordeas forvaltede fond frister ikke da de er skapindexfond
57 år med fast jobb i utsatt næring, men med ytelsesbasert pensjon 66% av grunnlønn om jeg jobber 10 år til og selskapet ikke går konk
Solid lønn og går 25 000 i overskudd hver måned( dvs sparing)
To biler begge 20 år gamle, har hverken båt eller hytte
Helse tilstand: Kronisk syk og bevegelseshemmet uten utsikt til bedring, snarere tvert imot.
Sivilstatus: Gift med kone som også lider av helseplager og derfor jobber 50% og vil bli minstepensjonist. Realistisk sett vil vi en gang arve noen få mill fra foreldregenerasjon men håper det blir meget lenge lenge til, og tar ikke høyde for det i dagens situasjon. Voksne barn som er etablert med jobb. Barna har egen bolig,med litt hjelp/gave fra oss til egenkapital.
Økonomisk legning: Gjerrig, forsiktig og lite risikovillig
Interesser: sex og god mat og drikke med musikk på si, gjerne på reise i varmere strøk

PS dette er seriøst ment, ønsker økonomisk råd for å forvalte økonomien bedre/riktigere

Hei!

På mange måter sitter du jo godt i det. Men du har også en risiko i og med at mesteparten av din formue er bundet i bolig og du virker litt usikker på om du kommer til å jobbe frem til pensjonsalder.

Med såpass stor formue, så vil nok du greie deg godt gjennom de fleste kriser.

Rent økonomisk har du i mine øyne 2 forhold som overskygger investeringsrisiko:
1) Å beholde jobben. Mister du jobben i din alder, kan det være vanskelig å finne ny jobb. og med stor fomue og dagpenger i kun 2 år - kan det bli mange år uten inntekt før pensjon slår inn. Med din formue, vil du jo komme deg greit igjennom dette, men det vil nok være en mindre hyggelig periode - og du kan risikere å gå inn i pensjonstilværelsen med gjeld på huset.

2) Å bli ufør. Rent økonomisk er jo det langt bedre enn å miste jobben. Du vil basert på din nåværende inntekt, trolig få en bra pensjon, og basert på at du nå sparer 25 000,-/mnd - så vil du sikkert greie å få endene til å møtes.


Så, jeg ville nok ikke investert så veldig aggresivt med de pengene du har på bok. De er en lett tilgjengelig og god sikkerhet om det skulle skje noe med jobben din.
Let litt hvem som gir best innskuddsrente og plasser pengene der.

Best avkastning vil du få på ting som bedre din egen helse og øker sjansen for at du beholder jobben din.


Med voksne barn, en pensjonsalder som nærmer seg og hus til 13 millioner....har du litt ledig plass her?
Kan det være aktuellt å lage en utleieleilighet i huset. Da kan du sikre deg skattefrie leieinntekter som kan være et kjærkomment tilskudd til pensjon og evt uførhet/ledighet.

Mvh
OMF
 
C

Cyber

Gjest
Dersom man ønsker avkastning over boligrente, er fond som DNB Obligasjon/KLP Obligasjon/DNB Aktiv rente ok valg - eller hadde dere vurdert å sette inn litt flere gir på risikofronten.

Slik markedet er nå sitter jeg litt med følelsen - hvor lenge kan stigningen vedvare?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Med dagens rentenivå er obligasjonsfond nokså nær avkastningsfri risiko. Obligasjoner er fastrentekontrakter. De vil falle i verdi ved økende rente, og det er ikke så mange andre veier renten kan gå. De realistiske sparealternativene er aksjefond eller bankinnskudd, så får man velge egen balanse mellom risiko og sikkerhet.

Jeg har vanskelig for å se noe nær forestående krakk i aksjemarkedene, men velger selv å nedbetale gjeld nå. Det er garantert avkastning. Dessuten gir det handlefrihet når ting begynner å se billige ut. Eiendomsmarkedet i Sverige ser f eks ut til å ha falt en god del i det siste. Det vanskelige er å finne plasseringsalternativer som også gir en forutsigbar inntekt. Den kupongklippende rentneren med fast inntekt fra arvede obligasjoner er en utdødd art. Så enkelt er det ikke lenger, og takk for det.
 
C

Cyber

Gjest
Siste innlegg i denne omgang tar for seg en smal portefølge og risiko, sammenlignet med en differensiert portefølge for å spre risiko.
Jeg er av den mening at kunnskap om aksjene man vurderer er essensielt. Det er enklere å håndtere nødvendig informasjonsmengde innenfor en smal portefølge, enn innenfor en bred. Mao er kvaliteten på informasjonshåndteringen omvendt proposjonal med bredden på portefølgen.

Hovedpoenget mitt er at en differensiert portefølge er mer disponert for makro-svingninger på nedsiden, i alle fall om man har en sektor man investerer i, enn en smal portefølge med dynamisk sikring mot nedside-risiko, (stop-loss) hvor de fleste posisjonene stoppes ut med fortjeneste.
Differensiering handler om risikokontroll, ikke om å maksimere profitt. Den optimale differensierte portefølge er uansett en indeks, så hvorfor ikke kjøpe indeksen da. I et krakk går uansett indeksen og en differensiert portefølge til bunns, bortsett fra VIX, og kanskje enkelte råvarer. Ref 2008-2009. Det er selvsagt mulig å ha dynamisk stop-loss kontroll i en bred portefølge, men det tror jeg er en heldagsjobb, og kanskje en assistentstilling i tillegg. I en indeks er muligheten den samme mtp. dynamisk stop-loss, som innenfor en smal portefølge.

Selv foretrekker jeg en superkonkret portefølge med maks 5 posisjoner, som jeg holder et vaktsomt blikk med. Nesten som hauken som passer på de få eggene hun har, i motsetning til skilpadden som graver ned sine hundrevis av egg og håper på det beste. Jeg liker å tro at jeg er en god hauk, som har funnet et godt tre, uten slanger langs roten, med et par feller langs stammen og god utsikt i alle retninger 8).

I det hele tatt hører jeg ikke på vedtatte sannheter, og setter de konstant på prøve. Jeg mener kun en liten brøk av alle med meninger sitter med reell innsikt. Det gjelder i alle sammenhenger. I aksjer er det fint å få en fasit som over tid sier om strategien er bra eller dårlig.
Det viktigste er at man bruker det vettet man har, og har et bevist forhold til egne begrensninger. Har man lite vett, og liker lotto, bør man kanskje ikke bruke denne strategien i aksjemarkedet. Den største utfordringen med lite vett er kanskje at man som eier av lite vett, tror vettet er stort. Har man mye vett innenfor en sektor, og har fått det bevist:) har man en edge akkurat her. Det betyr ikke at man er en "viz" innenfor alle sektorer.

Til slutt påpeker jeg at dette kun er min mening, og på ingen som helst måte tror dette er den eneste riktige måten å gjøre ting på.

Da tråden kulminerte i juni så var jeg i gang og prøvde meg med litt aksjekjøp og har holdt på frem til nå. Noe i pluss, noe i minus.

Jeg har ikke lidd noen tap å nevne da innsatsen har vært lav og relativt sikre objekter er valgt, men det du skriver over virker å være fullt av god erfaring - men uansett må man gå veien litt selv før man får en viss grad av kontroll.

Mine erfaringer:
- Det er lettere å tape enn å tjene.
- Det er mange som skriker skråsikkert, og de har nesten alltid feil.
- Det er veldig fort gjort å kjøpe seg inn i en trend/hype litt for sent slik at man nesten er nådd toppen.
- Innebygd brems for beløpsstørrelse forskyves stadig oppover, på godt og vondt.
- Det tar mye tid å få ut max av svingninger og litt bekymring underveis. :)
- Det er nok lurere å sylte ned i et godt anlegg, gir mer glede i det minste.
 
Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sett fra min synsvinkel: Det var i 2008-9 man burde kjøpe, helst i indeksfond eller en bred portefølje av forskjellige aksjer. Da var børsen rundt 200. Fra sommeren 2009 og frem til ca i fjor burde man sitte stille. Realrentene var negative og det hele rettet seg langsomt opp. Nå er børsen rundt 800, et nivå krakknissene (også her inne) i 2009 forsikret oss om at man aldri ville se igjen, men nå det snarere på tide å gradvis realisere gevinst, betale ned gjeld og deretter vente på neste runde. Det kan gå bra noen år til før neste smell, men rentene er på vei opp og de gratis pengene er slutt.

Historisk har Oslo Børs gått med ca 10 % i året i snitt. Det tilsier en dobling hvert sjuende år, ca. Det er bare det at den først firedobler seg på ca seks år, og deretter halveres i løpet av det sjuende. Grunnene til det er forskjellige, men shit happens med nokså jevne mellomrom. Denne gangen har det tatt litt lenger tid enn vanlig, allerede ni år siden bunnen, men vi er på firegangeren. Risikoen er tilbake.

Kortsiktig spekulasjon med kjøp og salg fra uke til uke er (med respekt å melde) bare tull for en privatperson. Transaksjonskostnadene gjør at de aller fleste vil gå i minus, tildels ganske kraftig også.
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Sett fra min synsvinkel: Det var i 2008-9 man burde kjøpe, helst i indeksfond eller en bred portefølje av forskjellige aksjer. Da var børsen rundt 200. Fra sommeren 2009 og frem til ca i fjor burde man sitte stille. Realrentene var negative og det hele rettet seg langsomt opp. Nå er børsen rundt 800, et nivå krakknissene (også her inne) i 2009 forsikret oss om at man aldri ville se igjen, men nå det snarere på tide å gradvis realisere gevinst, betale ned gjeld og deretter vente på neste runde. Det kan gå bra noen år til før neste smell, men rentene er på vei opp og de gratis pengene er slutt. Risikoen er tilbake.

Kortsiktig spekulasjon med kjøp og salg fra uke til uke er (med respekt å melde) bare tull for en privatperson. Transaksjonskostnadene gjør at de aller fleste vil gå i minus, tildels ganske kraftig også.
Som sagt, jeg er helt enig i at man skal ha flaks for å gjøre stor butikk på det. Jeg sitter stort sett over tid med de jeg velger nå. Er lite eksponert p.d.d. og rygger stadig ut der trua ikke er stor nok.
 
Topp Bunn