SOUNDSMITH ZEPHYR MKIII HIGH

Bjørnendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
355
Sted
Karmøy
Noen som har hørt denne pickupen ? litt nysgjerrig på denne. Har en jr transrotor zet3 med Transrotor 800S arm :)


Radius of curvature: 6 x 17 μm
Cantilever: New Soundsmith Aluminun Aluminum Alloy
Recommended Tracking force: 1.8 to 2.2 grams
Effective tip mass: 0.28 mg
Compliance: 10μm/mN (low compliance)
Frequency response: 15-45,000 Hz ± 2.0 dB
Channel Separation (stereo only): 1000 Hz >28 dB, 50-15,000 >25 dB
Channel difference: <1.0 dB (Stereo), <0.5 dB (Dual Mono operation- w/optimal VTF setting)
Output voltage: 2.4 mV
Cartridge weight: 10.27 grams
Loading: ≥ 47 kΩ
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Hei.

Zephyren er sikkert en riktig god pickup. Jeg har ikke hørt akkurat denne (Mk.3), men jeg har hørt de to tidligere versjonene.
Sannsynligvis minner denne mer om originalen (Mk.1), enn om Mk. 2, da man har gått tilbake til aluminium cantilever framfor
bor som ble brukt i Mk.2. Zephyren ble utviklet som en perfekt match til 10" armen på VPI Classic. Fungerer også veldig godt
i andre VPI- (JWM-) armer. Og selvfølgelig det meste av andre armer...

Men, Zephyren er relativt stiv - 10 μm/mN - så den trives nok best i litt tyngre armer. Din Transrotor 800S arm er en rebranded
versjon av den utmerkede Jelco SA-250S, som Jelco selv oppgir til å ha en effektiv masse på 10,5 gram. Jeg har dog en mistanke
om at armen er noe tyngre i praksis, gitt at shellet alene veier 12 gram. Se mer om dette her: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/76669-headshell-i-rosewood-vs-aluminium-3.html

Går vi ut fra Jelcos 10,5 gram, legger til 0,5 gram for skruer og 10,2 gram ender vi opp med en total effektiv masse på 21,2 gram.
Med en compliance på 10 μm/mN (og dette er faktisk dynamisk ved 10 Hz), ender vi opp med en resonansfrekvens på 11,0 Hz.
Går vi ut fra mine antagelser, og sier 18 gram + 0,5 gram + 10,2 = 28,7 gram, gir dette en resonansfrekvens på 9,5 Hz.


Ser du heller på Sound Smith Carmen, så er dette i praksis samme pickup, med to vesentlige forskjeller; Hus i treverk kontra støp,
noe som gir en litt varmere klangkarakter. Og et vesentlig mykere oppheng på 22 μm/mN. Ellers snakker vi om samme nål, samme
kantilever, samme generator osv. Med den vil du få en total effektiv masse (i følge Jelco) på 10,5 + 6,8 + 0,5 = 17,8 gram, og en
resonansfrekvens på 8,2 Hz. Eller (i følge mine antagelser) 18,0 + 6,8 + 0,5 = 25,3 gram, og en resonansfrekvens på 6,8 Hz.

Da alle disse verdiene (kanskje med unntak av den siste) er "innenfor", framstår Carmen som et klart bedre kjøp. Om du vil bruke
differansen på Kr. 4.200,- pluss litt til - på noe bedre - gå heller for en Sound Smith Aida (hvorfor i all verden er ikke denne i
OHFC sortement). Da får du en bedre sliping - som betyr bedre sporing, bedre oppløsning og mindre overflatestøy. I tillegg får
du et rubin kantilever som innebærer lavere masse som igjen betyr bedre dynamikk. Også en noe lysere klangkarakter - omtrent
som Zephyren.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:
Topp Bunn