SME tonearm

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jeg har et spørsmål til dere vinylfriker. ;)

Hvor ligger oppgraderingen hen på SME 3009 series III kontra SME 3009 series II(S2)? Eller rettere sagt; er det noen forbedring i det hele tatt?

Utifra mitt ringe kjennskap til disse armene så er 3009 S2 versjonen den mest kjente, og derfor mest benyttet om jeg ikke tar feil(?).
Men altså, er det noen forbedring på denne series III armen - som jeg selv har på min Thorens 321?

Hilsen Helge, nysgjerrig!! ;)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.404
Torget vurderinger
10
Jeg er ingen ekspert, men tror vel egentlig Serie III ble utviklet med tanke på minst mulig masse, for å kunne gi de mykeste mm-pickupene best mulig arbeidsbetingelser.

Mvh.
Ketil

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.754
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
SME series III i enkelte sammenhenger kallt 3009 serie III har i følge Ken Kessler ingen ting med de klassiske 3009 (3012 for 12" variantene) modellene å gjøre.
Disse fantes i 3 hoved versioner series I produsert fra 1959 - 1963, series II, 1963 - 1973 og series II improved 1973-2003.
SII hadde et armrør i aluminium mens SI sitt arnrør var i stål. SII improved ble fremtatt til å tilby en arm med lavere effektiv masse, 9,5gr. med løst headshell 6,6 med fast.
Forskellige motvekts lodd ivaretog fleksibiliteten for stivere pick ups.
SIII ble produsert i kort periode, hadde et ultra lett S formet, avtagbart armrør i titan med effektiv masse på 5 gr. Tiltenkt SHURE og andre med mulig vtf. på under 1 gr. Denne hadde også ett lodd system for headshellet for stivere pickuper.
Denne kostet på slutten av 80 tallet knapt 2000 hos hifi klubben mot knapt 12000 for en series V

Hilsen
Habicht

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg vet heller ikke om noen klassiske oppdateringer av denne armen. Det som mulighens vil gi noe bedre resultat er bytte av intern kabling i armen. Det er fler muligheter. En av disse er Van den Hul sølvkabel som jeg selv har god erfaring med.

Det viktigste er nok allikevel at man velger en myk PU. De er dessverre mangelvare i dagens marked. I den dyrere prisklassen har du de rimeligere Van den Hul (igjen :))http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=27&iAd=113. Ortofon OM40 selges fortsatt og regnes av mange som noe av det beste som denne fabrikken har laget, til tross for at dette er en MM-pu.

mvh

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for fine tilbakemeldinger folkens!
Pr. idag så har jeg en Goldring 1042 i arma, men om det er en grei match er jeg litt usikker på. Er det noen som har synspunkter?
Helge

P

Parelius

Gjest
Vil vel kanskje anta at den er litt for stiv i opphenget Goldringen, til den lette armen. Har den ikke en comp. på 16?

Men jeg har aldri hørt matchen, så skal ikke si noe med sikkerhet her.

Hvis du vil kalkulere, så har du formelen her(1):

rf = 159 / sqrt ((eff. mass + cart weight + fastener weight) * (compliance))

(idealet er rf mellom 8-12 hz)

rf: resonant frequency in hz
eff. mass: rated by tonearm manufacturer
cart weight: rated by cartridge manufacturer, but if accurate scales exist, an actual weight value could be used
fastener weight: screws, nuts, spacers, washers, shims. They have weight and add to the mass over the stylus
compliance: rated by cartridge manufacturer

(1) http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.754
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det er helt riktig Goldringen er ganske stiv for en mm pickup med comp på 16.
Det gir ca.11,8 hz resonans med armens effektive masse på 5 gr.
(http://www.cartrigedb.com) Masse intrsant og regne hjelp (se tools)
Men med tillegs lod som skal finnes til den armen skulle man kunne komme nærmere idiell resonance.
Hilsen
Habicht

P

Parelius

Gjest
Jeg har prøvd en Denon 103D i en slik SME III arm, og må si at skuffelsen var stor. Den har vel en comp. på 12, så vidt jeg husker. Selv med ekstra vekt på armen, var det ikke noe å skrive hjem om. Straight, men ikke noe spesielt. Om det nå har med matchingen å gjøre, eller om det kommer av at 103D er oppskrytt (noe jeg personlig tror), skal jeg ikke påstå noe om her. Jeg solgte nå både armen og PU. Angrer ikke.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den einaste SME-armen eg har høyrt 103D i, var ein V, som teoretisk ikkje skulle vere god match, den heller. Sjølv om eg hugsar dette som ganske brukbart, er vel 103D best i litt tyngre armar.
Beste resultatet fekk eg med ein Technics EPA-100-arm, ein match eg framleis hugsar som ein av dei betre.
Dersom Parelius er fokusert på tredimensjonalitet vil han nok oppfatte 103D som oppskrytt. Og dynamikkeigenskapane til denne pickupen kan også lett forsvinne med eit drivverk som ikkje formidlar midbass (dei beste drivverka til 103D har vore utan oppheng, og gjerne direktdrivne, sjølv om eg trur at t.d. VPI vil vere ein god match)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Er helt enig med AA her.
DL103 og SME III armen er nok en av de største missmatch som finnes i vinylverden. ( har begge så dette har jeg prøvd.)
Det beste resultat av 103eren fikk jeg med en direktedrevet JVC QL-Y5F med en tung (original) arm med demper (justerbar) på.
Dette spiller faktisk utrolig bra i forhold til pris.
PS: Bare husk at 3009II og series III er to helt forskjellige armer, og kan overhode IKKE sammenlignes.
PPS: Til series III armen fantes det også (minst) 2 forskjellige løse armer med integrert pickups.
Enten med Ortofon OM30 pickup eller med en shure ( vet ikke betegnelse)
AA har jo nevnt bakdelene med DL103 eren, vil jo også si at oppløsning ikke er av det aller beste. MEN jeg liker denne pickupen p.g.a. ren "spilleglede"   /   og musikalitet
Mvh Jan I

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Den Goldringen er nok bortebom i series III, ja.
Jeg er svært fornøyd med en Ortofon SME 30H i min Series III. Men armen trives også meget godt med den sterkt undervurderte Shure V15VXMR. Dessverre er ingen av disse tilgjengelige i dag, men du kan jo prøve f.eks. eBay.

PU for series tre må nok ha en comp på minimum 25, tenker jeg. Shuren ligger vel på 50.

Denne kostet på slutten av 80 tallet knapt 2000 hos hifi klubben mot knapt 12000 for en series V

Hilsen
Habicht
2000,- på slutten av 80-tallet ??? Den kostet da vitterlig minst 2000,- i 1980 og med 80-tallets inflasjon kan vel ikke dette stemme?

P

Parelius

Gjest
Goldringen og Denonen er for stive, ja. Hva jeg i tillegg prøvde å si var at selv om en ved hjelp av mer masse på SME III armen greier å få resonansen under 12 hz, så er det ingen indikasjon på god match. Det er bare en av faktorene.

Synd kanskje, at jeg aldri fikk sjekket ut Series III med en god Shure eller min Grace F9 Ruby.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
2000,- på slutten av 80-tallet ??? Den kostet da vitterlig minst 2000,- i 1980 og med 80-tallets inflasjon kan vel ikke dette stemme?
Så vidt jeg husker var de SME-armene og -spillerne som ble solgt der fra konkursboet til Neby HiFi-Concept. Derfor så lave priser. De solgte forøvrig også Quad ESL-63 til langt under veiledende priser som også kom fra konkursboet.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.754
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Svenske Hi-Fi klubbens medlemstidning nr 24, mars 1994

SME series IIIS, sek 1995,00

Desidert en arm fremtagen for veldig myke mm pickuper

Hilsen
Habicht

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559

SME series IIIS,  sek 1995,00

Hilsen
Habicht
Du verden!
Hi-fi-årbogen 1979: SME series III. DKK 1890,-

Ingen prisøkning på 15 år! Det kjøpet var virkelig et scoop i -94. At jeg ikke kjøpte meg en ny en da...

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Vel, da er det nok en bortebom denne parringen Goldring/SME III. Men jeg har blitt tipset om Grado sine MM - at de har noe i sitt sortiment som skulle være en bra match (?).
For fanken...det må jo være råd å oppdrive en myk pu. i dag som kan matche denne arma vel?? ;) ???

P

Parelius

Gjest
Vel, da er det nok en bortebom denne parringen Goldring/SME III. Men jeg har blitt tipset om Grado sine MM - at de har noe i sitt sortiment som skulle være en bra match (?).
For fanken...det må jo være råd å oppdrive en myk pu. i dag som kan matche denne arma vel?? ;) ???
Bare hold deg borte fra Grado Prestige Silver. Den har aldri fått foten min til å bevege seg. (Jeg har ikke testet den ut i SME III, og det jeg sier om Silver er ikke noe som du kan generalisere til Grado generelt. Masse storveis rapporter på Grado.)

Men Shuregutta skulle vel ha en myk PU å anbefale for SME III. Hvor er dere, gutter?

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3

SME series IIIS,  sek 1995,00

Hilsen
Habicht
UK-Price List February 1982!
SME 3009 lll      £ 147.32
SME 3009 lll S   £ 105.33
Begge oppgitt til "Vanlegvis 5 gms efektiv masse"
MVH
Johs

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Bare hold deg borte fra Grado Prestige Silver. Den har aldri fått foten min til å bevege seg. (Jeg har ikke testet den ut i SME III, og det jeg sier om Silver er ikke noe som du kan generalisere til Grado generelt. Masse storveis rapporter på Grado.)

Men Shuregutta skulle vel ha en myk PU å anbefale for SME III. Hvor er dere, gutter?
Gold er heller ingen suksess! Har prøvd.

Men denne er som før fortalt et supert match ;)

http://cgi.ebay.com/Shure-V15VxMR-S...ryZ64620QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

PS! Jeg tilhører kanskje ikke Shuregutta, men har ikke noe problem med å anbefale Shure :D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Jeg fikk faktisk meget bra resultater med en shure M74CS pickup ( som "shurespesialisten" sier er identisk med M91) med en NOS N91ED nål på

Nåla til høyre

Bare til opplysning så er nåla til venstre en Mexico nål.
Nåla til høyre er en original shure

Dette spilte utrolig bra når en tenker pris/kvalitet.

series IIIS arm
PS: er heller ikke med i "shuregjengen" ;)
Mvh Jan I

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Hei
Jeg fikk faktisk meget bra resultater med en shure M74CS pickup ( som "shurespesialisten" sier er identisk med M91) med en NOS N91ED nål
Har aldri prøvd, men det vil ikke overraske meg at dette er et bra budsjettalternativ :)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Høres ikke dumt ut, folkens.
Men...er Shure oppe og går i dag? Eller er pu´en av antikvarisk art- og derfor nesten umulig å skaffe til veie?
Og forresten, hvor er shuregjengen? Kom frem, kom frem ;)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Men...er Shure oppe og går i dag? Eller er pu´en av antikvarisk art- og derfor nesten umulig å skaffe til veie?
Søk på alternativaudio, så skal du finne :)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
V15VXMR gikk ut av produksjon for et år siden. Angivelig pga prisen på beryllium som er en bestanddel i PUen. Men sjekker du linken lenger oppe ser du at de fortsatt finnes på eBay. Helt ny!

Shuregjengen synes å trives bedre på et annet forum. De sverger også til bl.a. Dual... ;)

Muligens derfor Shure har så helt urimelig dårlig cred her på forumet ;D

P

Parelius

Gjest
Shuregjengen synes å trives bedre på et annet forum. De sverger også til bl.a. Dual... ;)

Muligens derfor Shure har så helt urimelig dårlig cred her på forumet ;D
Ja, Dual er noe dritt! Har vi virkelig fått røket dem bort? :)

Paulsen, hvor er du? Hjelp nå trengende sjele.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Torget vurderinger
0
Skal du ha ein god MM-pickup, er iallfall V15II gode greier. (det finnest rett nok mange betre som også er dyrare) MEN du treng ein sinnsvakt lett arm, a la Formula 4, Infinity Black Widow eller den billegaste tangentialarmen til Clearaudio.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvis du er ute etter MM så er Ortofon OM40 nok en gang et alternativ. Den har en complience på 36 og burde være en perfekt match. Du vil garantert ikke bli skuffet.
OM30S er budsjettversjonen, og mangler VdH slipingen, men bevares...

mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
MEN du treng ein sinnsvakt lett arm, a la Formula 4, Infinity Black Widow eller den billegaste tangentialarmen til Clearaudio.
SME III er sinnsvakt lett ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Ja, men ikkje så lett som dei eg nemnde (Formula 4 =4,5g, BW=3g og ein botnskrapa Clearaudio nesten det same.
Hvis du går inn på denne:
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=SME&selected_model=Information

Så laster du ned  : SME information 24 sheet (en)
Se så litt ned på side 3

Der står det at den effektive masse på series III er 4,5g
( it`s therefore suitable for cartridges of the highest compliance)  Dette tatt ut fra texten til SME.
Denne armen er SÅ MYE LETTERE enn dere tror, visuelt så ser den tyngere ut enn den er.

Går en ned til side 4 så ser en den store forskjellen på 3009 serie II og series III. ( serie II armen/e har en masse på fra 9,5 til 14gram, mens series III og IIIS begge ligger på 4,5g

Mvh Jan I

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Torget vurderinger
0
Sanneleg....dette var eg ikkje klar over. Eg må ha blanda saman med dei andre modellane. Og så kom armen på feil tidspunkt, då MC-pickupane med lågare komplianse vart populære på same tid.

Ikkje rart eg ikkje var så imponert over denne armen då eg høyrde han - han er jau tilpassa heilt andre ting enn dei pickupane eg høyrde på. På delt andreplass når det gjeld effektiv masse, ser det då ut som.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Et bilde av SME IIIS med integrert ortofon SME 30H
(her med OM20 Nål)

Er det noen som vet om det var flere som lagde integrert armrør med pickuper til SME III , enn Ortofon og shure?
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Et bilde av SME IIIS med integrert ortofon SME 30H
(her med OM20 Nål)

Er det noen som vet om det var flere som lagde  integrert armrør med pickuper til SME III ,  enn Ortofon og shure?
Mvh Jan I
Jeg er svært fornøyd med den comboen, med original nål da, og dempesatsen fra series III. Spiller hakket bedre enn Shure V15VxMR i mitt oppsett.

Vet ikke om noen andre som lagde den integrerte løsningen.

Lydmessig er det ingen forskjell på III og IIIs med dempesats. IIIeren har noen unødvendig komplisert leamikk for justeringen.

Og bare til orientering. I manualen er armen vist med en Shure V15III :D

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jeg skal betro dere noe....

Hvis det ikke var for at jeg har så mange LP´er i hylla, så hadde jeg aldri - jeg repeterer: ALDRI begynt med vinyl...verre audiofilt minefelt kan man ikke råkes ut for. I samme åndedrag så kan jeg godt slenge med rørutstyr også, det virker som å stampe i en analog salat :-[ :p
Her skal alt matches - fra den minste detalj osv...

Nei, fanken ta...jeg er lei hele smørja - ihvertfall akkurat nå! :'( :'(

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Bare husk at Series III og series IIIS er to forskjellige armer.
Series IIIS var "lillebroren" til III og var atskillig rimeligere.
les gjerne mer her:
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=SME&selected_model=Series III
Mvh
Forskjellen mellom 3009 lll og 3009 lll S at førstnemde var orginalt utrusta med olje-dempar. Vidare hadde S-utgåva ein ikkje fult så komfertabel innstillingsbtjening. Justeringane vart gjort direkt på armen.
Frå SME vart det hevda at armane var ytelsemessig like.
MVH
Johs

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Hvis du går inn på denne:
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=SME&selected_model=Information

Går en ned til side 4 så ser en den store forskjellen på 3009  serie  II og series III. ( serie II armen/e har en masse på fra 9,5 til 14gram, mens series III og IIIS begge ligger på 4,5g

Mvh Jan I
SME Serie ll kom i eit utall av utgåver. Sjølv har eg ein SME3009 ll Im. med ei omtrentleg masse på 5,5 g. Før intro. av serie lll var der også ein ekstrem lettvekts-arm blandt 3009 ll Im. serien.
Sjølv om denne har eit fast head-shell har eg skaffa meg eit heas-shell til, grunna ei transportskade. Dette shellet har meir gods i seg og aukar massa opp til sansynlegvis 7,5 g. som eg også har sett serie ll Im. oppgitt til. Etter intro. avserie lll ser det ut som desse letvektsutgåvene har gått ut og at vekta er oppgitt til 9,5 g.
Min SME 3009 ll Im. med oljedempar har nye bromselager og sølvkabler frå V.D.H og er oppsett med ein Denon DL 305. Dette oppsettet fungerer meget godt.
mvh
Johs

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ja, Dual er noe dritt! Har vi virkelig fått røket dem bort? :)

Paulsen, hvor er du? Hjelp nå trengende sjele.
jeg vedder på at du ikke har hørt en god dual... trodde det var dritt før jeg kjøpte en jeg..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jeg vedder på at du ikke har hørt en god dual... trodde det var dritt før jeg kjøpte en jeg..
Hvor mye vedder du? Jeg ser mitt snitt til å tjene en slant her..

Topp Bunn