skurring ved avspilling

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg har et lite problem ved avspilling av plater for tiden. når jeg kopler opp mot phonoinngangen på forforsterkeren så kommer det en markant skurring i begge kanalene uansett volum. denne skurringen har vært der fra dag 1. dersom jeg kopler opp mot en annen inngang, f.eks. aux., så er lyden ok. jeg er ikke sikker på om inngangene på arc pre er like, men vil tro det?

noen som har en formening om hvorfor det skurrer på phonoinngangen?

jakr
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Gjelder dette for pickup til phono og separat riaa til aux?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Gjelder dette for pickup til phono og separat riaa til aux?
jeg kjører med separat riaa og det er inngangssignalet fra denne som helst skulle gått uforstyrret gjennom phonoinngangen på forforsterkeren og til mine ører :(. som sagt så går det greit til aux utgang. forforsterkeren har ikke innebygd riia.

jakr
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Tja, skurring, hva er det? Skraper og knitrer det, eller er det en slag "humming" (hva er humming da..)? ::)

Sjekk om det kan finnes en dårlig lodding på phonoinngangen. Om jordingen/(-) er løsnet, får man ofte en slags trafostøy/humming.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
havar skrev:
Tja, skurring, hva er det? Skraper og knitrer det, eller er det en slag "humming" (hva er humming da..)? ::)

Sjekk om det kan finnes en dårlig lodding på phonoinngangen. Om jordingen/(-) er løsnet, får man ofte en slags trafostøy/humming.
ja, hvordan skal jeg beskrive denne skurringen... det skurrer/ skraper ved naturlige dynamikkpådrag/ "peaker" i musikksignalet. det finnes ikke antydning til humming eller brum. og så er det heilt fint på aux. nesten så jeg lurer på at det er noe galt med inngangen på forforsterkeren..tror jeg må ta den opp og sjekke loddingene på phonoinngangen som du foreslår.

jakr
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Nå spør jeg fryktelig dumt her kanskje, men det er ikke innebygget riaa i forforsterkeren da? Slik at du får 2Xriaa?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Nå spør jeg fryktelig dumt her kanskje, men det er ikke innebygget riaa i forforsterkeren da? Slik at du får 2Xriaa?
nei, det er kun ekstern riia i dette systemet. det jeg ikke vet, er om inngangene i denne forforsterkeren (arc ref 3) er helt like, men det går jeg ut fra. det er i alle fall tilfelle på den bat-en jeg brukte som hoved-pre tidligere (vk 51 se). dersom inngangene er like så har ikke jeg noe problem. da fortsetter jeg bare ganske enkelt å bruke aux inngangen.

jakr
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
jakr skrev:
Fosse skrev:
Nå spør jeg fryktelig dumt her kanskje, men det er ikke innebygget riaa i forforsterkeren da? Slik at du får 2Xriaa?
nei, det er kun ekstern riia i dette systemet. det jeg ikke vet, er om inngangene i denne forforsterkeren (arc ref 3) er helt like, men det går jeg ut fra. det er i alle fall tilfelle på den bat-en jeg brukte som hoved-pre tidligere (vk 51 se). dersom inngangene er like så har ikke jeg noe problem. da fortsetter jeg bare ganske enkelt å bruke aux inngangen.

jakr
Av det jeg leser av hjemmesidene til ARC så skal inngangene være like, og dersom oppkoblingen i hvert av alternativene ellers er identiske, så tyder at det på at det er en feil ved Phonoinngangen - dvs mellom inngangskontakten og releet som brukes til valg av inngang. Brukes det kortslutningsplugger på XLR-inngangene når phono/RCA tilkobling brukes?

mvh
KJ
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
jakr skrev:
Fosse skrev:
Nå spør jeg fryktelig dumt her kanskje, men det er ikke innebygget riaa i forforsterkeren da? Slik at du får 2Xriaa?
nei, det er kun ekstern riia i dette systemet. det jeg ikke vet, er om inngangene i denne forforsterkeren (arc ref 3) er helt like, men det går jeg ut fra. det er i alle fall tilfelle på den bat-en jeg brukte som hoved-pre tidligere (vk 51 se). dersom inngangene er like så har ikke jeg noe problem. da fortsetter jeg bare ganske enkelt å bruke aux inngangen.

jakr
Av det jeg leser av hjemmesidene til ARC så skal inngangene være like, og dersom oppkoblingen i hvert av alternativene ellers er identiske, så tyder at det på at det er en feil ved Phonoinngangen - dvs mellom inngangskontakten og releet som brukes til valg av inngang. Brukes det kortslutningsplugger på XLR-inngangene når phono/RCA tilkobling brukes?

mvh
KJ
kablingen fra pick up til riia er endret slik at det benyttes xlr fra pick-up/ arm inn på dpr 2.2 riia. det benyttes også xlr fra riia til forforsterkeren. ingen reterminering til rca eller kortslutningsplugger har vært forsøkt, men det skulle vel ikke være nødvendig heller? ut fra det som kommer frem, så er det vel mest sannsynlig at det er en feil på phonoinngangen.

takk for tilbakemeldingen.

jakr
 
Topp Bunn