Høyttalere Sonus Faber Venere 2.5. Noen som har dem eller hørt dem?

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Den 13.11.14 skal Soundgarden åpne ny butikk i senteret Horisont i Åsane. Så i den anledning selger de
Sonus Faber Venere 2.5 til redusert pris. Så lurer på å teste dem ut. De får jo god kritikk.
Men hva sier folket??

Lurte om noen har hørt disse eller bedre, eier selv og kan fortelle litt om hva du syns om lyden?
Gjerne si litt om hvilken elektronikk som blir brukt og størrelse på rommet de står i.

På forhånd takk :)

Mvh Øyvind
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Hørt de i hjem med nyere McIntosh imponerte ikke veldig i diskanten eller byggekvalitet. Bass og trykk var meget bra. Diskanten er ikke dårlig men heller ikke på høyde med noen av de italienske Sonus Faber jeg har hørt mye på. De ble forøvrig levert tilbake til butikk.

Har og hørt de stativ Venere på Hegel H300. Jeg synes heller ikke det imponerte, Dynaudio Focus 160 som du jo har var langt langt bedre i mine ører. Den gang avskrev jeg de kinesiske Sonus Faber for godt, selv om de hadde vært perfekte for min økonomi der og da.

Men om tilbudet er godt kan de jo være en god match med H160, den skal vel være hakket bedre enn H300 på mange punkter har jeg lest.

edit + PS + OT : finner ikke info om tilbudet på websiden dems, men vet du om det er noe tilbud på JBL 4xxx serien ? :)
 
Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hvis du foretrakk Dynaudioene så tror jeg faktisk jeg dropper det kjøpet ja :) Tror ikke våre ører for lydsignatur er helt ulik.
Det er alltid noe med de Dynaudioene som trekker meg tilbake. Så kanskje man skal holde seg litt der :)
Er litt sugen på de de nye Dynaudio Contour S1.4 Limited Edition. Koster 30K. Har stand 6 fra før, så der får man
adapterplate slik at høyttalerne skrues rett på stativet. Får se. Kanskje spare seg de pengene for Venerene og
legge de i en pott til S1.4 LE istedet??

Takker for tilbakemelding Ulf ;) Det e najs.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Dynaudio Contour S1.4er magi. Og utrolig flotte i rosetre finish, synes jeg. Der snakker vi rett og slett nytelse å høre på.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jo jeg hadde S1.4 før. Men var dum nok å selge de :) Nå har de kommet ut i en Limited Edition. Oppgradert internkabling, delefilter og
diskanten. Så den skal vist være enda bedre, om man skal tro på det :) Får se hvor stor fristelsen blir.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Limited Edition er nok verdt en tur på Soundgarden for en demo vil jeg tro. Så du min edit / OT lenger opp ? :rolleyes:
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Fikk epost om dette tilbudet. Er jo rett borti gaten omtrent. Nye senteret åpner i Åsane der jeg bor.
JBL er ikk med i tilbudet dessverre. Av høyttalere er det kun Venere 2.5 som blir solgt til 14999,- og
Aura 50 til 6999,- Du vurderer JBL 4 serien?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg mener at du får veldig mye for pengene om du får de for 15000 kr.Har hørt disse og de serverer nydelig lyd med et lite snev av "slør" over det hele.
De er med andre ord ikke så "friske" i diskant og mellomtone.Men de er etter min mening et kupp til 15000 kr.
Mvh Kenneth
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.630
Antall liker
32.532
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Jeg mener at du får veldig mye for pengene om du får de for 15000 kr.Har hørt disse og de serverer nydelig lyd med et lite snev av "slør" over det hele.
De er med andre ord ikke så "friske" i diskant og mellomtone.Men de er etter min mening et kupp til 15000 kr.
Mvh Kenneth
Stemmer inn her, de er bra og til 15K nye får du mye for pengene;)
Fås jo også i wood-finish om du vil unngå gloss black/white:)
Du har det vel kanskje friskt nok med Hegel H160/Hegel HD20 oyvindl85:rolleyes:

gismo
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.257
Antall liker
9.046
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
kansje jeg må sende deg bort så du kan hente meg et par? ;)
 

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Innlegg
579
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Hei

Den 13.11.14 skal Soundgarden åpne ny butikk i senteret Horisont i Åsane. Så i den anledning selger de
Sonus Faber Venere 2.5 til redusert pris. Så lurer på å teste dem ut. De får jo god kritikk.
Men hva sier folket??

Lurte om noen har hørt disse eller bedre, eier selv og kan fortelle litt om hva du syns om lyden?
Gjerne si litt om hvilken elektronikk som blir brukt og størrelse på rommet de står i.

På forhånd takk :)

Mvh Øyvind
Vet du om de sender også?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Tror jeg må ta meg en tur innom nye Soundgarden på Horisont senere i dag. Er jo bare en halvtimes spasertur unna. Noen som vet om de kjører andre tilbud enn i annonsen, f.eks pleier jo Soundgarden ved ymse anledninger å ha kampanjer ála 15% eller 20% avslag på alt i butikk.
 

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2013
Innlegg
359
Antall liker
150
Sted
Sandnes (Rogaland)
Torget vurderinger
7
Gjelder tilbudet på Venere 2.5 kun ved kjøp i butikk ?

Inge som vet noe om dette ?

Har fått mail fra Soundgarden ang tilbud/feiring i forb med åpningen av butikken i Åsane, men finner ikke noe vedr Venere 2.5 ?

Er på jakt etter et par Venere 2.5 så det hadde jo passet godt å kunne handlet seg et par til en meget god pris !
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Gjelder tilbudet på Venere 2.5 kun ved kjøp i butikk ?

Inge som vet noe om dette ?
Det er jo bare å ta en telefon og høre.

Har sendt dem en mail med forespørsel om handel.

Så får jeg se om det blir noe av det ?
Jeg vil tro du uansett vil få en del avslag, men at du muligens må møte opp personlig i butikken på Horisont for å få avslaget på 5000 kr. Ellers pleier Soundgarden i Bergen å gi god rabatt under nattåpent i desember en gang.
 

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2013
Innlegg
359
Antall liker
150
Sted
Sandnes (Rogaland)
Torget vurderinger
7
Gjelder tilbudet på Venere 2.5 kun ved kjøp i butikk ?

Inge som vet noe om dette ?
Det er jo bare å ta en telefon og høre.

Har sendt dem en mail med forespørsel om handel.

Så får jeg se om det blir noe av det ?
Jeg vil tro du uansett vil få en del avslag, men at du muligens må møte opp personlig i butikken på Horisont for å få avslaget på 5000 kr. Ellers pleier Soundgarden i Bergen å gi god rabatt under nattåpent i desember en gang.

Har dessverre ikke mulighet for å kjøre fra Sandnes til Bergen for å ordne en handel.

Takk for tips vedr rabatter i forb med nattåpent i desember.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
en av mine største nedturer i butikk var nevnte høytaler på Hegel elektronikk, tok meg under ti sekunder for å pent be om at de skrudde masse hakk ned, makan til aggresiv og uoppløst lyd har jeg sjelden vært borte i, tror nok både oppsettet og rommet var jobbet lite med, men for en nedtur det ble,ikke slik jeg husker sonus i det hele tatt .....
 

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2013
Innlegg
359
Antall liker
150
Sted
Sandnes (Rogaland)
Torget vurderinger
7
en av mine største nedturer i butikk var nevnte høytaler på Hegel elektronikk, tok meg under ti sekunder for å pent be om at de skrudde masse hakk ned, makan til aggresiv og uoppløst lyd har jeg sjelden vært borte i, tror nok både oppsettet og rommet var jobbet lite med, men for en nedtur det ble,ikke slik jeg husker sonus i det hele tatt .....

Elektronikken til disse (venere 2.5 eller 3.0) er enda ikke helt bestemt.

Jeg holder på å bygge opp ett anlegg nr 2 i et dedikert rom.

Jeg vil nok teste litt med Hegel komponentene mine, men de blir nok mest sannsynlig stående der de er pr i dag sammen med VA :)

Er åpen for forslag til elektronikk som passer sammen med Venere 2.5 og 3.0

Har foreløpig Bladelius og Audionet som mulige kandidater på elektronikksiden.

Innspill mottas med takk :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.429
Antall liker
35.218
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har selv hørt VA med Hegel 200 - ikke dum kombinasjon det der altså..
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei.

Takker alle som har svart. Har vært på jobb til nå og har ikke kunne gitt noen lyd. Vært innom og tittet på mobilen, men ikke
fått skrevet svar.

Jeg har vel bestemt meg for ikke å kjøpe disse. Blir det oppgradering igjen så blir det enten:
* Dynaudio Contour S1.4 LE
*Sonus Faber Olympica 1

Som svar til alle som lurer på dette tilbudet på Venere 2.5 til 14.999,- . Dette gjelder kun 10 par i sort eller hvit som må bestilles
i den nye butikken på Horisont senteret.
Men ja, det kommer sikkert flere tilbud oppunder jul og nyttår :)

Takk igjen til alle innspill :)

Mvh Øyvind
 
Sist redigert:

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2013
Innlegg
359
Antall liker
150
Sted
Sandnes (Rogaland)
Torget vurderinger
7
Hei.

Takker alle som har svart. Har vært på jobb til nå og har ikke kunne gitt noen lyd. Vært innom og tittet på mobilen, men ikke
fått skrevet svar.

Jeg har vel bestemt meg for ikke å kjøpe disse. Blir det oppgradering igjen så blir det enten:
* Dynaudio Contour S1.4
*Sonus Faber Olympica 1

Som svar til alle som lurer på dette tilbudet på Venere 2.5 til 14.999,- . Dette gjelder kun 10 par i sort eller hvit som må bestilles
i den nye butikken på Horisont senteret.
Men ja, det kommer sikkert flere tilbud oppunder jul og nyttår :)

Takk igjen til alle innspill :)

Mvh Øyvind
Kan jeg tolke deg slik Øyvind, at det med sikkerhet kun er mulig å handle Venere 2.5 (tilbud 14.999,-) ved personlig oppmøte og handel i butikken i Bergen ?
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Ja det tilbudet som var på mail gjaldt 10 par Venere 2.5 som måtte bestilles i butikken på Horisont senteret.

Mvh Øyvind
 

olebrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2006
Innlegg
139
Antall liker
85
Sted
Kristiansund
Her er mitt anlegg.
Har Venere 3.0 med Parasound elektronikk (P5 og A21). Synes det spiller fint og tror parasound hjelper til i det øvre område så det ikke spiller for lyst i diskant område. Har hørt 3.0 med hegel elektronikk og det mener jeg hadde en lysere klang. Også testet de jeg har selv med en onkyo 5007. Men den har ikke noe å stille opp mot parasound oppsettet. Liker utseende på høyttalerne godt og er godt fornøyd. Men siden jeg spiller mye rock som AC/DC,Mettalica osv så savnet jeg litt trøkk i bassen. Har derfor i dag 2 stk suber av merket REL i systemet. 1 stk REL T5 og 1 stk REL 528 SE.
 

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2013
Innlegg
359
Antall liker
150
Sted
Sandnes (Rogaland)
Torget vurderinger
7
Ja det tilbudet som var på mail gjaldt 10 par Venere 2.5 som måtte bestilles i butikken på Horisont senteret.

Mvh Øyvind
Ok. Takk for svar.

Jeg har uansett sendt dem en mail vedr et kjøp.

PS: Dersom det finnes en ærlig og hifi engasjert sjel her på forum med tilhold i Bergen/omegn som er villig til å ta på seg oppgaven med å gjennomføre en handel for meg, så er det av stor interesse.

Dersom noen påtar seg oppgaven vil jeg overføre penger for å dekke kjøp og frakt (til Sandnes) på forskudd for dette.

