Skjermet strømkabel i ikke-jordet kontakt...

orpen

Fersking
Ble medlem
24.01.2010
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei, mitt første innlegg/spørsmål her på forumet.

Har med stor interesse lest og lært mye her på forumet de siste månedene. Når det gjelder mitt spørsmål, har jeg søkt og letet i tidligere emner både her på Kabelforum og Generelt uten helt å finne "svaret".

Etter ett år med anlegget i huset, har jeg nå valgt å kjøpe forskjellige skjermede strømkabler fra Paul Mortensen sitt utvalg, tilsammen fire stk til en pris av ca 10-15% av total anlegg kostnad. Anlegget har frem til nå stått på generell samlekurs i stua, men det har hele tiden vært mening å legge opp dedikert kurs.

Nå er dette et eldre hus med kun ikke-jordete kontakter ellers i stua, men har lest at alle nye kurser skal være jordet og at man under visse vilkår kan blande jordete og ikke-jordete kontakter i samme rom.

Det jeg da lurer på er, hvis jeg KAN legge en ny ikke-jordet kurs til stua, vil skjermingen på nye strømkabler være bortkastet når den ikke kan gå til jord?

Eller der det slik at de som tydlig foretrekker ikke-jordete kurser her på forumet, OGSÅ har god utnyttelse av gode strømkabler?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har bestandig hørt at det ikke er lov å ha både jordet og ikke-jordet i samme rom. Skal du ha jord til stereoen, må du legge opp jord til resten av lytterommet også. Etter det jeg har hørt og lest.

Ellers er det mitt inntrykk at anlegg uten jord bare er en fordel for hifien. Jeg bor også i et gammelt hus - uten jord i oppholdsrommene - og har aldri hatt noen problemer.

M.h.t. skjermingen av strømkablene, er dette et blankt område for meg - men jeg gjetter på at selv om du ikke har jord, vil signalkablene dine kunne ha nytte av at strømkablene er skjermet.
 

VidarG

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Innlegg
13
Antall liker
0
Angående jordet og ujordet kontakt i samme rom, så var det godkjent tidligere ivertfall med minste avstand på 2,5 m mellom jordet og ujordet installasjon. (brukt f.eks på store kjøkken, med jordet installasjon på kjøkkendel og ujordet i spiseroms del. Også brukt til data krok i del av annet rom)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Skjermingen på nettkabler skal primært hindre utstråling av 50hz til følsomme hifi-apparater og bør ikke jordes.


Mvh. RS
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
R.S. skrev:
Skjermingen på nettkabler skal primært hindre utstråling av 50hz til følsomme hifi-apparater og bør ikke jordes.


Mvh. RS
Det der svaret er vel noe tvilsomt.......

Skal du ha full effekt av en skjermet strømkabel så er det vel enighet om at du bør ha jord og at skjermen skal kobles sammen med jord i kontakt enden.
Slik det meste av DIY kablene laget, og slik lager "proffene" kablene bl.a Transparent, Oyiade m.fl.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Skjerm fungerer både for å hindre innstråling og utstråling. Ikke tilkoblet skjerm har tvilsom effekt.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
JK skrev:
R.S. skrev:
Skjermingen på nettkabler skal primært hindre utstråling av 50hz til følsomme hifi-apparater og bør ikke jordes.


Mvh. RS
Det der svaret er vel noe tvilsomt.......

Skal du ha full effekt av en skjermet strømkabel så er det vel enighet om at du bør ha jord og at skjermen skal kobles sammen med jord i kontakt enden.
Slik det meste av DIY kablene laget, og slik lager "proffene" kablene bl.a Transparent, Oyiade m.fl.


Enighet blandt hvem? Proffer? Jommen sa jeg smør. Vis meg EN ærlig/troverdig kabelprodusent :p

Les heller mitt forrige om igjen og tygg på det. Skjermen hindrer både inn- og utstråling uten å være terminert noe sted, bare prøv å måle støyfelt så ser du.



Mvh. RS
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
R.S. skrev:
JK skrev:
R.S. skrev:
Skjermingen på nettkabler skal primært hindre utstråling av 50hz til følsomme hifi-apparater og bør ikke jordes.


Mvh. RS
Det der svaret er vel noe tvilsomt.......

Skal du ha full effekt av en skjermet strømkabel så er det vel enighet om at du bør ha jord og at skjermen skal kobles sammen med jord i kontakt enden.
Slik det meste av DIY kablene laget, og slik lager "proffene" kablene bl.a Transparent, Oyiade m.fl.


Enighet blandt hvem? Proffer? Jommen sa jeg smør. Vis meg EN ærlig/troverdig kabelprodusent :p

Les heller mitt forrige om igjen og tygg på det. Skjermen hindrer både inn- og utstråling uten å være terminert noe sted, bare prøv å måle støyfelt så ser du.



Mvh. RS
Ifølge denne graf er dert mere samdsynligt at du samler støj op fra skærmen end at du dæmper noget hvis ikke skærmen har fat i noget, taget herfra: http://www.ce-mag.com/99ARG/Bjorklof137.html
 

Vedlegg

L

larkus

Gjest
Uten jordet kurs er det vel best å terminere skjerm kun i apparatenden slik at skjermen fungerer som en forlengelse av chassis. R.S. har rett angående ikke-terminert skjerm. Den vil skjerme uansett. Noen som har hørt om et Faradaybur?
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
En skjermet kabel som skal fungere optimalt skal vel praktisk talt termineres KUN i den ene enden for best resultat. Jeg har rimelig fersk innen HiFi, men har i jobbsammenheng slitt med dette hvor for eksempel man har fått en jordfeil i et instrument hvor skjerm har fått kontakt i begge ender, altså i både felt og forsyningsende. Dette har resultert i at utstyret ikke fungerer som det skal og gir feil tibakemeldinger/målinger.
Så i mine øyne, sett fra et faglig perspektiv, så er det å ha en skjermet kabel som ikke er jordet eller jordet i begge ender feil, selv om det ikke trenger å bety at det ikke vil ha en merkbar effekt.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
larkus skrev:
Uten jordet kurs er det vel best å terminere skjerm i apparatenden slik at skjermen fungerer som en forlengelse av chassis. R.S. har rett angående ikke-terminert skjerm. Den vil skjerme uansett. Noen som har hørt om et Faradaybur?

Nei for all del, eventuell støy må ikke føres til chassie, like lite som støy fra husets jordkrets bør tilkobles hifiapparatur.


Mvh. RS
 
L

larkus

Gjest
Samler ikke chassis opp RF-støy på samme måte som skjermen i strømkabelen? Chassis er jo også en form for skjerming.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
R.S. skrev:
JK skrev:
R.S. skrev:
Skjermingen på nettkabler skal primært hindre utstråling av 50hz til følsomme hifi-apparater og bør ikke jordes.


Mvh. RS
Det der svaret er vel noe tvilsomt.......

Skal du ha full effekt av en skjermet strømkabel så er det vel enighet om at du bør ha jord og at skjermen skal kobles sammen med jord i kontakt enden.
Slik det meste av DIY kablene laget, og slik lager "proffene" kablene bl.a Transparent, Oyiade m.fl.


Enighet blandt hvem? Proffer? Jommen sa jeg smør. Vis meg EN ærlig/troverdig kabelprodusent :p

Les heller mitt forrige om igjen og tygg på det. Skjermen hindrer både inn- og utstråling uten å være terminert noe sted, bare prøv å måle støyfelt så ser du.



Mvh. RS
Dette var sterke ord!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Tastaturet er mektigere enn AK47 8)



Mvh. RS
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Jeg kan bekrefte at det uansett IKKE er tillatt å ha både jord og ujordet i samme rom. Hadde det i mange år, men så banket kontrolløren på en dag... Ble pålegg, og jeg ble fortvilet over mulig kostnad. Nå har jeg jord overalt, og det ble ikke så dyrt som fryktet. Viste seg blant annet at elektrikerne kunne bruke noe av det gamle, det vil si at det ofte ble montert kabler med tre ledere lenge før jord var vanlig.
Dere som ikke har jord burde ikke kaste bort mye penger på kabler og dyre filtre/apparater etc. Det dere og alle andre burde gjøre er å rydde opp i kabelhaugen. Ved gjennomtenkt plassering av apparater og avbitertang går man til verks, men tenk elsikkerhet, vær nøye og ikke gjør noe "ukonvensjonelt". Kapp alle nettkabler så korte som overhode mulig, separer dem fra høyttaler- og signalkabler. Tvinn signalkablene. Selv i store oppsett lar det seg gjøre å ikke la noen kabler ligge klint inntil hverandre hvis man gidder.
Et tips kan være å tvinne nettkablene opp på store gule "smulteringer" (ferritter) fra Elfa.se - både for redusert radiostøy og økt orden. Pris per smultering er ca. 300 kroner.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
R.S. skrev:
Skjermingen på nettkabler skal primært hindre utstråling av 50hz til følsomme hifi-apparater og bør ikke jordes.


