SME O-ringer til 265 kroner stykket (11 000 kroner for nytt sett)

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Jeg er svært fornøyd med min SME Model 20/2 A. Fantastisk platespiller som jeg kjøpte ny hos norsk forhandler.

Nå skal jeg bytte O-ringer til spilleren, og vil gjerne ha de originale. Så viser det seg at de må kjøpes enkeltvis og koster 265 kroner stykket! Jeg trenger i alt 42 stykker, og da blir prisen 11 130 kroner! Importøren tilbyr 15 pst. rabatt ved samlet kjøp, men det gir fortsatt en pris på kr. 9460.

Det er altså snakk om O-ringer. Fremstår som helt ordinære O-ringer i beskjeden størrelse. Jeg synes det er langt over grensene til det useriøse å ikke tilby komplette sett som en vedlikeholdsmulighet for de som har SME-spillere. Burde vært en mulighet for å få kjøpt komplett sett for en langt lavere pris. Kunne kanskje betalt rundt 3 000 for et komplett sett, men selv det er jo en vanvittig pris for O-ringer.

SME anbefaler at alle skiftes samtidig. Stipulert levetid er 5 til 10 år.

SME hevder ringene er svært spesielle. Men dette fremstår som useriøst bondefangeri. De får dem vel levert fra en underleverandør etter egne spesifikasjoner, og denne praksisen overfor kunder er vanskelig å forstå.

Kan selvfølgelig bruke uoriginale, men det er for dårlig å bli tvunget over på uoriginale deler når man først har gjort en så stor investering. Hva synes folket på sentralen om dette?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.817
LOL.
Har skiftet på spilleren til en kompis 2 ganger i spillerens levetid. Husker ikke hvor vi fant betegnelsen/spesifikasjonen på dem, men de var identiske med originalen. Det er helt uproblematisk å kjøpe disse fra f.eks Otto Olsen.

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Takk for gode innspill!

Ser av en av linkene foran at de påstår ringene blir strukket for hånd individuelt hos SME! Høres ut som en veldig dårlig forklaring på den høye prisen. Virker ikke særlig smart å bruke dyr arbeidskraft på å strekke O-ringer for hånd:rolleyes:

Har sendt en e-post til SME og spurt om spesifikasjonene på ringene. Det bør de kunne oppgi. Har også bedt dem vurdere å selge komplette sett til en mer naturlig pris.

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.537
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Strekke en o ring høres helt innafor når det utføres under montering, men må selvsagt ikke strekkes så mye at den ikke går tilbake til sin naturlige form .

Mvh

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Strekke en o ring høres helt innafor når det utføres under montering, men må selvsagt ikke strekkes så mye at den ikke går tilbake til sin naturlige form .

Mvh
Det er jeg jo enig i. Men svært rart at det sitter en "tekniker" og forhåndsstrekker på fabrikken, og at det er årsaken til den høye prisen;)

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Dette synes jeg er 'en smule skuffende' fra et firma jeg alltid har sett som traust i best tenkelige betydning.
Det går gjerne sånn når en "investorgruppe" overtar eierskapet (Cadence Audio Group). Da er det gjerne et ønske om å få investeringen fort tilbake. Grådigheten tar ofte overhånd i slike tilfeller, og det kan dessverre være ødeleggende.

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Her er e-posten jeg sendte til SME. Så får vi se hva de svarer.

"Dear SME Support,

Thank you for your reply and the quotation.

With the addition of Norwegian VAT and shipping costs, the total price is exceptionally high, which honestly strikes me as quite unreasonable for these parts.

Could you please provide me with the technical specifications of these O-rings (such as dimensions and material/durometer) so that I can source them from an alternative supplier?

Furthermore, I would highly recommend that you consider offering complete O-ring kits to customers who have made the significant financial investment of purchasing an SME turntable. As a suggestion, a reasonable price for a complete kit could be around GBP 150-200. Even at that level, it would still represent a relatively premium price for a set of O-rings, but it would feel much more fair and user-friendly.

I hope you understand my perspective as an owner and supporter of your brand, and I look forward to receiving the specifications."

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.979
Torget vurderinger
2
Sjekk med Truepoint audio, de selger gummiringer som alternativ til Michell Gyro fjærer.

selger mye annet tweaks også, ikke billig , men ikke idiotpris

ta en ring du har og mål hvor mye den strekker seg med en vekt som er relevant .. chassis kg/42 feks . Så har du specen din

ragwo

Sigbergianer
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
27.807
Sted
Isødet
Torget vurderinger
46
Det går gjerne sånn når en "investorgruppe" overtar eierskapet (Cadence Audio Group). Da er det gjerne et ønske om å få investeringen fort tilbake. Grådigheten tar ofte overhånd i slike tilfeller, og det kan dessverre være ødeleggende.
Hvis du kikker i slukets tråd skal det ligge spesifikasjoner på o-ringene etter hva jeg husker.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.909
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det viktigste er at de har rett dimensjon, mykhet (shore-verdi) og ikke minst er motstandsdyktig mot sollys (UV-stråling).

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
76
Torget vurderinger
11
Blir spennende å se om du får et fornuftig svar. Er det noen som vet om det er identiske ringer for 20, 30 og 35?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
7.099
Torget vurderinger
1
Ringene skal visst nok være like (dvs jeg vet ikke, men har hørt / lest). Det er ulike antall ringer pr tårn for å kompensere for ulik fjærende masse.

Mvh
KJ

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Tusen takk for gode svar!

Har mange gode ledetråder nå. Dersom det ikke kommer svar fra SME, bestiller jeg en enkelt ny og får den analysert mht. materiale og shore (ser at anbefalingene på nett dekker hele intervallet fra 50 til 70).

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.909
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg ville unngått NBR/nitril da de ikke tåler sollys. Men de holder sikkert mer enn ett år allikevel. Får du tak i EPDM er du trygg.

SME sin pris er useriøs og (lovlig) svindel…

edit: typo

Sist redigert:

dask

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2010
Antall liker
925
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
4
Tusen takk for gode svar!

Har mange gode ledetråder nå. Dersom det ikke kommer svar fra SME, bestiller jeg en enkelt ny og får den analysert mht. materiale og shore (ser at anbefalingene på nett dekker hele intervallet fra 50 til 70).
Jeg har en o-ring i SME esken som kan brukes til videre undersøkelser. Den skal være helt ny.

20260903_112132.jpg

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Supert! Jeg har også en liggende som jeg fant, så nå går det mot videre undersøkelser etter hvert. Kan ta litt tid; anlegget tas ned en periode pga. ombygging av kjelleretasjen.

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Og da kom svaret fra SME:

"Dear Tom

The bands have been made exclusively for us and are very expensive to make. We cannot divulge the technical specifications as we don't know them, they are made by another company for us, and us alone."

Ikke så uventet, men samtidig skuffende. En ting er at de har sin egen blanding, men det er etter min mening ren arroganse og kundeforakt å bare tilby enkeltvis kjøp av ringene. Også ganske rart at de ikke selv vet hva de har spesifisert ovenfor underleverandøren (de har sagt opp mange av de gamle ansatte, så kunnskapen forsvant vel med dem).

Må innrømme at jeg tenkte mer enn et øyeblikk på å forlate SME, og heller kjøpe meg en Technics SL-1000R. Så kan SME holde seg til russiske oligarker og andre med mer penger enn vett...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
6.009
Er det verd et forsøk å bade de gamle i silicon et par døgn? F.eks. skjære opp og tømme ut innhold fra en slik påføringstube ment for dørpakninger til bil.

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Er det verd et forsøk å bade de gamle i silicon et par døgn? F.eks. skjære opp og tømme ut innhold fra en slik påføringstube ment for dørpakninger til bil.
Kanskje. Samtidig er det viktig at resonansfrekvensen i opphenget blir riktig, og det spørs vel etter en slik omgang.

Irrgjenger

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
1.091
Sted
Oslo
Jeg frykter at silikonbad gjør at de strekker seg ut av spec, kanskje så langt at chassi ikke lar seg løfte klar av underlaget. Jeg hadde nok tenkt Otto Olsen er godt nok.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
7.099
Torget vurderinger
1

"Dear Tom

The bands have been made exclusively for us and are very expensive to make. We cannot divulge the technical specifications as we don't know them, they are made by another company for us, and us alone."

Ikke så uventet, men samtidig skuffende. En ting er at de har sin egen blanding, men det er etter min mening ren arroganse og kundeforakt å bare tilby enkeltvis kjøp av ringene. Også ganske rart at de ikke selv vet hva de har spesifisert ovenfor underleverandøren (de har sagt opp mange av de gamle ansatte, så kunnskapen forsvant vel med dem).

Må innrømme at jeg tenkte mer enn et øyeblikk på å forlate SME, og heller kjøpe meg en Technics SL-1000R. Så kan SME holde seg til russiske oligarker og andre med mer penger enn vett...
Så sme kjenner ikke spesifikasjonene på sitt eget produkt ??? 2 speciedaler på at det svaret er et renheklet "kundeservicesvar", som garantert ikke har vært innom en tekniker eller ingeniør. Et ansvarlig menneske burde bli flau av å svare med slik uvitenhet om eget produkt.

Mvh
KJ

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Enig; helt uakseptabelt å kjøpe en dyr spiller hvor dette er slitedeler med begrenset levetid, og så i praksis bli tvunget over på å eksperimentere med uoriginale løsninger. Dette er hårreisende dårlig og et skoleeksempel på amatørmessig forretningsdrift. Man får følelsen av ikke å være ønsket som kunde, og at de kun henvender seg til dem som bruker penger ukritisk. Ikke lenger et kvalitetsmerke med tradisjoner, men bare nok en luksusleverandør til hjernedøde rikinger og wannabeer. Ikke smart å ta livet av kundelojalitet på denne måten.

Vuderer også å skrive et leserinnlegg i Hi-fi News & Record Review om dette.

Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
18

"Dear Tom

Dette var skuffende. Jeg forstår overhode ikke poenget med prisingen her. Det kan ikke være mye å tjene på dette uansett, men det vil irritere nær sagt alle SME eiere. Å bygge seg et godt rykte tar år, å ødelegge et tar sekunder.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.690
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
35
Jeg ville unngått NBR/nitril da de ikke tåler sollys. Men de holder sikkert mer enn ett år allikevel. Får du tak i EPDM er du trygg.

SME sin pris er useriøs og (lovlig) svindel…

edit: typo
Ser ikke helt at platespilleren blir utsatt for sollys / UV stråling.
Hvis den ikke brukes mye ute i en hagefest eller flere.

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Ser ikke helt at platespilleren blir utsatt for sollys / UV stråling.
Hvis den ikke brukes mye ute i en hagefest eller flere.
He, he. Prisingen på O-ringene viser at det er sånne kunder SME ønsker seg nå. Folk som ukritisk brenner av en million på Model 60 og lar den stå ute i all slags vær til bruk på hagefester. Skikkelig Bør Børson;)

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
607
Sted
Jar
Hvordan SME burde håndtert dette:
1. Tilby komplette sett mot å oppgi serienummeret til spilleren, som et "Maintenance Kit". Pris 180 GBP eller noe slikt. Dyrt og fortsatt god margin for dem, men greit nok for litt late kunder som meg selv. Lettvint og akseptabel løsning for begge parter.
2. Anbefalt kunder å kjøpe originalt kit, men skrevet at for de som vil bruke tredjeparts leverandører, kan følgende spec brukes. Men at man da ikke kan garantere samme ytelse som deres egne "spesialtilpassede" løsning.

Så enkelt er det. Når de ikke klarer å innse noe så innlysende, tviler jeg på at et er liv laga for dem på sikt. Med de stratosfæriske prisene de nå operer med er de sårbare uansett. Det finnes mange gode alternativer, og det er ikke mange som trenger noe bedre og dyrere enn f.eks. Technics SL-1000R. Technicsen lyser dessuten lang vei av at det ligger voldsomme utviklingsressurser bak, som man som kunde drar stor nytte av.

Topp Bunn