slavebass og bassreflex

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Hei :)

Hva er egentlig fordelene/ulempene med å bruke en slavebass(passiv radiator) mot å bruke bassreflex, vis vi ikke tenker på kostnad?

Har konstruksjoner med slavebasser "ettersving"(slaven fortsetter å svinge en stund etter at lyden har sluttet)?

og gjelder denne påstanden som jeg fisket fra en annen tråd om slavebasser?:

Elementets Q øker med lydtrykket. En trykkammerløsning som spiller korrekt i 92 dB vil derfor spille med pukkel på resonnansfrekvensen i 100 dB. Dette er godt dokumentert i Dickason. På en stor høyttaler vil dette være et godt stykke ned i bassområdet. Hvis man kjenner fletcher munchinson kurvene vet man at en slik ulinearitet er svært ugunstig. Øret er ganske lite bassfølsomt på lave nivåer, men når det kommer opp på normalt lyttenivå skal det bare en liten økning til før det er hørbart.

En bassrefleks derimot har en tendens til å komprimere lyden slik at Q reduseres ved økende lydtrykk. Dette er en feil som er mer behagelig for øret - og kanskje også mer i tråd med hvordan øret oppfatter bass.
:)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.312
Antall liker
16.393
Sted
Østfold
Slavebass har noen klare fordeler og slik jeg kan se det egentlig bare 3 ulemper.

De tre ulempene er pris, elementer som skal plasseres på kassa, og det at et element vil ha et dynamisk "endepunkt".

Fordelene er:
Små kasser vil få uforholdsmessig store bassporter. Da vil slaver være en veldig god løsning. Store porter tar veldig mye volum av kassa og har store problemer med resonanser.
Slaver vil ikke i like stor grad som bassporter kunne lekke mellomtonefrekvenser.
Slaver vil ikke kunne lage piperesonanser slik som en lang bassport.
Slaver har en Rms som kan være veldig nyttig for å få til en kontrollert bassrespons.

Fenonemet som Bx beskriver er spoleoppvarmingen som også vil virke på samme måte med en bassrefleks. Problemet med å bruke en bassrefleksløsning som komprimerer tilsvarende dynamisk er at den ofte kan forårsake en del støy. Tilsvarende kan man få til en dynamisk kompresjon med slaver om man bruker for slaver med litt for lite kapasitet. Ulempen med dette er at man ikke uten videre kan kompensere for dette da spoleoppvarmingen er en treg nærmest statisk effekt, mens mekanisk motstand i opphenget er rent dynamisk.
 

perkele

Fersking
Ble medlem
24.11.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
Hei,

Jeg er ganske fersk innen hi-fi-gamet, men en ting slår meg med slavebass: Siden slaveelementet svinger utifra svingningene til det aktive elementet, vil det ikke være en fare for at elementene vil svinge i motfase på en sånn måte at det blir en utjevning eller anulering av bassen? Og dette vil da muligens være mest utsatt for typisk slagbass som trommer og andre raske og korte utslag for lave frekvenser?

Håper noen kan opplyse meg:)

Mvh Per
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei,

Jeg er ganske fersk innen hi-fi-gamet, men en ting slår meg med slavebass: Siden slaveelementet svinger utifra svingningene til det aktive elementet, vil det ikke være en fare for at elementene vil svinge i motfase på en sånn måte at det blir en utjevning eller anulering av bassen? Og dette vil da muligens være mest utsatt for typisk slagbass som trommer og andre raske og korte utslag for lave frekvenser?

Håper noen kan opplyse meg:)

Mvh Per
Når frekvensen kommer godt under slavebassens resonans, vil det aktive elementet og slavebassen etterhvert bevege seg i motfase. Ved resonans jobber de med hverandre, mens oppover begrenses utsvinget av slaven ganske fort og det virker som en baffel som resten av veggene i kassa.

Se for deg et lodd som henger i en spiralfjær., og hånden din i andre enden. Beveg hånden opp og ned. Ved resonans går loddet opp og hånden ned. Beveges hånden for fort, står loddet omtrent helt stille. Beveger du hånden for sakte, begynner loddet å bevege seg samme vei som hånden.
Fordi et aktivt element benytter sin bakside, som er 180 grader fasevendt fremsiden, vil slaven ved resonans bevege seg ut av kabinettet når det aktive elementets membran beveger seg utover.

Teori med noen modifikasjoner...

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.312
Antall liker
16.393
Sted
Østfold
Kanskje verdt å nevne at slavebassene pleier å ha veldig tunge membraner. Jeg jobber med et bassystem der den aktive enheten vil ha ca 40g Mms, mens slavene vil ha rundt 400g mms totalt.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Kanskje verdt å nevne at slavebassene pleier å ha veldig tunge membraner. Jeg jobber med et bassystem der den aktive enheten vil ha ca 40g Mms, mens slavene vil ha rundt 400g mms totalt.
Et eksempel på skikkelig heavye slavebasser er 1 stk. 18TC-5200 i 4 kubikkfot kasse med 2 stk. 18" slavebasser der hver slave har en masse på 2,2kg for å oppnå en tuningfrekvens på 18Hz.

18TC-5200 sin mms er på ca.475gram, mot vannvittige 2200gram på hver enkelt slave!!! :eek:
 
Topp Bunn