SME 3009 + Clearaudio Maestro V2 Wood.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei.
Jeg lurer på denne kombo til et nytt høst-vinterprosjekt som jeg holder på å sanke deler til.
Jeg har en SME 3009 III og kan tenke meg en MM pickup.Har noen hørt denne kombo og kan disse passe sammen?
Takknemlig for svar.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
Hei.

SME 3009 Series III er en lettvektsarm - med effektiv masse på bare 5 gram!

Liksom andre lettvektsarmer som Hadcock, Formula IV, Black Widdow osv. ble
den bygget for de amerikanske (og noen japanske) pickupene som dominerte
det amerikanske markedet på 70-tallet; Shure, Pickering, Grado og Grace osv...
Dette var MM/MI pickuper med lav vekt (4-5 gram) og mykt nåleoppheng (høy
compliance). Det ble sogar laget noen myke MC-pickuper for å passe i disse
lettvekts armene - som Denon DL-1000 og (i en viss grad) Denon 300-serien...

Du har rett i at denne armen bør utstyres med en MM pickup, men Clearaudio
Maestro V2
- liksom resten av pickupene fra Clearaudio - egner seg ikke spesielt
bra. De er både for tunge (8,4 gram) og alt for stive for en slik arm. Clearaudio
oppgir ikke compliance for sine pickupene, men med et anbefalt stifttrykk på
2,2 gram skulle tyde på en compliance rundt 12 cu (ved 10 Hz), noe som er alt
for stivt for denne armen. (Stifttrykk bestemmes av compliance og nålesliping).
Resonansfrekvensen for denne kombinasjonen ender opp på hele 12,73 Hz.

Jeg ville heller vurdert en av følgende pickuper:

- Ortofon 2M Black. Med en vekt på 7,2 gram og en compliance lik 22 cu
(ved 10 Hz)
får du en resonansfrekvens på 9,79 Hz - veldig nærme ideelle 10 Hz.
Audiomix bruker denne pickup/armkombinasjonen med godt resultat. Pris rundt 5k.

- Sound Smith Carmen. Med en vekt på 6,8 gram og en compliance lik 22 cu
(ved 10 Hz)
(medium compliance versjonen) får du en resonansfrekvens på
10,22 Hz - igjen veldig nærme ideelle 10 Hz. Varmere i klangkarakteren enn
2M Black og Aida, men plukker opp mer overflatestøy og sporer dårligere på
grunn av buttere nålesliping. Pris rundt 6k +.

- Sound Smith Aida. Med en vekt på 6,8 gram og en compliance lik 22 cu
(ved 10 Hz)
(medium compliance versjonen) får du igjen en resonansfrekvens
10,22 Hz - veldig nærme ideelle 10 Hz. Kanskje den "beste" pickupen det er
mulig å bruke i denne armen (i forhold til pris - det finnes dyrere Sound Smith
pickuper). MMC prinsippet gir deg dynamikk på høyde med (eller bedre enn) de
beste low output MC pickupene samtidig som du har høyt utgangsignal og 47k last.
Pris rundt 13k +.

Sound Smith pickupene finnes også i høy compliance versjoner (28 cu (ved 10 Hz)),
men på grunn av deres relativt høye vekt (6,8 gram) ender du opp med en mindre
ideell resonansfrekvens på 9,06 Hz.
Dessuten er det sikkert lettere å skaffe seg medium compliance versjonene (høy
compliance versjonene finnes sikkert ikke på lager) samt at en medium compliance
versjon er "lettere å ta med seg" - om du senere skulle bytte til en tyngre arm...


Det kan også være andre alternativer som Audio Technica (litt stive for armen) eller
gamle klassikere som Shure eller Grace - helst med en ny NOS stift.

mvh
Gunnar Brekke
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
En Shure V-15 III er vel mer eller mindre designet for denne armen, eller vice versa.
Supplert med en SAS fra Jico, snakker vi "no brainer" trur eg.

Da havner du på ett par tusen NOK.

Jørgen.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Takk for utfyllende svar fra Gunnar B og lyntoft.Det var som jeg trodde ang. vekt av pickup og complianse.Det ser ut som jeg kommer til å
satse på en Shure v-15. Jeg har en 301 fra 1957 liggende i deler og tenkte bygge opp denne.Jeg skal bruke min ARC SP-12 da den har riaa
for MM.Det er et knakende godt riaa i SP-12 så dette skal bli spennende.Jeg mangler fortsatt effektforsterker som passer til SP-12 og høyttalere
mangler jeg også.Hadde tenkt til å ha dette anlegg i kjellerstua.
Jeg vil nok gå for en Shure pickup til 3009 armen.Takk for svar.
Mvh Kenneth
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
Jeg har en 301 fra 1957 liggende i deler og tenkte bygge opp denne.Jeg skal bruke min ARC SP-12 da den har riaa for MM. Det er et knakend godt
riaa i SP-12 så dette skal bli spennende.Jeg mangler fortsatt effektforsterker som passer til SP-12 og høyttalere mangler jeg også. Hadde tenkt til
å ha dette anlegg i kjellerstua. Jeg vil nok gå for en Shure pickup til 3009 armen.
Hei.

