SME tweak

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Fikk et tips av Gert Pedersen ang tweak av SME armer (309, IV, V). Har ikke sett dette før. Noen som har erfaringer å dele?

Tipset er tidligere publisert i HIFI+. Legger ved et foto av artikkelen. Litt dårlig kvalitet desverre, men fullt mulig å lese dersom man forstørrer bildet litt.

Kort fortalt går det ut på å fjerne "broen" over armrøret. Iflg Gregory oppnår man bla forberinger som et mer luftig, dynamisk og levende lydbilde. Ulempen er at man kan skade oppheng og lager dersom man ikke er ytterst forsiktig ved en evt gjenmontering. SME er nok ikke særlig behjelpelige dersom man skader armen. De mener også at tweaket ikke har noe for seg.
 

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og et par kjenninger opplevde samme "forbedringen" når broen ble påmontert en mnd. senere...

Arne K
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Cobra2 skrev:
Og et par kjenninger opplevde samme "forbedringen" når broen ble påmontert en mnd. senere...

Arne K
Tenkte det ja ;D ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så da lar jeg 312 armen være slik konstruktørene har tenkt seg den og brukt mye tid og ressurser på ;)
 
M

musicus

Gjest
Fikk det tipset for ett par år siden av en som hadde fått det av Roy Gregory selv, min SME 10/309 ble utsatt for dette av nevnte herrer, selv lyttet jeg litt til dette før jeg hentet hjem spilleren, og det var nok noe å hente der, men har alikevel av praktiske årsaker valgt å ha på broen etter at V ble montert.

mvh
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Enhver er selvsagt fri til å behandle ens arm som man lyster, men dette virker unektelig en smule ”ånnas” på meg. For det første beskadiger man utseendet på hva som nå er en moderne klassiker, for det andre risikerer man å ødelegge lagrene.

Trenger man ytterligere ” air, life and dynamic freedom” bør en heller vurdere en annen grammofon / arm / pick-up fremfor å voldta SME 300/IV/V.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Man må altså sørge for at eventuelle bruktkjøpte SME-armer bør en tur innom produsenten for sjekk. Jeg ville aldri skrudd fra hverandre en arm i den prisklassen, og trodde ikke at det var spesielt vanlig heller.
 
M

musicus

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Man må altså sørge for at eventuelle bruktkjøpte SME-armer bør en tur innom produsenten for sjekk. Jeg ville aldri skrudd fra hverandre en arm i den prisklassen, og trodde ikke at det var spesielt vanlig heller.
Så dramatisk er det nok ikke at armen må inn til produsenten igjen, det er jo bare snakk om to skruer som lösnes og broen fjernes, like lett som den settes på plass igjen..

mvh
 
Topp Bunn