Høyttalere Små høyttalere til Hegel H90

Mariuss

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
8
Antall liker
7
Sted
kragerø
Hei.

Har akkurat begynt å oppgradere stereoanlegget, etter å ha hatt det samme i 20 års tid. Har et par B&W 603 s1 høyttalere som kanskje er moden for utskiftning. Bor i borettslag og det er sjelden jeg trenger stort volum. Har også litt (høyfrekvent) tinitus, så musikk blir til nytte også på lavt volum. Har kjøpt en Hegel H90. Og også et par Sennheiser S 660 hodetelefoner. Det er jo litt synd å ikke bruke H90 forsterkeren til mer enn hodetelefoner, så lurer på å bytte ut høyttalerne. Det må da være et bytte som virkelig merkes, tenker jeg, og til en grei pris, ikke mye over 10tusen. Lurer i den forbindelse på om noen har noen anbefalinger til litt små høyttalere, gjerne monterbare på vegg, som vil gi god nok lyd sammen med H90 til at jeg burde kjøpe de. Heller mot små B&W høyttalere (707 S2), men litt usikker på hvor stor oppgraderingen da egentlig blir, og om det går å sette de i stativ på vegg med hell, slik at det blir bedre enn typiske vegghøyttalere. Eller om jeg er helt på bærtur og må tenke annerledes om valg av nye høyttalere. Skal hovedsakelig brukes til CD-er og Netflix, og kommer sikkert også til å streame en del musikk. Tar imot alle tips.
 
P

parafinoksen

Gjest
Du bør fortelle litt om hvordan rommet er (størrelse, inventar), hvilke plasseringsmuligheter du har, hvordan du lytter (konsentrert finlytting kontra det å bare «spille musikk»), hva slags musikk du hører mest på. Så blir det mye enklere å sirkle inn noe som kan passe deg.

Hvis du er villig til å handle brukt, er det veldig mye bra å få tak i til 10 000 kr.
 
Sist redigert av en moderator:

Mariuss

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
8
Antall liker
7
Sted
kragerø
Rommet er ca 25 kvadrat L-formet, en stue med kjøkken som henger sammen. Sitter mest å lytter vendt mot langveggen av stua, dvs den delen av L-en som er "mellom bindestreken foran her og vinkelen". Høyttalerne peker da mot korte delen av L-en (kjøkkenet). Ganske minimalistisk innredning, bruker en sofa som da står mellom høyttalerne og kjøkkenet når jeg hører på musikk. Går mest i div rock, og pop. Pop streamer jeg mest. Hører igrunn på ganske mye forskjellig, men vil vel si at visesang, div rock og evt mer jazzrock (hvis det er et begrep, som Zappa) er det jeg er mest interessert i å finlytte på. Ser også mye film og serier, og vil jo da trenge høyttalere som gir en ok opplevelse med DVD og film-/seriestreaming. Om lyden er best der jeg sitter så er jo det bra, forventer ikke prima lyd i hele stua.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Mariuss: Mine tips: PMC, Sonus Faber, Dali...
 
P

parafinoksen

Gjest
Så sant du ikke er nødt til å montere dem på vegg, tror jeg du vil bli mest fornøyd lydmessig ved å ha høyttalere på gulvet og trekke dem ut fra veggen. Og siden du da trenger stativ til mindre høyttalere, vil disse ta like stor plass som en mindre gulvstående høyttaler. Dessuten drar et par gode stativer fort prisen opp. Bare nevner det, så du ikke utelukker gulvstående høyttalere helt.

Har ingen konkrete forslag, men min bror hadde tidligere Hegel-forsterker og et par Dynaudio-høyttalere. Dette låt veldig bra og behagelig på mange typer musikk. Har også hørt at KEF skal være bra med Hegel.

Ellers ville jeg kanskje stilt spørsmålet i denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hegels-vennetråd.16738/
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Parafinoksen: Dynaudios i passiv utgave kan være bortimot HÅPLØST harde å drive. Men gode, det er de!

Mariuss: Prøv å teste den med PMC DB1 Gold! Det er imo de fineste høyttalere som finnes under femten tusen for paret. Og de kan spille FANTASTISK STORT! Spiller alt, viser elektronikken, takler gufne rom. De gjør kort og godt det de skal!
Her er de:

www.norskaudioteknikk.no
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Mariuss: Tipper du skal kontakte Morten så fort som mulig, jeg... ;) Dette er studiohøyttalere, bygget av studioproffer for musikkelskere. Og de låter deretter, men uten å dra "lyst", hvis du skjønner. Det du får er en nøytral, musikkfokusert presentasjon som formidler budskapet fra teknikere og musikere. Signaturen er først og fremst preget av en ufarget ærlighet, men her er også masse følelser, liv og dynamikk. Avslører de? JA! Men de er alltid "med på notene" også. Kan de nagle haka di til gulvet? JA! Er de allroundere? Tåler de fremtidig oppgradering av partnere? JA! Så spill de plater du måtte ha. PMC kan vise deg hva du EGENTLIG har. Og det med en nesten skremmende letthet..
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Hvis det er små høyttalere du helst vil ha, får jo disse PMC-ene strålende kritikker og bør vel være verdt å prøvelytte. De har jo ikke dypbass, da, men sikkert nok til musikksjangerne du nevner.

Et viktig moment for deg som sliter med tinnitus, er at du kanskje bør finne noe som er behagelig i de øvre frekvensene for ikke gi deg lyttetretthet. Hegel har vel tradisjonelt vært litt friske oppover og bør pares med høyttalere som er litt avrundede i toppen. Jeg har aldri hørt PMC-høyttalerne Auditor skryter av, men hvis de har røtter fra studioverdenen, hvor det er viktig med detaljer og å avsløre, kan det være at de ikke er en ideell match med Hegel. Jeg bare tenker høyt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Parafinoksen: Så la meg presisere med noe du kanskje HAR hørt: Både Dynaudio, Acoustic Energy og PMC er fra start studiohøyttalere. Men låter de pågående i toppen? ABSOLUTT IKKE. Det de derimot gjør er å være FLEKSIBLE mht HVOR og MED HVA de låter bra. Frekvensgangen på en PMC DB1 Gold oppfattes av øret som SNOR RETT, og INGENTING stikker negativt ut. Vokser de med forsterkeren? Selvfølgelig gjør de det- det er en selvfølge med de aller fleste konstruksjoner. Hvorfor tror du jeg tenker som jeg gjør mht. forsterkerens størrelse? Det ER forskjell på å låte LYST og å låte ÆRLIG. Vi har hatt disse i eie selv i nesten tre år.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Parafinoksen: Så la meg presisere med noe du kanskje HAR hørt: Både Dynaudio, AE og PMC e fra start studiohøyttalere. Men låter de pågående i toppen? ABSOLUTT IKKE. Det de derimot gjør er å være FLEKSIBLE mht HVOR og MED HVA de låter bra. Frekvensgangen på en PMC oppfattes av øret som SNOR RETT, og INGENTING stikker negativt ut. Vokser de med forsterkeren? Selvfølgelig gjør de det- det er en selvfølge med de aller fleste konstruksjoner. Det ER forskjell på å låte LYST og å låte ÆRLIG.
Ja, for all del. Uansett er det smart å prøvelytte. Med Hegelen selvfølgelig.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Parafinoksen: Det er det :cool: Den Hegelen låter imo noe i nærheten av en Bladelius, krysset med en klassisk Densen..Kunne funka hoa @WilliamPoppy og..
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
System Audio Pandion 2, dynaudio sin evoke serie..
B&W har jo fått mye nytt å flott.. 7 serien derfra?

Vienna acoustic Haydn grand symphony.
Monitor audio..

Tja mye å velge mellom.. :)
 
P

parafinoksen

Gjest
Mala har også et par brukte Pylon Diamond-stativhøyttalere som kan være verdt å sjekke. Pylon er svært god valuta for pengene (selv har jeg den rimeligere Pylon Topaz 20 gulvhøyttaleren, som jeg er svært fornøyd med).

Valgmulighetene er ikke få ...
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Hør på flere høyttalere du er nysgjerrig på og velg den du liker best. At den skal drives av en Hegel H90 er underordnet. Det er valget av ht som har absolutt størst betydning for lyden du får i stua.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Revel M16 kommer også i en versjon tilpasset veggmontering (S16). M16 er nok blant det beste man får til 10k.

 

Mariuss

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
8
Antall liker
7
Sted
kragerø
Tinitusen er så høyfrekvent at jeg kan ikke helt skjønne hva slags lyd det skal være den "imiterer". Er ikke sikkert den kommer fra lydskade/hvit støy, jeg vet ikke. En eller annen slags overtone kanskje. Tenker uansett at det er rimelig bortkastet å lytte til den frekvensen, hva den enn er. Kan fint høre på musikk ellers men er jo litt redusert mtp at det allid er en blitz som lader oppå lydbildet :D Tipper jeg kan trene hjernen til å fokusere på andre lyder, det er min plan i hvert fall.

Takker for mange gode innspill.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
En kamerat av meg har tinnitus og TV anlegget med Dali Menuett (koblet til Electrocompaniet ECI5 mk II) er ifølge ham langt mindre utløsende enn hovedanlegget nevnt i signaturen.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Plassering inntil vegg vil sette begrensninger for hvor mye du får ut av kjøpet ditt, men likevel - nye høyttalere vil være en klart stor oppgradering, og med din glimrende forsterker vil du få mye glede ut av investeringen. Jeg har hørt den ampen drive flere store høyttalere, og kritikkene indikerer at den kan drive ganske tungdrevne høyttalere også.

