Skurring i Dynaudio

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hei. I går oppdaget jeg en lei skurrelyd fra ene høyttaleren min, en Focus 110. Skurrelyden er ganske svak, men likevel godt hørbar, og er kun til stede ved dyp bass (<40-50hz). Den høres ut som en svak knatring Kan jeg ha kommet i skade for å ha sprengt eller skadet mellomtoneelementet? Jeg som trodde Dynaudio hadde overdimensjonerte voicecoils og tålte litt mer enn andre? Jeg vil legge til at jeg ikke spilte spesielt høyt i forveien for dette. Jeg har testet å bytte om på høyttalerkablene på forsterkersiden for å forsikre at denne ikke står bak. Lyden kommer fra selve høyttaleren, høres det ut som. ???
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Først og fremst en ide å ta kontakt med forhandler.
Det kan også hende de vil ha litt tiltrekking av skruene rundt basselementet, hender det "skurrer" da.
Hadde et par B&W som var følsomme på det punktet.

Mvh
Rolf
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Kan være en kondensator også, men hos meg hørtes en sprengt slik mer ut som knitring, dog tidvis.

Mvh

PK
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Det er jo vel litt rart om en kondensator går etter tre ukers bruk? Det hjalp dessverre ikke å stramme elementet.. Mail til NAT har blitt sendt, spent på svaret fra ham.
Men jeg spør nok en gang: skal det ikke mye til å sprenge eller skade en voicecoil på 75mm? Burde ikke diskanten få smellen først?
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
plast skrev:
Det er jo vel litt rart om en kondensator går etter tre ukers bruk? Det hjalp dessverre ikke å stramme elementet.. Mail til NAT har blitt sendt, spent på svaret fra ham.
Men jeg spør nok en gang: skal det ikke mye til å sprenge eller skade en voicecoil på 75mm? Burde ikke diskanten få smellen først?
Hva slags forsterker bruker du på dem da?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Du kan prøve å presse litt på kanten av elementet når du spiller en basstone for å sen om litt skeivtrekking av elementet hjelper. Gjør det det, har du nok slått bassen i bånn.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Skurring er oftest svingspolen som skraper i. (fikses gjerne ved å dreie basselementet 180 grader). Knatring er oftest noe som er løst. (Som regel enkelt å fikse med skrujern eller lim, men evt må man åpne ht). No
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Jebus skrev:
plast skrev:
Det er jo vel litt rart om en kondensator går etter tre ukers bruk? Det hjalp dessverre ikke å stramme elementet.. Mail til NAT har blitt sendt, spent på svaret fra ham.
Men jeg spør nok en gang: skal det ikke mye til å sprenge eller skade en voicecoil på 75mm? Burde ikke diskanten få smellen først?
Hva slags forsterker bruker du på dem da?
YBA Intégré DT.
Dyr forsterker i sin tid.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Er det en 15W75 i den. Har selvbygget et par med de, og guttungen kjørte på med litt for mye bass. Avstemmingen i bassrefleksen er nemlig slik at de ikke tåler så mye utsving.
Så jeg har 1 raslende 15W75, 2 i bruk og en i 'reserve' nå.
Noen som vet om de kan rekones for en rimelig penge?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Kan være dårlig kontakt nær sagt hvor som helst; prøv å bytte on på høyttalerne for å forsikre deg om at skurringen virkelig skyldes høyttalern. Brudd i f.ex signalkabler, apparatplugger kan gi skurreproblemer. Skade på trommehinne også.. ::)


Mvh. RS
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kan naturligvis være at spolen på basselementet er sprengt. Noe som kan ha skjedd er at materialet i spoleformen utvidet seg slik at det krøllet seg inne i spolen. Dermed vil spoleformen skrape mot polstykket. Hvis dette har skjedd er det ingen bønn, elementet må byttes ut.

Jeg opplevde dette en gang i forbindelse med en CD-spiller som ga DC på utgangen når den gikk i standby. Det som skjedde var at spolen ble skjøvet ut av magnetgapet og mistet kjøleeffekten fra polstykket, samtidig som det gikk mye strøm i spolen. Det trenger ikke å være høyttalerens 'feil', eller at høyttaleren 'tåler lite'.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Zomby_Woof: Dersom dette var tilfelle, ville jeg ikke merke ulyder over hele elementets frekvensspekter da? Nå hører jeg kun litt skurring/skraping ved enkelte kraftige bassfrekvenser. Kan slikt eventuelt dekkes av garanti, eller må jeg kjøpe nytt element selv? Har ikke fått svar fra NAT enda.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Rhesus skrev:
Er det en 15W75 i den. Har selvbygget et par med de, og guttungen kjørte på med litt for mye bass. Avstemmingen i bassrefleksen er nemlig slik at de ikke tåler så mye utsving.
Så jeg har 1 raslende 15W75, 2 i bruk og en i 'reserve' nå.
Noen som vet om de kan rekones for en rimelig penge?
Elementet er 15 cm, og har en 7,5 cm voicecoil(?) (er usikker på voicecoilen). Esotec+.
Det merkelige er at rett før det skjedde hørte jeg på plata "Homogenic" av Björk, som slettes ikke driver dypbassen i stykker. God lydkvalitet, dog, og med forsterkeren på cirka kl 11, noe som jeg alltid pleier ved "høy" lytting, uten tidligere problemer med verken disse eller mine forrige høyttalere.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er vanskelig å si noe sikkert, men jeg kan jo gjette. (Eller stille opp en hypotese som det heter på fint...)

Det kan muligens være sånn at den delen av spoleformen som 'subber' ligger sånn plassert at den bare lager ulyd ved store membranutsving. En bassreflekshøyttaler vil gjerne ha store utsving under portens resonans-/ tuningfrekvens. En annen ting er at musikk med mye aktivitet i mellomtonen rett og slett kan tenkes å maskere ulydene. Har du lyttet etter feilen på innspillinger med dypbass 'alene', og er det evt. da du hører skurr?
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg tror heller ikke at det er så alvorlig. (som utgangspunkt).
Trykk litt forsiktig forskjellige steder på bassmembranen og du vil straks høre om det det er en skjevhet i opphenget som gjør at svingspolen skraper i. Tyngdekraften riktig anvendt er ofte det som skal til for å motvirke denne. Dette kan du sjekke ved å spille med høyttaleren opp-ned en stund. Hvis det hjelper, tar du ut skruene og dreier bassselementet 180 grader, hvis du skjønner hva jeg mener. Kraftfeltet i magnetgapet er for helt homogent å regne, det er nok at svingspolen går fri, ytterligere presisjon mht sentreringen er bortkastet.
Det kan være noe annet, men man begynner med det enkleste, etter eliminasjonsmetoden.No
 

TommyL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
plast skrev:
Det er jo vel litt rart om en kondensator går etter tre ukers bruk? Det hjalp dessverre ikke å stramme elementet.. Mail til NAT har blitt sendt, spent på svaret fra ham.
Men jeg spør nok en gang: skal det ikke mye til å sprenge eller skade en voicecoil på 75mm? Burde ikke diskanten få smellen først?
Morten dro på ferie i dag så det er ikke sikkert du får svar umiddelbart, men han har fått seg ny HTC tlf. så da leser han nok mail mens han griller kroppen på strand et sted hvor solen skinner ;D ;D
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Når jeg trykker forsiktig på elementene, kommer det litt skrapelyder fra begge to, og det er ingen forskjell på de i så måte. Dog, under spilling, er det kun venstre høyttaler som skaper seg og lager en slags dirrende lyd, som om noe skulle være løst. Dypbassen er intakt i de fleste frekvenser, men blir forstyrret av denne dirringen i enkelte partier av musikk. Jeg har testet både rene bass-spor og musikk, og enkelte sanger går klar. Men der jeg forventer ren og pen bass, kommer denne fordømte dirrelyden.. Nå reiser jeg til Australia om to uker og blir der til jul, så får vel hanskes med dette på nyåret.. Pokker.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Spolen som kommer i kontakt med magneten (magnetgapet). Har hatt det selv på Dynaudio elementer.
Burde vært en garantisak på så nye HT.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Ødelegges garantien av at jeg har skrudd ut (meget forsiktig) elementet for å sjekke dets tilstand? Jeg klarte ikke å se noe galt, men jeg er ingen ekspert.
 
Topp Bunn