Muligens alt for mye å be om, men jeg prøver nå uansett :)
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.417
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
hei fikk hørt litt naim sammen med venere her om dagen og, ikke allerverst kombo det heller virket det som, men de brukte kun naim uniti , lyden virket sømløs og fin men låt for min del litt for mye utstilling og for lite følelser/ føltes litt forsiktige ut men som sagt samstemt og fint og ,go balanse av det lydbildet de ga:)
så trur naim også kan være et godt valg
har ikke hørt annet på venere så kan ikke uttale meg om det fulle potensiale til de :)
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.630
Antall liker
32.532
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Her er mitt anlegg.
Har Venere 3.0 med Parasound elektronikk (P5 og A21). Synes det spiller fint og tror parasound hjelper til i det øvre område så det ikke spiller for lyst i diskant område. Har hørt 3.0 med hegel elektronikk og det mener jeg hadde en lysere klang. Også testet de jeg har selv med en onkyo 5007. Men den har ikke noe å stille opp mot parasound oppsettet. Liker utseende på høyttalerne godt og er godt fornøyd. Men siden jeg spiller mye rock som AC/DC,Mettalica osv så savnet jeg litt trøkk i bassen. Har derfor i dag 2 stk suber av merket REL i systemet. 1 stk REL T5 og 1 stk REL 528 SE.
Flott anlegg olebrum:)
Vet at SF og REL fungerer flott sammen.

gismo
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.531
Antall liker
1.053
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Sonus uten følelser med pistrete Helgel høres ut som verste combo ever spør du meg:cool:, men det kunne sikker fungert tilfredstillende med en god gammel sony ES\Accuphase forsterker. Nye Sonus er tydeligvis bare "nok en høyttaler i mengden" type. Mangler karakter styrken til de eldre.
Nei dere må nok dessverre på bruktmarkedet å finne dere noen gode gamle ekte Italienere skal dere få sjelen i musikken tilbake.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Sonus uten følelser med pistrete Helgel høres ut som verste combo ever spør du meg:cool:, men det kunne sikker fungert tilfredstillende med en god gammel sony ES\Accuphase forsterker. Nye Sonus er tydeligvis bare "nok en høyttaler i mengden" type. Mangler karakter styrken til de eldre.
Nei dere må nok dessverre på bruktmarkedet å finne dere noen gode gamle ekte Italienere skal dere få sjelen i musikken tilbake.
Hvilken Hegel tenker du på da?
Jeg har Venere 3.0 og H300 og vil påstå at det spiller temmelig bra ..
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Sonus uten følelser med pistrete Helgel høres ut som verste combo ever spør du meg:cool:, men det kunne sikker fungert tilfredstillende med en god gammel sony ES\Accuphase forsterker. Nye Sonus er tydeligvis bare "nok en høyttaler i mengden" type. Mangler karakter styrken til de eldre.
Nei dere må nok dessverre på bruktmarkedet å finne dere noen gode gamle ekte Italienere skal dere få sjelen i musikken tilbake.
Hvilken Hegel tenker du på da?
Jeg har Venere 3.0 og H300 og vil påstå at det spiller temmelig bra ..
det har jo med smak og ikke minst rom å gjøre, min opplevelse var såpass jævlig at jeg ikke skjønner at de kan la folk høre på oppsettet slik det sto, på toppen av det hele var det koblet opp med kabler man helst ikke bruker på lystklingende oppsett også, så alt i alt vil jeg si at oppsettet hadde de verst tenkelige arbeidsforhold, men det fristet absolutt ikke å høre på slik det sto
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
@ Hemipheres : er vel kun Venere som lages i Kina, de andre nye Sonus Faber modellene lages fortsatt i Italia. Se og hør feks på en av de rimeligste, Sonus Faber Minima Vintage. De holder på den gamle kvaliteten.

Venere er vel SF's forsøk på billigmodell til en folkelig pris og da blir lyden og byggekvaliteten veldig lik billigseriene til andre produsenter. Man finner ikke de mest påkostede elementene eller håndlagede kabinetter akkurat.

