Spørsmål vedr. subwoofer kabler

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Jeg har to stk. 2 meter subwoofer kabler (som er pseudo-balanserte) og har nu flyttet rundt på anlegget og skal nå ha sub'en stående rundt 5 meter fra forsterkeren (i hjørnet bak lytteposisjonen). Dermed må jeg har lengere kabel. Jeg ser to muligheter plus det optimale, men dyreste valg:

1) Kjøper ét 4 meter subwoofer kabel og en Y-splitter (samler i dette tilfelle) slik at begge stereokanalers signal går via samme kabel det siste stykke.
2) Kjøper to 4 meter kabler og bruker hun-hun RCA koblingsstikk (som jeg allerede har) imellom hvert kabel.
3) Dersom både forslag 1 og 2 av en eller flere grunner ikke er anbefalelsesverdig: Kjøper to 6 meter kabler. Blir dyrt og dermed siste utvei.

Mine overveielser går på om det vil være problemer med støy eller annet, når man forlenger kabler, som er pseudo-balanserte kabler. Noen som har erfaringer med dette? Jeg tenker også på, om det kan skje et kvalitetstap dersom det bare er ét sub-kabel på 4 meter frem for to kabler hele veien.

Opplsyninger, som evt. kan være av interesse:
Delefrekvensen blir rundt 45 Hz.
Rundt 4 av meterne kommer til å gå parallelt med strømførende kabler inne i veggen (brumm?).
Forforsterker: Audio-gd Master-6.
Sub: SVS SB12-NSD.
Eksisterende sub-kabler: Monster 400SW (2 meter).
Det er et musikk-/stereo-oppsett.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Forslag 1 = Samlende Y-ledd, bør du styre unna. Problemet med et samlende Y-ledd er at forforsterkerutgangene får kontakt med hverandres (relativt lave) impedanser - og det liker de generelt sett ikke. Fare for å stresse utgangene - i verste fall overbelastning. Jeg TROR at det finnes Y-ledd som har innebygget nødvendig sikring mot at impedansen blir for lav - men det kan andre sikkert mer om enn meg.

Forslag 2 = Skjøte på med kabler av passende lengde, virker helt kurant. At kablene skal legges parallelt med strømkablene, er i utgangspunktet mindre bra, men det finnes jo skjermede signalkabler.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Takk, Ulf-B.

Jeg vil unngå det samlende Y-leddet. Bra at du påpekte problemet med det. Det var ikke noe jeg hadde tenkt på selv. Nå må jeg skaffe et sett med 4-6 meter subwoofer kabler.
 
Topp Bunn