Sony starter vinylproduksjon

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
På byrjinga av 80-talet var Sony eitt av dei mest innovative musikk- og teknologiselskapa i verda.

Dette er gode nyheter, Sony er jo et av de selskapene som virkelig kan når de vil.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.820
Sted
Hus
Vinylen døde stort sett på slutten av 80 tallet i Japan, og pressene gikk til Sør-Korea så vidt jeg vet. Har vært noe vinylpress i Japan etter det, men det er veldig marginalt. Spørs om JVC som satt med formulaen til den beste vinylen kommer på banen igjen eller om de gir beng i det. :)
 
A

ANM

Gjest
Hva om noen av disse isteden hadde tilbudt et nytt og forbedret vinylprodukt enn bare å melke kua som allerede sto på slaktervogna. Hvilken fordel er det for oss vinylentusiaster at markedsplassen flommes over av sekunda produkter?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hva om noen av disse isteden hadde tilbudt et nytt og forbedret vinylprodukt enn bare å melke kua som allerede sto på slaktervogna. Hvilken fordel er det for oss vinylentusiaster at markedsplassen flommes over av sekunda produkter?
Optimisten ville sagt at først strømmer pengene til vinylen, så kommer kvaliteten.

Tilsier erfaringen med plateselskapene at optimisme er berettiget?
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.801
Antall liker
2.785
Torget vurderinger
1
Dette er jo litt artig. Men er det snakk om å få lagd nye platepresser? Har jo lest om at det er bare en håndfall av de gamle pressene som overlevde CD-alderen og nå nærmest repareres med strips og hesjestreng for å hplde det gående! Det må da være mulig å få lagd nye presser med litt mer av dagens teknologi? Og slik at vi er litt mer sikre på at kvaliteten på platene blir jevnt høy? Nå går det litt over stokk og stein etter hva jeg forstår....!
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Ja man lapper i sammen rundt omkring....Vinyl | optimal media

"The search for its authentic sound has taken us to Finland and Moscow. We purchased old pressing machines and spare parts, even revived an exhibit from the Museum of Technology in Berlin."

Men det finnes veldig gode presser der ute, bl.a QRP og Pallas. Problemet er ikke pressene slik jeg hører det, det er grunnarbeidet. Hvilken master og jobben med denne og prosessen videre. Det er ikke så mange, mener jeg, som gjør dette skikkelig men de gjør det til gjengjeld veldig bra.

Det meste omkring vinyl produksjon i dag er hastverks arbeid. Man har hoppet på en trend og vil ha penger på bok i en fart. Satser imidlertid på at Sony ønsker å selge kvalitet, vi får se....
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Dette er jo litt artig. Men er det snakk om å få lagd nye platepresser? Har jo lest om at det er bare en håndfall av de gamle pressene som overlevde CD-alderen og nå nærmest repareres med strips og hesjestreng for å hplde det gående! Det må da være mulig å få lagd nye presser med litt mer av dagens teknologi? Og slik at vi er litt mer sikre på at kvaliteten på platene blir jevnt høy? Nå går det litt over stokk og stein etter hva jeg forstår....!
Det er positivt at Sony har bestemt seg for å produsere i Japan, det innebærer høyt fokus på kvalitet. Dette blir helt sikkert veldig bra.
Men vinylsnurre har jeg ikke, her går det i streaming og kassetter. Hmmm.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.801
Antall liker
2.785
Torget vurderinger
1
Jo, har noen platesamlinger stående og en gammel Thorens her, men har ikke fått prøvd det enda. Det er like mye fenomenet som fascinerer.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Dette er jo litt artig. Men er det snakk om å få lagd nye platepresser? Har jo lest om at det er bare en håndfall av de gamle pressene som overlevde CD-alderen og nå nærmest repareres med strips og hesjestreng for å hplde det gående! Det må da være mulig å få lagd nye presser med litt mer av dagens teknologi? Og slik at vi er litt mer sikre på at kvaliteten på platene blir jevnt høy? Nå går det litt over stokk og stein etter hva jeg forstår....!
Hvis Technics' gjenoppliving av 1200-spillerne er en indikasjon om hva japanerne får til når de vil, kan man jo drømme om at Sony vil lage nye presser med ny teknologi. Da blir resultatet bra og bedre enn før, slik tilfellet er med SL1200.

