SME 20/2 med SME V - Rett eller Vinklet DIN-plugg?

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Tenkte å prøve meg på en ny tonearmskabel. Noen som kan svare meg på om jeg trenger vinklet DIN-plugg? For meg ser det ut til at rett DIN kan fungere likebra og er jo mere fleksibelt hvis skulle bytte spiller en gang i fremtiden? Eller noe jeg ikke har tenkt på?

Noen som kan svare meg?

EP
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.623
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tror at du vil slite med rett DIN- plugg. annsynligvis vil kabelen kunne stoppe opp mot høyre bakre støttebein.

mvh
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Skjønner egentig ikke det. Kontakten under armen er jo til å vri. Gjerne slik at den peker rett ut bak...
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Synes det er litt kostbart:)
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
En vinklet din-plugg vil være mer anvendlig hvis du i senere skal sette Sme-armen på en spiller med begrenset plass under armen. Men på Sme 20/2 kan en rett plugg faktisk være det enkleste.
Hvis du kjøper en kabel med vinklet plugg må du være forberedt på å eventuelt justere om pluggen 45 grader.
Min Hovland kabel var konstruert slik at kablen gikk vertikalt nedover, og det var det ikke plass til mot nedre platå på Sme 20/2. Det var i og for seg greit å plukke fra hverandre pluggen og sette den sammen igjen vridd 45 grader slik at kablen gikk ut horisontalt (den var forberedt på den operasjonen), men vil du være helt sikker så kjøp en kabel med rett plugg - hvis du altså ikke har tenkt å flytte Sme V til en annen spiller senere.
mvh Boe
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
OK flott..det var det jeg tenkte. Virker som rett plugg vil være tingen. Takk for svar Boe!
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Om din SME V har silver hybrid hablen frå Van Den Hul skal du nok slite litt for å finne noko som er bedre!
I alle fall om kostnad er ein begrensande faktor.
MVH
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Hei Johs,
Det er riktig Vdh 501 Silver hybrid. Jeg har også følelsen av at den er bra egentlig. den virker velbalansert, åpen kabel. Allikvel har jeg sjekket en del erfaringer som sier at det er en del å hente også her..

EP
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Liten oppdatering,
Jeg kjøpte en High Fidelity Cables CT-1 Enhanced Phonokabel og det er rett og slett den største oppgraderingen jeg har gjort på vinylsiden og kabelsiden noen gang. Egentlig sitter jeg bare å lurer på hvordan dette er mulig og ikke minst hva jeg har gått glipp av tidligere. Hele lydbildet åpner seg på en annen måte. Mindre støy og en seperasjon og ikke minst naturlighet er på helt annett nivå. Den har ennå masser av innspilling men rett ut av boksen så spilte den så hatten passer. Tror du at Vdh 501 er bra så er den sikkert ok, men himmel og hav..nesten som å bytte ut hele riggen med noe bedre!!!:)
 
Sist redigert:

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Om to kabler kan sies å ha samme egenskaper når det kommer til evt. innstrålt støy og generell byggekvalitet, så er det jo komplett galskap å si at den ene er fundamentalt bedre enn den andre.
Alt avhenger naturligvis av hva som er i kabelens to ender. I dette tilfelle pickup i den ene og step-up eller phonostage i den andre.
Den ene kabelen kan være fantastisk med en pickup, og totalt ræva med en annen. For den andre kabelen kan det være motsatt...

I dette tilfellet er det altså slik at High Fidelity Cables CT-1 fungerer bedre enn vdH 501 silver hybrid med en ikke navngitt pickup og phonostage. Greit nok, men det sier IMO fint lite om hva som er den beste kabelen.
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Først, for ordensskyld den var med rett Din-plugg for dem som måtte lure..

Hei Halols,
Vinylen består av SME 20/2, SME V, Dynavector XV-1S og Nagra VPS (Samt Nagra PL-L med Nagra VPA og Merlin VSM MXe høytalere.)

Jeg er enig med deg av vinyl generelt er mere følsomt og at det ofte kan handle om matching ja. MEN, jeg denne forandringen skyldes ikke bare matching det lover jeg deg. Jeg har prøvd 2-3 andre phonokabler i det siste, men ingen av dem har vært entydig "bedre" enn Vdh 501 egentlig. Det som skjedde med CT-1 enhanced i systemet er vanskelig og aksepetere for meg også. Kvalitetsforskjellen er så stor. Musikken bare "slipper". den er så åpen, så detaljert samtidig som der mere organisk og riktig. Når man skrur opp volumet så vokser lydbilde i alle retninger samtidg som det blir mere dynamisk (nesten følelse av mere gain)

Jeg har holdt på med hifi i over 30 år så jeg har prøvd kabler opp gjennom årene kan jeg love. Skyldes dette matching skal jeg være den første til å innrømme det. Svaret får jeg når jeg får samme interconnect kabel om litt.

Fortsettelse følger...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvis noen som leser denne tråden skulle lure: Om man kan bruke rett eller trenger vinklet plugg på fonokabelen, avhenger av hvor stor plass det er under armfoten. Jeg bruker en Luxman PD 350 med SME V arm, og her går det med nød og neppe med en rett plugg, forutsatt at fonokabelen ikke er for tjukk og stiv.

VdH D-501 er en grei kabel som låter pent, og som jeg liker godt, men er ikke den mest sofistikerte. Det som er skrevet om denne kabelen i diverse tester, bl.a. i Stereophile's store test fra 2009, er korrekt så vidt jeg kan høre.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
909
Antall liker
707
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Vinkel,,,,min annbefaling. Neste oppsett emuligens du trenger en rett men det vet en ikke før skifteut basillen rammer deg.
Mvh
Stein
 
Topp Bunn