SONOS og NAS

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Hei

Har et Sonos system bestående av en Bridge koblet med kabel til router, og en Sonos Connect koblet til forsterkeren i anlegget. Ser at det blir stadig mer musikk lagret på disk, foreløpig på min PC, og ser behovet for en NAS. Har en liggende, men har ikke koblet den opp ennå. Da det begynner å bli "trangt om plassen" når det gjelder tilkoblinger til routeren er spørsmålet om det går an å koble NAS-en rett i Sonos Connect? Vet jo forsåvidt at det går an, men blir det vellykket? Eller gir det utslag i dårlig ytelse, ustabilitet osv? Noen som har prøvd?
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det høres ut som du bør skaffe deg en switch. Disse fås fra 4 porter og opp, pris fra en hundrings og opp.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Det høres ut som du bør skaffe deg en switch. Disse fås fra 4 porter og opp, pris fra en hundrings og opp.
Ja, etter å ha prøvd litt frem og tilbake falt jeg på den løsningen jeg også. I følge en tekniker hos Sonos er ikke Sonos enhetene så glad i slike switcher bestandig, men å kjøre en pc og NAS-en på switchen fungerer helt utmerket.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det ligger i produktets natur at Sons teknikere får henvendelser fra brukere som har mye rart koblet til.

I utgangspunktet er ikke oppgaven til en switch særlig komplisert og om Sonos hevder at switchingen i seg selv, korrekt utført - er noe boksene deres ikke liker så har de nok et noe, skal vi si fleksibelt forhold til vedtatte standarder når de designere produktene sine :)
 

Fenris

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2008
Innlegg
104
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det enkleste vil være at koble NAS til din Bridge som jo har 2 porte. Da slipper du en switch, men begge dele har fungert for meg.



Hei

Har et Sonos system bestående av en Bridge koblet med kabel til router, og en Sonos Connect koblet til forsterkeren i anlegget. Ser at det blir stadig mer musikk lagret på disk, foreløpig på min PC, og ser behovet for en NAS. Har en liggende, men har ikke koblet den opp ennå. Da det begynner å bli "trangt om plassen" når det gjelder tilkoblinger til routeren er spørsmålet om det går an å koble NAS-en rett i Sonos Connect? Vet jo forsåvidt at det går an, men blir det vellykket? Eller gir det utslag i dårlig ytelse, ustabilitet osv? Noen som har prøvd?
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Det enkleste vil være at koble NAS til din Bridge som jo har 2 porte. Da slipper du en switch, men begge dele har fungert for meg.



Hei

Har et Sonos system bestående av en Bridge koblet med kabel til router, og en Sonos Connect koblet til forsterkeren i anlegget. Ser at det blir stadig mer musikk lagret på disk, foreløpig på min PC, og ser behovet for en NAS. Har en liggende, men har ikke koblet den opp ennå. Da det begynner å bli "trangt om plassen" når det gjelder tilkoblinger til routeren er spørsmålet om det går an å koble NAS-en rett i Sonos Connect? Vet jo forsåvidt at det går an, men blir det vellykket? Eller gir det utslag i dårlig ytelse, ustabilitet osv? Noen som har prøvd?
Tja... jeg satte den først opp koblet rett i min Connect player. Det fungerte helt fint, men går tregt å overføre musikk til NAS, i alle fall i mengder. Dessuten var ikke NAS-en SÅ lydløs som jeg hadde håpet på, så jeg lar gjerne være å ha den stående sammen med resten av anlegget. Koblet den derfor direkte i router uten videre sermoni, det fungerte veldig bra, men blir litt upraktisk for meg. Fungerer utmerket koblet via en switch også, slik jeg har det nå. Det eneste som ikke fungerte var faktisk å koble NAS til Bridge, da ble ikke NAS-en funnet på nettverket. Men, mulig det hadde fungert om jeg hadde koblet den til bridgen første gang, alternativt kjørt installasjonen en gang til mens den var koblet til Bridge...?
 
Topp Bunn