SL1210 og DL-160

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Hei!

Før helga fikk jeg kjøpt en meget lite brukt SL1210MKII for 1500,- :)
Et knallkjøp, men den gamle Stanton 680EL skal skiftes ut snarest. Derfor har jeg med stor interesse lest Audiophil-Arve sin test i Audiophile.
Bestemte meg for en DL-103, men HIFI-klubben ante ikke når de fikk denne på lager igjen.
Er en travel mann og bestilte derfor DL-160, som skulle være en knallkombinasjon.
Problemet ser jeg nå at denne er mer egna for lette armer. Arve kompenserte? for dette med å bruke et lettere shell enn det originale som jeg har.
DL-160 veier 4,8gram
SL1210 er bergna for pickupvekter fra 6gram.
Har et lodd på cirka 3 gram, ei plate med to høl til å feste mellom shell og pickup.

Alt koker ned i spørsmålet; Har jeg tabba meg ut ved å bestille DL-160? ???
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nja..ein 110 hadde nok vore meir passande, men desse har ein del variasjon frå individ til individ.
Men ver litt tøff og finn eit lett shell. Eg har eit Zeepa, som eg trur er det lettaste, men desse er ikkje lette å finne for tida.
Før eg fann Zeepa-shellet, brukte eg eit heilt vanleg standardshell. Eg gjekk laus på det med ei baufil, og saga vekk alt anna enn akkurat der eg måtte ha anlegg og skrufeste, samt den eine "kanten" for stabiliteten sin del (einaste delen av shellet som står med 90 graders vinkel på anleggsflata).
Ettersom det er heilt ute, skulle dette utgjere ganske mykje for effektiv masse. Og du lærer deg fort å føre pickupen på rett veg utan den vesle bøylen.
Det einaste eg er litt uroa for, er om 1210en din må ha ekstra lodd inne i shellet for å balansere ut den svært lette picupen. Det gjekk heilt fint med spelaren eg prøvde, men dette var ein litt meir forseggjort jubileumsmodell.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
God morgen og takk for svar.

I din test, prøvde du da med standardshell og lett pickup?
Vil ekstra lodd ha mye å si for det lydmessige?
Skjønner det ikke er noe særlig ved bøyde, ujevne plater.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Kan du lodde ? Bytte et par motstander i Riaa? Stanton 680 kan spille bra, men den trenger en belastning på 68-75k ohm og ikke std-47k for å komme til sin rett...
Det blir også levert et utall stifter til denne..."D625" fungerer rimelig bra, men det finnes flere dyrere/bedre. Synd at den er litt sær med belastningen, har fått ufortjent dårlig rykte pga dette...

Arne K
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Et std SL-1210 shell veier bare ~8g, de finnes lettere, men ikke mange under 7, uten å kappe/file/borre...

Arne K
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
God morgen og takk for svar.

1. I din test, prøvde du da med standardshell og lett pickup?
2. Vil ekstra lodd ha mye å si for det lydmessige?

3. Skjønner det ikke er noe særlig ved bøyde, ujevne plater.
1. Ja. Eg fekk 70µ sporing på 160 med Zeepa-shellet (vekt under 4 gram), og om lag 60 med standarsshellet. DL110 spora 80µ i standardshellet.
160 er ein betre pickup enn 110. Men matchar armen litt dårlegare.

2. Nei, ikkje eigentleg. Men om du spelar musikk med mykje og innvikla informasjon, kan du høyre at pickupen strevar litt med sporinga.

3. Ja, men dette ordnar du langt på veg ved hjelp av platestrammar og ei litt tjukk gummimatta a la PlatterMatter.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Takk for gode svar.
Spørsmålet nå er hva jeg kommer til å finne på.
Spiller en del jazz og prog, med noe avansert lydbilde, så det spørs om DL-160 blir avbestilt og han far får smøre seg med tålmodighet til DL-103 kommer på lager igjen.
Noen som har andre anbefalinger til pu i prisleiet maks 2k?
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Bare en liten oppdatering.
DL-160 er nå avbestilt og DL-103 bestilt fra Spania til den nette sum av kroner 928,-. Naturligvis merket som gave:)
Så da bli det jul i heimen, sjøl i februar:)
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bare en liten oppdatering.
DL-160 er nå avbestilt og DL-103 bestilt fra Spania til den nette sum av kroner 928,-. Naturligvis merket som gave:)
Så da bli det jul i heimen, sjøl i februar:)
Ska du skape både jul og nyttår pluss påske i heimen, bør du også skaffe deg armdemperen fra KABUSA. Den løfter denne kombinasjonen ytterligere hakk. Sjekk her: http://www.kabusa.com/TD1200.HTM

KAB har for øvrig veldig mye tilbehør til SL1200, verdt å sjekke ut. Han justerer også ned verdien på varene for å komme under den tåpelige tollgrensa.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Trur du gjer rett i dette! Berre du har ein god riaa...
Nja, riaaen er ikke akkurat spitzenklasse, Nad PP2 sammen med Vincent SA-31 og Quad 405.
Men venter absolutt i spenning på forsendelsen fra Spania :)
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Ska du skape både jul og nyttår pluss påske i heimen, bør du også skaffe deg armdemperen fra KABUSA. Den løfter denne kombinasjonen ytterligere hakk. Sjekk her: http://www.kabusa.com/TD1200.HTM

KAB har for øvrig veldig mye tilbehør til SL1200, verdt å sjekke ut. Han justerer også ned verdien på varene for å komme under den tåpelige tollgrensa.
Har sjekka litt på KAB og armdemperen ser spennende ut i aller høyeste grad. Bare så synd at jeg har slanka lommeboka litt mye i det siste :(

Tollgrensa på 200 kroner er latterlig ja, hadde jo et håp om at den skulle bli økt til tusenlappen for et år tilbake, men det skjedde jo ikke.
 

rolsaeth

Medlem
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Hei der.
Tror du vil bli fornøyd med lyden på din SL 1210 og DL 103. Har selv en SL 1200 og DL 103. På min 1200 fulgte det med en tynn filtmatte når jeg kjøpte den,og den blev byttet med en tykk gummiert platematte,og det hjalp betraktelig på lyden.
Bestilte selv min DL 103 hos Hifiklubbens nettsider ,men der var det ingen respons,ikke så mye som en tilbakemelding.
Var tilfeldig innom Hifiklubben i Bergen en dag jeg var der i byen,og kom til å spørre om de hadde DL 103 liggende. Som en gledelig overraskelse så hadde de det.
Rådet mitt blir, om man får negativ melding fra nettbutikken til Hifiklubben kan det lønne seg å ringe rundt til de forskjellige butikkene i kjeden.

Hilsen Rolf
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nja, riaaen er ikke akkurat spitzenklasse, Nad PP2 sammen med Vincent SA-31 og Quad 405.
Men venter absolutt i spenning på forsendelsen fra Spania :)
Har prøvd PP2 med DL103. Slett ikkje håplaust. Begge har jau tredimensjonalitet som største mangel, og då gjer det relativt lite om den eine ikkje har det.....
Nei, du har eit fornuftig val. Denne dempegreia skal verkeleg gjere susen på sporingseigenskapane. Eg fekk tilsendt ein sånn for utprøving, men fekk det ikkje til å passe på akkurat jublileumsutgåva.
Du får berre gle deg!
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
På min 1200 fulgte det med en tynn filtmatte når jeg kjøpte den,og den blev byttet med en tykk gummiert platematte,og det hjalp betraktelig på lyden.

Rådet mitt blir, om man får negativ melding fra nettbutikken til Hifiklubben kan det lønne seg å ringe rundt til de forskjellige butikkene i kjeden.

Hilsen Rolf
Hei!
På min fulgte det med både filtmatte og den originale tjukke gummimatta. Og det er naturligvis gummimatta som blir brukt.
Jeg tok kontakt med HIFI-klubben i Ålesund og Trondheim, som er de nærmeste butikkene, men ingen av dem hadde DL-103 inne.
 

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
51
Antall liker
0
Hei!
På min fulgte det med både filtmatte og den originale tjukke gummimatta. Og det er naturligvis gummimatta som blir brukt.
Jeg tok kontakt med HIFI-klubben i Ålesund og Trondheim, som er de nærmeste butikkene, men ingen av dem hadde DL-103 inne.

På min spiller fulgte det med filt og gummimatte, men den var ikke så tykk, ca 3mm tjukk.
Kjøpte den "originale" gummimatten, hos Kabusa. Den er ca 6mm tykk. Med den tykke matten har du med DL-103 bedre justeringsmuligheter av tonearmens høyde.
Min erfaring er at med den tynne matten må tonearmen stå i sin laveste posisjon.

Har du ringt HIFI-Klubben i Bergen, de hadde flere DL-103 for 1mnd siden.

Mvh.
Ove
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
På min spiller fulgte det med filt og gummimatte, men den var ikke så tykk, ca 3mm tjukk.
Kjøpte den "originale" gummimatten, hos Kabusa. Den er ca 6mm tykk. Med den tykke matten  har du med DL-103 bedre justeringsmuligheter av tonearmens høyde.
Min erfaring er at med den tynne matten må tonearmen stå i sin laveste posisjon.

Har du ringt HIFI-Klubben i Bergen, de hadde flere DL-103 for 1mnd siden.

Mvh.
Ove
Matta på min spiller er også 6mm tjukk, så den er god som gull:)
Nei, jeg ringte ikke HIFI-klubben i Bergen. Derimot er den bestilt fra Spania, og dessuten til en rimeligere pris enn HIFI-klubben:) Nå gjenstår det bare å få den i hus og i shell..........:)
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Isonoe dempeføtter er også ett bra tweak, men de koster jo litt.
Jeg har vært heldig, og funnet både to sett Isonoes og en væskedemper på bruktmarkedet. Har ikke testet demperen enda, men bruker væskedemper på en SME 3009/S2 (på en SL-120Mk2) med veldig gode resultater.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Bare en liten oppdatering; forsendelsen fra Spania er ankommet, en godt pakka DL-103, klar til montering. Selgeren tubefive på Ebay anbefales herved:)

For oss økonomikara er dette i høyeste grad moro, sjøl om det kanskje ikke akkurat er hi-end materiale ;D
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og hvorfor er det ikke High End? Kostet det ikke nok? ;-)


Arne K
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Og hvorfor er det ikke High End? Kostet det ikke nok? ;-)


Arne K
Det er to moment eg vil seie diskvalifiserar SL1200/DL103 til skikkeleg hi-end.
a) DL103 sine manglande perspektiveigenskapar. Kanskje også klangbalansen, som ikkje er så nøytral som 103D var.
b) Den forsiktige "ringinga" du ikkje legg merke til frå drivverket før du prøver noko anna. Denne kan likevel reduserast sterkt ved hjelp av ei Plattermatter og ein platestrammar type tung vekt/ikkje kontakt med spindel.

Det er også forbetringspotensiale ved hjelp av armdemparen som har vore nemnd fleire gonger mange stadar, nye bein/hylle, og å fylle tomrommet i kabinettet med ei eller anna gugge...
Uansett ein kombinasjon som er svært mykje for pengane, spesielt om du har fått ein god pris på bruktmarknaden. Men rekn ikkje med å banke korkje Clearaudio, VPI, Nottingham eller LP 12....
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg tror nok at High End begrepet har blitt forvridd av kapitalister. En titt ut i verden viser flere som har DL103 i VELDIG High End systemer.
Og jeg ville aldri drømme om å sammenlikne SL1210MkII med en LP-12... ;-)  
Gi Techniksen en bedre arm !
(Skotten ville bli skambanket!)

Arne K
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nåja....har prøvd SL 1000 mkII m/EPA 100 og ET2 armar opp i mot LP 12. Vart sånn på den eine side-på den andre side.
Eg trur nok eg skulle greidd å liste om lag 30 pickupar eg heller ville hatt enn DL103, om enn ikkje akkurat billegare enn denne...
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Man tager det man kan afse, bliver det vællykket er all ting godt:)

For å gjøre ei lang historie kort, (kutter dermed historia om manisk leiting etter speil, skyvelær osv), DL-103 er kommet i shell.
Første ut var Pink Floyd,......hakeslepp.
Nummer to Tom Waits, .......aldri har jeg hørt drøvelen hans vibrere som den gjorde nå;D
Nummer tre, Garbarek,.....................................har jeg ikke hatt tid til å høre ennå:)
Med håp om en audiofil aften, ha en fin kveld.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hyggelig å høre at du liker pick-upen. Gi den 50+ timer med innspilling, så blir den enda bedre. Mykner noe opp i spillestilen og den fantastiske mellomtonen åpner seg enda mer
 
Topp Bunn