Mvh. RS
Og du har naturligvis set den kurve i mit tidlige indlæg eller skal jeg gentage den.
 

Vedlegg

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
R.S. skrev:
JK skrev:
R.S. skrev:
Skjermingen på nettkabler skal primært hindre utstråling av 50hz til følsomme hifi-apparater og bør ikke jordes.


Mvh. RS
Med så stort ego så følger du vel ikke med på hva andre gjør rundt om i verden ;D

Med den der konklusjonen tror jeg nok du er helt alene om gitt ;D

Det der svaret er vel noe tvilsomt.......

Skal du ha full effekt av en skjermet strømkabel så er det vel enighet om at du bør ha jord og at skjermen skal kobles sammen med jord i kontakt enden.
Slik det meste av DIY kablene laget, og slik lager "proffene" kablene bl.a Transparent, Oyiade m.fl.


Enighet blandt hvem? Proffer? Jommen sa jeg smør. Vis meg EN ærlig/troverdig kabelprodusent :p

Les heller mitt forrige om igjen og tygg på det. Skjermen hindrer både inn- og utstråling uten å være terminert noe sted, bare prøv å måle støyfelt så ser du.



Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Poster forsvinner og dukker opp igjen her nå, hva skjer ???
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
R.S. skrev:
Poster forsvinner og dukker opp igjen her nå, hva skjer ???
Det er nok dine øjne det er begyndt at flimmer lidt for.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke noe. Ingen poster som er slettet og ingen som er gjenopprettet.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
larkus skrev:
thor72 skrev:
Og du har naturligvis set den kurve i mit tidlige indlæg eller skal jeg gentage den.
Hvordan skal den kurven tolkes?
Spørg RS han kan sikkert forklarer dig det, måske endda det var årsagen til at han fik lidt flimmer for øjnene.
 
L

larkus

Gjest
thor72 skrev:
larkus skrev:
thor72 skrev:
Og du har naturligvis set den kurve i mit tidlige indlæg eller skal jeg gentage den.
Hvordan skal den kurven tolkes?
Spørg RS han kan sikkert forklarer dig det, måske endda det var årsagen til at han fik lidt flimmer for øjnene.
Spørsmålet var seriøst ment :) Det hadde vært fint med et seriøst svar!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Ser ikke noen hensikt i å kommentere ettersom dette er lite relevant i forbindelse med skjerming av 50hz.


Mvh. RS
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
R.S. skrev:
Ser ikke noen hensikt i å kommentere ettersom dette er lite relevant i forbindelse med skjerming av 50hz.
Mvh. RS
Kurven er absolutt relevant for 50 Hz. Som du kan se av skalaen er den logaritmisk og dekker 50Hz. Slik jeg tolker kurven og teksten i artikkelen viser den at man ikke oppnår noen som helst faradaybur-effekt med en tynn skjerm for 50 Hz. Skjermen skal derfor jordes i tilførselenden for å ha noen som helst effekt. Dette stemmer da også bra med barnelærdommen min.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
gormj skrev:
R.S. skrev:
Ser ikke noen hensikt i å kommentere ettersom dette er lite relevant i forbindelse med skjerming av 50hz.
Mvh. RS
Kurven er absolutt relevant for 50 Hz. Som du kan se av skalaen er den logaritmisk og dekker 50Hz. Slik jeg tolker kurven og teksten i artikkelen viser den at man ikke oppnår noen som helst faradaybur-effekt med en tynn skjerm for 50 Hz. Skjermen skal derfor jordes i tilførselenden for å ha noen som helst effekt. Dette stemmer da også bra med barnelærdommen min.

