Ønsker anbefaling Små høyttalere til 300B? Anbefalinger

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
I forbindelse med et (av mine mange !) sideprosjekter, vurderer jeg å anskaffe en topp 300B forsterker. Rommet anlegget skal stå i, er ikke stort (17-18m2).

Ønsker anbefalinger til mindre høyttalere, som kan funke i en slik sammenheng. Kan godt koste litt.

Skal selvsagt ikke kunne gjengi Kraftwerk på full guffe, men essensen i et symfoniorkester må kunne komme igjennom.

har hørt Proac 1 sc (?) på Cary hos Lyric for lenge siden, og det låt veldig bra, men det har sikkert skjedd ting siden da.

Forslag?
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
PMC er også et alternativ, går aldri under 6 ohm på impedansen og Audio Note sine høyttalere.
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
har hørt Proac 1 sc (?) på Cary hos Lyric for lenge siden, og det låt veldig bra, men det har sikkert skjedd ting siden da.

Forslag?
Totem modell 1s. den spiser proac 1sc til frokost. har hatt begge i hus på en 300b 16w
I once owned a pair of these (totem) for about 5 years, and was quite happy with them until I had the chance to obtain a pair of ProAc Response One SC's
Hehe, litt ironisk eller hva jeg skal kalle det. Sitatet er fra denne tråden: Totem Model 1 Signature - pink fish media
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehe, litt ironisk eller hva jeg skal kalle det. Sitatet er fra denne tråden: Totem Model 1 Signature - pink fish media
Ja, der ser man. Har selv hatt begge, og de er begge veldig gode med rørforsterkere. Men jeg foretrakk dog 1sc. Men ProAc har jo kommet med gode erstattere nå, uten at jeg selv har hørt dem.

Men sjekk ut Reference 3A sine også!
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Jeg drev et par triangle comete es med 2*9w 300b.. funket fett! solgte de nylig og bruker nå audio note og et par vintage coral cx-77.. disse har selvfølgelig litt mer bass.. men triangle låt bra og er ganske små. masse dynamikk og låt ganske oppløst, men er som sagt litt slankere i bunnen..
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
...bring it on! morsomt med litt meiningsbrytningar. Har stor respekt for Fingnerns gulløre, men bare gi ham motstand! Han liker det!
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Muligens Amphion. Har bare hørt Argon med litt mer mandige 845-rør, men dæven som det sjelfullt svingte. Forvent dog ikke at ting faller ned fra hyllene.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.599
Antall liker
4.126
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hvis ProAc 1 SC blir litt "tung-dratt" støtter jeg forslaget om Reference 3a fullt ut!

M
 

Steveb

Fersking
Ble medlem
29.11.2009
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Oslo
Zu Druid kan kanskje passe. Ganske høye, men tar opp lite gulvplass - sikkert ikke mer enn Proac på solide stativer.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Totem Model 1 Sig er en av mine gamle favoritter. Klart mer rytmisk anlagt og dynamisk enn Proac 1sc, og personlig er jeg enig i Fingerns lille frokostbemerkning. De lar seg dra fint, om bare poweret er stivt nok. Funka strålende på din gamle JJ 322, Swifty! :cool:
Ellers er Reference 3A detinitivt tingen å sjekke ut, som noen har vært inne på her.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
det blir jo kun subjektive meninger her :)
ProAc 1SC er mine favoritt minimonitorer, men jeg ved ikke om jeg ville spille på SE 300B på dem, de trenger etter min mening fra ca 20 til 30W til å få frem de gode egenskaper.
Kanskje med den her? Crossfire : Ayon Audio
De trenger også litt luft til å blomstre.

Hørte ProAc tablette med 8W trioder for mange år siden i et små rum, det var riktig fint.
Er også større tilhenger til de eldre modeller av proac, ikke helt så glad i disse vott enhetene.

Har ikke så stor erfaring med totem, har hørt dem for lenge siden og husker kun at jeg var kun passende tilfreds med dem. Men ikke sikker at dette kan tas med.
ProAc 1SC svarer veldig godt på utstyr og oppstilling så forskjellige erfaringer kan også gjenspeiles av dette

Men det må være vanskelig å gå fra store horn ht i mini monitorer.
Jeg ville gå rundt og høre de forskjellige, du er velkommen hvis du er i Bergen og komme forbi og høre proac 1sc med rør og garrard, er ikke helt ferdig med anlegget men det nærmere seg.
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg kjøpte ProAC response 1sc i dag. Har hatt mange stativhøyttalere.
Fra 0 til 75k- Og en del mindre gulvstående som Totem Hawk, ProAc 2.5 mm.
+ selvsagt de Danske stativ ht Dynaudio.
Mulig det har skjedd mye siden ProAc response 1sc kom. Men mine ører
er fortsatt de samme gamle og hos meg (15 kvm) spiller det slettes ikke verst.
Dette med en billig 30 watt,s integrert fra midten av 80 tallet.
Skal prøve med en 2x1,5 watt,s rør forsterker senere i dag.
Ellers så blir det en liten Naim forsterker på disse.


Jeg har brukt Heart beat 300b på mine ProAc 2.5

Mulig Totem Mod 1 spiser ProAc response 1 sc til frokost.
Men det klarer ihvertall ikke Totem Hawk å gjøre.

Lykke til med valget

Lasse :)
 
Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
I forbindelse med et (av mine mange !) sideprosjekter, vurderer jeg å anskaffe en topp 300B forsterker. Rommet anlegget skal stå i, er ikke stort (17-18m2).

Ønsker anbefalinger til mindre høyttalere, som kan funke i en slik sammenheng. Kan godt koste litt.

Skal selvsagt ikke kunne gjengi Kraftwerk på full guffe, men essensen i et symfoniorkester må kunne komme igjennom.

har hørt Proac 1 sc (?) på Cary hos Lyric for lenge siden, og det låt veldig bra, men det har sikkert skjedd ting siden da.

Forslag?
Fostex fulltoner i Bob Brines-kasse, små gulvståere som funker prima hos meg på 300B ( Jeg har omtrent den til høyre)

Product_Group_Small.jpg
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Visse ting her som kan tyde på at ikke alle har erfaring med single 300B-forsterkere(?).
Det finnes gode høyttalere som er spesielt beregnet på kombinasjon med laveffekts (rør)forsterkere. Disse bør ha jevnt høy impedans i hele frekvensområdet, samt ha høy virkningsgrad. Jeg synes vel trådstarter absolutt bør vurdere Audio Note K. Disse kan fås i mange prisklasser fra om lag 13000,- og oppover. Dette er en høyttaler med særdeles spesielle egenskaper i lag med 300B, en klar hånd-i-hanske-match. Veldig gode på klanglige kvaliteter, store, presise lydbilder, svært plasseringsvennlige. Objektivt sett er de ikke "bedre" på alt enn de andre høyttalerne som er nevnt i tråden, men som match med 300B overgår de nok det meste, ja.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Topp Bunn