Skifte kondensatorer

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Jeg vurderer å skifte ut de to 0,10uf og fire 0,22uf kondensatorene fra Solen i min PrimaLuna Prologue Two. Jeg vurderer å gå for V-Cap TFTF, men jeg stoler ikke helt på mine egne loddeferdigheter. Hvor kan jeg få gjort en slik jobb for en fornuftig penge (bor i Tromsø så det hadde vært fint å slippe å sende)? Øvrige kommentarer om ev. modifikasjoner er hjertelig velkomne.
 

Vedlegg

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Lånte ampen til en dude her på sentralen og han herpa den fullstendig, men forgive and forget er mitt motto her i livet.
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva med lyttene på kortet da?
mvh
Leif
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
FatmanFlump skrev:
LMC skrev:
hva med lyttene på kortet da?
mvh
Leif
De er visst på 100uf 100volt

Har du noen forslag?
Mer viktig er å finne hvilken funksjon de har. Ikke sikkert det har noen hensikt å bytte de. Uansett vil noe som er bedre være veldig mye større.
Det har du allerede erfart ser jeg ;)
Ble det noe bedre med "verdens beste" kondensatorer?
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Audiomix skrev:
FatmanFlump skrev:
LMC skrev:
hva med lyttene på kortet da?
mvh
Leif
De er visst på 100uf 100volt

Har du noen forslag?
Mer viktig er å finne hvilken funksjon de har. Ikke sikkert det har noen hensikt å bytte de. Uansett vil noe som er bedere være veldig mye større.
Det har du allerede erfart ser jeg ;)
Ble det noe bedre med "verdens beste" kondensatorer?
Jeg har ikke så mye peiling på det tekniske her, jeg hadde bare lest at alt jeg selv ikke likte med forsterkeren passet beskrivelsen andre hadde av solen kondisene, så jeg bestilte like verdier V-caps. Han som installerte dem mente det ville være lurt å bypasse et par ladelytter men det var allerede over mitt kompetansenivå. Uansett har hele greia ført til at jeg har noe så sjeldent som et fastboende hifi-komponent. Ikke ille bare det.

Jeg har enda ikke fått hørt ampen med skikkelig kilde og høyttalerkabler, men med en playstation scph-1002 og noen skitbillige tara-labs prism høyttalerkabler spiller det adskillig bedre enn før mod med Benchmark dac1 og Nordost Heimdall. Da jeg kjøpte rørforsterkeren ventet jeg i spenning på å få oppleve den mye omtalte rørmellomtonen.... men den imponerte ikke. Ikke før nå. Med V-cap er alt åpent, detaljert og engasjerende. Man får et helt annet innblikk i musikken. Og BASSEN.... MY LORD. Jeg hadde ikke ventet at det skulle bli så bra.

Når man først bruker bypass lurer jeg på om det kunne være noe å hente på å skifte ut den gule swellong kondisen og den sorte solen kondisen fremme med noe dyrere fra mundorf eller lignende?
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Tviler på at det er noe å hente på å bytte ut Swellong kondisen der den ser ut til å sitte i kretsen.
Men så var det det med følelsen da. ;)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
skjema hadde jo gjort susen!
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
whistler skrev:
Tviler på at det er noe å hente på å bytte ut Swellong kondisen der den ser ut til å sitte i kretsen.
Men så var det det med følelsen da. ;)
...very true. Men hvis et skifte av kondis bare blir for syns skyld må til og med jeg melde pass. Men er det da slik at solén kondisen kan skiftes ut med fordel? Bør jeg nappe ut 22uf ladelytten og sette inn en Mundorf Tubecap, eller lete etter en passende Black Gate?

Og takk for hjelpen, slike svar gjør det lettere å komme videre i livet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
FatmanFlump skrev:
Audiomix skrev:
LMC skrev:
skjema hadde jo gjort susen!
Det gjør det alltid :)
Kjøp aldri en forsterker uten at det følger med.
Hvis det ikke følger med, hvor kan jeg finne noe sånt?
1: Be selgeren skaffe dette før du handler. Hvis ikke blir det ingen handel.
2: Importør skal ha dette. Produsenten har det i hvert fall helt sikkert.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Audiomix skrev:
FatmanFlump skrev:
Audiomix skrev:
LMC skrev:
skjema hadde jo gjort susen!
Det gjør det alltid :)
Kjøp aldri en forsterker uten at det følger med.
Hvis det ikke følger med, hvor kan jeg finne noe sånt?
1: Be selgeren skaffe dette før du handler. Hvis ikke blir det ingen handel.
2: Imortør skal ha dette. Produsenten har det i hvert fall helt sikkert.
Takk, skal prøve med importøren.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Kontakte Norsk Hi-Fi Center og de hadde ikke skjema. Ifølge dem mener PrimaLuna at forsterkerne deres er godt nok konstruert, og dersom noe går galt foretrekker de å få forsterkerne sendt til Nederland.....

Jeg liker forsterkeren og den er ikke shabby laget, men jeg ser ikke poenget med at de skal ha samme serviceordning som Rolls-Royce.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
FatmanFlump skrev:
Ifølge dem mener PrimaLuna at forsterkerne deres er godt nok konstruert, og dersom noe går galt foretrekker de å få forsterkerne sendt til Nederland.....
Det der burde stå skrevet på første side i bruksanvisning / manual.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Fant en BlackGate VK 22uf 350volt på partsconnexion, noen som vet om denne lar seg gjøre å bytte nichicon 22uf 450volt ladelytten med? Tenker særlig på spenningen, men om noen har hørt den er det selvsagt interessant.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Uten at du har kontroll på spenningen er det bare å glemme.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kan du ikke bare måle hvor mye som går over nichicon?
antakelig går det over 400vdc
de har ikke valgt den verdien uten grunn
husk høyere spenningtoleranser koster mere
mvh
Leif
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Takk for svarene, får hoppe galant over den. Alternativet er mundorf tubecap i enten 20uf eller 30uf, disse skal takle henholdsvis 750vdc og 600vdc. Vet det blir litt vel generelt her, men er det mulig å si noe om disse alternativene på generelt grunnlag i og med at jeg ikke har skjema? Har det noen hensikt med bypass på disse?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
FatmanFlump skrev:
... Vet det blir litt vel generelt her, men er det mulig å si noe om disse alternativene på generelt grunnlag i og med at jeg ikke har skjema? ....
På generelt grunnlag er det helt meningsløst å si noe vettugt om «tilfeldige» bytter av kondensatorer i en krets.

Dersom pilleiveren tar overhånd vil jeg foreslå å bypasse de orginale el.lyttene med noen passende plastkondiser - ikke bruk bypasskondiser som krever «lange» tilkoblingsledninger, sørg for at tilkoblingsledningene blir så korte som mulig.

mvh
KJ
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
KJ skrev:
FatmanFlump skrev:
... Vet det blir litt vel generelt her, men er det mulig å si noe om disse alternativene på generelt grunnlag i og med at jeg ikke har skjema? ....
På generelt grunnlag er det helt meningsløst å si noe vettugt om «tilfeldige» bytter av kondensatorer i en krets.

Dersom pilleiveren tar overhånd vil jeg foreslå å bypasse de orginale el.lyttene med noen passende plastkondiser - ikke bruk bypasskondiser som krever «lange» tilkoblingsledninger, sørg for at tilkoblingsledningene blir så korte som mulig.

mvh
KJ
Den aktuelle el.lytten er jo bypasset av en solen på 0,22uf... Men hvis det er 'as good as it gets' så kan jeg jo tasse i hagen og pille vekk noe ugress. Ville bare tyne den siste dråpen av ampen før jeg avsluttet det kapitlet. Takk for hjelpen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
FatmanFlump skrev:
...
Den aktuelle el.lytten er jo bypasset av en solen på 0,22uf... Men hvis det er 'as good as it gets' så kan jeg jo tasse i hagen og pille vekk noe ugress. Ville bare tyne den siste dråpen av ampen før jeg avsluttet det kapitlet. Takk for hjelpen.
Tilbake til meningsløshetens frie utspring ... uten å kjenne kretsen, så legger jeg 2 cent på at det ikke er matnyttig å legge veldig mye mer i det - ugress neste.

mvh
KJ
 
Topp Bunn