SME V, probl med antiskating

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg handlet en meget pent og lite brukt SME V for litt tid tilbake og har montert inn en Benz LPs. Dette spiller forsåvit flott, men når jeg nå skal finjustere stifttrykk og antiskating ved hjelp av test LP (HiFi-news test LP)får jeg problemer.
Denne PUen hadde jeg tidligere på en SME 310, som resulterte i suverene sporingsegenskapene ved bruk av denne test LPen. Da justerte jeg stifttrykket til 2,1 gram og det bød ikke på problemer å justere anti-skating.

Det jeg nå opplever er at samme hvor mye jeg vrir på antiskatingknotten så får jeg sporingsproblemer i hø kanal når jeg kjører test-LPen. Det er ikke fordi anti-skatingen ikke fungerer, på helt glatt underlag trekkes armen innover slik som forventet. Minst sporingsfeil får jeg når stifttrykket er på 2,2 gram.

Ja, spilleren står i vater, tallerkenen likeså.

Noen som har en forklaring?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
OivindS skrev:
Det er ikke fordi anti-skatingen ikke fungerer, på helt glatt underlag trekkes armen innover slik som forventet.
Klarer du å stoppe armen i å trekke innover, eller redusere hastigheten den trekkes innover med hvis du vrir nok på antiskatingen? Hvis ikke, høres det ut som det er noe feil med den.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Har merket noe lignende med samme type arm, da med nåletrykk på 2,5 g. Opplevde at jeg ikke fikk nok antiskating på en blank testplate selv om jeg skrudde antiskatingen til 3 g. som er maks. Brydde meg ikke mer om det den gang, da jeg ikke hørte noe galt under vanlig spilling. Er nok dessuten litt preget av å være eks vpi-eier. Vpi mener jo at antiskating er kraftig "oppskrytt".
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er lagerene på SME-arma fullstendig urokkelige? Spør fordi det kan jo minne om noe av det man opplever med et ødelagt lager, evt kalle det et gorillifisert lager på brukte armer.

Håper jo det ikke er tilfelle, men har ikke noen forklaring; annet enn at jeg vil tilføye at jeg ville kun brukt glatt vinyl som veiledende grovmål ift antiskating; det blir ikke rett med glatt skive.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Har du sjekket stifttrykket med en vekt? Kanskje skalaen på armen ikke viser korrekt stifttrykk.
Min Benz LP sporer supert med de anbefalte 1.9 gram i en Ekos SE arm.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
Har merket noe lignende med samme type arm, da med nåletrykk på 2,5 g. Opplevde at jeg ikke fikk nok antiskating på en blank testplate selv om jeg skrudde antiskatingen til 3 g. som er maks. Brydde meg ikke mer om det den gang, da jeg ikke hørte noe galt under vanlig spilling. Er nok dessuten litt preget av å være eks vpi-eier. Vpi mener jo at antiskating er kraftig "oppskrytt".
Jeg hører heller ingen feil ved vanlig spilling. Men hva er nå feil? Når testplaten forteller meg at her er det noe som ikke er riktig, så kan det selvsagt være at det forekommer feil ved kraftige signal som jeg ikke legger merke til.

Vidar P skrev:
Er lagerene på SME-arma fullstendig urokkelige? Spør fordi det kan jo minne om noe av det man opplever med et ødelagt lager, evt kalle det et gorillifisert lager på brukte armer.

Håper jo det ikke er tilfelle, men har ikke noen forklaring; annet enn at jeg vil tilføye at jeg ville kun brukt glatt vinyl som veiledende grovmål ift antiskating; det blir ikke rett med glatt skive.
Lagrene er 100%.
Når jeg nevner glatt underlag så er det glatt vinyl på en testskive.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Har du sjekket stifttrykket med en vekt? Kanskje skalaen på armen ikke viser korrekt stifttrykk.
Min Benz LP sporer supert med de anbefalte 1.9 gram i en Ekos SE arm.
Joda, har sjekket med elektronisk vekt. Jeg synes ellers at den elektroniske vekten stemte forbausende godt med skalaen på armen.
Som nevnt så oppnådde jeg suverene sporingsegenskaper med 310-armen ved hjelp av test skive og justering av stifttrykk og antiskating.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg har hatt litt av samme problematikken med SME V og XV-1s. Ikke at det sporet dårlig i praksis, men jeg hadde vanskeligheter med å få armen til å trekke utover på Cardas sin testplate (anti-skatingtesten). Med Jan Allaerts på SME V var det anderledes, og med XV-1s på DV507MKII likeså.

Det jeg har funnet ut når det gjelder SME V er at det er lurt å sjekke at armen er i lodd i basen (for å forsikre seg om at den følger samme plan som tallerkenen), jeg pleier å vatre armen i tillegg til å vatre spilleren. Dessuten synes jeg armen spiller best når låsemekanismen er åpen, eller i hvert fall ikke tightet helt til, men det kan muligens avhenge av pickup, spiller etc. Skulle jeg gjette vil du i hvert fall få en effekt av dette på Orben.

Det kan også være verdt å forsøke å jobbe litt med posisjonering av din-kontakten, det går tross alt ledninger fra denne og ut i armen.

Ta deg en tur en kveld, så kan vi synse rundt avspilling etc.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Det jeg har funnet ut når det gjelder SME V er at det er lurt å sjekke at armen er i lodd i basen (for å forsikre seg om at den følger samme plan som tallerkenen), jeg pleier å vatre armen i tillegg til å vatre spilleren. Dessuten synes jeg armen spiller best når låsemekanismen er åpen, eller i hvert fall ikke tightet helt til, men det kan muligens avhenge av pickup, spiller etc. Skulle jeg gjette vil du i hvert fall få en effekt av dette på Orben.

