SME series III

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Hei!

Jeg har nå gått til innkjøp av en Thorens TD-3001BC med påmontert SME 3009 series III. Får denne i posten i neste uke.

Ser dette som et litet "arbeidsprosjekt". Det skal visst være vanskelig å justere antiskatingen på denne armen i følge forrige eier. Muligens er det noe som er feil. Jeg vet at det er mye kompentanse her på hifisentralen, og er det noen av dere som har tips å komme med i forhold til dette.

Ønsker også gode tips på passende pickup som passer SME-armen.
Vil etter hvert også kjøpe meg en riaa som passer valgt(e) pickup(er).

Mvh
Anders
 
L

Lars.N

Gjest
SME 3009 series III

Hei

Ligger manual til SME III her under Library opprett bruker navn å du har full tilgang.
Har den samme armen liggende å det eneste jeg kan komme på hvorfor anti-skate kan krangle er at skruen til justering har blitt skrudd for langt ut slik at den bare sviver rundt.

http://www.vinylengine.com/library/sme/series-iii.shtml

Mvh

Laban
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
SME 3009 series III

Det kan virke som SME ikke har vært helt våken når de har gitt disse armene sin betegnelse.
3009 er en arm.
Serie III en annen.
De er vesentlig forskjellige.
Betegnelsen 3009 Serie III eksiterer ikke.
Selv om det i noe dokumentasjon skrives slik.
 
L

Lars.N

Gjest
SME 3009 series III

Audiomix skrev:
Det kan virke som SME ikke har vært helt våken når de har gitt disse armene sin betegnelse.
3009 er en arm.
Serie III en annen.
De er vesentlig forskjellige.
Betegnelsen 3009 Serie III eksiterer ikke.
Selv om det i noe dokumentasjon skrives slik.
3009 II ser vel sånn ut så da skulle vel trådstarter ikke være i tvil hvilken arm han har.

Mvh
 

Vedlegg

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
laban skrev:
Hei

Ligger manual til SME III her under Library opprett bruker navn å du har full tilgang.
Har den samme armen liggende å det eneste jeg kan komme på hvorfor anti-skate kan krangle er at skruen til justering har blitt skrudd for langt ut slik at den bare sviver rundt.

http://www.vinylengine.com/library/sme/series-iii.shtml

Mvh

Laban
Takk Laban for link til vinylengine.com. Jeg har nå logget meg inn å begynt å se litt på info om SME series III som vil være riktig navn på pickupen, som jeg venter på vil komme i min postkassen i slutten av denne uka.

Jeg skal sjekke ditt tips om justeringsskruen når jeg har armen foran meg...

I mens er jeg også interessert i forslag på passende pickuper til denne armen. Har dere noen erfaringer her som kan være verdifulle for meg? Foretrekker selv MC-pu fra tidligere vinylrigger.
Vil gå til innkjøp av en brukt pu med det første og legger nå ut en annonse på børsen under "kjøpes".

Mvh
Anders

Jeg er på jobb på dagtid og får ikke tid til å kommentere innleggene som kommer i løpet av dagen.
 
L

Lars.N

Gjest
Siste pick-up i SME III her var Grado The reference Low output kjempe match synes jeg da .Pink Floyd ble alderig det samme igjen etter den nåla .

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg monterte Ortofon m2 Black på min Serie III (som sitter på Thorens 160B MkII) for et drøyt år siden. Spiller veldig bra. Jeg er litt skeptisk til MC på denne, men har aldri forsøkt.
 
L

Lars.N

Gjest
Audiomix skrev:
Jeg monterte Ortofon m2 Black på min Serie III (som sitter på Thorens 160B MkII) for et drøyt år siden. Spiller veldig bra. Jeg er litt skeptisk til MC på denne, men har aldri forsøkt.
Fikk ikke til min M2 på SME III jeg :'( (trur det henger sammens med at arm er kniv lagret å såpass lett) gikk meget bedre med Rega RB-300 pluss lodd fra Michell tekno bass & mellom tonen satt som et skudd.
Den Gradon jeg hadde i armen lå på ca 20cu mener jeg å huske kjempe treff da armen er svært lett.

Mvh
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
laban skrev:
Audiomix skrev:
Jeg monterte Ortofon m2 Black på min Serie III (som sitter på Thorens 160B MkII) for et drøyt år siden. Spiller veldig bra. Jeg er litt skeptisk til MC på denne, men har aldri forsøkt.
Fikk ikke til min M2 på SME III jeg :'( (trur det henger sammens med at arm er kniv lagret å såpass lett) gikk meget bedre med Rega RB-300 pluss lodd fra Michell tekno bass & mellom tonen satt som et skudd.
Den Gradon jeg hadde i armen lå på ca 20cu mener jeg å huske kjempe treff da armen er svært lett.

Mvh
Hva er armvekt inkl. headshell for SME III armen?
Jeg har tidligere hatt lette armer (Mørch UP-4 og DP-6 med grønt og rødt armrør) og det fungerte bra med bl.a. Ortofon MC-pu. Skjønner ellers tankegangen om at SME III burde passe best med pickuper med høy compliance.

Anders
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Bruker en Denon DL1000A i min SME serie III S. Har ikke prøvd noe annet i den armen, men synes det låter meget bra.
Har også dempebad med silikonolje montert på armen, bruker medium spade i den.

Har ikke hatt noen problemer med å justere antiskatingen på den heller, det eneste er at man bør passe på at "bommen" med trinsen som tråden til loddet går over, står sånn ca 90 grader på armen i startposisjon (første rille), ellers kan tråden spore av.

Mvh
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Har både series III og IIIS armene.
Min erfaring (med flere MCere og noen MMere) er at stive og til dels medium compliance pickuper
fungerer alt annet enn optimalt i disse armene. En får lyd ja, men synes ikke disse armene yter rettferdighet til stivere pickuper.
Få en "bløt" MMer og du kan få fine resutater.
Forresten så fantes det integrerte armrør med MM pickuper til disse armene.
Ortofon OM serien og shure hadde slike integrerte armrør. (se bilder på vinylengine)
Når dette er sagt,så kan enkelte MCere også være match (uten at jeg har fått det til med III armene)
MEN jeg har vært ute for dette på andre lette armer.

Når det gjelder antiscating:
er det byttet armledning inne i armen (tenker da på der lageret sitter og ikke selve røret)?
da kan denne ligge i klem/vridd og forårsake "extra" antiscating
som Halux sier så må "bommen med trinsa" være helt i vinkel og sjekk at trinsa løper lett.

Lykke til med kjøp, håper du finner en fin match til armen

Mvh Jan I
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Jan_I skrev:
Hei
Har både series III og IIIS armene.
Min erfaring (med flere MCere og noen MMere) er at stive og til dels medium compliance pickuper
fungerer alt annet enn optimalt i disse armene. En får lyd ja, men synes ikke disse armene yter rettferdighet til stivere pickuper.
Få en "bløt" MMer og du kan få fine resutater.
Forresten så fantes det integrerte armrør med MM pickuper til disse armene.
Ortofon OM serien og shure hadde slike integrerte armrør. (se bilder på vinylengine)
Når dette er sagt,så kan enkelte MCere også være match (uten at jeg har fått det til med III armene)
MEN jeg har vært ute for dette på andre lette armer.

Når det gjelder antiscating:
er det byttet armledning inne i armen (tenker da på der lageret sitter og ikke selve røret)?
da kan denne ligge i klem/vridd og forårsake "extra" antiscating
som Halux sier så må "bommen med trinsa" være helt i vinkel og sjekk at trinsa løper lett.

Lykke til med kjøp, håper du finner en fin match til armen

Mvh Jan I
Takk for alle gode innspill!!

Jeg har så langt fått en god del tilbud på mc-pickuper; bl.a. noen forskjellige Ortofon, Audio Technica, Dynavector (nå solgt). Leser at dere også anbefaler gode MM-pu og har nå redigert min kjøpsannonse. Tar nok en kjøpsavgjørelse på fredag...

Mvh
Anders
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Jan_I skrev:
Hei
Har både series III og IIIS armene.
Min erfaring (med flere MCere og noen MMere) er at stive og til dels medium compliance pickuper
fungerer alt annet enn optimalt i disse armene. En får lyd ja, men synes ikke disse armene yter rettferdighet til stivere pickuper.
Få en "bløt" MMer og du kan få fine resutater.
Forresten så fantes det integrerte armrør med MM pickuper til disse armene.
Ortofon OM serien og shure hadde slike integrerte armrør. (se bilder på vinylengine)
Når dette er sagt,så kan enkelte MCere også være match (uten at jeg har fått det til med III armene)
MEN jeg har vært ute for dette på andre lette armer.

Når det gjelder antiscating:
er det byttet armledning inne i armen (tenker da på der lageret sitter og ikke selve røret)?
da kan denne ligge i klem/vridd og forårsake "extra" antiscating
som Halux sier så må "bommen med trinsa" være helt i vinkel og sjekk at trinsa løper lett.

Lykke til med kjøp, håper du finner en fin match til armen

Mvh Jan I
Har nå gjort avtale om kjøp av en brukt Ortofon OM40. Denne mm-pickupen vil nok passe godt til armen.
Det er mulig at jeg i tillegg også vil kjøpe meg en mc-pu.

I tillegg er en brukt Jasmine LP 2.0SE på vei til meg med posten. Valgte denne riaaen mest med tanke på fremtidige muligheter for intern oppgradering. Fant inspirasjon på denne nettsiden: http://www.cruzefirstaudio.com/Jasmine _Phono_MOD LEVEL 1.html

Mvh
Anders
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.540
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
SME 3009 series III

Audiomix skrev:
Det kan virke som SME ikke har vært helt våken når de har gitt disse armene sin betegnelse.
3009 er en arm.
Serie III en annen.
De er vesentlig forskjellige.
Betegnelsen 3009 Serie III eksiterer ikke.
Selv om det i noe dokumentasjon skrives slik.



Akurat DET er en sannhet med modifikationer, jeg hadde engang en helt ny serie III hvor det på esken med store bokstaver/tall stod SME 3009 serie III Improved high performance arm, så denne benevnelsen har nok eksistert i en tidsperiode....... muligens rundtomkring 1978/79
 
Topp Bunn