Både trafoer og nettkabler skjermes enkelt med kappe/lokk osv. Du fjerner ikke all støy, men den reduseres hørbart.


Mvh. RS
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
R.S. skrev:
...... skjermes enkelt ....
Kan du være mer presis. Mener du fremdeles at en ujordet skjerm har effekt av betydning for en tilførselsledning? Kan du gi en fysisk begrunnelse?

Når det gjelder skjerming av trafoer, er ihverfall ikke skjerming av det magnetiske feltet "enkelt".
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
gormj skrev:
R.S. skrev:
...... skjermes enkelt ....
Kan du være mer presis. Mener du fremdeles at en ujordet skjerm har effekt av betydning for en tilførselsledning? Kan du gi en fysisk begrunnelse?

Når det gjelder skjerming av trafoer, er ihverfall ikke skjerming av det magnetiske feltet "enkelt".

Apropos presis, hva er du ute etter å skjerme mot hva?



Mvh. RS
 

orpen

Fersking
Ble medlem
24.01.2010
Innlegg
2
Antall liker
0
Mens jeg har vært borte i helgen, ser jeg linken min tydeligvis har levd sitt eget liv uten at jeg dermed kan se noen fasit. Dertil er uenigheten for stor.

Men kan hvertfall se bort fra muligheten å blande jordete og ikke jordete kurser i stua. Det nye stikket vil bli maks en meter fra eksisterende, og dermed både ulovlig og en fare for potensialforskjeller (mellom lampe i metall og stereo).

Vil få trukket en ny kurs, med jord ikke tilkoblet i skapet. Og heller koble den til senere hvis det blir gjort noe med resten av stua.

Ikke helt sikker på hvordan jeg vil koble opp strømkablene mine:
1. Ikke koble skjerm til jord på noen sider
2. Koble skjerm til jord på tilførselside
3. Koble skjerm til jord på apparatside

Kanskje er det ingen forskjell uten jord i stikket... Hadde i utgangspunketet tenkt alternativ 2, men det var med jordet stikk.
 
L

larkus

Gjest
Uten jordet kurs er det eneste fornuftige å koble skjermen sammen med jordlederen kun i apparatenden av kabelen, slik at skjermen fungerer som en forlengelse av chassis. Jeg bruker forresten uskjermede nettkabler med ferritter på for sikkerhets skyld. Støyproblematikken angående strømkabler er noksterkt overdramatisert, men det er jo greit å optimere det som optimeres kan ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Todani skrev:
Et tips kan være å tvinne nettkablene opp på store gule "smulteringer" (ferritter) fra Elfa.se - både for redusert radiostøy og økt orden. Pris per smultering er ca. 300 kroner.
Dette er en sikker måte å ødelegge lyden på. Faktisk enda værre enn kondiser mellom leder og jord, eller det å bruke såkalte skilletrafoer. Vi kan også ta med flettede strømkabler ala Electrokompaniet. Like feil i dag som dengang.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Todani skrev:
Jeg kan bekrefte at det uansett IKKE er tillatt å ha både jord og ujordet i samme rom. Hadde det i mange år, men så banket kontrolløren på en dag... Ble pålegg, og jeg ble fortvilet over mulig kostnad. Nå har jeg jord overalt, og det ble ikke så dyrt som fryktet. Viste seg blant annet at elektrikerne kunne bruke noe av det gamle, det vil si at det ofte ble montert kabler med tre ledere lenge før jord var vanlig.
Mulig dette er litt etter hvor du bor i landet. Jeg la opp egen jordet kurs til anlegget selv fra sikringboks til stue hvor det ikke var jording fra før. Fikk besøk av kontrollør et par år senere. Fortalte da at jeg hadde gjort dette selv for å få jordet kurs til lyden, men dette var ikke noe tema i det hele tatt. Ingen reaksjon, - altså helt ok.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
R.S. skrev:
gormj skrev:
R.S. skrev:
  ...... skjermes enkelt ....
Kan du være mer presis. Mener du fremdeles at en ujordet skjerm har effekt av betydning for en tilførselsledning? Kan du gi en fysisk begrunnelse?

Når det gjelder skjerming av trafoer, er ihverfall ikke skjerming av det magnetiske feltet "enkelt".

   Apropos presis, hva er du ute etter å skjerme mot hva?