Vil du ha nytte av investeringene av forsterker og nye høyttalere er det nødvendig å få høyttalerne litt ut på gulvet. Kompakter på stands tar da omtrent like mye plass som kompakte gulvstående. En WAF-diskusjon, typisk ;)

I ditt område, på Finn, noen aktuelle kandidater:
*****Finn.no linker slettet****

Jeg synes Dynaudio focus 160 ser knall ut til 8000,- og tror Hegel H90 driver dem i ditt rom. Totem har jeg ikke hørt. PMC og Spendor lager også fine høyttalere, men akkurat disse har jeg ikke hørt.
 
Sist redigert av en moderator:
P

parafinoksen

Gjest
Plassering inntil vegg vil sette begrensninger for hvor mye du får ut av kjøpet ditt, men likevel - nye høyttalere vil være en klart stor oppgradering, og med din glimrende forsterker vil du få mye glede ut av investeringen. Jeg har hørt den ampen drive flere store høyttalere, og kritikkene indikerer at den kan drive ganske tungdrevne høyttalere også.

Vil du ha nytte av investeringene av forsterker og nye høyttalere er det nødvendig å få høyttalerne litt ut på gulvet. Kompakter på stands tar da omtrent like mye plass som kompakte gulvstående. En WAF-diskusjon, typisk ;)

I ditt område, på Finn, noen aktuelle kandidater:
*****Finn.no linker slettet****

Jeg synes Dynaudio focus 160 ser knall ut til 8000,- og tror Hegel H90 driver dem i ditt rom. Totem har jeg ikke hørt. PMC og Spendor lager også fine høyttalere, men akkurat disse har jeg ikke hørt.
De Spendor-ene virker spennende. To gode anmeldelser her:



Prisen er jo også super.
 
Sist redigert av en moderator:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Siden jeg også sliter med høyfrekvent tinnitus er det noen høyttalere som har skilt seg ut som ok i den sammenheng.
Høyttalere med Dynaudio D28 AF,men de blir vel for gamle?
Magnepan,de blir for vel store og lite plassering vennlige.
Nå spilles det på Quad S2,plassert så nær vegg som mulig anbefalt,20cm.
Svært øre-vennlig og lite trettende.
Selv når det her f.eks lyttes til John Surman , "Edges of Illusion" der synth`n til tider (spesielle toner)
trigger tinnitusen med til tider høyt pumpende/pulserende tone er det fremdeles godt hørende på.
Generelt er disse Quad`ene som balsam for ørene,varmt og behagelig.Kan lyttes til ved lavt volum også.
Til 5000 kr,tilbudspris,spiller det svært så godt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Hva er prisen på disse AN-høyttalerne? AN er jo generelt grisedyrt, er det ikke det?
Tror prisen begynner omkring 20k nye nå for tiden. Da jeg hadde dem, begynte de på rundt 8k, mine lå på omlag 12k. Angrer på at jeg solgte dem, de har aldri helt sluppet taket i meg, de der.
Brukt finnes det av og til noen ute på markedet i Europa, ser et par i Polen for ca. 10 000,- akkurat nå.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Mariuss: Jeg villie sett på den. Hvorfor? Fordi du har en Hegel. Wharfedale spiller imo bedre på en forsterker med de samme , britiske kvalitetene, rent sonisk. Noe med en mer "vintage" lyd. Hegelen din er IKKE slik, og match er og blir alfa og omega i det vi gjør. ;)
 

Mariuss

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
8
Antall liker
7
Sted
kragerø
Godt poeng. Må si det er en veldig stor oppgradering fra en gammel marantz jeg hadde allerede på de høyttalerne jeg har med ny forsterker. Mye klarere og dukker opp rytmeinstrumenter jeg bare har overhørt før. Tror kanskje høyttalerne mine gjør lydbildet litt hardt (i hvert fall relativt på lavt volum). Det blir på sett og vis mest mellomtone av og til, i hvert fall det som stikker frem. Litt skjærende innimellom. Lou Reed, Rock and roll animal høres ut som en kaskade av mellomtoner (kanskje det er det), men tipper nye høyttalere kan forbedre det hele ennå mye mer.
 
P

parafinoksen

Gjest
Godt poeng. Må si det er en veldig stor oppgradering fra en gammel marantz jeg hadde allerede på de høyttalerne jeg har med ny forsterker. Mye klarere og dukker opp rytmeinstrumenter jeg bare har overhørt før. Tror kanskje høyttalerne mine gjør lydbildet litt hardt (i hvert fall relativt på lavt volum). Det blir på sett og vis mest mellomtone av og til, i hvert fall det som stikker frem. Litt skjærende innimellom. Lou Reed, Rock and roll animal høres ut som en kaskade av mellomtoner (kanskje det er det), men tipper nye høyttalere kan forbedre det hele ennå mye mer.
Det har med hvordan øret oppfatter ulike frekvenser ved ulike lydnivåer. På lavt nivå er mellomtonen mest fremtredende. Det er det loudness-knappen på mange forsterkere er til: å booste bass og diskant for lytting på lavere lydnivåer.
 

