Soundsmith Zephyr/Boheme VS Clearaudio Virtuoso VS Ortofon 2M Black

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hei,

I jakten på ny PU har jeg endt opp med en shortlist bestående av disse fire.
Som nyervervet platehode er jeg utpreget grønn hva gjelder erfaring og kunnskap - så her er det ønskelig at dere kommer inn:)

Jeg har lest meg litt opp på disse men ønsker innspill og anbefalinger på komponent- matching etc.

Med oppgradering av PU ønsker jeg følgende:

- Et dypt, holografisk og tredimensjonalt lydbilde. Trenger ikke være "larger than life", men bør skille instrumenter på en god måte samt få frem masse detaljer (Uten å bli analytisk).
- En klangbalanse et sted mellom nøytral-->varm. Den bør kunne forkle nok til at gammel Pink Floyd ikke avlives, men bør ikke bli mørk!
- Ønsker at den er "livlig" uten å være "frempå" eller "in your face". Jeg trives godt midt i salen og blir sliten av å sitte på første rad hele tiden.
- En organisk mellomtone og luftig topp er viktigere enn ekstreme evner i bunn av spekteret.
- Må helle mot det lyse/nøytrale, ikke mot det mørke. Har et allerede mørkt lydbilde via gammelt EC forsterkeri som jeg ikke ønsker å understreke.

Musikken som skal spilles er for det meste jazz, pop og (rolig) rock. Prioriteringen fra mest viktig i samme rekkefølge.

Øvrig oppsett består av følgende:

Platespiller: Clearaudio Concept
RIAA: Graham Slee Era Gold mk.5 (Takk til Gunnar Brekke. Den har jeg ikke angret på:)
Interconnect: Black Magic A1 mk.2 RCA
Forsterkeri: Electrocompaniet ECI1 oppgradert med kit2
HT: B&W CM7

Hva vil dere anbefale ut i fra disse kriteriene/ønskene?

Mvh
Marius Sætra

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Vel, jeg kan jo bare anbefale 2M Black. Det er vel sagt og skrevet det meste om den!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Alle desse pickupane har delar av ynskjelista di, men eg er litt usikker kor godt dei matchar riaa og forsterkar innbyrdes. Personleg vil eg truleg slite mellom Black og Zephyr om eg måtte velje (vil passe bra i mitt oppsett begge to)
Eg er veldig glad i både holografi og Pink Floyd, så for å vere ærleg ville eg nok gått litt opp i pris for å skaffe meg noko som var presis etter boka. Eller (som eg faktisk gjer) satsa på å skifte mellom to pickupar.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Sound Smith Zephyr ville jeg unngått å sette i Clearaudioarmen.
Det er en (stiv) pickup spesiallaget for de relativt tunge og stramt
lagrede VPI-armene - noe som ikke gjør den spesielt egnet til armen
din. Det samme kan i en viss grad sies om Clearaudio Virtuoso som
er overraskende stiv med tanke på armene den er bygget for...

Jeg ville gått for en av disse i armen din (rangert etter klangkarakter):

Varmest
- Sound Smith Carmen
- Ortofon 2M Bronze
- Sound Smith Aida
- Sound Smith Boheme
- Ortofon 2M Black
Kjøligst (men fortsatt (litt) på den varme siden av nøytral)

Ortofonpickupene er meget gode til prisen og er nøkterne og
korrekte musikkformidlere med overraskende god dynamikk
med tanke på at vi snakker om MM pickuper.

Sound Smith pickupene er mer dynamiske (lavere bevegelig
masse (MMC)), mer dramatiske og med tendenser til å være
"larger than life". Uten at vi snakker om enorme avvik.

Mitt førstevalg ville vært Sound Smith Aida, som klart er den
beste pickupen generelt, men da begynner vi å snakke alvorlige
penger.
Litt ned i pris ville jeg gått for Ortofon 2M Black eller Sound
Smith Carmen
- alt etter hvilken karakter du er ute etter. 2M
Black vil sannsynligvis være den pickupen som sporer best (av
alle), mens Carmen - til tross for dårligere sporing, bass, holografi
osv. - har mer iboende "fun factor". Et vanskelig valg...

Lykke til med valget:)
Gunnar Brekke.

P.S. Jeg tror det er fornuftig å velge en varmt klingende pickup
(som listet) da resten av komponentene i anlegget ditt (også i
en viss grad ECI-1) - alle trekker den andre veien...

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Takk for tilbakemeldinger!

Rent finansielt så står da valget slik jeg ser det mellom en 2M black og soundsmith carmen. Aida blir dessverre for dyr, selv om det hadde vært gøy å testet en 12' pickup på en 10' platespiller:)
Synes forøvrig det er interessant å merke meg at Stig Aune i soundgarden-systemet gikk andre veien og på det varmeste anbefalte meg en clearaudio virtuoso over 2M black. Så her strides de lærde:)

Så da blir avgjørelsen, slik jeg forstår, en avveining mellom varm spilleglede på den ene siden (carmen) og "mer korrekt" bass, holografi etc med 2M black på den andre?
I tilfelle et ikke enkelt valg. Jeg har latt meg forføre av den tredimensjonalitet og holografi jeg opplever fra concept'en (merk at dette er den dyreste og beste spilleren jeg har hatt mulighet til å gjøre meg kjent med. For meg er den imponerende). Samtidig så er jeg også nysgjerrig på hva en følelsesladet, varm pu hadde gjort med totalopplevelsen. Kan til tider savne litt drama og føle at noen plater fremstilles litt tørt og nøkternt. På grensen til platt.. Andre skiver gir meg gåsehud.

Mvh

Topp Bunn