Det kan også være verdt å forsøke å jobbe litt med posisjonering av din-kontakten, det går tross alt ledninger fra denne og ut i armen.

Ta deg en tur en kveld, så kan vi synse rundt avspilling etc.
Men hvordan sjekker du at armen er i lodd i basen? Kan det gjøres på noen annen måte enn å sjekke at armbasen er i vater? Jeg skjønner at armen også må være i vater, men det vil den jo være så lenge armen er parallell med tallerkenen, i hvert fall i det ene planet?
Din kontakten har jeg ikke engang tenkt på!

Jeg sier mange takk til en kveld med utveksling av erfaringer og lytteinntrykk :)
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Forstår det slik at det spiller bra på vanlig plate?

Jeg har en Grace 707 arm og i instruksjonsboka til denne står der følgende.

Do not use testrecords with excessive modulation bands to set the bias compensation.

This will result in overcompensation and a resultant loss of fine detail in depht and imagin information.

Kan der være noe hjelp i dette.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
OyvindS, jeg har brukt et vater på den plane delen av hvileanordningen til armen. Jeg har ihvertfall opplevd dette som vesentlig. I det man endrer VTA vil armen utsettes for krefter som er med på å dra den ut av lodd i og med at VTA pinnen ligger til siden for armens vertikale omdreiningsakse.

Anbefaler deg å eksperimentere litt med dette.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
mana skrev:
Forstår det slik at det spiller bra på vanlig plate?

Jeg har en Grace 707 arm og i instruksjonsboka til denne står der følgende.

Do not use testrecords with excessive modulation bands to set the bias compensation.

This will result in overcompensation and a resultant loss of fine detail in depht and imagin information.

Kan der være noe hjelp i dette.
Kan nok være noe i det, men jeg tenker at uansett må det være likt i begge kanaler, selv om man ev kan tillate en smule forvregning dersom det høres bra ut ellers.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
OyvindS, jeg har brukt et vater på den plane delen av hvileanordningen til armen. Jeg har ihvertfall opplevd dette som vesentlig. I det man endrer VTA vil armen utsettes for krefter som er med på å dra den ut av lodd i og med at VTA pinnen ligger til siden for armens vertikale omdreiningsakse.

Anbefaler deg å eksperimentere litt med dette.
Er i gang. Har funnet ut at selv om plint er i vater så er det slett ikke sikkert at armbasen er i vater. Her er det mye som skal stemme. Hvis jeg kun sørger for at armbasen er i vater (da er imidlertid ikke tallerkenen i helt i vater) så stemmer alt, - ingen forvregning å høre på test-skiva!
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Korrekt anti-skating verdi vil avhenge av motstanden nåla blir utsatt for. En test-plate med kraftig rillemodulasjon vil gi mer motstand enn normalt, og man bør være varsom med å stille inn etter en slik alene. Blanke plater helt uten rillemodulasjon vil også gi et feilaktig bilde av motstanden nåla vanligvis møter. Nåla vil ha for liten kontaktflate med rillen, og den nederste delen vil grave seg litt ned i vinylen. Selv om det ikke er rillemodulasjon, vil motstanden være større enn normalt fordi nåla graverer et lite spor. Det beste er nok å følge produsentens anvisninger.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
TomVe skrev:
Blanke plater helt uten rillemodulasjon vil også gi et feilaktig bilde av motstanden nåla vanligvis møter. Nåla vil ha for liten kontaktflate med rillen, og den nederste delen vil grave seg litt ned i vinylen. Selv om det ikke er rillemodulasjon, vil motstanden være større enn normalt fordi nåla graverer et lite spor.
Dette er motsatt av min erfaring. En blank plate vil gi for lite friksjon og scating-kraften blir mindre enn i en normal plate med riller.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
FZ skrev:
TomVe skrev:
Blanke plater helt uten rillemodulasjon vil også gi et feilaktig bilde av motstanden nåla vanligvis møter. Nåla vil ha for liten kontaktflate med rillen, og den nederste delen vil grave seg litt ned i vinylen. Selv om det ikke er rillemodulasjon, vil motstanden være større enn normalt fordi nåla graverer et lite spor.
Dette er motsatt av min erfaring. En blank plate vil gi for lite friksjon og scating-kraften blir mindre enn i en normal plate med riller.
Jeg oppfatter dette også med det motsatte, skating kraften F = m*g*(gnidning koeffisient) * sin(vinkel)
Blir større med større gnidning flater i normal rille. Det er faktisk helt feil etter min mening å se på skating kraft i rille løst spor.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg tror dette kommer litt an på materialet i testplata. På en glassflate blir sikkert friksjonen lav. På min blanke plate i myk vinyl graver nåla et lite spor ved normalt stifttrykk. Det gir mye motstand. Blir omtrent som å dra en høyttaler med spikes bortover parketten. ::) Men poenget er altså at ulike typer testplater fort gir feil resultater; det synes vi å være enige om ;)
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg opplever nøyaktig det samme som OivindS med min SME 309/Benz Ebony og SME 3009 s3/Denon dl160. Begge kombinasjonene sporer best på de aktuelle sporene på Hifi-News´testplate når antiscatingen er justert til max. Det kan neppe være en tilfeldighet og det spørs vel om det er lurt å fravike fabrikantens anbefalinger så drastisk som her er nødvendig for å kunne spille av en testplate.
Jeg skal imidlertid prøve Fosses råd og se hva som skjer.
Jeg lurer på hvor sterk antiscating OivindS måtte bruke da han fikk sin SME V/Benz LPs til å oppføre seg eksemplarisk.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bør en ikke sette antiskate mens plata går med pu nedpå?
 
Topp Bunn