Mariuss

Medlem
Ble medlem
15.07.2020
Innlegg
8
Antall liker
7
Sted
kragerø
Jepp, men tror de høyttalerne jeg har er ganske gjerrige på bassen med mindre man skrur opp ganske mye. Det er noe passiv bass element greier i de. Vet de kan spille bra med bass også men da blir det fort vreng andre steder (kanskje ikke med nye forsterkeren men vil helst ikke prøve).
 
P

parafinoksen

Gjest
Hvis du har mulighet til å koble PC til forsterkeren din, så kan du spille av noe musikk via WIndows Media Player og teste litt med den innebygde equalizeren i WMP. Det er ingen fullkommen løsning, men for meg har det hjulpet en del når jeg spiller lavt.

Jeg har blant annet en liten 20 watts rørforsterker, og den er umulig å få god lyd på ved lavt nivå. Mellomtonen blir altfor fremtredende. Så har jeg en 90-talls rimeligere Luxman-forsterker, og den er perfekt til lavere volum, takket være tonekontroller og loudness.
 
Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Mariuss: Øret er logaritmisk i lydoppfattelse. Resten har med signaturer, match, plassering, akustiske/elektriske forhold og fokuspunkter å gjøre. Hva forsterkeren fokuserer på er en ting. Hvor DINE preferanser ligger er noe annet. Det du skal ha er en høyttaler som passer på HELE preferansespekteret, ditt, bygger opp om styrkene Hegelen besitter, samtidig som svakheter minimeres fokus på. En høyttaler som er liten, lettplassert, låter SVÆRT og gjør det den skal mht. formidling. Uten å selv legge til noen særlig egensignatur. PMC DB1 Gold er en slik høyttaler. De viser deg hva slags elektronikk du har og hva du egentlig hører på fra eget musikkbibliotek. Uten å maskere, skjule eller belyse unødig. De kan stå fritt eller henge på veggen- uansett vil de gjøre det de er bygget for. Disse småtassene er transmisjonslinjer- et prinsipp som fokuserer på JEVNHET Og de spiller alt fra store klassiske verker til prog, jazz pop og akustisk med den samme overbevisningen. En høyttaler blant de virkelig sjeldne, hva gjelder fleksibilitet, musikalitet og VFM. :) De er imo rett og slett klassens beste- uansett preferanse. De har litt av hvert: Du får litt varme fra Dali og Sonus, dynamikken fra Dynaudio og "sanggleden" til en AE. Med en egen linearitet "till råga på det". Pakka inn i et kabinett så lite og søtt at det ikke skremmer noen. Før du ber dem spille musikk ;) :devilish: Tipper du plutselig kan få et VELDIG bra naboskap med resten av huset/blokka/oppgangen..
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
En annen mulighet er å installere dette: https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ pluss dette grensesnittet: https://sourceforge.net/projects/peace-equalizer-apo-extension/

Da justerer du lyden på Windows globalt, ikke bare knyttet til en bestemt programvare.
Tester dette selv nå, og dette funker. Spiller via Tidal på PC på lavt volum. Tonekontroller og loudness på forsterker ikke aktivert (rimelig dau lyd). Lager en liten «smilekurve» i den grafiske equalizeren, og da har du grei bass og passe med luft og detaljer i diskanten. Med andre ord balansert lyd på lavt volum. Her er det bare å skru til hjertens lyst.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Mariuss: Gode forslag, men de er nok ikke like fleksible som DBene...Det skal sies at både Sonus og Krix er blant mine absolutte favoritter, men de krever mer enn en PMC, sånn rent teknisk. PMCen lever, bare forsterkeren er god nok. De andre to er langt mer kildekritiske og krever mer av rommet- i TILLEGG til forsterkeren...En større jobb, altså...:)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Støtter absolutt tipset om Krix Equinox MkIII om det skal være små stativhøyttalere. Når jeg hørte de i demo var jeg sikker på at det måtte være en aktiv sub tilkoblet, men nei.
Et alternativ om det du sikter mot er en litt varm karakteristikk er Vienna Acoustic Haydn
 
P

parafinoksen

Gjest
Ser det ligger et par Elac Bs 243.2 til 4000 kroner på Finn. Blir Elac for lystklingende med Hegel, tro?

Jeg hadde stativhøyttaleren BS123 tidligere, og den låt rett og slett veldig bra. Bass langt ned på 40-tallet. Den hadde ikke JET-diskanten, men den var oppløst og fin.
 
Topp Bunn