SME 3009 series II Elastisk kobling

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Har kjøpt elastisk kobling fra SME. De anbefaler å dyppe gummien i Benzen eller Carbontetrachloride for å rense gummien før den skal limes på plass.
Har googlet litt og begge disse væskene er bra giftige og antagelig ikke noe en får kjøpt uten lisens.

Sikkert noen her som har byttet disse gummiforingene tidligere. Hva brukte dere til å rense gummien før liming?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Benzen er ikke helt det samme som renset bensin, eller heptan,men dette får du kjøpt på apotek, eller på sportsforretninger som primusfuel. Lihgetfule er også det samme. Siden dette er for avfetting bør heptan eller aceton funke godt nok.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
SME anbefaler lighterbensin til å rense ut den gamle gummiforingen og det har jeg gjort.

Trodde kanskje bensin eller aceton tørket ut gummien og gjør den hard og mindre elastisk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Benzen og bensin er ikke det samme.. :) Lighterbensin eller heptan var det vi gikk over til som rens til båndopptakerer, da klassiske rensemidler ble forbudt.
Jeg har flere ganger fikset matingen i skrivere med å vaske ruller og matere med aceton..... har fortsatt en gammel Deskjet på kontoret, for å slippe vandringen til fellesskriverne...
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Nei, benzen er definitivt ikke det samme som bensin :)

Jeg husker at da jeg renset pressvalsen på min Revox B77 med sprit ble denne ødelagt fordi spriten tørket ut gummien. Derfor litt skeptisk til å påføre noe som tørker ut gummiforingen på armen.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Naturlig alternativ til Benzene i denne sammenheng vil nok heller være et annent non-polart løsemiddel som f.eks Toluene ( Lynol).

Edit: men siden også Toluene har blitt ett kontrollert produkt, er nok forslaget om å benytte Heptan fra apotek fornuftig og riktig.
 
Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Sendte avgårde en mail til SME og det tok nøyaktig 3 minutter så hadde jeg svaret. Imponerende og det for en urgammel arm jeg har arvet fra en venninne av mutter.

Ok for cleaning therubber use lighter fuel again ( sorry I must get the service sheet updated).
 
Topp Bunn