 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Synes det er mange som mener mye om Venere, men tydeligvis ikke har hørt dem, men har lest eller oppfattet noe andre har sagt i en diskusjon på enten dette eller andre forum. Det er også litt underlig at trådstarter raskt forkaster Venere 2.5 etter at et par stykker har kommentert litt negativt om dem. Her kommer det gyldne verset inn i bildet igjen; hør selv og gjør deg opp dine egne selvstendige meninger. Det er dine ører som skal leve med høyttalerne og dens lyd, ikke andre. Og lyd er i høyeste grad subjektivt.

Jeg har selv levd lykkelig med Venere 2.5 en stund nå og kjenner ikke igjen "piggtråd"-beskrivelsen av lyden i det hele tatt. Venere 2.5 er mer tilstede i toppregisteret enn Sonus faber tidligere har vært kjent for og har et høyere "fun-factor"-nivå enn jeg har opplevd fra tidligere Sf-modeller, men det skal grov mistilpasning enten mellom elektronikk eller rom for å få dem til å låte skarpt og "piggete". Bassen går overraskende dyp, og satt opp i et for lite rom kan det fort bli for mye av det gode. Mitt rom er 16 kvm og passer høyttalerne perfekt. Av elektronikk bruker jeg i dag Naim og har også brukt Marantz med godt resultat, men har aldri forsøkt Hegel eller McIntosh bare så det er sagt.

Byggekvaliteten er naturlig nok ikke på høyde med tidligere, og nåværende Sf-kreasjoner, men det har jo vært firmaets mening med Venere, å kunne tilby en ny og litt "nylåtende" høyttaler i en prisklasse de ikke har vært tilstede i tidligere.

Synes det er synd om Soundgarden fremviser Venere 2.5 på en slik måte at de låter som det er blitt beskrevet tidligere i tråden her, for etter min mening er det ikke representativt for høyttalerens prestanda i det hele tatt. Min anbefaling til trådstarter er å forsøke å få til et hjemlån og høre selv.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Synes det er mange som mener mye om Venere, men tydeligvis ikke har hørt dem, men har lest eller oppfattet noe andre har sagt i en diskusjon på enten dette eller andre forum. Det er også litt underlig at trådstarter raskt forkaster Venere 2.5 etter at et par stykker har kommentert litt negativt om dem.
Kan ikke helt se hvor i tråden du finner at trådstarter har disset Venere 2.5. Var nå selv inne på tanken om å tilby ham hjelp med kjøp, men fant ut at det ble litt mye arbeid en fredagsettermiddag.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg avskrev Venere 2.5 noe grunnet beskrivelse av lyden og at eg etter nærmere ettertanke ikke tror Venere serien vil gjøre
det "rette" likevel. Jeg ble litt nysgjerrig pga av tilbudet som var rett utenfor stuedøren min, omtrent :)
Har nettopp hatt Cremona Auditor som jeg syns var litegrann for tynn i bassen for min smak. Nydelig
lyd for all del. Men tror at hvis jeg skal kjøpe noe nytt blir det Dynaudio Contour S1.4 Limited Edition.
Dynaudio har ALLTID vært en av mine store favoritter. Og tror det egentlig er veien og gå.

Men sier igjen, tusen takk for alle innspill. Det er kjekt å ha en plass som Sentralen og få litt feedback :)
Vi er alle en herlig gjeng med samme interesse. Kjekt å dele litt erfaring.

Mvh Øyvind
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.531
Antall liker
1.053
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Jeg mente da at "feil" Hegel og livlige sonus ikke høres bra ut. For all del er billige sonus spennende, men det er liksom ikke sonus lenger. Blir vel som en Bentley med 1,9TDI.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Synes det er mange som mener mye om Venere, men tydeligvis ikke har hørt dem, men har lest eller oppfattet noe andre har sagt i en diskusjon på enten dette eller andre forum. Det er også litt underlig at trådstarter raskt forkaster Venere 2.5 etter at et par stykker har kommentert litt negativt om dem.
Kan ikke helt se hvor i tråden du finner at trådstarter har disset Venere 2.5. Var nå selv inne på tanken om å tilby ham hjelp med kjøp, men fant ut at det ble litt mye arbeid en fredagsettermiddag.
My bad, forvekslet trådstarter med acdc81.
 
Topp Bunn