Man skal kanskje ikke diskutere smak og behag, men dette ville være vanhelligelse. Gerrard 301 er et ikon og en av de beste platespillerne
som noensinne er bygget. Vakker er den også. Hvilken farge har du?

Å sette 70-talls armen SME 3009 Series III på denne spilleren vil være som å sette; en spoiler, lettmetallsfelger eller TURBO klistrelapper
på en klassisk (bevinget) 50-talls Caddilac. Ikke noe man gjør...

Gerrard 301 er en fantastisk spiller og fortjener en matchende arm - helst en 12" for å komplimentere den. Jeg ville sett etter en; SME 3012,
SME 3012 Series II (med bytte til metall kniv i vertikallageret), SME 3012R eller aller helst den nyproduserte SME M2-12R. Jo nyere, jo bedre.
Mer info om klassiske SME-armer finner du her: SME 3009 / 3012

hero.jpg


Andre armer som er verdt å sjekke ut er klassiske EMT 12" (gode armer men kjedelig finish), Fidelity Research FR-66S (griselekker men DYR),
Ikeda 12" (moderne versjon av FRen - litt mye "bling"), eldre japanske 12" armer med S-form og sogar nyproduserte Jelco SA-750L.

Man kan selvfølgelig også vurdere kortere armer på 9" eller 10" der igjen SMEs 3009, SME 3009 Series II, SME 3009R (og til nød SME 3009
Improved (helst med løst headshell)) bør stå øverst på lista. EMT, Fidelity Research FR-64S, Ikeda 9", eldre japanske 9" armer med S-form
og sogar nyproduserte Jelco SA-750D (9") eller Jelco SA-750E (10") kan være alternativer.

Dette blir alle vesentlig tyngre armer enn din SME 3009 Series III som trives bedre med stive pickuper. Det finnes "high output" alternativer her
også (som Sound Smith Zephyr Mk/II), men først og fremst snakker vi MC-pickuper. Ortofon SPU ville vært førstevalget mitt (særlig på en SME),
men også "kopier" av SPU; Denon DL-103, EMT, Koetzu, Kiseki osv. vil være gode alternativer. En low output MC-pickup forsterker du enkelt med
et par billige Xindak MC-10 trafoer (se test her (s. 80) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/40_hele.pdf ) (Husk impedans-
tilpasning på sekundærsiden av trafoene).

Uansett bør du bygge et plint til Gerrarden med et stort løst "armboard" (lag noen ekstra armboards med det samme) som kan takle alt fra 9 til
12 tommers armer - så du eventuelt senere kan erstatte SME 3009 Series III armen din med noe lengre og mer "tidsriktig".

PS. Når det gjelder matchende effektforsterker til Audio Research SP-12en din ville jeg sett etter en Audio Research D-79.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Men når man engang har en SME 3009 Series III liggende og ett 301 prosjekt på gang, så er det ingenting som forhindrer en fra å bruke denne armen på spilleren!
Helt utmerket, og med rette pickup veldig bra.

Så kan man selvfølgelig legge på til mere tidsriktige, eller bedre greier etterhvert.
Går sikkert ett par kroner for å få maskina i gang også..

Hadde trådstarter vært helt nybegynner hadde jeg blitt skuffet over deg Gunnar, om ikke annet for formuleringen :)
Alt MÅ ikke koste så mye penger, alltid, hele tiden.

Men når det er sagt, så selvfølgelig, fortjener og takler spilleren alt av godsaker.

Men det veit nok TS fra før.

Jørgen.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
Hei.

La du merke til formuleringen min her:
Uansett bør du bygge et plint til Gerrarden med et stort løst "armboard" (lag noen ekstra armboards med det samme) som kan takle alt fra 9 til
12 tommers armer - så du eventuelt senere kan erstatte SME 3009 Series III armen din med noe lengre og mer "tidsriktig".
mvh :)
Gunnar Brekke
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Hei.

La du merke til formuleringen min her:
Uansett bør du bygge et plint til Gerrarden med et stort løst "armboard" (lag noen ekstra armboards med det samme) som kan takle alt fra 9 til
12 tommers armer - så du eventuelt senere kan erstatte SME 3009 Series III armen din med noe lengre og mer "tidsriktig".
mvh :)
Gunnar Brekke

Ja beklager da.
Du er nå faktisk en fortjent nestor og en offentlig sådan, i vinylfaget her til lands.
Men allikevel bør det vel være mulig å komme med litt mere økonomisk velfunderte råd også da, og ikke bare i bisetninger?

Uansett strålende at du er engasjert, og ikke minst skaper engasjement, både her og overalt.

Mvh.
Jørgen Lintoft



Jørgen.
 
Sist redigert:
Topp Bunn