   Mvh. RS
Nå var det vel strengt tatt trådstarter som var ute etter å skjerme noe :).

Spørsmålet om man skal jorde skjermen i en kabel er ganske greit, enten det gjelder utstrålende eller innstrålende støy. Ved lave frekvenser (kabellengde < bølgelengde/10) bør man skjerme en ende. Ved høyere frekvenser bør man skjerme begge ender eller endog flere punkter langs skjermen. Med normale kabellengder snakker vi om et skille i GigaHz-området. Trådstarters powerkabel-skjerm skal altså jordes i en ende. Dersom skjermen ikke er jordet, har den ingen effekt, hverken positiv eller negativ. Dette er godt dokumentert fysikk, og helt uavhengig av hva noen synes eller hører.

Om det vil være smart å koble skjermen til chassis, dersom man ikke har tilgang til jord, er jeg usikker på. Det er nok avhengig av mengde og type støy. I verste fall kobler man en støyantenne (kabelskjermen) til chassis, noe som antagelig er en dårlig ide. Men her slutter min kompetanse, og jeg er over på synsing.
 

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Innlegg
85
Antall liker
0
Har blitt beskyldt for å være påståelig i andre tråder skal derfor forsøke å være litt forsiktig. Men! Det er greit å skjerme kabelen med tanke på høyfrekvent støy, det er nok ikke akkurat der hvor anlegget er mest følsomt for slikt. Enn må tenke på impedansen denne støyen møter. I forhold til lavere frekvenser (50Hz) vil en slik skjerm ikke strekke til. Da er det nok viktigere at man tenker at strømkabelen bør legges vinkelrett i forhold til signalkabler i nærheten for å minimere indusering, egentlig ikke et veldig stort problem det heller. Så om jeg skulle komme med noen form for konklusjon. Senk skulderne koble skjermen på utstyrssiden og nyt musikken.

Forresten gormj, hva er jord?
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
AN-M skrev:
Forresten gormj, hva er jord?
Der har jeg vel igjen for å be andre om å være presis :)

Hvis du virkelig lurer på hva jeg mener, så kan du lese her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system

Vel, jeg mente vel egentlig jord, som jord i stikkontakten. Men siden trådstarter ikke har jord i stikkontakten, og dersom vi tenker oss jordpotensialet i kabinettet, så blir jo skjerming til kabinettet fornuftig. Kanskje derfor du spør?

Ikke så lett å nyte musikken samtidig som vi prøver å være presise her inne. (Enkelte vil sikkert kalle det kverulering :).
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Fasit? Nye innsikter de siste åra?

Har en skjermet nettledning noen funksjon i en ujordet kurs?

Og hvis ja, hva betyr det å terminere skjerm kun i apparatenden? Om den er terminert i stikkenden, så er den jo uansett ikke koblet til nettjord (eller noen annen jord)?

Så langt er det meste tåket.
 
Sist redigert:

svendatle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
7
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
Hei.
Skrudde sammen en ripole sub forn noen dager siden,koblet elementer til en monacor sam plateforsterker,fant frem en til overs strømledning ,en slik sort som følger med det meste av utstyr,det spilte jo,men hadde tildels veldig kraftig brumming,alt utstyret hos meg spiller på kurs uten jord.
Brummingen var så kraftig at sub måtte slås av da den durte og brummet veldig,byttet strømledning til en supra lorad,vips,stille ble det,vel ikke helt stille,men nesten helt tyst,ikke noe sjenerende brum,kun litt når jeg lå med øret nesten inntil elementet.det var hvertfall helt tydelig at det skjedde noe her.

MVh
Svend atle
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det virkelig noen som tror at en meter eller to med skjermet nettkabel spiller noen rolle mht støy / nettbrum?
Resten av vårt nett er ganske uskjermet så vidt jeg kjenner til.
Det er nok andre forhold som avgjør om det blir brum eller ikke med den ene eller andre nettkabelen.
Men hjelper det å bytte kabel, skal jeg ikke frata noen gleden ved å tro at det var skjermen som gjorde den store forskjellen:)
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
392
Antall liker
87
Sted
Vestlandet
Heisann.
Har gode erfaringer med å jorde nettkabel i apparat-enden.
Bruker LMC kabel med utmerket resultat!
Mvh.
 
Topp Bunn