Skjule TV nede i skjenk

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Skal kjøpe et nytt TV-møbel på hytta i samme serie som andre møbler. Tenker å lage en slisse i topplata på en skjenk for å kunne skjule TV-en nede i møbelet når det ikke er i bruk. Skjenken med TV oppå skal stå under et vindu, så det går ikke å skjule TV-en bak dører eller lignende. Den må flyttes nedover for å ikke dekke for vinduet. Når den brukes står den selvsagt foran vinduet. (Motlys er ikke noe problem i dette tilfellet.)

Er det noen som har forslag til en hev-senk-mekanisme som kan brukes for å løfte TV-en opp og ned, inn og ut, av skjenken?

Hytta har kun et enkelt 12-volt-anlegg, så dette trenger slett ikke være fancy og motorisert system. Jeg vet at slike er å få kjøpt, men en manuell løsning som holder seg stabil om man løfter den opp, uten å måtte "skru den fast", er å foretrekke i dette tilfellet.

TV-en er ikke noe digert beist; den vi har i dag er 24 tommer, den blir maks 32 tommer om vi velger å kjøpe ny i framtiden.

Merk at bildet bare er for å illustrere slissen, dette er ikke det møbelet jeg tenker å kjøpe. (Fant ikke et egnet bilde, jeg skal selvsagt unngå å lage en slisse som gjør møbelet ustabilt.)


Skjenk.JPG


Håper dette ble en OK beskrivelse av hva jeg ser for meg. Det er en manuell hev-senk-mekanisme jeg er på utkikk etter, selve skjenken ønsker jeg som nevnt å kjøpe fra samme serie som andre møbler.

Håper noen har erfaring med lignende konstruksjoner.

Alle forslag mottas med takk. :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Noe hev-senk beregnet på kjøkkenmaskin, kanskje?

Evnt så bruker du inverter til å drifte en elektrisk tv-heis

Johan-Kr
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.650
Antall liker
1.890
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
en saksejekk funker fint til dette tilfelle
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.972
Antall liker
10.692
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Har selv tidligere benyttet meg av ett "hev & senk" bein, slik du finner under alle kontorpulter som har denne funksjonen. Kunden fikk også laget seg en fjernkontroll så han kunne styre det fra sofaen🤓.
20230103_225641.jpg

Her må det da lages et beslag med hull for 4 stk maskinskruer hvor egentlig foten skal være, samt vinkle/tilpasse det slik at det kan skrues fast i tv'ns monteringshull.
20230103_225631.jpg

Og etpar beslag for å forankre tidligere topp, men nå foten til bunnen i skapet.
Krever litt tid, men fungerer veldig enkelt👍..

UPS...leser nå at du ønsker manuell løsning🙃🤭
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Da jeg holdt på med slike ideer av samme årsak med plassering forran vindu så jeg også på muligheter for å svinge TV'n opp under taket. Da tenkt plassert i en henglset rammekasse for å skjule baksiden av TV'n.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Man kommer langt med en 12v steppermotor og acme stag. En stor fordel om tv har vesa innfesting slik at man kan kjøpe seg ut av festebrakett. Med to endestoppsbrytere så burde man enkelt bryte strømpuls til steppermotoren automatisk når den er i topp. En arduino kan gi deg fjernkontroll og styringskontroll om man gidder å programmere litt (evt hente filer på internett da noen har laget dette før)

Selvsagt er alt dette rimeligere i Kina men vil tro at man får løst det hele på Kjell & co også.

Motor er artig.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Noe hev-senk beregnet på kjøkkenmaskin, kanskje?

Evnt så bruker du inverter til å drifte en elektrisk tv-heis

Johan-Kr
Ja, utvalget er kanskje større om man ser mot andre ting å heve å senke enn akkurat en TV. Har du noe forslag til hvor jeg finner noe som er beregnet på kjøkkenmaskiner?
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
en saksejekk funker fint til dette tilfelle
Kreativt forslag, men vet ikke om familien blir veldig glade for å jekke TV-en opp og ned hver kveld. :)
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Da jeg holdt på med slike ideer av samme årsak med plassering forran vindu så jeg også på muligheter for å svinge TV'n opp under taket. Da tenkt plassert i en henglset rammekasse for å skjule baksiden av TV'n.
Å løfte TV-en over vinduet har jeg faktisk ikke tenkt på. Det alternativet skal jeg vurdere.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.428
En 32" veier 4-6 kg. så det er ikke behov for en så veldig kraftig konstruksjon.

Tenke høyt modus: Hva med en lav kjøkkenskuff som festes på høykant i benken? TVen står i skuffen. En liten låsemekanisme som låser TVen i posisjon og bruke det utskjærte stykket fra benken som "skuffefront" Man må da riktignok løfte opp manuelt, men 6 kg?
 
Sist redigert:

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
En 32" veier 4-6 kg. så det er ikke behov for en så veldig kraftig konstruksjon.

Tenke høyt modus: Hva med en lav kjøkkenskuff som festes på høykant i benken? TVen står i skuffen. En liten låsemekanisme som låser TVen i posisjon og bruke det utskjærte stykket fra benken som "skuffefront" Man må da riktignok løfte opp manuelt, men 6 kg?
Kreativt, men faktisk en mulighet. Med en "skuffekonstruksjon" ville låsemekanismen også vært håndterbar. Med skuffeskinner kunne man sikkert også fått en avstiving når TV-en skal opp og ned.
Selve løftet skal, som du er inne på, ikke være noe problem.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Og hvis en finner noen passende lange gassdempere til bilbakluke, så kan det tenkes en ikke trenger allverdens med kraft for å heve / senke...
 
Topp Bunn