Skader ikke å drømme.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.432
Antall liker
35.219
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette er jo litt artig. Men er det snakk om å få lagd nye platepresser? Har jo lest om at det er bare en håndfall av de gamle pressene som overlevde CD-alderen og nå nærmest repareres med strips og hesjestreng for å hplde det gående! Det må da være mulig å få lagd nye presser med litt mer av dagens teknologi? Og slik at vi er litt mer sikre på at kvaliteten på platene blir jevnt høy? Nå går det litt over stokk og stein etter hva jeg forstår....!
Det er positivt at Sony har bestemt seg for å produsere i Japan, det innebærer høyt fokus på kvalitet. Dette blir helt sikkert veldig bra.
Men vinylsnurre har jeg ikke, her går det i streaming og kassetter. Hmmm.
Hvis den primære målgruppen er gjenutgivelser for analretentive japanske audiofile kommer det i hvert fall til å se pent ut og koste skjorta.
Initially it is anticipated that the records produced will be primarily older Japanese reissues, which will mainly be sold within Japan – though some newer albums will also be produced, according to reports from Nikkei Asian Review.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva om noen av disse isteden hadde tilbudt et nytt og forbedret vinylprodukt enn bare å melke kua som allerede sto på slaktervogna. Hvilken fordel er det for oss vinylentusiaster at markedsplassen flommes over av sekunda produkter?
Hvorfor skal produktet bli annenrangs?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Hva om noen av disse isteden hadde tilbudt et nytt og forbedret vinylprodukt enn bare å melke kua som allerede sto på slaktervogna. Hvilken fordel er det for oss vinylentusiaster at markedsplassen flommes over av sekunda produkter?
I "gamle dager" sto japanerne for den desidert beste vinylpressinga på planeten.....
Håper at gamle kunster ikke er glemt.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Dette er jo litt artig. Men er det snakk om å få lagd nye platepresser? Har jo lest om at det er bare en håndfall av de gamle pressene som overlevde CD-alderen og nå nærmest repareres med strips og hesjestreng for å hplde det gående! Det må da være mulig å få lagd nye presser med litt mer av dagens teknologi? Og slik at vi er litt mer sikre på at kvaliteten på platene blir jevnt høy? Nå går det litt over stokk og stein etter hva jeg forstår....!
Det er positivt at Sony har bestemt seg for å produsere i Japan, det innebærer høyt fokus på kvalitet. Dette blir helt sikkert veldig bra.
Men vinylsnurre har jeg ikke, her går det i streaming og kassetter. Hmmm.
Hvis den primære målgruppen er gjenutgivelser for analretentive japanske audiofile kommer det i hvert fall til å se pent ut og koste skjorta.
Initially it is anticipated that the records produced will be primarily older Japanese reissues, which will mainly be sold within Japan – though some newer albums will also be produced, according to reports from Nikkei Asian Review.
Ikke så negativ nå Asbjørn. Ser det pent ut og koster skjorta så er kvaliteten sikkert på topp også.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Dette er jo litt artig. Men er det snakk om å få lagd nye platepresser? Har jo lest om at det er bare en håndfall av de gamle pressene som overlevde CD-alderen og nå nærmest repareres med strips og hesjestreng for å hplde det gående! Det må da være mulig å få lagd nye presser med litt mer av dagens teknologi? Og slik at vi er litt mer sikre på at kvaliteten på platene blir jevnt høy? Nå går det litt over stokk og stein etter hva jeg forstår....!
Hvis Technics' gjenoppliving av 1200-spillerne er en indikasjon om hva japanerne får til når de vil, kan man jo drømme om at Sony vil lage nye presser med ny teknologi. Da blir resultatet bra og bedre enn før, slik tilfellet er med SL1200.

Skader ikke å drømme.
Flere store reklameboards for Technics hifi i Tokyo i disse dager. Ser i hvertfall ut til at Technics legger et par kroner i det....
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Når etterspørselen er så stor som den er om dagen må noe gjøres med produksjonen, dagens presser er ikke så mange og de vil slite etter hvert. Noe må gjøres med selve stamperen også, men det er visstnok noe på gang. Laser produsert stamper har jeg hørt rykter om.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Bruk av ordet analretentiv tyder på USENET-bakgrunn. :)

Uansett, jeg har ingen problemer med å betale (mer) for gode utgivelser på vinyl, gitt at kvaliteten er god. Jeg er veldig lei av å kjøpe nye skiver til 2-300 som har støy, hakk og fingeravtrykk lenge før mine klamme hender har besudlet produktet.
 
V

vinyl-mannen

Gjest
Helt enig Brummund, kvalitetskontrollen virker å være fraværende mange ganger.
Er vel kun profitt som står i hodet på aktørene?
Kjøper det meste av nyere plater på Dipper, opplever aldri noe problemer med å få byttet eller penger tilbake.
Handler man på nett er det kanskje mere kronglete?
Eller er det som med de dårlige grønnsakene man handler på Rema. Som en tenker at nei, disse skal jeg gå tilbake med
men det skjer ikke?

Ellers fant jeg denne:
Hvis man ikke er en totalt uptight analretentiv type, så kan man jo være en type, der bare slipper verbal myldrebæ ud af kraniet hele tiden.
Ha en god søndag
:cool:
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men han blir ikke mindre nevrotisk av å slutte med vinyl, det er bare noe han innbiller seg. Når man har så nevrotisk forhold til vinylen sin så vil bare fokus for nevrosene endre seg hvis han eliminerer den. :rolleyes:
 
A

ANM

Gjest
Hva om noen av disse isteden hadde tilbudt et nytt og forbedret vinylprodukt enn bare å melke kua som allerede sto på slaktervogna. Hvilken fordel er det for oss vinylentusiaster at markedsplassen flommes over av sekunda produkter?
I "gamle dager" sto japanerne for den desidert beste vinylpressinga på planeten.....
Håper at gamle kunster ikke er glemt.
Det er legitimt å mene at japanpressings var av god kvalitet, men jeg er ikke enig i at det var en generell sannhet. Mange japanutgivelser fremsto som svært blodfattige. Det til side, å tro at et multinasjonalt selskap som Sony kommer til å tilføre nypressingsmarkedet et friskt pust av uovertruffen kvalitet er blåøyd.

Jeg har aldri latt meg sjarmere av japanernes evne til å gjør mye styr ut av ingenting og mener de har kommet med mer søppel en kvalitet, Sony er ikke et unntak.
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Enig. En del japanpressinger som har utpreget U-kurve (mye i toppen og bassen og slank mellomtone). Mange er selvsagt også veldig bra, spesielt mange flotte covere, insert og slikt.
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Man kan kanskje skille mellom lyden/mastring på japanske utgivelser og selve pressingen/kvaliteten på vinylen. Jeg synes at pressingene var veldig bra men ikke særlig begeistret for lyden på det meste av det jeg har. Selvfølgelig unntak der også. Men vinylen var som regel tyst som graven og bedre enn det meste annet.
 
Topp Bunn