SME 309 justering med dr.Feickert protractor

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Trodde jeg hadde peiling når det gjelder justering av arm/pickup på en spiller, men her er det tydeligvis noe jeg ikke forstår. Saken er den at når jeg innstiller SME's oppgitte pivot/senter avstand 213,4 mm på dr.Feickert protractoren og så justerer armbasen i henhold til dette, havner nåla foran punktene for både Baerwald, Løfgren og Stevenson. Armbasen må altså justeres et par, tre mm lenger bakover for at nåla skal havne i krysset. Noen andre som har vært borti dette? Er det noe jeg gjør feil, eller er SME's oppgitte pivot/senter avstand kanskje feil? Inntil videre har jeg valgt å benytte SME's egen lille protractor som følger med armen, og det virker litt som en nødløsning. Det spiller likevel veldig bra, så jeg er nok temmelig nærme.

Edit. Skyldes dette at det ikke finnes noen justeringsmuligheter i SME's headshell og at nødvendige justeringer av pickupen framover eller bakover må skje ved å justere armbasen?

Edit 2. Noen som har formeninger hvilken geometri som kan passe best til SME 309?
 
Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
SME har vel sin egen, da pu ikke kan justeres i headshell. Du har gjort riktig ved å velge SMEs egen. Jeg har aldri brukt Feickerten på SME armer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
SME opererer med sine egne 0-punkter. Husker ikke i farta, men det skulle være grei skuring å google seg fram. Mener å huske at det er et sted mellom Baerwald og Stevenson et sted? Som nevnt har den fast offset, og overhenget justeres vha forskyvning av armbasen. Ser ikke noe poeng i å sloss mot SME her.
 
Sist redigert av en moderator:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Dette blir plutselig så logisk at det er flaut. Selvfølgelig, siden pickupene er forskjellige mht. hvor nåla står i forhold til festeskruene, vil nåla kunne havne både foran og bak punktet på protractoren, alt etter hvilken pickup man monterer. Derfor justerer man armbasen fram eller tilbake. Tenker jeg nøyer meg med å benytte SME's egne lille protractor som fulgte med armen, slik Jorwed foreslår. Det er noen år siden jeg eide SME sist. Har i en årrekke kun forholdt meg til Jelco og den type armer der pickupen justeres i headshellet. Derfor roter jeg.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
894
Antall liker
575
Jeg troede at man kunne "trække" SME armen frem og tilbage henne ved armbasen?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
SME-armene har faste justeringshull og man justerer armen fram og tilbake for å oppnå korrekt overheng.

Men, det er verdt å merke seg at det ER mulig å justere HTA med ganske mange grader på disse armene,
siden ytterdiameteren på monteringsskruene er noe mindre enn innerdiameteren på monteringshullene.

Det betyr i praksis at SME-armene kan justeres til den geometrien man ønsker...
 
Topp Bunn