SOEDAL. Min hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Dette er et meget interessant produkt.

    Kretsløpet er laget av Tim de Paravicini (EAR, Quad etc). Først produsert i 1985. Nyprodusert i 2023 med forbedringer på kjøling, komponentkvalitet og strømforsyning.

    Lyden er massiv med digert lydbilde, fabelaktig bass og en magisk mellomtone helt på høyde med Quad 34/306.

    Jeg er ganske betatt av denne forsterkeren. Lyden er helt nydelig. Dessverre leverer den bare 25w. Dette er litt lite når jeg bruker de tungdrevne KEF LS50 Meta. Det duger 95% av tiden, men så lenge jeg bruker de fantastiske Metaene vil jeg ha en annen forsterker tilgjengelig for de gangene jeg vil dra på litt ekstra.

    Dette er en "Stayer". Jeg anser den som min nye hovedforsterker. Vil dog ha et alternativ til de situasjonene hvor det kreves litt mer effekt, så tiden vil vise om dette behovet vil bli dekket av Quad 306 (50w) eller Quad Artera Power. (140w)

    Med en annen høyttaler vil A1 for min del kunne være en "Endgame" forsterker. Den er så god.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Veldig spennende forsterker! Har hørt den ved to anledninger og den gjør mye riktig og viktigst av alt - den spiller musikk.
    Absolutt. Den har en lyd som umiddelbart oppleves som riktig.
    Mellomtonen er meget realistisk gjengitt , slik jeg ser det.

    Jeg opplever lyden som "direktekoblet" og uprossessert. Det er rart dette med forsterkere, og forsåvidt også kilder, at enkelte produkter gir en opplevelse av å lytte direkte inn i innspillingen fremfor en prosessert versjon.

    Dette produktet er unikt. Man får 25 w klasse A til en pris som er relativt lav. Sugdens alternativ ligger nå på 40 tusen +.
    Har du høyttalere og lyttevaner som passer for et slikt produkt så er dette en av vår tids største "No brainers".
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.952
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Interessant at du skriver «direktekoplet», jeg har også en klasse A amp nå, (Merke uvesentlig utover dette/i din tråd) og beskrev også at det føles som om den er «på», -hvilket klasse A jo også er teknisk sett. Også dette med at lyden er massiv og har stort lydbilde. Klasse A egenskaper? Kult at du er fornøyd:)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.418
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Dette er et meget interessant produkt.Med en annen høyttaler vil A1 for min del kunne være en "Endgame" forsterker. Den er så god.
    Bytt høyttalere så er 25W mer en nok. Tror feks at Fantorangene vil være en meget god match. Strandberg Sonora som selges temmelig fordelaktig for tiden tror jeg også vil spille helt nydelige toner med din forsterker. Selv har jeg hørt den med Harbeth P3ESR og det var også en bra match men da er man tilbake til der du er nå omtrentlig.

    Nyt musikken!
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Selv har jeg hørt den med Harbeth P3ESR og det var også en bra match men da er man tilbake til der du er nå omtrentlig.
    Del gjerne inntrykkene dine med den på P3ESR, ble den litt tungpustet på disse?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.418
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Del gjerne inntrykkene dine med den på P3ESR, ble den litt tungpustet på disse?
    Nei, opplevdes ikke slikt. Fantastiske mellomtoner, nydelig på vokal. Nydelig på jazz. Men spiller ikke opp til "dans". Kan man leve med slike kompromisser så er det jo ikke noe problem. For meg vet jeg at rastløsheten hadde meldt seg etter en stund.

    Jeg ser lett for meg at din forsterker hadde trivdes med noe som er mer lettpustet. Eldre Snell, Monitor Audio R352, Audio Note, QLN 313, Dali 104 + + + +
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Denne A1 gjør noe med lyden som jeg ikke forventer fra en forsterker. Den påvirker totallyden på en måte som jeg kun trodde høyttalere kunne gjøre. Testet den opp mot Quad Artera og deretter Quad 34/306. Den er helt klart min foretrukne forsterker. Jeg hadde aldri forestilt meg at den skulle være så overlegen. Quad Artera og 347306 har tross alt vært ganske overlegent diverse Naim/Xindak/Hegel, rørforsterker mm.

    34/306 gir dog mer effekt så det spiller mer dynamisk i toppene, og dette settet spiller også høyere enn A!.
    Det eneste jeg savner fra A1 er mer effekt. Artera var ekstremt god der (solgt) og 34/306 er bedre, men seriøst, A1 spiller aldeles fenomenalt innen sitt effektområde.

    Quad Artera er nå solgt (med kvaler), 34/306 blir med meg for altid. Musical Fidelity A1 er min klare referanse. Den duger til Ls50 Meta 90% av tiden men skorter på den siste dynamikken. Jeg kunne 10% av tiden gjerne hatt mulighet for å skru ytterligere opp.

    Vurderer et par Vestlyd 12" i tillegg til Meta men har også lyst på et par LRS+ pga det enorme lydbildet. En kompis har LRS+ med Quad Veena som spiller helt hinsides bra. Valgets kval...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn