Skeivt lydbilde

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Blandt animations-indslagene Bjørn.H har indlagt, ser man også hvorfor bassen ligger dybest i rillen.
    Indlægget hedder "the thruth about vinyl. vinyl versus digital".

    For at nålen ikke skal forlade rillen ved kraftig modulation opover, er bassen fordelt lidt på venstre, lidt på højre side af rillen. Og da rillen (i udgangspunktet) er formet som et V, er det indlysende bassen ligger nederst. og aktiverer nålen horisontalt. :)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    er det indlysende bassen ligger nederst. og aktiverer nålen horisontalt. :)
    Hvor er det altså noget forvrøvlet sludder, det meste du har skrevet i tråden, Nils :) :) :)
    Du har en venstre og en højre rillevegg. Modulationen på disse går fra bund til top af veggen. Udsving/modulation (små og tætte=høje frekvenser, store og brede=dybe frekvenser). Alle frekvenser befinder sig på hele rilleveggen samt dens udsving (hele rillens venstre/højre bevægelse). Der er ikke noget, der er skåret hhv. i bunden eller toppen af rillen. Hvor får du dog alle dine fantasier fra :) ?????
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noen ganger er det greit å få litt kunnskap visuelt.

    Enig i at visuelle hjelpemidler er nyttig. Spesielt ser jeg et potensiale for at film kan formidle en del som statiske bilder ikke kan.

    Men dette? Hva er det som forsøkes formidlet her? At det oppstår et signal i en av kanalene, ut av intet, hvis skate og antiskate ikke er i balanse?
     
    Sist redigert av en moderator:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Zomby_woof.

    På Youtube er et indlæg der hedder "the Thruth about vinyl. Vinyl versus digital" (skrev jeg også i mit sidste indlæg).
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    HasseBasse.

    Det er skam også hele moduleringer jeg skriver om. Spørgsmålet er hvad de indeholder.
    Som du sikkert allerede ved, bevæger nålen sig ikke først på den ene modulering for derefter bevæge sig på den anden.
    Begge moduleringer aftastes samtidigt.
    Så noget med, skråt op til venstre (som kun høres i venstre side) plus nogle horisontale bevægelser fælles med den anden kanal og viceversa.

    Men læs nu bare det indlæg på Youtube jeg refererer til. Så kan vi tage den derfra.:)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke noe kunnskap til å legge meg opp i denne diskusjonene, men hva er grunnen til at en stift er spiss? Hvorfor er den f.eks ikke firkantet? sporer den bedre som spiss?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror akkurat den er så enkel som fleksibilitet. Så lange man har en rille som er V-formet, og en nål i den som også er V-formet, så har man kun en vinkel å forholde seg til. Sidene på nåla vil legge seg mot sidene i rilla uten særlige problemer.

    Hvis man hadde gravert rilla i en firkantfasong, med en bunn og to sider, så ville man måttet tilpasse to vinkler, og en bredde/avstand mellom dem. I tillegg ville for eksempel en forurensning/partikkel/støv på en av sideveggene fått redusert bredden på rilla, altså avstanden mellom to parallelle vegger. Dermed ikke plass til hele bredden på nåla. Motsatt, hvis bredden mellom rilleveggene var større enn bredden på stiften, så ville den vandre fritt fra den ene sideveggen til den andre.

    Da ville man nok fort gått på kvist, for å si det sånn.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Zomby.
    Hvis du går ind på Bjørn.Hś henvisning, kan du klicke på "youtube".
    Der vises nu en masse forskellige muligheder på højre side.
    Gå ned til indlægget: the Thruth about vinyl. vinyl versus digital".
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det går nok ikke. Youtube linker til forslag basert på hva den enkelte bruker selv har sett tidligere. Du får garantert opp andre forslag enn jeg. Mine forslag er skomakere og gitarbyggere om dagen...

    Noen har cookies, andre har fruitcakes.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel denne han mener.

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger er det greit å få litt kunnskap visuelt.

    Enig i at visuelle hjelpemidler er nyttig. Spesielt ser jeg et potensiale for at film kan formidle en del som statiske bilder ikke kan.

    Men dette? Hva er det som forsøkes formidlet her? At det oppstår et signal i en av kanalene, ut av intet, hvis skate og antiskate ikke er i balanse?
    Det er nok i hovedsak det som illustreres.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noen ganger er det greit å få litt kunnskap visuelt.

    Enig i at visuelle hjelpemidler er nyttig. Spesielt ser jeg et potensiale for at film kan formidle en del som statiske bilder ikke kan.

    Men dette? Hva er det som forsøkes formidlet her? At det oppstår et signal i en av kanalene, ut av intet, hvis skate og antiskate ikke er i balanse?
    Det er nok i hovedsak det som illustreres.
    OK. I så fall, sånn er det ikke.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er vel denne han mener.

    Er dette riktig link? Innholdet fra 8 min og utover løser ikke akkurat opp i flokene her. Det er så fullt av forenklinger og omtrentligheter at det knapt kan brukes til noe som helst.

    Edit: Fyren har virkelig ikke peiling på hva han snakker om. Husk at 'noen sa det på internettet' ikke er noe godt argument for noe som helst. Sjekk animasjonen på 4:27, magneter og spoler i motvekten? Tulling!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange selvoppnevnte eksperter der ute. Jeg linket til videoen jeg tror nils valla mente.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skjønte det. Men dette er altså vås. Overfladiske omtrentligheter fra en kar som ikke skjønner platespillere for fem flate, og i tillegg strengt tatt har en sammenligning av analogt og digitalt på agendaen. Fin dansetilstelning som illustrasjon på tilblivelsen av RIAA, da. :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja. Jeg skulle gjerne ha sett en slik tonearm den karen i videoen viser til.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har tenkt å vaske øynene mine før jeg legger meg i kveld.... :cool:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Tja, ikke alt er feil, men en del er det. Jeg lurer på hvordan han tenker at pickupen fungerer.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Neida. Det er naturligvis en del riktig her. Men jeg hadde forventet mer, både i treffsikkerhet, grundighet og detaljering fra noen som poster en video de kaller "the truth about vinyl" og som på toppen av det hele kaller yt-kanalen sin "real engineering". Begge deler lover og forplikter.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Jeg har registrert at en del yngre personer tror de har skjønt prinsippene. Noen av gamlekara er ikke like omnipotente og holder seg til det de kan.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Noen forslag til feilsøk?
    For at gå tilbage til udgangspunktet :)
    Du har fået en del bud. Har du prøvet nogle af dem ???
    Den mest simple må være den jeg beskrev tidligere. Kortslut rød og hvid ledning bag på pickup.
    Om balancen derved står perfekt i midten, ligger ubalancen i din pickup :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    ...og dersom du har en annen pickup, prøv den.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ...og dersom du har en annen pickup, prøv den.
    Jeg burde nok det, men har bare denne. Det blir en oppgradering av PU etterhvert, men nå har jeg investert i ny snurrer, arm og riaa så da får PU vente.
    Av og til tror jeg at jeg fortsatt har problemet (selv etter bytte av riaa, snurrer og arm med der til nye justeringer).

    Og det var interessant å lese tilbake på denne tråden. Ting synker gradvis inn heldigvis.

    Dessverre er det ingen som kan alt innen denne hobbyen, for da hadde i vel bare hatt en PU, en arm, en snurrer, en forsterker etc.
    Heldigvis er det mange som kan mye og gjerne deler sin kunnskap og erfaringer. De skylder jeg mang en takk.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mens jeg holdt på å justere inn ny snurrer og arm så oppdaget jeg at cantilever er litt skeiv.
    Ny stift og problem er borte 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn